/ Forside / Interesser / Fritid / Film / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Film
#NavnPoint
IceCap 9240
tedd 6796
refi 6795
ans 6773
Klaudi 5447
dova 4574
Nordsted1 3973
o.v.n. 3080
ThomasCSR 2881
10  granner01 2400
3.g opgave: Shrek
Fra : Christoffer


Dato : 08-12-03 17:09

Hej NG

Jeg skal skrive en 3.g opgave om tegnefilmen Shrek. Jeg har den selv på DVD,
men i opgaven vil jeg gerne citerer filmen og der skal jeg bruge en nøjagtig
angivelse af hvor på filmen denne scene ligger så sensor kan finde nøjagtig
samme scene. Så er mit spørgsmål, hvordan man bedst kan gøre dette?

Mvh
Christian



 
 
David T. Metz (08-12-2003)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 08-12-03 17:17

Christoffer skriblede:
> Så er mit spørgsmål, hvordan
> man bedst kan gøre dette?

Med tidskode. Husk at skrive om det er PAL eller NTSC-versionen, da de har
forskellig timing.

David
--
Fix Outlook Express så det citerer ordentligt:
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923


Christoffer (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Christoffer


Dato : 08-12-03 19:10


"David T. Metz" <dtm@vip.cybercity.dk.invalid> wrote

> Med tidskode. Husk at skrive om det er PAL eller NTSC-versionen, da de har
> forskellig timing.

Hej David

Tak for det. Tidskode er det det der står på displayed på DVD afspilleren?
Hvad hvis sensor ser den på VHS (efter min mening må det være hans problem
Hvordan gør man på uni?

Mvh
Christian



David T. Metz (08-12-2003)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 08-12-03 19:19

Christoffer skriblede:

> Tak for det. Tidskode er det det der står på displayed på DVD
> afspilleren?

Måske. Hvis displayet viser hvor lang tid filmen har spillet, så er det.

David

--
Fix Outlook Express så det citerer ordentligt:
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923


Brian P (10-12-2003)
Kommentar
Fra : Brian P


Dato : 10-12-03 08:53

Christoffer wrote:
> Tak for det. Tidskode er det det der står på displayed på DVD
> afspilleren? Hvad hvis sensor ser den på VHS (efter min mening må det
> være hans problem Hvordan gør man på uni?

Man plejer at lave en såkaldt 'plotsegmentering', dvs. en skriftlig oversigt
over filmens scener og sekvenser, som nummeres og underopdeles alfabetisk
(1a, 1b osv). Den bilægger man opgaven som et appendiks og i teksten
refererer man så blot til fx plotsegmenteringens 17c, osv.



Lars Jørgensen (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Lars Jørgensen


Dato : 08-12-03 19:16

On Mon, 8 Dec 2003 17:09:06 +0100, Christoffer wrote:

> Jeg skal skrive en 3.g opgave om tegnefilmen Shrek. Jeg har den selv på DVD,
> men i opgaven vil jeg gerne citerer filmen og der skal jeg bruge en nøjagtig
> angivelse af hvor på filmen denne scene ligger så sensor kan finde nøjagtig
> samme scene. Så er mit spørgsmål, hvordan man bedst kan gøre dette?

Hvad så med at klippe den scene ud, brænde den og ligge den ved på en
CD/DVD?

--
Mvh. Lars

David T. Metz (08-12-2003)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 08-12-03 19:20

Lars Jørgensen skriblede:

> Hvad så med at klippe den scene ud, brænde den og ligge den ved på en
> CD/DVD?

Uha, det bliver dyrt. Jeg vil anbefale at spørge Buena Vista hvad det
koster.

David

--
Fix Outlook Express så det citerer ordentligt:
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923


Lars Jørgensen (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Lars Jørgensen


Dato : 08-12-03 19:52

On Mon, 8 Dec 2003 19:20:29 +0100, David T. Metz wrote:

>> Hvad så med at klippe den scene ud, brænde den og ligge den ved på en
>> CD/DVD?
>
> Uha, det bliver dyrt. Jeg vil anbefale at spørge Buena Vista hvad det
> koster.

