Hvordan skal min Kontoplan se ud ?
Fra : H.S.

Dato : 08-12-03 10:34

Jeg har lige oprettet CVR nr, og vil se at få tilpasset summasummarum så jeg
har færrest mulige konti at rode med.

Hvilke konti skal jeg bruge ?

Jeg afregner moms, jeg skal have mulighed for at købe varer til lager, samt
skal have mulighed for at købe varer til forbrug.

Hvor kan jeg finde et forslag til hvilke konti jeg skal bruge ? (der ligger
jo et hav af konti som standard i summasummarum).

Fra : Karsten Madsen

Dato : 08-12-03 12:24

H.S. wrote:
> [...]
> Hvor kan jeg finde et forslag til hvilke konti jeg skal bruge ? (der
> ligger jo et hav af konti som standard i summasummarum).

Hej H.S.

Det kræver at du fortæller lidt mere om din forretning, hvilket du næppe har
den helt store lyst til her i dette forum.
En del forhandlere af SummaSummarum er "certificerede SummaSummarum
forhandlere"
Her kan du få starthjælp til SummaSummarum.
Du kan gå ind på SummaSummarums hjemmeside for at se de certificerede
forhandlere.
Vi er altid villige til at hjælpe SummaSummarum brugere igang.

mvh
Karsten Madsen
www.alsit.dk

Fra : George

Dato : 09-12-03 21:14

"H.S." <public@tele2adslSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har lige oprettet CVR nr, og vil se at få tilpasset summasummarum så
jeg har færrest mulige konti at rode med.

Jeg vil faktisk anbefale, at der ikke er "så få konti som muligt". Man skal
naturligvis ikke 120 konti, som man ikke har brug for; men omvendt er det
vigtigt at have flere konti til f.eks. moms, selvom man godt kan nøjes med
én konto. Det vil dog give en masse bøvl for revisoren - og det vil du kunne
se på din revisorregning, hvilket ikke er det bare sjov.

> Hvilke konti skal jeg bruge ?

Det er meget svært at sige, og jeg vil svare med et modspørgsmål: hvilke
synes du selv du har behov for ?
Hvilke oplysninger vil du have mulighed for at kunne se direkte fra
bogføringen ?
Når du har gjort op med dig selv, hvad dit behov er, kan du begynde at vælge
hvilke konti du har behov for.

Hilsen
William

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-03 00:20

"George" <georgebest@ping.dk> skrev i en meddelelse

[snip]
> [...]
kunne
> se på din revisorregning, hvilket ikke er det bare sjov.

Der er svjv krav fra T&S til anlæg af konti for moms og afgifter.
Bogholderimæssigt er det tosset og giver altid bøvl med periodisk 0-stilling
af ind- og udgående moms- og afgiftskonti versus betalt moms og afgifter.
Det ville være uligt nemmer og mere overskueligt at postere det i
henholdsvis aktiv- og passivsiden, hvor det så salderede sig selv helt
automatisk.

> Hilsen
> William

Karsten H. Jensen

Fra : Michael Sørensen

Dato : 10-12-03 00:42

> [...]
> Det ville være uligt nemmer og mere overskueligt at postere det i
> henholdsvis aktiv- og passivsiden, hvor det så salderede sig selv helt

Jeg synes ikke, at det i hverdagen giver problemer, der er værd at nævne.

Jeg har vel omkring 10 bogføringskunder med kvartals- og halvårsmoms, men
har ikke oplevet noget imkring kontoplanens afdeling for moms og afgifter,
der er opbygget på en direkte tåbelig måde, der giver problemer.

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-03 14:00

"Michael Sørensen" <webmaster_m-s@FJERNstofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> har ikke oplevet noget imkring kontoplanens afdeling for moms og afgifter,
> der er opbygget på en direkte tåbelig måde, der giver problemer.

Nej, da ikke for den regnskabskyndige. Det er til syvende og sidst jo kun at
finde de rigtige tal og sætte ind i angivelsen fra T&S, og det drejer sig jo
kun om sædvanligvis ca. 3 beløb + eventuelt fradrag for de
fradragsberettigede afgifter.

Hvor svært kan det være?
Karsten H. Jensen

Fra : H.S.

Dato : 10-12-03 13:10

> [...]
kunne
> se på din revisorregning, hvilket ikke er det bare sjov.

Jeg har ikke tænkt mig at få revisor på, men at lave regnskabet selv.
Der er tale om noget konsulent arbejde, samt noget varesalg, og jeg regner
ikke med at det bliver så meget at jeg ikke 'kan overskue' at lave
regnskabet selv - det kræver jo ikke det vilde.

Jeg må prøve at se hvilke konti jeg bruger, og så fjerne resten hvis jeg kan
se jeg ikke bruger der - det hjælper jo lidt på overskueligheden.

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-03 14:12

H.S. wrote:
> [...]
> regner ikke med at det bliver så meget at jeg ikke 'kan overskue' at
> lave regnskabet selv - det kræver jo ikke det vilde.

Jeg laver ca. det samme, du er velkommen til at få en kopi af min kontoplan.
--
mvh Karsten
http://www.alsit.dk

Fra : H.S.

Dato : 10-12-03 15:04

"Karsten Madsen" <news(SNABELA)alsit.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg laver ca. det samme, du er velkommen til at få en kopi af min
kontoplan.
> --
Det vil jeg da meget gerne, om ikke for at kopiere, så for at sammenligne om
vi har 'tænkt ens' da vi lavede den

Du må meget gerne maile den til mig (hschytteSNABELAtele2adslPRIKdk)

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-03 16:05

H.S. wrote:
> [...]
> sammenligne om vi har 'tænkt ens' da vi lavede den
> Du må meget gerne maile den til mig (hschytteSNABELAtele2adslPRIKdk)

Er sendt
Du kan bruge den som du har lyst til. Den er eksporteret fra SummaSummarum.

--
mvh Karsten
http://www.alsit.dk

Fra : H.S.

Dato : 10-12-03 16:27

> Er sendt
> Du kan bruge den som du har lyst til. Den er eksporteret fra
SummaSummarum.

Modtaget - mange tak !

Fra : Michael Sørensen

Dato : 10-12-03 16:11

> [...]
om
> vi har 'tænkt ens' da vi lavede den
>
> Du må meget gerne maile den til mig (hschytteSNABELAtele2adslPRIKdk)

Blot husk på, at kontoplan er en ting, hvordan man bruger den en anden.

Det sidste bliver nemmere af, at kontoplanen er bygget rigtigt op - til ens
virksomhed.

Men uanset hvor god en kontoplan er opbygget, så kræver det noget fra den,
der indtaster. Ikke dermed sagt, at det er svært, men at man blot skal være
opmærksom på det.

Både med hensyn til kontoplan og selve registreringen er der nogle regler
der skal følges.

/Michael Sørensen

Fra : H.S.

Dato : 10-12-03 16:25

> [...]
>
> Men uanset hvor god en kontoplan er opbygget, så kræver det noget fra den,
> der indtaster. Ikke dermed sagt, at det er svært, men at man blot skal

- Selvfølgelig skal man kunne bruge den korrekt. Men jeg mener også at
kunne 'lære' noget af andre
ved at se deres kontoplan - man kan få et indtryk af hvordan de laver
regnskabet, vha kontoplanen.
- Evt kan denne hjælp gøre ens eget regnskab nemmere at lave. - Men det er
måske bare mig

> Både med hensyn til kontoplan og selve registreringen er der nogle regler
> der skal følges.

- Der er jo egentlig ikke så mange regler - står de ikke alle i 'moms,
fakturering, regnskab m.v' fra Told&Skat ?

Fra : Michael Sørensen

Dato : 10-12-03 16:31

> - Der er jo egentlig ikke så mange regler - står de ikke alle i 'moms,
> fakturering, regnskab m.v' fra Told&Skat ?

Nu er mange et relativt ord. Er der mange mennesker i Danmark?

Jeg vil påstå, at du ikke lærer dem alle, medmindre du ansætter dig selv i
en fuldtidsstilling med dette som jobbeskrivelsen. Ikke dermed sagt, at du
ikke kan / bør / skal gøre det selv, men blot at reglerne er mere end, hvad
der står i en folder fra Told & Skat. Vi har mange kunder, der slev
bogfører, men ind i mellem får vi spørgsmål fra dem - også de rigtig "gode"
kunder. I den anden ende af skalaen er de mindre gode, hvor det - ja faktisk
er billigere for dem at få en revisor til at bogføre, da vi skal ind og lave
efterposteringer bagefter, for de fejl / mangler m.v. som de har.

Men husk (det er du sikkert med på, men hellere få det at vide 2 gange end
slet ikke) at have bilag på alle poster i din bogføring.

/Michael Sørensen

Fra : H.S.

Dato : 11-12-03 08:59

> [...]
lave
> efterposteringer bagefter, for de fejl / mangler m.v. som de har.

- er det ikke også et spørgsmål om branche, og størrelse af firmaet ? - Jeg
tvivler på at
der er nogen 'gemte' regler som mit lille firma nogensinde får behov for.

Men hvis der er mange regler der ikke er beskrevet i folderen fra T&S - hvor
kan man
så læse disse regler henne ?

> Men husk (det er du sikkert med på, men hellere få det at vide 2 gange end
> slet ikke) at have bilag på alle poster i din bogføring.

- Klart nok - og de skal gemmes i 5 år

Fra : Michael Sørensen

Dato : 11-12-03 15:08

> - er det ikke også et spørgsmål om branche, og størrelse af firmaet ? -
Jeg
> tvivler på at
> der er nogen 'gemte' regler som mit lille firma nogensinde får behov for.

Både og. Men nogle bogfører uden egentlig at have kundskaberne til det. De
tror de har, men det går ikke. Jeg har både set en bankregulering ca. 80.000
for at få den til at stemme og en konto der hedder "uopklarede beløb" på
knap en million med alt godt fra havet.

Selve bogføringsdelen er ikke så svær. Det er noget af det letteste i
revisionsbranchen og man behøver jo på ingen måde være revisor for at
bogføre. Mange private som dig eller regnskabsuddannede har meget nemt den
evne der skal til.

Logisk sans, sund fornuft og opmærksom på, hvad man laver - så kommer man
langt.

Men stadigvæk - så lærer revisorelever, der bogfører flere kunder i hver
kvartal, ikke at bogføre 100% uden fejl og mangler i løbet af det første år.
Det betyder ikke, at de ikke er gode til det eller at de ikke har evnerne,
men mange gange oplever man noget nyt. Periodisering, differencerede
momsfradrag, hvad hører under hvilke poster, kreditor/debitorstyring,
hvornår skal / mået bilag bogføres, hvordan må man regulere, private
hævninger, bogføring i privat, rabatter, gebyrer osv. osv.

Min pointe var blot, at en revisor ikke behøver at bogføre, hvis man har
evnerne / lysten til selv at gøre det.

Men anyway er det rart med en revisor, som man kan få råd af. En forkert
bogføring, kan hvis det er helt grelt, betyde at man får problemer med det
offentlige / loven. Men klø på, det skal nok gå. Som sagt - så er det
generelt til at finde ud af.

> Men hvis der er mange regler der ikke er beskrevet i folderen fra T&S -
hvor
> kan man
> så læse disse regler henne ?

Min pointe. Alt står ikke i en lille folder fra T&S. I så fald forstår jeg
ikke, hvorfor man skal igennem så meget læsestof under uddannelserne, hvis
man kan nøjes med en lille folder. Jeg er ikke selv sikker på, hvilken
folder du henviser til, så jeg har ikke selv studeret den, men går ud fra,
at den generelt fortæller bredt om emnet.

Er det forresten momsreglerne der henvises til? Hvis man skal være helt med
i alt helt ned til mindste detalje, så er der jo fx. bland andet også
bogføringsvejledningen, regler om indtægts-og omkostningsregistrering,
regnskabsopbygning osv.

Forresten så mener eksperterne faktisk, at momsloven er mere kompliceret end
skatteloven (bl.a. fordi den skal passe ind med EU og øvrig udland)

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-03 16:36

H.S. wrote:
> [...]
> - Der er jo egentlig ikke så mange regler - står de ikke alle i
> 'moms, fakturering, regnskab m.v' fra Told&Skat ?

Det er ikke så svært som det lyder - du er velkommen til at ringe til mig i
aften (efter 17.30). Telefon på min side - og nej det koster dig ikke en
klejne!

Jeg skal nok sige til hvis det koster klejner eller pebernødder

Tlfnr. på min hjemmeside.

--
mvh Karsten
http://www.alsit.dk

Fra : H.S.

Dato : 11-12-03 09:04

> [...]
> klejne!
>
> Jeg skal nok sige til hvis det koster klejner eller pebernødder

Det er meget pænt af dig !
Jeg er dog ikke begyndt for alvor at føre regnskab endnu, da firmaet først
er 'officielt den 16/12 2003 (ifølge min CVR registrering som blev sendt til
T&S i fredags).
Så det regnskab jeg har lavet indtil nu er mest for at se hvad summarum
gjorde for at bogføre de forskellige ting jeg tastede ind (for at få et
indtryk af hvad der sker, og for at få lidt erfaring til det er 'for alvor')
Jeg har desuden fundet et par guides på nettet 'sådan bogfører du et
varekøb' osv - disse bliver lagt i en mappe = min 'bibel'

Tak for hjælpen, igen !

Fra : Michael Sørensen

Dato : 09-12-03 23:27

> Jeg har lige oprettet CVR nr, og vil se at få tilpasset summasummarum så
jeg
> har færrest mulige konti at rode med.

Valg af antal konti er et subjektivt valg afhængig af branche, virksomhedens
størrelse m.v.

> Hvilke konti skal jeg bruge ?

Igen afhængig af omstændighederne. Mange standardkontoplaner kan bruges i
flere virksomheder, men hvis man skal være helt nøjagtig, så er der sjældent
2 virksomheder, der har brug for nøjagtig den samme kontoplan. Mange konti
går dog igen og mange af de kunder, som jeg arbejder med, har som
udgangspunkt en standardkontoplan, som vi har i "huset", som blot er
tilpasset den enkelte virksomhed.

> [...]

ligger
> jo et hav af konti som standard i summasummarum).

Igen kom med lidt mere information. Evt. på mail. (slet "FJERN" fra min
e-mail adresse.),