teoretisk fildelingssystem
Fra : Jakob Nielsen

Dato : 08-12-03 11:49

Kom til at tænke på hvordan fildelingstjenesterne skulle kunne give den
anonyme fildeling, som nogle taler om.
Kom til den slutning at det er umuligt rent teknisk. En tcp datapakke har og
skal have en afsender ip. Ellers kører protokollen ikke. Derfor kan man
altid sporer afsenderen. Med udp er det en anden sag, men det er ikke emnet
her.

Hvis vi forestiller os et netværk hvor A har data og C vil have en kopi, så
kan C se hvem A erda de skal kommunikere direkte.
Hvis istedet A sender data krypteret med en nøgle som kun A og C kender til
B, som sender data videre til C, så ved C ikke noget om A. Kender kun B
(forbindelsen kan etableres hurtigt over fælles server).

Kan man nu stille B til ansvar for overførslen af data?
B har ingen mulighed for at vide hvad den sender videre, og tror naturligvis
at det er A's feriebilleder fra Hawaii. B husker ikke på A's ip, så hvis
nogen beder B føre til A, så kan det ikke lade sig gøre.
Vil man i teorien eller praksis kunne gøre B ansvarlig for overførsel af
rettighedsbeskyttet materiale?

Hvis man kan, så tangerer det at holde internetudbyderne ansvarlige for hvad
to personer udveksler. Nu siger I sikkert at det er noget andet da B godt
ved at det er noget fyfy, men det ved B ikke nødvendigvis, og kan det
eventuelt bevises?

Jeg søger ikke en lang tråd om hvorvidt fildeling er noet slemmer noet.
Spekulerer bare på reglerne for sådan et setup.

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 08-12-03 12:05

In <br1kuv$27c$1@news.cybercity.dk> "Jakob Nielsen" <jni@no.mail.dk> writes:

>Kom til at tænke på hvordan fildelingstjenesterne skulle kunne give den
>anonyme fildeling, som nogle taler om.
>Kom til den slutning at det er umuligt rent teknisk.

Well, se paa gnutella.

/Martin

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 08-12-03 12:29

"Jakob Nielsen" <jni@no.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal have en afsender ip. Ellers kører protokollen ikke. Derfor kan man
> altid sporer afsenderen. Med udp er det en anden sag, men det er ikke

Kort og godt og ganske OT:

Den ultimative fildeling findes allerede i form af Freenet protokollen.
Her skal hver enkelt bruger udpege en del af sin harddisk som serverplads
for stærkt kryperet materiale.
Brugeren kender ikke indholdet af serverpladsen og kan ikke se hvad der
ligger der, og indholdet skifter løbende.

Freenet fungerer på den måde, at filer lægges op på den serverplads der er
til rådighed ved brugerne, og datastrømmen bevæger sig hen, hvor den
efterspørges. Data, der ikke efterspørges, slettes efter nogle sindrige
regler.
Da man kan lægge filer op fuldstændigt anonymt, og da datastrømmen bevæger
sig, kan ingen se, hvem, der lægger materiale på på freenet.
Man kan heller ikke se andre brugere på Freenet og afsløre brugere via
IPadresser.

Der findes en MP3client til freenet kaldet Espra.net.
Men inden man springer på Freenet og Espra, skal man lige gøre sig klart, at
Freenet er totalt anakistisk. Du vil støtte alle former for filer og kan
aldrig vide, om det er musik eller børneporno eller terrorplaner, der ligger
på din serverdel af harddisken.

Frodo Nifinger
aka
Jesper Nielsen - Der ikke er en del af Freenet!

Fjern hold op med det fra min mailadresse ved direkte svar.

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 08-12-03 13:30

> [...]
> til rådighed ved brugerne, og datastrømmen bevæger sig hen, hvor den
> efterspørges. Data, der ikke efterspørges, slettes efter nogle sindrige

Der må dog være nogen der ved hvad der ligger hvor, da man ellers ikke kan
hente. En eller flere servere må have en liste over data og nøgler. Det
kommer man næppe udenom. Så er spørgsmålet bare om det er "grov
forsømmelighed" at dele sin disk på den måde jævnfør Kristians svar.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 08-12-03 12:28

> [...]
> nogen beder B føre til A, så kan det ikke lade sig gøre.
> Vil man i teorien eller praksis kunne gøre B ansvarlig for overførsel af

Rent strafferetligt (og en del af reglerne i ophavsretsloven er jo
strafpålagte jf. §§ 76-80) er det medvirken jf. straffelovens § 23. Det
kræver naturligvis den fornødne tilregnelse jf. straffelovens § 19. Kravet i
ophavsretsloven er i den henseende forsæt eller grov uagtsomhed.

> [...]
> to personer udveksler. Nu siger I sikkert at det er noget andet da B godt
> ved at det er noget fyfy, men det ved B ikke nødvendigvis, og kan det

Det er jo altid et spørgsmål om der er bevis nok til at man kan dømmes. Det
kan være svært i denne type sag.

/kristian

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 08-12-03 14:47

> Kom til at tænke på hvordan fildelingstjenesterne skulle kunne give den
> anonyme fildeling, som nogle taler om.

Har et andet setup som giver en anden juridisk tolkning vil jeg mene.
"teknisk" forklaring følger. Den korte forklaring er at A har data S
(privatstyret server) kender til de data og ved A har dem. C vil gerne have
dem. Overførslen ordnes sådan at A og B, en anden på share-nettet, begge
sender data til C, men data først bliver brugbare ved at sammenlægge de to
strømme, og B sender faktisk kun tilfældig støj. B kan derfor næppe
straffes.

A har nogle data "110101"
S ved at de data findes og at A har dem.
C vil gerne have de data og beder S som dem.
C kender kun S.

S kontakter nu A og fortæller at C vil have data. S kontakter også B og
fortæller at den skal sende tilfældige data til C med et bestemt rand seed.
Hvad det giver afhænger af tilfældighedsgeneratoren.

Nu laver både A og B en tilfældig bitsekvens med samme længde som de ønskede
data. de bruger samme seed så de får begge ex "101000"
A laver nu en datastrøm som den sender til C. den sender DATA xor random
="011101"
B laver også en strøm som sendes til C. der bare er de beregnede random fra
før="101000"
C modtager to strømme som begge ligner tilfældig støj.
C siger nu data=dataFraA xor dataFraB=110101

C har nu modtaget data, men kan ikke vide om det var A eller B der sendte
den de rigtige data.
Det kunne lige så godt have været B der sendte det rigtige og A der sendte
støj.
Hvad kan man nu anklage nogen for?

Fra : Gandalf

Dato : 08-12-03 15:10

> [...]
> den de rigtige data.
> Det kunne lige så godt have været B der sendte det rigtige og A der sendte

Tjaaa - det er nok også lovligt, at køre over for rødt.

Man skal så bare huske, at lukke øjnene, så man ikke er klar over, om der
var rødt eller grønt.

Erik

Fra : Per Christoffersen

Dato : 08-12-03 17:30

"Jakob Nielsen" <jni@no.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Kan man nu stille B til ansvar for overførslen af data?

Det kommer jo an på om B ved hvad der bliver overført.

Men hele dit set-up er jo i virkeligheden meget lig den transmission der
foregår i øjeblikket.
Her er ISP-erne ikke under anklage for at medvirke til ulovlig
eksempelspredning, men derfor får de alligevel en gang imellem besked på at
udlevere IP-oplysninger på deres kunder.
Det samme kunne meget vel tænkes at overgå B.

/Per