Så har jeg oplevet det med...
Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 07-12-03 23:43

Jeg er netop hjemvendt fra et besøg hos mine forældre. Besøget fik dog en
lidt chokerende afslutning, da jeg kommer ud til bilen for at sætte et par
kasser øl ind i bagagerummet, og den ikke holder på vejen. Første tanke er
selvfølgelig at bilen er blevet stjålet, men da jeg kigger ned af vejen, ser
jeg min smukke sølfarvede citroen parkeret skråt op på et fortov, lige foran
en 306'er. Der står et par mennesker dernede og snakker, og de spørger da
også straks om det er min bil.
Det viser sig at bilen er trillet ned af bakken og op af en indkørselsslesk
og direkte ind i en stofa-boks. 1,5 m fra pug'en. Personerne der står
dernede var netop også på vej hjem, og kom ud til denne lidt akavede
"parkering". De havde så ringet til politiet, da de troede at bilen var
blevet stjålet og efterladt sådan.
Min første tanke er hermed at håndbremsekablet (hvis den da har sådan ét) må
være sprunget. Det er det dog ikke - jeg trillede bilen ud på vejen igen, og
trak håndbremsen - det virkede fint. Og jo, håndbremsen var trukket.
Heldigvis er der ikke sket det store med bilen - der en kommet en lille
revne øverst i bagkofangeren, og man kan se et lille mærke i lakken hele
vejen ned. Men ikke noget graverende -der er ingen skader på bagklappen
eller noget.

Hvordan hulen sker sådan noget?

Er det gud der fortæller mig at jeg bare ikke skal have dén bil? Jeg havde
ingen skader i min første bil, som jeg havde omtrent lige så længe som jeg
har haft min nuværende. I det halve år jeg har haft Xantiaen har jeg haft 4
skader...

Jeg skal vist have mig en øl nu.

/Kasper Hansen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 07-12-03 23:49

"Kasper Hansen [8270]" <kasper@h-hansenREMOVE.dk> skrev :

>Hvordan hulen sker sådan noget?

Hvis du kun lige har trukket den an - kan det måske tænkes (langt_ude)
at kulden har drillet dig lidt ?

Eller du simpelthen har glemt at trække den.

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 08-12-03 00:07

> Hvis du kun lige har trukket den an - kan det måske tænkes (langt_ude)
> at kulden har drillet dig lidt ?

Jeg har tænkt på om den måske ikke har været trukket helt "i bund". Men
alligevel - jeg ved at den har holdt der det meste af aftenen, og der var
ikke rim på ruderne - termometeret i bilen viste 4 grader. Måske kan
bremseskiverne (eller hvad den nu bremser på) have trukket sig sammen i
kulden, og derved løsnet taget i bremsen?

> Eller du simpelthen har glemt at trække den.

Nej, det var det første jeg tjekkede. Den stod i en fin vinkel opad -
bremsen altså :)

For fremtiden må jeg hellere parkere i 1. gear... Men ville det have hjulpet
specielt meget?

/Kasper Hansen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 08-12-03 00:13

On Mon, 8 Dec 2003 00:06:42 +0100, "Kasper Hansen [8270]"
<kasper@h-hansenREMOVE.dk> wrote:

>For fremtiden må jeg hellere parkere i 1. gear... Men ville det have hjulpet
>specielt meget?

At du ikke var "sakket" bag ud.
Jég bruger aldrig håndbremsen og parkerer altid i 1. gear. Altid...

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 08-12-03 00:20

Mogens Knudsen wrote:

> Jég bruger aldrig håndbremsen og parkerer altid i 1. gear. Altid...

Det samme her - næsten i hvert fald.

Hvis jeg holder meget tæt på andre biler på en færge - eller på en meget
stejl stigning - trækker jeg dog OGSÅ håndbremsen.

--
Jan W Nielsen

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 08-12-03 00:23

> At du ikke var "sakket" bag ud.
> Jég bruger aldrig håndbremsen og parkerer altid i 1. gear. Altid...

