Usenet på web samt newsreadere
Fra : Stefan Garvig

Dato : 18-04-01 12:42

Hej

Er det muligt at læse nyhedsgrupper via www, eller skal man partout benytte
en nyhedslæser (f.eks. Outlook Express)? Jeg har kikket på www.usenet.dk,
men dér er da vist kun adgang til at læse om Usenet som fænomen samt at læse
om fundatser mv. Der er - så vidt jeg kan se - ikke mulighed for at deltage
i nyhedsgruppernes diskussioner.

Jeg har selv - med hjælp fra gutterne i dk.admin - fundet følgende websites
med adgang til Usenet:

http://groups.google.com/googlegroups/deja_announcement.html
http://groups.google.com/
http://www.newsgate.dk/

Findes der mon andre websites, hvor man har adgang til Usenet?

Sluttelig - Hvilken newsreader er den bedste?
Personligt vender jeg altid tilbage til Outlook Express 5.0, fordi
brugerfladen er velkendt og brugervenlig, synes jeg. Jeg har prøvet Opera 5
(den er da brugbar) og Forté Agent (som jeg har store vanskeligheder med at
finde mig til rette med).

Jeg glæder mig til at høre jeres svar

Venligst

Stefan Garvig
Rødovre

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-04-01 12:44

Jeg mener, at http://www.kandu.dk også er noget usenetwebhalløj.

> Sluttelig - Hvilken newsreader er den bedste?

Tja, jeg bruger med største fornøjelse netscape v4.75

Jeg har prøvet Netscape6, men jeg syntes, at den er sneglelangsom!

Jeg har prøvet FreeAgent, OE. Begge mindre gode til mit behov.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis (for email: se godt efter i headeren)
Hvis du i emnelinjen begynder med Sv: så kan ikke alle læse dine

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-04-01 13:33

"Stefan Garvig" <sga@ida.dk> skrev:

>Er det muligt at læse nyhedsgrupper via www,

Ja.

>eller skal man partout benytte en nyhedslæser

Nej.

>Jeg har selv - med hjælp fra gutterne i dk.admin - fundet
>følgende websites med adgang til Usenet:

> [...]

Har du brug for flere? NewsGate virker o.k.

>Sluttelig - Hvilken newsreader er den bedste?

Smag og behag. Du vil få 117 forskellige svar. Det bedste råd er at
prøve sig frem.

>Personligt vender jeg altid tilbage til Outlook Express 5.0,
>fordi brugerfladen er velkendt og brugervenlig, synes jeg.

Jeg har også benytte OE længe - og på mange områder fungerer den
godt. Desværre indbyder den til flere begynderfejl (bundcitering
først og fremmest, og i nogle versioner "SV: " i stedet for
"RE: "). Og når man så er kommet udenom de fejl bliver man (læs:
blev jeg) irriteret over nogle ting der ikke kan ændres:
- manglende citatmarkering
- ikke-virkende msg-links
- svage søge og filteringsværktøjer
- svage score/killfile-muligheder
- ikke mulighed for korrekt signaturadskiller
og endelig - faren for ondsindet HTML/javascript/vbs-script

Jeg er gået over til Xnews [1] som jeg er særdeles godt tilfreds
med. Der er ret mange der benytter Forte Agent og Gravity - som
begge ser ud til at være gode programmer. Men de er også
betalingsprogrammer (Xnews er gratis).

1) http://xnews.3dnews.net/
NB: Xnews er et onlineprogram, så hvis du er modembruger bør du
kombinere det med en lokal newsserver - som f.eks. Hamster -
http://home.knuut.de/tgl/own/hamtools.htm, der også er gratis.

>har prøvet Opera 5 (den er da brugbar)

Ikke noget at råbe hurra for.

> og Forté Agent (som jeg har store vanskeligheder med at finde mig
>til rette med).

Var det Agent eller Free Agent? Free Agent mener jeg ikke er noget
program, men Agent er væsentlig bedre.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : CHRistian

Dato : 18-04-01 17:55

jens_gy@hotmail.com (Jens Gyldenkærne Clausen)'s posting:

>Var det Agent eller Free Agent? Free Agent mener jeg ikke er noget
>program, men Agent er væsentlig bedre.