Hehe... jeg vidste den ville komme
Ja, hele filmen skal selvfølgelig ikke kopieres. Christian skriver jo at
han vil "citere" filmen og derved vil jeg mene at man med citatretten i
hånden, godt kan "låne" nogle enkelte scener.

Se fx.:
http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&ie=UTF-8&safe=off&frame=right&th=d39e8cf21752d025&seekm=bo8a7f%24455%241%40sunsite.dk#link1

--
Mvh. Lars

Henrik Schmidt (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Schmidt


Dato : 08-12-03 20:30


"Lars Jørgensen" <fake@email.invalid> wrote in message
news:f9dehmnwrrs7.zsf6zcbv30v6$.dlg@40tude.net...
> On Mon, 8 Dec 2003 19:20:29 +0100, David T. Metz wrote:
>
> >> Hvad så med at klippe den scene ud, brænde den og ligge den ved på en
> >> CD/DVD?
> >
> > Uha, det bliver dyrt. Jeg vil anbefale at spørge Buena Vista hvad det
> > koster.
>
> Hehe... jeg vidste den ville komme
> Ja, hele filmen skal selvfølgelig ikke kopieres. Christian skriver jo at
> han vil "citere" filmen og derved vil jeg mene at man med citatretten i
> hånden, godt kan "låne" nogle enkelte scener.
>
> Se fx.:
>
http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&ie=UTF-8&safe=off&frame=right&th=d39e8cf21752d025&seekm=bo8a7f%24455%241%40sunsite.dk#link1
>
> --
> Mvh. Lars

Så er det jo bare spørgsmålet, om han må bryde krypteringen samt
regionskoden?



Lars Jørgensen (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Lars Jørgensen


Dato : 08-12-03 20:51

On Mon, 8 Dec 2003 20:29:51 +0100, Henrik Schmidt wrote:

>> Ja, hele filmen skal selvfølgelig ikke kopieres. Christian skriver jo at
>> han vil "citere" filmen og derved vil jeg mene at man med citatretten i
>> hånden, godt kan "låne" nogle enkelte scener.
>
> Så er det jo bare spørgsmålet, om han må bryde krypteringen

På med Linux, så må man godt... eller hvor'n skal den mon drejes?
http://www.kum.dk/sw5386.asp

> samt
> regionskoden?

No problem.

Vi er viste på vej over i jura-lejeren

--
Mvh. Lars

David T. Metz (08-12-2003)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 08-12-03 21:19

Lars Jørgensen wrote:
> On Mon, 8 Dec 2003 20:29:51 +0100, Henrik Schmidt wrote:
>
>>> Ja, hele filmen skal selvfølgelig ikke kopieres. Christian skriver
>>> jo at han vil "citere" filmen og derved vil jeg mene at man med
>>> citatretten i hånden, godt kan "låne" nogle enkelte scener.

Citatretten hjemler næppe at udgive en hel scene eller mere på et varigt
medie.

>> Så er det jo bare spørgsmålet, om han må bryde krypteringen
>
> På med Linux, så må man godt... eller hvor'n skal den mon drejes?
> http://www.kum.dk/sw5386.asp

Nej, kun ifm. afspilning. Bagefter skal en sådan kopi slettes.

David



Christoffer (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Christoffer


Dato : 08-12-03 21:45


"David T. Metz og en masse andre" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> wrote in message
*snip*

Det er slet ikke nødvendigt, for det eneste jeg skal bruge er en måde hvorpå
jeg kan angive hvor i filmen jeg har taget et citat (det er en skriftelig
opgave). Men efter nogle overvejelser holder jeg mig til metoden "Dette
citat komme fra scenen hvor........", eller også angiver jeg det der står på
displayed af dvd afspilleren.

Mvh
Christian



Devast8or (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Devast8or


Dato : 08-12-03 22:34

Christoffer wrote:
> "David T. Metz og en masse andre" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> wrote in
> message
> *snip*
>
> Det er slet ikke nødvendigt, for det eneste jeg skal bruge er en måde
> hvorpå jeg kan angive hvor i filmen jeg har taget et citat (det er en
> skriftelig opgave). Men efter nogle overvejelser holder jeg mig til
> metoden "Dette citat komme fra scenen hvor........", eller også
> angiver jeg det der står på displayed af dvd afspilleren.
>
> Mvh
> Christian

Hvis jeg var dig ville jeg prøve at høre læreren hvordan han/hun mener det
skal gøres. Hvis ikke der kommer noget ud af det ville jeg oplyse start- og
stoptidspunkt på det du henviser til.

Devast8or



PerX ... (09-12-2003)
Kommentar
Fra : PerX ...


Dato : 09-12-03 16:53

In article <f9dehmnwrrs7.zsf6zcbv30v6$.dlg@40tude.net>,
fake@email.invalid says...
> On Mon, 8 Dec 2003 19:20:29 +0100, David T. Metz wrote:
>
> >> Hvad så med at klippe den scene ud, brænde den og ligge den ved på en
> >> CD/DVD?
> >
> > Uha, det bliver dyrt. Jeg vil anbefale at spørge Buena Vista hvad det
> > koster.
>
> Hehe... jeg vidste den ville komme
> Ja, hele filmen skal selvfølgelig ikke kopieres. Christian skriver jo at
> han vil "citere" filmen og derved vil jeg mene at man med citatretten i
> hånden, godt kan "låne" nogle enkelte scener.
>
> Se fx.:
> http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&ie=UTF-8&safe=off&frame=right&th=d39e8cf21752d025&seekm=bo8a7f%24455%241%40sunsite.dk#link1

Heh: "Det pudsige er at man ikke må tage ét af billederne fra filmen og
offentliggøre, for det falder ind under bestemmelserne om
fotografier."

Endnu en stupid lov der fortjener at dø (Selvom der rent faktisk ikke er
nogen som citerer relevant lov her), det er dumt at sige en film er en
samling fotografier, en film er jo netop levende billeder, når man tager
et enkelt billede ud må det jo netop være et 'citat'



Mikkel Selsøe Sørens~ (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Mikkel Selsøe Sørens~


Dato : 09-12-03 08:49


"David T. Metz" <dtm@vip.cybercity.dk.invalid> wrote in message
news:br2fdf$lon$1@sunsite.dk...
> Lars Jørgensen skriblede:
>
> > Hvad så med at klippe den scene ud, brænde den og ligge den ved på en
> > CD/DVD?
>
> Uha, det bliver dyrt. Jeg vil anbefale at spørge Buena Vista hvad det
> koster.

Det ville de nok have svært ved at svare på, jeg tror Universal eller
Dreamworks ville have lettere ved det


--
Mvh
Mikkel Selsøe Sørensen



David T. Metz (12-12-2003)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 12-12-03 11:20

Mikkel Selsøe Sørensen wrote:
> "David T. Metz" <dtm@vip.cybercity.dk.invalid> wrote in message
> news:br2fdf$lon$1@sunsite.dk...

>> Uha, det bliver dyrt. Jeg vil anbefale at spørge Buena Vista hvad det
>> koster.
>
> Det ville de nok have svært ved at svare på, jeg tror Universal eller
> Dreamworks ville have lettere ved det

Nåja - tegnefilm=Disney i mit univers. Trist.

David



Peter B. Juul (12-12-2003)
Kommentar
Fra : Peter B. Juul


Dato : 12-12-03 11:22

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> writes:

> Nåja - tegnefilm=Disney i mit univers. Trist.

"It's a small world after all" kunne man fristes til at sige...
--
Peter B. Juul, o.-.o "Det, der gør så megen fantasy-litteratur
The RockBear. ((^)) selvhøjtidelig og dræbende kedelig er,
I speak only 0}._.{0 at der mangler hobbitter."
for myself. O/ \O -Per Vadmand.