Kan bilen overhovedet ikke trille bagud i 1. gear? Eller skal der bare meget
til? Jeg kan umiddelbart ikke forstå hvorfor det skulle hjælpe så meget,
men jeg ved heller ikke noget om biler :(

/Kasper Hansen

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 08-12-03 00:39

Gå ud og sæt tænding på din bil - sæt den i 1. gear og gå ud og skub den i
gang - så får du en fornemmelse af hvor meget der skal til ; )

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 08-12-03 03:01

On Mon, 8 Dec 2003 00:38:45 +0100, "Martin / Fårevejle"
<jadahva@NEJhotmail.com> wrote:

>Gå ud og sæt tænding på din bil - sæt den i 1. gear og gå ud og skub den i
>gang - så får du en fornemmelse af hvor meget der skal til ; )

True, men jeg ville da stadig vælge at sætte den i bakgear hvis at jeg
holder med snotten nedaf og 1-5(6) Hvis at jeg holder med snotten opad.
Så kan bilen vitterlig ikke rulle nogen steder uanset hvad der sker.
Flemming Jacobsen

Fra : Verner Johnsen

Dato : 08-12-03 07:48

On Mon, 08 Dec 2003 03:01:00 +0100, "Thunderbird [7100]"
<praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote:

>True, men jeg ville da stadig vælge at sætte den i bakgear hvis at jeg
>holder med snotten nedaf og 1-5(6) Hvis at jeg holder med snotten opad.
>Så kan bilen vitterlig ikke rulle nogen steder uanset hvad der sker.

Det forstår jeg ikke lige.
Sku' det være vanskeligere at tørne motoren baglæns end forlæns ?

--
Venlig hilsen Verner
1986 VW Transporter Syncro 2,1 l (Autocamper)

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-03 07:50

"Verner Johnsen" <vejoh@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det forstår jeg ikke lige.
> Sku' det være vanskeligere at tørne motoren baglæns end forlæns ?

Kører motoren baglæns ... altså den modsatte vej ... når bilen bakker..?

Hr. Bjørn

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 08-12-03 07:59

On Mon, 8 Dec 2003 07:49:57 +0100, "Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT
-post.tele.dk> wrote:

> [...]

Det er vanskeligere at tørne motoren via bakgear på grund af gearingen
(ift. 1., 2., 3., eller 4. gear)

>Kører motoren baglæns ... altså den modsatte vej ... når bilen bakker..?

ROFL, Bjørn

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-03 08:15

> Det er vanskeligere at tørne motoren via bakgear på grund af gearingen
> (ift. 1., 2., 3., eller 4. gear)

Hvor stor er forskellen i gearingen 1. kontra bakgear..?

> ROFL, Bjørn

Det kunne jo være motoren lå bag...hmmm...hvad så med en med motoren i
front .... hmmm...nu går det helt galt...hvordan virker så en bil med
centermotor...

Hr. Bjørn

Fra : Michael Olesen

Dato : 08-12-03 10:16

> [...]
>
> Det kunne jo være motoren lå bag...hmmm...hvad så med en med motoren i
> front .... hmmm...nu går det helt galt...hvordan virker så en bil med

Åh åhhh... hvad så hvis man har langsliggende motor... skal man så rulle
billen rundt over taget i sidegear

/mic

Fra : Fly Christensen

Dato : 08-12-03 10:58

On Mon, 8 Dec 2003 10:16:15 +0100, "Michael Olesen" <nosp@m.ns> wrote:

>Åh åhhh... hvad så hvis man har langsliggende motor... skal man så rulle
>billen rundt over taget i sidegear

Nix, så lander du bare på en fremmed planet. Det var det ALF gjorde.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-12-03 08:29

> Det er vanskeligere at tørne motoren via bakgear på grund af gearingen
> (ift. 1., 2., 3., eller 4. gear)

Bak gearet plejer da at have en udveksling omkring 2. gearet...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-03 08:32

meddelelse news:br197o$sv5$1@sunsite.dk...

KLIP

> Bak gearet plejer da at have en udveksling omkring 2. gearet...

Er det så ikke nemmere at tørne motoren i bakgear end i 1. gear...?

Hr. Bjørn

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-12-03 08:37

"Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT -post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Er det så ikke nemmere at tørne motoren i bakgear end i 1. gear...?

Nej.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-03 08:40

meddelelse news:br19na$n4j$1@sunsite.dk...

KLIP

> Nej.

Så er jeg rolig igen.

Du ved, min kone kører med manuelt gear i hendes Clio.

Hr. Bjørn

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 08-12-03 08:44

On Mon, 8 Dec 2003 08:28:50 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>Bak gearet plejer da at have en udveksling omkring 2. gearet...

Nope - nærmere 1. end 2. gear'et, IMO

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-03 08:48

KLIP

> Nope - nærmere 1. end 2. gear'et, IMO

Nu må i sgú se at blive enige.

Jeg kan ikke have madammen til at sidde hele dagen ude i indkørslen,
rykkende frem og tilbage i gearstangen.

Hvad skal hun sætte potten i af gear ved parkering..?

Hr. Bjørn

Fra : John Sahl

Dato : 08-12-03 09:01

Bjørn Jørvad wrote:
> Hvad skal hun sætte potten i af gear ved parkering..?

1. gear eller bakgear vil være det korrekte valg. Og så
kan du håbe på at hun har lært at koblingen altid skal
trædes ned ved start af bilen

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-03 09:00

KLIP

> 1. gear eller bakgear vil være det korrekte valg. Og så
> kan du håbe på at hun har lært at koblingen altid skal
> trædes ned ved start af bilen

Af hjertet tak.

Det har hun.

De få gange hun har kørt Völlen, er vi altid standset meget brat....ind
i mellem...)

Hr. Bjørn

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-12-03 09:28

> 1. gear eller bakgear vil være det korrekte valg.

Hvorfor?

bilen har da sværere ved at trille i 5.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 08-12-03 09:32

On Mon, 8 Dec 2003 09:27:33 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>bilen har da sværere ved at trille i 5.

Hvorfor tror du man skubber en bil igang i 2. gear
Fordi det er lettere. 5. gear er endnu lettere, mens så roterer
maskinen for lidt ift. at skulle tænde, hvis du forstår...

/Mogens

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-12-03 09:41

> Hvorfor tror du man skubber en bil igang i 2. gear

Fordi 1. at for let, og 5 for svært.

> Fordi det er lettere. 5. gear er endnu lettere, mens så roterer
> maskinen for lidt ift. at skulle tænde, hvis du forstår...

I 1. gear har du en lavere gearing end i 5. Så langt kan vi vel godt være
enige...

Dermed har du mere moment på motoren, hvis du drejere hjulene rundt, mens
bilen står i 1. gear end i 5. gear. Dette gør at det er lettere at overvinde
motorens modstand i 1. pga. det bedre moment. Dvs. at der skal mere til at
bilen triller i 5. gear end i 1. gear.

Derfor er det bedst at stille en bil i 5. gear, hvis man ikke vil have den
til at trille.

Eller skal jeg hjem og sove?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Mark Sandberg

Dato : 08-12-03 09:52

"Morten Fruergaard" skrev i en meddelelse:

> [...]
> bilen triller i 5. gear end i 1. gear.
>
> Derfor er det bedst at stille en bil i 5. gear, hvis man ikke vil have den

Ja du skal og på vejen hjem, syntes jeg du skulle prøve at skubbe lidt rundt
med din bil i de forskellige gear. Når du kommer hjem, hører vi gerne en
tilbagemelding..............Husk nu at prøve alle gearene

Hvis motoren ikke er 100% tæt, vil den i de højere gear stå og tørne svagt.
Er det på en bakke, vil den efterhånden tørne lidt hurtigere og måske den
når natten er omme er humpet ned for enden af bakken. Dette kan i 1. gear
kun forekomme ved en totalt utæt og ubrugelig motor.

/Mark.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 08-12-03 10:05

On Mon, 8 Dec 2003 09:51:46 +0100, "Mark Sandberg" <sandberg@it.dk>
wrote:

> [...]

Jep

>Ja du skal og på vejen hjem, syntes jeg du skulle prøve at skubbe lidt rundt
>med din bil i de forskellige gear. Når du kommer hjem, hører vi gerne en
>tilbagemelding..............Husk nu at prøve alle gearene

He, he

> [...]
>når natten er omme er humpet ned for enden af bakken. Dette kan i 1. gear
>kun forekomme ved en totalt utæt og ubrugelig motor.

Sådan er dét

/Mogens

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-12-03 10:20

> Sådan er dét

Godt så.
Jeg har taget en powernaping på hele 2 sek., tænkt igennem og jeg giver
mig...
PIS.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Mark Sandberg

Dato : 08-12-03 10:34

"Morten Fruergaard" skrev i en meddelelse:

> Jeg har taget en powernaping på hele 2 sek.,

En nøglesøvn, som det også kaldes.

Sæt dig tilrette i en god stol, med et bundt nøgler i hånden ud over
stolekanten.
Når du med et spjæt hører nøglernes klirren på gulvet, er du frisk til nye
opgaver

/Mark.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 08-12-03 10:36

> Sæt dig tilrette i en god stol, med et bundt nøgler i hånden ud over
> stolekanten.
> Når du med et spjæt hører nøglernes klirren på gulvet, er du frisk til nye
> opgaver

Han kunne jo også parkere bilen på en stejl bakke - sætte bilen i 5. gear,
og sætte sig til at sove.... - når bilen så støder ind i et eller andet for
foden af bakken, er han udhvilet

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Mark Sandberg

Dato : 08-12-03 10:40

> [...]
> og sætte sig til at sove.... - når bilen så støder ind i et eller andet

Den skal have alle bogstaverne: ROTFL

/Mark.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 08-12-03 15:46

"Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> stolekanten.
> Når du med et spjæt hører nøglernes klirren på gulvet, er du frisk til nye

og det var den søvn Salvador Dalí fik.
Se bare resultatet på hans billeder.

PS Han brugte en ske og en tallerken.

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Peter Weis

Dato : 08-12-03 10:47

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

> Sådan er dét

Eller ved en defekt kobling.

mvh
Peter

Fra : Michael Olesen

Dato : 08-12-03 10:31

> I 1. gear har du en lavere gearing end i 5. Så langt kan vi vel godt være
> enige...

Enig

> [...]
overvinde
> motorens modstand i 1. pga. det bedre moment. Dvs. at der skal mere til at

Du har vendt det lidt på hovedet her... hvis du tænker på at dreje motoren
rundt med hjulene (og ikke motoren der drejer hjulene rundt), så har 1. gear
en høj udveksling. Dvs. at man skal dreje hjulene lidt rundt, for at motoren
drejer meget rundt... Omvendt, hvis motoren trækker hjulene i 1. gear, skal
motoren dreje mange gange rundt og hjulene drejer få gange rundt...

> Derfor er det bedst at stille en bil i 5. gear, hvis man ikke vil have den
> til at trille.

Ikke rigtigt... Du kan efterprøve det ved at enten skubbe din bil i de
forskellige gear og se hvor det er hårdest, eller du kan køre i de
forskellige gear og slippe speederen og se hvor der er mest motorbremse
effekt...

> Eller skal jeg hjem og sove?

Sov godt - du må stadig være påvirket af weekendens julefrokoster

/mic

> Mvh. Morten Fruergaard
> www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk

Herfra burde du da vide lidt om motorbremsning og gearudvekslinger

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-12-03 10:44

"Michael Olesen" <nosp@m.ns> skrev i en meddelelse
> Herfra burde du da vide lidt om motorbremsning og gearudvekslinger

Ja, men der holder vi jo ikke stille og skubber til bilerne, vel...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Michael Olesen

Dato : 08-12-03 11:14

> Ja, men der holder vi jo ikke stille og skubber til bilerne, vel...

Det håber jeg da ikke - for så kan det godt være i skal have en anden
mekanikker

Btw: men princippet er det samme (motorbremse/skubbe bilen - jo lavere gear
=> højere bremsevirkning fra motoren...)

/mic

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-12-03 11:17

"Michael Olesen" <nosp@m.ns> skrev i en meddelelse
> Det håber jeg da ikke - for så kan det godt være i skal have en anden
> mekanikker

Niks. aldrig.. Mekaniker = kører...

> Btw: men princippet er det samme (motorbremse/skubbe bilen - jo lavere
gear
> => højere bremsevirkning fra motoren...)

Jep. Det kan jeg sagtens følge, og hvis det var skrevet tidligere, ville jeg
have givet mig før min powernaping på 2 sek..

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : John Sahl

Dato : 08-12-03 09:39

Morten Fruergaard wrote:
> bilen har da sværere ved at trille i 5.

Nej; den er sværere at sætte i gang med i 5. gear; men
absolut lettere at skubbe.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-12-03 09:42

> Nej; den er sværere at sætte i gang med i 5. gear; men
> absolut lettere at skubbe.

Ikke enig. Se lige mit andet indlæg, som jeg lige har postet...
Skal jeg sove?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 08-12-03 09:58

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message

> Ikke enig. Se lige mit andet indlæg, som jeg lige har postet...
> