Regnskabsprogrammer
Fra : Teddy

Dato : 08-12-03 16:32

Hej igen,

Nogle der har nogler erfaringer med billige regnskabsprogrammer til
nystartet enkeltmandsvirksomhed ?

Hvilke programmer kan i anbefale ?

Mvh

Teddy

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-03 16:35

"Teddy" <tlu@FJERNMOVE.post.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvilke programmer kan i anbefale ?

Du skal for det første sikre dig, det valgte program kan overholde de
nye fakturaregler med start den 1. januar 2004.

Jeg benytter selv Admiral og det kan.

Hr. Bjørn

Fra : Leonard

Dato : 08-12-03 16:48

"Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT -post.tele.dk> wrote:

>Du skal for det første sikre dig, det valgte program kan overholde de
>nye fakturaregler med start den 1. januar 2004.

Hvor findes de regler?
- på toldskat.dk skinner de ikke ligefrem i øjnene under nyheder ...

--
mvh Leonard http://leonard.dk/
Det er en muldvarp på motorcykel!

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-03 16:53

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvor findes de regler?
> - på toldskat.dk skinner de ikke ligefrem i øjnene under nyheder ...

Min revisor har fremsendt til mine selskaber et meget flot stykke "pap".

Min revisor hedder Ernst & Young og de skriver:

"Med virkning fra den 1. januar 2004 indføres der ændrede fakturaregler.
Det indebærer at de eksisterende fakturasystemer skal ændres".

Herefter følger en liste med 14 punkter.

Endvidere skrives der:

"Udstedelse af en elektronisk faktura skal sikres ved brug af
elektronisk signatur eller elektronisk dataudveksling (EDI).

Hr. Bjørn

Fra : Per H

Dato : 08-12-03 17:30

On Mon, 8 Dec 2003 16:52:47 +0100, "Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT
-post.tele.dk> skrev:

>Det indebærer at de eksisterende fakturasystemer skal ændres".
>
>Herefter følger en liste med 14 punkter.
>
>Endvidere skrives der:

har du, eller andre mulighed for lige at komme med de punkter, for
jeg har heller ikke hørt om dem. og T&S har da ikke gjort opmærksom på
det.

Vh Per

icq 8212837

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-03 17:32

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> har du, eller andre mulighed for lige at komme med de punkter, for
> jeg har heller ikke hørt om dem. og T&S har da ikke gjort opmærksom på
> det.

T&S bør kunne liste dem op i morgen for dig.

Hvis ikke, må du vende tilbage (det er jo en service jeg betaler for i
dyre domme...)

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-03 17:59

Bjørn Jørvad wrote:
> "Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP
> T&S bør kunne liste dem op i morgen for dig.

http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=108095&ov_id=44489&i=10&top=108080&action=open#i108095

står der:

Vejledninger til virksomheder > Moms - fakturering, regnskab mv. >
Fakturering
Hvilke oplysninger skal fakturaen indeholde (Nyeste gældende fra den 1.
april 2001)

Fakturaer og afregningsbilag samt kreditnotaer skal være nummereret
fortløbende og skal udstedes i mindst to eksemplarer - ét til kunden og ét
til Deres regnskab.

På fakturaen skal De anføre mindst følgende oplysninger:

a.. fakturanummer
b.. den dato, hvor De har udstedt fakturaen
c.. Deres navn, adresse samt det SE/CVR-nummer, De afregner moms under
d.. kundens (køberens) navn og adresse
e.. varen eller ydelsens art, mængde (omfang) og pris
f.. momsbeløbet.
Det kan dog også være praktisk at anføre oplysninger om f.eks. telefon,
e-mail, bank- og/eller girokonto, men det er ikke et krav, at disse
oplysninger står på fakturaen.

Vær opmærksom på, at De også skal påføre SE/CVR-nr. på Deres faktura ved
salg af både varer og ydelser til andre EU-lande.

