"Løse" sprosser
Fra : Stine

Dato : 08-12-03 21:59

De tidligere ejere af vores hus skiftede en del vinduer, men
glemte (efter min mening) at tage højde for huses alder og
arkitektur - med andre ord, vinduerne passer ikke til huset, de
mangler nogen sprosser.

Nu ville jeg egntlig gerne skifte de resterende vinduer - og
sætte løse sprosser på de allerede skiftede vinduer.

Jeg ved at de findes, men de vinduesfirmaer, jeg har henvendt mig
hos sælger dem kun ved samtidig køb af vindue.

Er der nogen der ved, hvor man kan købe sådanne løse sprosser til
at sætte på vinduer?

:^)Stine

Fra : Peter Schrøder

Dato : 09-12-03 12:06

"Stine" skrev...
> Er der nogen der ved, hvor man kan købe sådanne løse sprosser til
> at sætte på vinduer?

I grunden er det jo bare trælister der er limet direkte på glasset.
Den rigtige effekt får du ved at kombinere forskellige
lister.
Der skal en del håndværk til for at det ikke skal se forlorent ud.
Hvis du vil dele 70'er vinduer op til "Dannebrogsfag" skal
du bruge en ca. 8 cm flad liste for at illudere selve
krydset, en smallere som skal forestille vinduesrammen
og endelig en, der skal forestille glaslisten.
Og så skal der jo en tilsvarende portion indvendig også...

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Jesper Bach

Dato : 10-12-03 10:22

"Peter Schrøder" <nospample@se> wrote in message

> [...]
> og endelig en, der skal forestille glaslisten.
> Og så skal der jo en tilsvarende portion indvendig også...

Hmmmm...

Der var nu en fætter i fjernsynet i sidste uge (eller forrige), der lavede
vinduer med (smarte?) plasticsprosser, som man bare kunne tage ud, vaske
vinduet, og så snappe tilbage igen. Fætteren påstod at det havde han gjort i
7-8 år, men sikkert kun til vinduer fra sin egen fabrik.

/Jesper

Fra : Stine

Dato : 10-12-03 22:06

"Jesper Bach" <jesper.bach@nospam.12move.dk> wrote in message

> [...]
havde han gjort i
> 7-8 år, men sikkert kun til vinduer fra sin egen fabrik.

Det var der nemmerlig :) I det der "husvild", tror jeg?!? Nogen
der kan huske, hvad det firma hed - "xxxBynavnxxx"-huset... ?!!?

De firmaer, jeg har adspurgt har da også vidst præcis hvad jeg
talte om, men de ville helt bestemt ikke passe til andre vinduer
end lige netop deres - tror nu ellers mine er standardmål. De er
ikke fra 70'erne men fra 1995, så de er altså ikke *så*
gamle...:)

:^)Stine

Fra : Stine

Dato : 10-12-03 22:08

> [...]
> og endelig en, der skal forestille glaslisten.
> Og så skal der jo en tilsvarende portion indvendig også...

Tak skal du ellers ha'!

Det er vist ikke lige den slags jeg tænker på, men tak for
tippet - og den udførlige vejledning :)

:^)Stine

Fra : preben kaas

Dato : 10-12-03 22:57

On Mon, 8 Dec 2003 21:59:24 +0100, "Stine" <unknown@unknown.dk> wrote:

>Er der nogen der ved, hvor man kan købe sådanne løse sprosser til
>at sætte på vinduer?

Hej Stine

Min kone og jeg har et hus hvor der desværre også er isat store
vinduer.
Vi monterede derfor for mange år siden "falske" sprosser indvendigt.
Vi købte dem som byggesæt, bestående af

fræsede lister i forskellige længder med forborede huller i enderne
"firkantede" samledimser
dyvler
små metalpropper med fjeder og en lille kugle til montering i de
yderste ender af sprosserne så de let fastklemmes i karmen og
ligeledes nemt tages af når der skal pudses vinduer.

De kom fra et svensk firma som hedder Luminator.
De eksisterer stadig og har en dansk repræsentant, hvis hjemmeside

www.lumi.dk

opgiver nærmeste forhandler af deres produkter.

Håber du får held med projektet.

med venlig hilsen
Preben

fjern xxx fra mail adresse

Fra : Stine

Dato : 13-12-03 23:37

"preben kaas" <prebenkaas@hjallesenetxxx.dk> wrote in message

> [...]
> yderste ender af sprosserne så de let fastklemmes i karmen og
> ligeledes nemt tages af når der skal pudses vinduer.

Det lyder som noget selv jeg kan hitte rede på. Tusind tak for
tippet!

:^)Stine