Når installatøren sjusker...
Fra : NIL

Dato : 08-12-03 02:33

Hej gruppe...

Jeg har fået en elinstallatør til at ordne et stik (komfurudtag) fordi der
på et tidspunkt har varet for kraftig varme i stikket pga. af et tidligere
defekt komfur.
Nu er der et andet komfur, men sandelig om ikke propperne sprang igen! Da
jeg rykker komfuret ud og inspicerer elektrikerens arbejde inde i stikket -
ser jeg til min forbløffelse, at der er flere ledere, hvor man kan se det
nøgne kobber. Og der er sandsynlig forekommet en gnistdannelse pga. dette.
Montøren har altså ikke sørget for at at bruge 'friske ender' på kablet. Det
kunne evt. være gjort ved at flytte hele stikket nogle få centimeter - der
var masser af kabel på væggen at tage af.

Nu har jeg tænkt mig at rette henvende mig til elektrikeren (aut.
elinstallatør) for at få ham til at se på sagen. Medarbejderen der udførte
arbejdet, var i øvrigt kun 20 minutter om opgaven, men det gi'r altså en
time på fakturaen! Jeg ved, at det er helt normalt...men i betragtning af
det sjuskede arbejde, har jeg vel en "god sag"?

Altså: Hvad kan jeg faktisk FORLANGE, at installatøren skal gøre ved sagen?
Hvis han viser sig obsternasig (godt ord!) er der så en 'myndighed' jeg kan
henvende mig til?

Hilsen
NIL

Fra : Claus & Lene Viborg-~

Dato : 08-12-03 08:30

Hej

Jeg tror ikke det er noget med en gnistdannelse, da gnister springer 1cm ved
1000v (ca.) og da du kun har 230/400v i dit stik, så skal du nok lede efter
fejlen et andet sted....... Så nej du har ikke en god sag.

Mvh

Claus
(Tidl. Elektriker)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-12-03 09:44

Claus & Lene Viborg-Larsen skrev:

>Jeg tror ikke det er noget med en gnistdannelse, da gnister springer 1cm ved
>1000v (ca.)

Tommelfingerreglen siger at der skal 10'000 Volt til at trække en
gnist på 1 cm, men din pointe er god nok.

Hvis du havde ret, kunne 230 V springe 2,3 mm, og det kan det
ikke.

--
Bertel

Fra : JBH

Dato : 08-12-03 17:56

"NIL" <nilau4@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
sagen?
> Hvis han viser sig obsternasig (godt ord!) er der så en 'myndighed' jeg

Nu afhænger det lidt af hvor længe siden det er at elektrikeren skiftede
stikket. Hvis det er flere år siden, vil han sikkert hævde at det er "slid"
eller "tidens tand" Hvis det ikke er så lange siden,så prøv at forelægge
ham sagen og spørg om han vil være sådan noget sjusk bekendt. Arbejdet er
gjort groft uforsvarligt, da han ikke har spændt skruerne godt nok sammen,
hvorved der er opstået varme. Dette kunne i yderste konsekvens kunne have
medført brand.

Prøv i øvrigt at spørge dk.teknik.el. Der er en del elektrikkere i den
gruppe.

mvh
JBH

Fra : alexbo

Dato : 08-12-03 18:58

"NIL" skrev

> Nu er der et andet komfur, men sandelig om ikke propperne sprang igen!

Nu har du spurgt om juraen og ikke om alt andet, men inden du tager juraen i
brug, må du hellere sikre dig at dit problem ikke er noget andet.
De rene kobbertråde betyder ingenting, så jeg ville kigge efter andre ting
der er tilsluttet samme sikringer som komfuret.
En stikkontakt med en kaffemaskine f.eks.
Tag sikringerne ud, og se om der er noget andet der ikke virker.

mvh
Alex Christensen

Fra : Johnt

Dato : 13-12-03 03:33

> [...]
> defekt komfur.
> Nu er der et andet komfur, men sandelig om ikke propperne sprang igen!

Du har nok haft flere ting tændt samtidig med komfuret. F.eks. kaffemaskine,
el-kedel, opvaskemaskine, eller mikrobølgeovn. Hvis en af disse er tændt
samtidig med komfuret vil kunne få sikringen til springe.

> [...]
> arbejdet, var i øvrigt kun 20 minutter om opgaven, men det gi'r altså en

20 minutter ved dig,
køre frem og tilbage
Få arbejdsseddel
Finde materialer, man ved aldrig hvad man møder.

Der går altid tæt på en time.

Hilsen

Johnt