"...ikke er noget program..."?

--
Bruger du Opera? Vil du være med til at teste den danske version
af Opera 5 (win32)? Dvs: installere .lng-fil + par andre i Opera,

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-04-01 23:16

CHRistian <nospam@direkte.org> skrev:

>"...ikke er noget program..."?

Ups - ...ikke er noget godt program.

Det var en smutter.

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 18-04-01 20:55

In article <Xns908793F25837Djcdmfdk@194.182.148.146>,
jens_gy@hotmail.com says...

> [...]
> med. Der er ret mange der benytter Forte Agent og Gravity - som
> begge ser ud til at være gode programmer. Men de er også

Efter at have droppet både IE og OE, er jeg blevet ret glad for
Gravity - Som for øvrigt findes I en gratis version (MicroPlanet
Gravity 2.50 (Build 2000).

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 18-04-01 21:49

"Jens Gyldenkærne Clausen" skrev

> OE. Desværre indbyder den til flere begynderfejl (bundcitering
> først og fremmest,

Ved at markøren står øverst til venstre?

Nej, OE lægger op til at du skal slette det undervejs som du ikke
besvarer.

Hvis du får et brev stukket i hånden og bedt om at læse det igen-
nem for at rette fejl eller komme med forslag til ændringer, hvor
starter du så med at læse og rette fejl?

> - svage søge og filteringsværktøjer

Er der nogle bestemte funktioner du mangler?

> - svage score/killfile-muligheder

Er der nogle bestemte funktioner du mangler?

> - ikke mulighed for korrekt signaturadskiller

Enig, det er trist at MS ikke kan allokere ressourcer (det er
meldt officielt ud i OE 6 Beta gruppen), til at rette den fejl.

> og endelig - faren for ondsindet HTML/javascript/vbs-script

OE bruger IE som motor til at vise HTML mails/ indlæg og er der-
for afhængig af hvordan indstillingerne af sikkerhedszonerne er
deri. Scripting kan slåes fra.

Sikkerheden ser ud til at være udvidet betydeligt, i den næste
udgave af OE/ IE.

> Hamster - http://home.knuut.de/tgl/own/hamtools.htm, der også er
> gratis.

Hamster er godt, også til at rette op på nogle af OEs unoder.

Det er vel ikke nogen hemmelighed, at jeg er rimeligt tilfreds med
at bruge OE.

Med venlig hilsen

Peder

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 18-04-01 23:23

"Peder Vendelbo Mikkelsen" <pedervm@gmx.net> writes:

> Ved at markøren står øverst til venstre?

Nej, ved at placere din signatur *over* det du svarer på. Det er en
ulækker "feature", hvis du spørger mig.

--
Jacob
Don't anthropromorphize computers. They hate that.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 18-04-01 23:46

"Jacob Bunk Nielsen" skrev

> Nej, ved at placere din signatur *over* det du svarer på. Det er
> en ulækker "feature", hvis du spørger mig.

Ahh ok, den havde jeg ikke lige tænkt på, måske fordi det er meget
sjældent jeg bruger en automatisk signatur og når jeg gør, så ret-
ter jeg fejlen med oefix gennem Hamsteren.

Med venlig hilsen

Peder

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 19-04-01 00:42

> [...]

> sjældent jeg bruger en automatisk signatur og når jeg gør, så ret-
> ter jeg fejlen med oefix gennem Hamsteren.

Allerede der har du problemet, hvor mange tror du bruger oefix, hamster
og alle mulige andre ting til at rette op på deres kedelige OE?

Ikke nok med det, OE rykker også det indlæg du svarer på en linie ned,
så man selv skal rykke det op, eller bare skrive løs i toppen, hvilket
mange OE-brugere da også gør :-\

Desuden savner jeg highlighting af indlæg i OE, det gør det en del
hurtigere at overskue et indlæg, hvis altså der ikke har været en
OE med i tråden, som knækker alle linierne totalt fjollet :-\

--
Jacob
The real world is a special case.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 22-04-01 22:01

"Jacob Bunk Nielsen" skrev

> Allerede der har du problemet, hvor mange tror du bruger oefix,
> hamster og alle mulige andre ting til at rette op på deres
> kedelige OE?

Det er nok ikke mange, men en del har udtrykt interesse for det, i
forbindelse med de problemer som der har været med news.tele.dk
(nogle grupper er åbenbart lukket på bestemte tidspunkter og OE
bilder sig så ind at den skal slette dem, det kan man undgå med
Hamster).

> Ikke nok med det, OE rykker også det indlæg du svarer på en
> linie ned, så man selv skal rykke det op,

Jep, det er ret irriterende. Men, jeg må indrømme at jeg ikke læg-
ger mærke til det mere (at kunne blindskrift og have nogle års
erfaring med WordPerfect 4.2 lærer een af kompensere for en del).

> Desuden savner jeg highlighting af indlæg i OE, det gør det en
> del hurtigere at overskue et indlæg, hvis altså der ikke har
> været en OE med i tråden, som knækker alle linierne totalt
> fjollet :-\

Det er jo hele to ting: en bugfix og en featurerequest. Det er
sørme alt for meget på een gang.

Med venlig hilsen

Peder

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 22-04-01 23:48

"Peder Vendelbo Mikkelsen" <pedervm@gmx.net> writes:

[OE rykker svar ned]
> Jep, det er ret irriterende. Men, jeg må indrømme at jeg ikke læg-
> ger mærke til det mere (at kunne blindskrift og have nogle års
> erfaring med WordPerfect 4.2 lærer een af kompensere for en del).

Tilsyneladende er du ikke som OE-brugere er flest.
Hvis du ser på de topciteringer der forekommer på den danske del af
usenet (jeg følger ikke ret meget med i de internationale grupper),
så er langt størstedelen lavet af OE-brugere, der ikke som dig har
mange års erfaring med et middelmådigt tekstbehandlingssystem

Jeg mener at OE på flere punkter kan hjælper brugerne med at lave
pæne indlæg uden at der går noget af den OE-feeling af, som så mange
tilsyneladende af en eller anden mærkelig grund er glade for.

Det kunne fx være:
- Lade være med at kunne poste i HTML på usenet (eller i det mindste
advare kraftigt imod det).
- Lade være med at sætte signaturer over svar, og lade være med at
rykke svar ned.
- Lade være med at ombryde citater.

Der er sikkert mange andre ting, som også kan gøres, men det var
hvad jeg lige kunne komme i tanke om ud fra min relativt beskedne
kendskab til OE.

Sjovt nok kender jeg ikke ret mange, som har prøvet andet end OE og
givet det en chance (både mht. mail og news) der er gået tilbage til
OE. Jeg kender dog et par stykker, som har prøvet andre ting, men er
gået tilbage til OE fordi de ikke har givet alternativerne en rigtig
chance.

> Det er jo hele to ting: en bugfix og en featurerequest. Det er
> sørme alt for meget på een gang.

Ja, det er rigtigt, jeg glemte lige at det var Microblød vi snakkede
om her

--
Jacob
If at first you don't succeed destroy all evidence that you ever

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 24-04-01 23:48

"Jacob Bunk Nielsen" skrev

> Hvis du ser på de topciteringer der forekommer på den danske del
> af usenet (jeg følger ikke ret meget med i de internationale
> grupper),

Så skulle du se de citeringsteknikker som bliver brugt på MSs
newsserver, hele tråden er citeret i bunden af indlægget (så
ingen går glip af hele tråden).

> så er langt størstedelen lavet af OE-brugere, der ikke som dig
> har mange års erfaring med et middelmådigt tekstbehandlings-
> system

Hov hov, WP var toppen af poppen dengang, såvidt jeg husker var
der ikke rigtigt noget konkurrerende produkt på dansk.

> Jeg mener at OE på flere punkter kan hjælper brugerne med at
> lave pæne indlæg

Der er sku ikke meget hjælp at hente i programmet.

> Det kunne fx være:
> - Lade være med at kunne poste i HTML på usenet (eller i det
> mindste advare kraftigt imod det).

Udbyderne udleverer som regel en cd med programmer på, MS har ud-
givet et administrationskit hvor man kan indstille en del ting,
på den måde kunne udbyderne sørge for at OE var fornuftig ind-
stillet fra start.

> - Lade være med at sætte signaturer over svar, og lade være med
> at rykke svar ned. Lade være med at ombryde citater.

En udvikler hos MS, har udtalt i OE 6 betagruppen at de ikke har/
vil bruge ressourcer på at rette fejlen.

> Der er sikkert mange andre ting, som også kan gøres, men det var
> hvad jeg lige kunne komme i tanke om ud fra min relativt
> beskedne kendskab til OE.

Der er en del flere fejl, som MS åbenbart også ignorerer i den
næste generation af OE.

> Jeg kender dog et par stykker, som har prøvet andre ting, men er
> gået tilbage til OE fordi de ikke har givet alternativerne en
> rigtig chance.

Tjah, der er en vis inerti i opsamlet erfaring. Jeg er på mit ar-
bejde ude for brugere, som ikke vil boote deres maskine, fordi
de ved at de mister Ami pro, de vil hellere leve med at maskinen
udviser mærkelige fejl på andre områder. De brugere skal pensio-
neres om et par år og vil ikke bruge tiden på at lære Word Pro at
kende.

> Ja, det er rigtigt, jeg glemte lige at det var Microblød vi
> snakkede om her

Gider du ikke godt holde nedladende bemærkninger i muddergruppen,
jeg synes ikke rigtigt at de hjælper nogen videre.

Med venlig hilsen

Peder

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 25-04-01 11:39

On Wed, 25 Apr 2001 00:48:06 +0200, "Peder Vendelbo Mikkelsen"
<pedervm@gmx.net> wrote:

>Hov hov, WP var toppen af poppen dengang, såvidt jeg husker var
>der ikke rigtigt noget konkurrerende produkt på dansk.

Og, snøft, nu kommer der sikkert ikke flere danske versioner af den.
Der er ikke planlagt en dansk version af den nye version 10, snøft.

Poul Erik

--
==__o
Poul Erik Lindaa === _'\ <_ E-mail: pe.lindaa@aof.dk

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 25-04-01 12:25

"Poul Erik Lindaa" skrev

> Og, snøft, nu kommer der sikkert ikke flere danske versioner af
> den. Der er ikke planlagt en dansk version af den nye version
> 10, snøft.

Hvis du kører den på Linux, er problemet vistnok ikke så stort,
for der er vistnok noget med at der er en lokaliseringsaktion/
standard igang (som alle programmer forhåbentlig kommer til at
kunne udnytte).

Hmm, eller også blander min dårlige hukommelse Sun StarOffice ind
i billedet.

Med venlig hilsen

Peder

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-04-01 23:52

"Peder Vendelbo Mikkelsen" <pedervm@gmx.net> skrev:

>Ved at markøren står øverst til venstre?

Signaturen placeres over det citerede. Samtidig vil de fleste ikke-
trænede brugere bare skrive deres svar hvor markøren nu befinder
sig. Jeg tror ikke der ville være så mange bundciteringer hvis ikke
det var for OE's måde at starte en opfølgning på.

>Nej, OE lægger op til at du skal slette det undervejs som du ikke
>besvarer.

Det er der altså ikke mange begyndere der opdager uden hjælp.

>Hvis du får et brev stukket i hånden og bedt om at læse det igen-
>nem for at rette fejl eller komme med forslag til ændringer,

Det er ikke tilfældet i en usenetdiskussion. Her er det som regel
spørgsmål og svar/kommentarer. Man svarer på et givent spørgsmål,
og det er ikke oplagt at det er en god idé at klippe, svare på
delspørgsmål og svare under teksten.

[svage søge og filteringsværktøjer]
>Er der nogle bestemte funktioner du mangler?

Det er efterhånden noget tid siden jeg har benyttet OE - så hvis
jeg har glemt nogle finesser beklager jeg.

Men direkte søgning på emne (der søges samtidig med at søgeteksten
indtastes), mulighed for at søge på 6 forskellige header-felter
samt begrænsning af søgning til (valgfrit antal) nyeste eller
ældste indlæg - det er nogen af de ting mit nuværende program kan -
og som jeg ikke kunne få OE til.