--
mvh Karsten
http://www.alsit.dk

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-03 18:03

"Karsten Madsen" <news(SNABELA)alsit.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvilke oplysninger skal fakturaen indeholde (Nyeste gældende fra den
1.
> april 2001)

Det er for ringe.

Man bør henvende sig til T&S i morgen.

Dette gælder specielt for "de seriøse" revisorer, der vil yde deres
klienter en anstændig service.

Med et hurtigt blik, kan jeg umiddelbart se flere mangler i ovennævnte
nyeste!!!! fra T&S.

Hr. Bjørn

Fra : Casper Bang

Dato : 08-12-03 18:56

> "Udstedelse af en elektronisk faktura skal sikres ved brug af
> elektronisk signatur eller elektronisk dataudveksling (EDI).

Vil det sige at man ikke længere kan sende en faktura igennem email til sine
privatkunder? Jeg sælger meget til USA, hvordan skal det så klares?
Lyder godt nok som et problem for mit lille firma :s

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-03 19:07

"Casper Bang" <webmaster@secretsofwar_fjerndette_.net> skrev i en
meddelelse news:br2e7j$p7v$1@sunsite.dk...

KLIP

> [...]
> privatkunder? Jeg sælger meget til USA, hvordan skal det så klares?
> Lyder godt nok som et problem for mit lille firma :s

Jeg er ikke revisor eller regnskabsuddannet, så jeg må være dig svar
skyldig .... indtil min revisor kommer med en personlig
forklaring/udlægning.

Hr. Bjørn

Fra : Henrik Hougaard

Dato : 08-12-03 23:04

Kik ind på www.n-c.dk for at læse om de nye regler.

--
Henrik Hougaard
email : fam.hougaard@nejtakstofanet.dk

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-03 00:21

"Henrik Hougaard" <fam.hougaard@nejtakstofanet.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Kik ind på www.n-c.dk for at læse om de nye regler.

Fint, fint.

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-03 00:48

"Henrik Hougaard" <fam.hougaard@nejtakstofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Ja, og ved gennemgang er der faktisk intet nyt under solen andet end, at man
tager lidt hul på problematiken om e-fakturaer.

De såkaldte nye regler er da blot præcisering af de regler, bl.a. jeg har
altid har fulgt. De fleste af de krævede oplysninger skal alligevel fremgå
efter krav fra især større kunder for at de på den måde kan håndtere
administrationen.

Leverings- og betalingsbetingelser er sørme da noget, der også er standard.

Karsten H. Jensen

Fra : Casper Bang

Dato : 09-12-03 07:18

> Kik ind på www.n-c.dk for at læse om de nye regler.

Nåå, der er jo ikke noget nyt :)
Forstod på Bjørn Jørvad før, at der var nye regler vdr. leveringen af
fakturaen til privatkunder. Dette ser ikke ud til at være tilfældet.

Tak for infoen :)

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-03 12:09

"Casper Bang" <webmaster@secretsofwar_fjerndette_.net> skrev i en
meddelelse news:br3pn6$idv$1@sunsite.dk...

KLIP

> Nåå, der er jo ikke noget nyt :)

For ingen..?

> Forstod på Bjørn Jørvad før, at der var nye regler vdr. leveringen af
> fakturaen til privatkunder.

Det er jo herligt, alle overholder fakturakravene.

Så kan der ikke sættes fingre ... her.

> Dette ser ikke ud til at være tilfældet.

Hmmm .... jeg kalder nu informationen fra min revisor *service*.

Hvad andre kalder 'ingen informationer' fra deres revisorer, må være ...
tjaaeee, hvad er det egentlig...?

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-03 17:39

"Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT -post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det er jo herligt, alle overholder fakturakravene.
>
> Så kan der ikke sættes fingre ... her.
>
> --
> Med venlig hilsen
> Hr. Bjørn

Nu er der en gevaldig forskel på, hvem der oerholder de givne regler, og
hvem der ikke gør. Det jo ikke nødvendigvis ensbetydende med ændrede
regler.´- aller højest nogle - om muligt - sanktionsmuligheder.

