Hvordan mange liter olie er der i tanken?
Fra : Tommy

Dato : 08-12-03 10:00

Hej!

Jeg har en overflade-olie-tank stående i garagen og kom til at tænke
på.. hvordan ser jeg egentlig hvor mange liter der er i tanken? Det er
sådan en brun metal-fætter med en måler ovenpå, som ser ud til at måle
i cm. Nogen der har en ide til hvordan man omsætter cm til antal
liter?

--
Tommy

Fra : Rasmus

Dato : 08-12-03 10:12

"Tommy" <verndroidSLET@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> sådan en brun metal-fætter med en måler ovenpå, som ser ud til at måle
> i cm. Nogen der har en ide til hvordan man omsætter cm til antal

Højde(som du aflæser på tanken) x længde x brede = antal liter i tanken.

Fra : Tommy

Dato : 08-12-03 10:21

On Mon, 8 Dec 2003 10:11:44 +0100, "Rasmus" <r_w_o@FJERNtdcspace.dk>
wrote:

>"Tommy" <verndroidSLET@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>Højde(som du aflæser på tanken) x længde x brede = antal liter i tanken.

Hmmm.. Ja det lyder jo meget rigtigt! :) 1000cm3 til en liter right?

--
Tommy - Hader DU en reklame? --> http://www.hadereklamer.dk
E-Reklamer.dk: http://makeashorterlink.com/?T26A15582

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 08-12-03 10:41

Tommy wrote:

> Hmmm.. Ja det lyder jo meget rigtigt! :) 1000cm3 til en liter right?

Hvis du måler i dm (10cm) kommer resultatet ud i liter :)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Tommy

Dato : 08-12-03 10:56

On Mon, 8 Dec 2003 10:41:12 +0100, "Carsten Finn Rasmussen"
<cfr@c.invalid> wrote:

>Hvis du måler i dm (10cm) kommer resultatet ud i liter :)

Det bliver jo smartere og smartere!

Hmm.. men sådan en olietank er jo lidt rund i bunden. Ikke firkantet..
hmm.. nå. Så bliver det nok bare ikke så nøjagtigt som det kunne
blive.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 08-12-03 11:22

Tommy wrote:

> Hmm.. men sådan en olietank er jo lidt rund i bunden. Ikke firkantet..
> hmm.. nå. Så bliver det nok bare ikke så nøjagtigt som det kunne
> blive.

Du har ret, men det betyder ikke ret meget i praksis. Du kan alligevel
ikke tømme tanken helt. Der er formodentlig en slam/vand beholder i
bunden (afgangsrøret er hævet lidt fra bunden). Denne optager det meste
af rundingen.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Keld Nygaard

Dato : 08-12-03 11:41

> Hmm.. men sådan en olietank er jo lidt rund i bunden. Ikke firkantet..
> hmm.. nå. Så bliver det nok bare ikke så nøjagtigt som det kunne
> blive.

Hvis tanken er cirkelrund i bunden, kan du regne volumen af den (indtil der
hvor den bliver firkantet) ved at sige:

0,393 * (bredde) * (bredde) * (længde)

Hvis din tank er 60 cm bred, og 120 cm lang, vil dette give en volumen på:
0,393 * 6 * 6 * 12 = 169,8 l

/Nygaard