>Er der nogle bestemte funktioner du mangler?

Jeg kan kun huske 2 scoremuligheder fra OE: brillerne (watch) og
krydset (kill). Jeg har mulighed for at lave score (tal -9999 til
9999) på temmelig mange ting - deriblandt størrelse, afsender,
emne, msgId, references mm. - og alle mulige kombinationer af
disse. Samtidig kan jeg vælge hvilke grupper (områder) et givent
filter skal benyttes i.

>OE bruger IE som motor til at vise HTML mails/ indlæg

Min anke går på at HTML-indlæg overhovedet vises. Men ellers har du
da ret - man må indstille sikkerheden i IE.

>Sikkerheden ser ud til at være udvidet betydeligt, i den næste
>udgave af OE/ IE.

Godt.

>Hamster er godt, også til at rette op på nogle af OEs unoder.

Ja. Eneste problem er at man kommer til at arbejde med 2 killfiles.
Det hjælper jo ikke meget at kill'e en tråd eller en person i sit
usenetprogram hvis Hamster stadig henter hele molevitten ned.

>Det er vel ikke nogen hemmelighed, at jeg er rimeligt tilfreds med
>at bruge OE.

Det har du bestemt lov til at være. Der er EMM også mange gode ting
ved OE. Jeg foretrækker bare de ekstra ting jeg mener at få med mit
program.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 22-04-01 21:45

"Jens Gyldenkærne Clausen" skrev

> Signaturen placeres over det citerede.

Heldigvis er automatisk signaturindsætning så buggy, at mange
hurtig får det slået fra.

> Samtidig vil de fleste ikke-trænede brugere bare skrive deres
> svar hvor markøren nu befinder sig.

Hvor er din markør når du besvarer et indlæg, i bunden af ind-
lægget?

> Jeg tror ikke der ville være så mange bundciteringer hvis ikke
> det var for OE's måde at starte en opfølgning på.

Tjah, jeg tror at der ville være mindre bundciteringer, hvis der
medfulgte noget bedre info fra udbyderne. Den cd de kaster efter
kunderne, burde have plads til at lægge et dump af intromateriale
fra sunsite.dk.

Et andet problem, som giver mange hovedbrud, er forkert/ dårlig
opsætning af OE.

De cdere som udbyderne kaster efter kunderne, indeholder ofte
diverse udgaver af populært software, som f.eks. IE/ OE. MS har
i en del år (siden IE 3) udgivet Internet Explorer Administration
Kit (IEAK [1]), hvor man kan konfigurere bl.a. OE og opsætte så
den ikke som standard sender HTML-indlæg.

> Det er der altså ikke mange begyndere der opdager uden hjælp.

Enig.

> Det er ikke tilfældet i en usenetdiskussion.

Korrekt, men det var det mindst dårlige eksempel jeg lige kunne
finde på.

> Men direkte søgning på emne (der søges samtidig med at søge-
> teksten indtastes)

Du kan lave søgning på indhold i indlæggene.

>, mulighed for at søge på 6 forskellige header-felter

OE kan ikke søge på headerfelter, er der nogle interessant at søge
på, bortset fra subject og afsender?

> samt begrænsning af søgning til (valgfrit antal) nyeste eller
> ældste indlæg - det er nogen af de ting mit nuværende program
> kan - og som jeg ikke kunne få OE til.

Det kan OE 5.5 og jeg mener at OE har kunnet gøre det siden OE
5.01.

> Jeg kan kun huske 2 scoremuligheder fra OE: brillerne (watch) og
> krydset (kill).

Meddelelsesregler og visninger er blevet ret kraftigt udvide i de
senere generationer.

> Jeg har mulighed for at lave score (tal -9999 til 9999)

Det kan OE ikke.

> Samtidig kan jeg vælge hvilke grupper (områder) et givent filter
> skal benyttes i.

Områder, hvad er det? Er det f.eks. filter på grupperne dk.ad-
min.*?

> [...]
> files. Det hjælper jo ikke meget at kill'e en tråd eller en
> person i sit usenetprogram hvis Hamster stadig henter hele mole-

Næeh, bortset fra hvis man fortryder og gerne vil læse de tidli-
gere killfiledes indlæg senere.

> Jeg foretrækker bare de ekstra ting jeg mener at få med mit
> program.

Det kunne være rart, hvis Xnews medsendte information om hvilket
tegnsæt du benytter og måske en ægte FQDN. Har du ikke overvejet
at få Hamster eller KorrNews til at gøre det for dig?

Med venlig hilsen

Peder

[1] <URL: http://www.microsoft.com/windows/ieak/en/default.asp >

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-04-01 23:19

"Peder Vendelbo Mikkelsen" <pedervm@gmx.net> skrev:

>Hvor er din markør når du besvarer et indlæg, i bunden af ind-
>lægget?

Ja (indtil jeg flytter den).

>OE kan ikke søge på headerfelter, er der nogle interessant at
>søge på, bortset fra subject og afsender?

Det er nok de mest interessante - men MsgID kan også være rart at
kunne søge på.

>Områder, hvad er det? Er det f.eks. filter på grupperne dk.ad-
>min.*?

Ja. Et område kan være én eller flere grupper, afgrænset af et
regex.

>Det kunne være rart, hvis Xnews medsendte information om hvilket
>tegnsæt du benytter

Det er en dum fejl, ja.

>og måske en ægte FQDN.

Hvad er det?

>Har du ikke overvejet at få Hamster eller KorrNews til at gøre
>det for dig?

Jeg tror det er nemmere at få Xnews til det. .... hmrf! den vil sgi
ikke tillade at jeg tilføjer de manglende headers. Hvordan kan man
gøre det med Hamster? Under alle omstændigheder - tak for
påmindelsen.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-04-01 23:27

jgc.nospam@get2net.dk (Jens Gyldenkærne Clausen) skrev:

>Jeg tror det er nemmere at få Xnews til det. .... hmrf! den vil
>sgi ikke tillade at jeg tilføjer de manglende headers.

Ah - den ville ikke tillade tilføjelsen under Manual Headers - men
det funker når jeg lægger det i Custom.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 22-04-01 23:56

"Jens Gyldenkærne Clausen" skrev

> Ja (indtil jeg flytter den).

Det synes jeg til gengæld er bøvlet.

> Det er nok de mest interessante - men MsgID kan også være rart
> at kunne søge på.

Jeg kan ikke lige få øje på ideen i at søge på MsgID.

> Hvad er det?

Fully Qalified Domain Name, du kan indstille det i Hamster (Menu:
File / Configuration / Local Servers), husk at lade Hamster lave
MsgID.

Med venlig hilsen

Peder

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-04-01 10:48

"Peder Vendelbo Mikkelsen" <pedervm@gmx.net> skrev:

[markøren placeret nederst fra starten]

>Det synes jeg til gengæld er bøvlet.

Et spørgsmål om tilvænning. Et kort indlæg kan besvares med det
samme uden at klippe (en evt. signatur er klippet bort automatisk).

>Jeg kan ikke lige få øje på ideen i at søge på MsgID.

Hvis et msgID er angivet så man ikke bare kan klikke på det (det
kan man nu som regel i Xnews) kan man til gengæld søge på det. I
øvrigt tilbyder Xnews som standard at søge videre på Deja (Google)
hvis en msgID ikke findes på newsserveren.

>Fully Qalified Domain Name, du kan indstille det i Hamster (Menu:
>File / Configuration / Local Servers), husk at lade Hamster lave
>MsgID.

Altså et domænenavn der skal indgå i msgID? Ikke fordi jeg har
noget problem med at lave det om, men er der nogen reel grund til
det. Så vidt jeg ved bruger Agent som standard 4ax.com i msgID - er
det bedre end 127.0.0.1?

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 25-04-01 00:00

"Jens Gyldenkærne Clausen" skrev

> Hvis et msgID er angivet så man ikke bare kan klikke på det

Marker | kopier | start-knappen/ windows-tasten | kør | skriv
news: | CTRL-C | derefter bliver indlægget hentet af OE, medmindre
det er udløbet på serveren.

Det er mere bøvlet at beskrive, end at gøre det.

> I øvrigt tilbyder Xnews som standard at søge videre på Deja
> (Google) hvis en msgID ikke findes på newsserveren.

Jeg troede at funktionen var slået fra på Grooupgle?

Jeg kan ikke få Sam Spade til at lave personprofiler på spammere
mere.

> Altså et domænenavn der skal indgå i msgID?

Jep, domænenavn og maskinnavn. Min maskine (mjoelner) tilhører
domænet aaks.aarhus.dk, derfor er mit FQDN mjoelner.aaks.aarhus.dk

> Ikke fordi jeg har noget problem med at lave det om, men er der
> nogen reel grund til det. Så vidt jeg ved bruger Agent som
> standard 4ax.com i msgID - er det bedre end 127.0.0.1?

127.0.0.1 er i alt fald et dårligt valg, du kan komme ud for at
andre Xnews/ Hamster brugere genererer samme MsgID. Agent brugere
kan sikkert komme ud for det samme. Jeg kender ikke en pind til
algoritmen som benyttes til at lave MsgID i nogen af de nævnte
programmer og ved derfor ikke om der er et reelt problem.

Det står i en eller anden RFC, at det er en rigtig god ide, hvis
hostdelen af MsgID peger hen på den maskine som indlægget er sendt
fra. En af de skribenter som normalt reklamerer med RFC xxxx i
deres signatur, kan sikkert RFC nummeret og afsnittet det står i.

Med venlig hilsen

Peder

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-04-01 11:30

>Jeg troede at funktionen var slået fra på Grooupgle?

Jeg ved ikke om der er link til den fra Google - men det virker
udmærket (selvom den stadig skriver "Search Deja").

>127.0.0.1 er i alt fald et dårligt valg, du kan komme ud for at
>andre Xnews/ Hamster brugere genererer samme MsgID.

Indholdet af msgID'et før @-et indeholder bl.a. afsenderadresse
(uden @ og .) - så jeg tror ikke der er nogen stor sandsynlighed
for sammenfald. Jeg vil alligevel prøve at ændre det når jeg får
tid.

Fra : CHRistian

Dato : 18-04-01 17:55

"Stefan Garvig" <sga@ida.dk>'s posting:

>brugerfladen er velkendt og brugervenlig, synes jeg. Jeg har prøvet Opera 5

Operas newsreader er ikke ret meget værd. Den kan bruges, men kan
ikke måle sig med en rigtig newsreader. (De skulle have holdt sig
til wwwbrowseren!)

>(den er da brugbar) og Forté Agent (som jeg har store vanskeligheder med at
>finde mig til rette med).

Der er mange, der siger at (free) Agent er svær at vende sig til.
Det kræver bare tid, og i den tid du prøver den, så vil du hele
tiden opdage en masse smart, du ikke vidste den kunne. Sådan har jeg
i hvert fald haft det med (Free) Agent.[1]

[1] Det skal så også lige siges, at jeg ikke kommer fra andre
newsreadere. Jeg startede med Free Agent.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 18-04-01 18:50

"Stefan Garvig" <sga@ida.dk> writes:

> Sluttelig - Hvilken newsreader er den bedste?

Det er der, som du allerede ved, ikke noget entydigt svar på.
Jeg er vældig glad for en editor der hedder Emacs (den findes både til
Windows og Unix, jeg bruger den under Linux), så derfor er jeg også
vældig glad for en newsreader, der hedder Gnus og fungerer under Emacs.

Hvis du aldrig har brugt Emacs før er jeg ret sikker på at du ikke vil
finde dig specielt godt tilpas ved Gnus.
Du kan læse mere om Gnus på http://www.gnus.org.

Havde jeg ikke brugt Gnus er jeg ret sikker på at jeg ville have brugt
slrn, som på mange måder minder lidt om Gnus. Den fås i øvrigt også til
både Windows og Unix. Du kan læse mere om den på
http://space.mit.edu/~davis/slrn.html.

--
Jacob
Drink your coffee! There are poor people in Africa sleeping!