Karsten H. Jensen

Fra : Rene Frederiksen

Dato : 15-12-03 08:25

Jo der er faktisk noget nyt.
På fakturen for 2004 er det gældende at der skal anføres en
vareleveringsdato. Dette var IKKE gældende i 2003.
Mvh
Rene

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-03 13:56

"Rene Frederiksen" <rf-removethis@safekey.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> På fakturen for 2004 er det gældende at der skal anføres en
> vareleveringsdato. Dette var IKKE gældende i 2003.

Det har man da alle dage gjort specielt når levgeringsdatoen er en anden end
faktureringsdatoen. Til eksport har det da altid været et krav fra de fleste
lande og god vane i det hele taget.

Er varerne længere tid undervejs end fakturadatoen, har et ordentligt firma
da sædvanligvis altid skrevet leveringsdato på - specielt igen hvis det er
varer sendt mod forudbetaling, så kunden i det mindste har en chance for at
rykke for varen, såfremt den ikke er modtaget inden for rimelig og sædvanlig
tid.

For periodisering af hensyn til forfalddato af moms er der ikke noget
problem med oplysning af forsendelsesdato, da fakturadato altid er
grundlaget for angivelsen for henholdsvis ind - og udgående moms.

Så uanset lovgivning med krav om leveringsdato synes det da blot, at en
eller anden inden for den lovgivende magt skal profilere sig.
Karsten H. Jensen

Fra : Rene Frederiksen

Dato : 15-12-03 21:43

> [...]
end
> faktureringsdatoen. Til eksport har det da altid været et krav fra de

Det kan godt være at nogle har gjort det. Jeg har IKKE og har fået lavet mit
faktura design om pga. dette.
OG det har ikke været krav for salg i DK før 2004.

> [...]
at
> rykke for varen, såfremt den ikke er modtaget inden for rimelig og

RF; He he..:Så´må jeg jo konstatere at mit firma ikke er "ordenligt"
Vil du venligst tale pænt om mit firma )))
(Obs. Vi sender altid faktura MED varen.)

> [...]
>
> Så uanset lovgivning med krav om leveringsdato synes det da blot, at en
> eller anden inden for den lovgivende magt skal profilere sig.

RF;
Der er jeg helt enige med dig. Og for dem (Læs virksomheder som min) der
ikke har det sat op sådan, betyder det at man (hvis man ikke selv kan) ud og
betale penge for at få tilrettet noget totalt nytteløst til. :-/ Hvad er
lige ideen med det ?

RF

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-03 23:25

> Det kan godt være at nogle har gjort det. Jeg har IKKE og har fået lavet
mit
> faktura design om pga. dette.
> OG det har ikke været krav for salg i DK før 2004.

Det kan jo være beklageligt. (vi) andre kan vel ikke være ansvarlige for,
hvad du IKKE har gjort.

> RF; He he..:Så´må jeg jo konstatere at mit firma ikke er "ordenligt"
> Vil du venligst tale pænt om mit firma )))

Jamen, jeg har da ikke udtalt mig "uordentligt" om dit firma. Det eneste vi
kan basere en opfattelse på, er hvad _du_ gør eller ikke gør, har gjort
eller ikke vil gøre.

Hvad mener du med RF? Den terminologi har jeg ikke set før i en NG.

Jeg kender jo iøvrigt ikke dit firma, hvad det laver og inden for hvilken
branche. Men det er jo sådan, at slår man ned i en flok ulve, ja, så hyler
sku' den man rammer.

> (Obs. Vi sender altid faktura MED varen.)

Det er da også udmærket, hvis man sælger/sender til private, men til
virksomheder - og hvor det ikke er efterkrav, er det ikke en særlig heldig
fremgangsmåde. De fleste større virksomheder - måske oven i købet på flere
forskellige adresser - har en varemodtagelse, der modtager indgående varer.
Det rager måske ikke varemodtagelsen, hvad indgående varer koster. Det er
også for risikabelt, at fakturaen aldrig når bogholderiet. Så alt i alt,
vedllæg en følgeseddel og send fakturaen separat.

Men sådanne virksomheder hører måske ikke med i dit kundekartotek?))))

> [...]
og
> betale penge for at få tilrettet noget totalt nytteløst til. :-/ Hvad er

Ja, idéen er jo at få anført leveringsdato på fakturaen som en generel
regel.

> RF

Nå, igen det der RF, men du forklarer dig måske? I øvrigt er der da ikke så
meget at sætte op. Har du dit eget bogholderisystem, er der vel også en
udskriftgenerator med en fakturatilpasning netop til dine fakturaformularer?
Og hvor du hurtigt kan aktivere den angivelse og placere den, hvor du ønsker
det på formularen. Det har vi andre da måttet gøre. I øvrigt er
fremgangsmåden sædvanligvis beskrevet i manualen. Er det imidlertid ikke
tilfældet, kan du da altid skrive som en toplinie i dit varefelt, f.eks.
sådan her:

Leveret den xx.xx.xxxx:
tankestreger under

hvorefter du går ned og fakturerer det, der er leveret. Du må vel da kunne
skrive linier på din fakturaformular, der ikke medtages i finansbogholderiet
eller aftræk fra lageret.

Men igen, da arten af din virksomhed ikke fremgår, er det jo svært at
foreslå noget fornuftigt.

Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen

Fra : Knud Berggreen

Dato : 15-12-03 22:24

On Mon, 15 Dec 2003 08:24:38 +0100, "Rene Frederiksen"
<rf-removethis@safekey.dk> wrote:

> [...]
>På fakturen for 2004 er det gældende at der skal anføres en
>vareleveringsdato. Dette var IKKE gældende i 2003.

Se nu giver det jo rod fordi du svarer over og ikke under!

Men den dato skal kun angives "forudsat en sådan dato er
fastsat og forskellig fra fakturaens udstedelsesdato"

>"Casper Bang" <webmaster@secretsofwar_fjerndette_.net> wrote in message

Mvh
Knud

Hvorfor svare nedenunder?
Se svaret på http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Fra : Per Thomsen

Dato : 18-12-03 15:03

> Nåå, der er jo ikke noget nyt :)
> Forstod på Bjørn Jørvad før, at der var nye regler vdr. leveringen af
> fakturaen til privatkunder. Dette ser ikke ud til at være tilfældet.
>
> Tak for infoen :)

Mener faktisk også at det er nyt, at der skal stå momssats på fakturaen.

Per

Fra : Ukendt

Dato : 19-12-03 00:12

"Per Thomsen" <pt@NEJmonacorSPAM.dk> skrev i en meddelelse

> Mener faktisk også at det er nyt, at der skal stå momssats på fakturaen.
>
> Per

Det har der også altid gjort ved handel momsregistrerede virksomheder
imellem. Hvor momsregistreret virksomhed hander en-detail - d.v.s. du til
firmaet går hen i den lokale boghandel og køber en karton kopipapir på
tilbud - eller i øvrigt i NETTO, der har det en gang i mellem, så der tale
om en detailpris eller kontant handel, hvor der så på bonen står
bruttobeløbet incl. moms og i den forbindelse: Heraf udgørt moms kr. xxx,xx.
Det står der vist i øvrigt på de fleste bon's - også på dem fra brugsen -
uanset om du kan trække moms fra eller ikke.
Karsten H. Jensen

Fra : Per Thomsen

Dato : 19-12-03 08:32

> [...]
> Det står der vist i øvrigt på de fleste bon's - også på dem fra brugsen -
> uanset om du kan trække moms fra eller ikke.

Der kan man bare se, vi har altid kun skrever momsbeløbet. Men nu har vi
ændret designet så der står 25 % moms efterfulgt af momsbeløbet.

Per

Fra : Ukendt

Dato : 19-12-03 22:42

> Der kan man bare se, vi har altid kun skrever momsbeløbet. Men nu har vi
> ændret designet så der står 25 % moms efterfulgt af momsbeløbet.
>
> Per

Hvad er forskellen? Jeg er ikke lige med. Drejer det sig om detail-salg?
Karsten H. Jensen

Fra : Per Thomsen

Dato : 05-01-04 11:54

> Hvad er forskellen? Jeg er ikke lige med. Drejer det sig om detail-salg?
> --
Som jeg skrev i mit første indlæg skal _momssatsen_ fremgå på fakturaen.
Hvor vi før i tiden skrev 'Moms: beløb' skriver vi nu: '25 % moms: beløb'.
Nej det drejer sig om engrossalg.

Per

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-03 17:38

Teddy wrote:
> Hej igen,
>
> Nogle der har nogler erfaringer med billige regnskabsprogrammer til
> nystartet enkeltmandsvirksomhed ?
> Hvilke programmer kan i anbefale ?

SummaSummarum er perfekt til nystartede virksomheder. Jeg bruger det selv
med stor glæde.

--
mvh Karsten
http://www.alsit.dk

Fra : Per H

Dato : 08-12-03 17:51

On Mon, 8 Dec 2003 17:37:37 +0100, "Karsten Madsen"
<news(SNABELA)alsit.dk> skrev:

>SummaSummarum er perfekt til nystartede virksomheder. Jeg bruger det selv
>med stor glæde.

hvis du skal skrive en masse tekst, skal du kigge på Stellar
office.

Vh Per

icq 8212837

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-03 18:40

Per H wrote:
> hvis du skal skrive en masse tekst, skal du kigge på Stellar
> office.

Det kan man da også i SummaSummarum

--
mvh Karsten
http://www.alsit.dk

Fra : Per H

Dato : 08-12-03 18:59

On Mon, 8 Dec 2003 18:39:43 +0100, "Karsten Madsen"
<news(SNABELA)alsit.dk> skrev:

>Det kan man da også i SummaSummarum

vel ikke ligeså meget som i stella oaffice.

Jeg skal ofte beskrive hvad arbejde jeg har udført, og det kan jo
blive en lille historie.

Endvidere er der i summerarum ikke et spec. felt til
"rekvisitionsnummer" som jeg skal benytte.

Jeg har selv summerarum liggende, og har afprøvet det. men i mit fag
er der desværre en del mangler. som Sten er gjort opmærksom på.

Vh Per

icq 8212837

Fra : Teddy

Dato : 08-12-03 21:15

Hej,

Tak for responsen.

Men hvor køber jeg de nævnte programmer henne - og hvor for jeg en hjælpende
hånd til at håndtere programmet ?

Mvh

Teddy

Fra : Allan

Dato : 08-12-03 21:25

> Hej,
>
> Tak for responsen.
>
> Men hvor køber jeg de nævnte programmer henne - og hvor for jeg en
> [...]
den køber du på http://www.stoneware.dk/

Allan

Fra : Per H

Dato : 08-12-03 21:46

On Mon, 8 Dec 2003 21:15:06 +0100, "Teddy"

http://www.stellar.dk/
Vh Per

icq 8212837

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-03 21:56

> [...]

KLIP

> Men hvor køber jeg de nævnte programmer henne - og hvor for jeg en

http://www.admiral.dk

Hr. Bjørn

Fra : Jais Blom Pedersen

Dato : 09-12-03 17:12

Teddy wrote:

> Men hvor køber jeg de nævnte programmer henne - og hvor for jeg en
> hjælpende hånd til at håndtere programmet ?

Hos http://regnskab.inloco.dk/ kan du både købe SummaSumarum og få god +
billig vejledning og kurser.

Jais

Fra : Jens Rasmussen