Maria de Francis (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Maria de Francis


Dato : 08-12-03 22:45


"Christoffer" <christoffertheviking@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:3fd4a22a$0$95107$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej NG
>
> Jeg skal skrive en 3.g opgave om tegnefilmen Shrek. Jeg har den selv på
DVD,
> men i opgaven vil jeg gerne citerer filmen og der skal jeg bruge en
nøjagtig
> angivelse af hvor på filmen denne scene ligger så sensor kan finde
nøjagtig
> samme scene. Så er mit spørgsmål, hvordan man bedst kan gøre dette?

Hvis jeg skulle angive citatkilden ville jeg vælge at bruge scenevalg på
dvd'en, vælge det scenenummer citatet er fra. Slå display til på
fjernbetjeningen. Så er det bare at fatte papir og blyant og notere scene nr
minut dit og dat. Det burde være nok.
Mvh Maria

--
"Do you believe that's air you are breathing now?"
---Morpheus



Malene (11-12-2003)
Kommentar
Fra : Malene


Dato : 11-12-03 15:33


> Jeg skal skrive en 3.g opgave om tegnefilmen Shrek. Jeg har den selv på
DVD,
> men i opgaven vil jeg gerne citerer filmen og der skal jeg bruge en
nøjagtig
> angivelse af hvor på filmen denne scene ligger så sensor kan finde
nøjagtig
> samme scene. Så er mit spørgsmål, hvordan man bedst kan gøre dette?

- Hvorfor bruger du ikke en afskrift af manuskriptet? det er ihvert fald
lettere for dig - men det skal måske være filmen?

Malene



DrJack (12-12-2003)
Kommentar
Fra : DrJack


Dato : 12-12-03 07:43


"Malene" <malene@raptus.dk> skrev i en meddelelse
news:bra00p$2i90$1@news.cybercity.dk...
>
> > Jeg skal skrive en 3.g opgave om tegnefilmen Shrek. Jeg har den selv på
> DVD,
> > men i opgaven vil jeg gerne citerer filmen og der skal jeg bruge en
> nøjagtig
> > angivelse af hvor på filmen denne scene ligger så sensor kan finde
> nøjagtig
> > samme scene. Så er mit spørgsmål, hvordan man bedst kan gøre dette?
>
Der er en kanon film at lave opgave om, husk at læse op på hele forholdet
mellem producenten Katzenberg og hans tidligere arbejdsplads Disney. Det var
dette forhold der dannede hele grundlaget for historien. Den onde konge er i
virkeligheden Disneys overste formand Michael Eisner, og måden han behandler
de gamle ærværdige historie-figurer på er vist Katzenbergs pivate kommentar
omkring Disneys måde at arbejde på. Det kunne være et centralt kapitel i din
opgave.

mvh
Christian Rønnow



Mikkel Moldrup-Lakje~ (12-12-2003)
Kommentar
Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~


Dato : 12-12-03 09:11

"DrJack" <christian.hansen@bio.egmont.com> skrev i en meddelelse
news:3fd96318$0$95014$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Den onde konge er i
> virkeligheden Disneys overste formand Michael Eisner, og måden han
behandler
> de gamle ærværdige historie-figurer på er vist Katzenbergs pivate
kommentar
> omkring Disneys måde at arbejde på. Det kunne være et centralt kapitel i
din
> opgave.

Interessant hvis Shrek kan "læses" som en nøgleroman. Især hvis det kan sige
noget om eventyrs karakter og uddbye filmens "meta-karakter" som en
kommentar til eventyrgenren. Referencer til virkelige personer (hvem filmens
figurer "i virkeligheden er") bør netop ikke begrænse, men perspektivere
fortolkningen. En fiktiv figur er aldrig "kun" én eller anden virkelig
person.

Mikkel



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408528
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste