alternativ til ris a la mande
Fra : Kaiser

Dato : 08-12-03 15:40

nu har vi fået ris a la mande her i familien i mange år og jeg kunne
egentlig godt tænke mig at variere menuen lidt i år. Men jeg vil heller ikke
lave hverken fromage eller frugtsalat. Næ nej, det skal stadig både lugte og
smage lidt af jul.

er der nogen, der ligger inde med en god ide?

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 08-12-03 16:32

Jeg kan ikke undvære panettone "med det hele" - rosnier, frugter, og måske
også hasselnødde glasur!

Men jeg er helt pjattet med den tyske stollen, og den engelske Christmas
pudding + whisky butter.

Alt ovennævnte kan købes færdiglavet, som sidegevinst...

Sandra

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 08-12-03 16:58

"Mrs Krabappel" <sandra@nospam.dk> writes:
>Jeg kan ikke undvære panettone "med det hele" - rosnier, frugter, og måske
>også hasselnødde glasur!

Hmmm, panettone, anede jeg ikke hvad var - en lille tur på google afslører
at det er en italiensk julekage.
For de interesserede er her en opskrift fra http://www.birthes-madside.dk:

Panettone

* 21?2 dl mælk
* 30 g gær
* 1 æg
* 2 æggeblommer
* 500 g mel
* 100 g sukker
* 1 knivspids salt
* 100 g blødt smør
* 80 g rosiner
* 20 g hakket pomeransskal
* 20 g hakket sukat
* en høj ovnfast glasskål, 16 cm i diameter

Mælk og gær røres sammen, æg og æggeblommer blandes i. Mel, sukker, salt
og de øvrige ingredienser blandes, og tilsættes gærblandingen. Det hele
æltes til en smidig dej. Stil dejen til hævning ca 1 time. Pensl
glasskålen og sæt bagepapir op langs siden så det kigger 4 cm op over
formen. Slå dejen ned og form den til en kugle. Kuglen lægges ned i
glasformen og ridses. Dejen stilles til hævning 1 time. Dejen pensles med
smeltet, afkølet smør. Bages i en 190 grader varm ovn i 40 min.

--
Frank Løkkegaard
Et hus uden bøger er fattigt, også når skønne tæpper dækker dets gulve og

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 10-12-03 11:19

> Hmmm, panettone, anede jeg ikke hvad var - en lille tur på google afslører
> at det er en italiensk julekage.

"Milanenisk", oveni. Der er andre varianter som den lækre "pandolce
genovese" fra Genova, igen en bombe af rosiner, kandiserede frugter osv. Den
piemontesiske (? - hasarderet tillægsord) udgave har en glasur af
hasselnødder / mandler som smager bare "yum".

(Snip)
Jeg tror ikke opskrifter er heeelt korrekt... der burde være flere æg (mange
æggeblommer!) mere smør, og den skal hæves i tre faser i mindst 1 døgn. Jeg
har forsøgt med de her "hurtige" udgaver og det er en fiasko. Den bedste
panettone er stadig den man køber. De bedste industri-mærker (findes hos
Supermarco!) er:
- Tre Marie (meste originale og "luksus")
- Melegatti
- Bauli
....og så konditoriet i Abbiategrasso og den besøger jeg i næste uge, eh eh!

Sandra

Fra : Rømer

Dato : 08-12-03 20:03

Hvis du bare vil snige dig stille og roligt ud af ris a la manden, så havde
bo bedre nogle røde kogebøger for nogle år siden - en af opskrifterne på
"udenlandsk" mad var en opskrift på indisk risengrød - som vel egentlig blot
var en risengrød tilsat mandler og vanilie, rosenvand mm - jeg har desværre
ikke opskriften her - det er mange år siden jeg sidst har prøvet det, men
den kan vel findes.

Fra : lykke

Dato : 08-12-03 20:08

"Kaiser" <frank.seerup@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
og
> smage lidt af jul.
>
> er der nogen, der ligger inde med en god ide?

Appelsinris?
Her er en norsk opskrift:

Ingredienser:
1,5 dl langkornet ris
3 dl kremfløte
2 ts vaniljesukker
3 dl vann
3 ss sukker
3-4 appelsiner

Fremgangsmåte:
Risen kokes mør i vannet. Dette tar ca. 20 min. Sil av kokevannet og skyll
risen under kaldt vann. La den renne godt av seg.

Visp fløten, sukker og vaniljesukker. Skrell appelsinene, del dem i båter og
skjær dem så i små biter.

Bland krem og appelsinbiter med risen. Bland med to gafler slik at desserten
blir lett og porøs.

Pynt eventuelt med appelsinbåter.

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-03 20:16

"lykke" <lykke@lykkeland.dk> skrev i en meddelelse

> "Kaiser" <frank.seerup@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Appelsinris?
> Her er en norsk opskrift:

Her er en lettere opskrift:

En god rest kogte løse ris
Flødeskum efter smag og behag
Søde appelsiner skået i mundrette bidder
Vanille
Sukker (- efter smag.)

Blande blande, smage til, pynt og servér.

Det er GUF.

Tina

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 10-12-03 11:46

> [...]
>(mange
>æggeblommer!) mere smør, og den skal hæves i tre faser i mindst 1 døgn.

Lyder spændende - har du en opskrift på en mere - hmmm - ægte udgave?

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 10-12-03 12:12

> Lyder spændende - har du en opskrift på en mere - hmmm - ægte udgave?

På bøgerne på italiensk, ja...
på nettet, se her http://makeashorterlink.com/?R48A224C6 - masser af sjove
sager. En ekstrakt:
(god men jeg synes at den kan sagten hæves længere)
http://www.milanoin.it/milanesi/ricette/panettone.asp
denne her er god:
http://www.miapavia.com/tavola/risorse/ricette/scheda.cfm?IdRicetta=22

Sandra

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 10-12-03 16:29

[Mrs Krabappel | Wed, 10 Dec 2003 12:11:34 +0100]

Jeg vil nu hellere høre lidt om hvordan du serverer den?

Jeg har hørt at den SKAL være stuetemperatur og at man typsik drysser
den med flormelis før serveringen, men hvad hører sig ellers til?

Skærer man den i pæne stykker og spiser man med kniv og gaffel, eller
bider man af den, eller rykker man stykker af dem og dypper i (sød) vin?

Hvad serverer du af drikkelse til den - skal det være en italiensk
hedvin af en sort, eller kan alt i teorien tillades?

Jeg har flirtet meget for det Italienske igennem mange år, og det har så
taget af nogle år hvor jeg har flirtet meget med andre lande, men nu er
det ved at blive italien igen, så derfor får jeg lyst til at "lege".

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 12-12-03 14:26

Hej Rene'

> Jeg har hørt at den SKAL være stuetemperatur og at man typsik drysser
> den med flormelis før serveringen, men hvad hører sig ellers til?

Det er Pandoro der skal "rystes" med flormelis!
Panettone skal stilles i det luneste hjørne af dit køkken (ikke på radiator,
men you-know-what-I-mean).
NB Pandoro er en anden italiensk julekage fra Verona, og er en luftig, høj
stjerneformet "brød".

> Skærer man den i pæne stykker og spiser man med kniv og gaffel, eller
> bider man af den, eller rykker man stykker af dem og dypper i (sød) vin?

Man tager den med en hånd og man bider lykkelig i den!
Vi skærer den i skiver af ca. 5cm (set fra den runde overflade) og gerne
flere efterfølgende mindre skiver.

> Hvad serverer du af drikkelse til den - skal det være en italiensk
> hedvin af en sort, eller kan alt i teorien tillades?

Der er kun EN der duer, og det er Moscato d'Alba / eller andet sød
mousserende vin.
Tilbage i 70 vi eksperimenterede med "brut" og det var moderne men også
noget værre noget sammensætning (som fx champagne til krænsekager).
Jeg kan meget godt lide Martini Asti (der er mange udgaver men den med den
hvis etiket er altid god).

> Jeg har flirtet meget for det Italienske igennem mange år, og det har så
> taget af nogle år hvor jeg har flirtet meget med andre lande, men nu er
> det ved at blive italien igen, så derfor får jeg lyst til at "lege".

Der er maaaange panettoni varianter idag, med / uden frugt, med / uden
rosiner, uden alt, med glasur, men krem i osv.... Der er kun EN der kan
kaldes panettone, alle de andre har fantasinavne som "Tartufone"
(trøffelkerm+chokoglasur) osv.
Så er der rigelig at lege med!!!

Buon Natale

Sandra

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 13-12-03 23:00

[Mrs Krabappel | Fri, 12 Dec 2003 14:26:24 +0100]

>Panettone skal stilles i det luneste hjørne af dit køkken (ikke på radiator,
>men you-know-what-I-mean).

Jeps, og der står den lige nu - tak for hjælpen.

>Der er kun EN der duer, og det er Moscato d'Alba / eller andet sød
>mousserende vin.

Ok, men en god italiensk kaffe af en sort er vel heller ikke helt
fjollet dertil?

>Jeg kan meget godt lide Martini Asti (der er mange udgaver men den med den
>hvide etiket er altid god).

Jeps, ganske enig - det er også min favorit til kransekagerne. Rent
faktisk lidt mere end det, når fyrværkeriet er i gang plejer Nicolai og
jeg at slendre en tur med en ekstra flaske som vi undervejs drikker lidt
pøbelagtigt - men det er hyggelig tosomhed :)

>Buon Natale

Tak i lige måde. Nu forberede jeg en Italiensk eller en Engelsk
mulighed, med hvad der dertil hører, så må søsteren min vælge.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 15-12-03 11:11

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> wrote in message

> Ok, men en god italiensk kaffe af en sort er vel heller ikke helt
> fjollet dertil?

Tsk tsk...
jeg vil mene at "Kiddybul" (mousserende æble "børnevin") er en mere valid
alternativ!

Nu forberede jeg en Italiensk eller en Engelsk
> mulighed, med hvad der dertil hører, så må søsteren min vælge.

Ja, en Xmas pudding + brandy butter er slet ikke dårlig! (mmmhhh!!!!)

Auguri

Sandra

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 10-12-03 12:32

> [...]
>sager. En ekstrakt:
>(god men jeg synes at den kan sagten hæves længere)

Shit - jeg kan ikke læse italiensk
Men kagerne ser godt nok lækre ud…

Fra : Sine

Dato : 10-12-03 13:37

Hvad med en hjemmelavet jule-parfait? Altså flødeis hvor du kan tilsætte de
"julegodter" du foretrækker... f.eks. revet marcipan, chokolade, mandler,
rosiner, vanillesukker, rom osv? Bare brug en almindelig opskrift på
hj.lavet is: æggesnaps af 8 blommer og sukker efter smag. Vend 1 liter
letpisket fløde og det ønskede fyld i.. frys! Serveres evt med coulis af
hindbær eller romtopf?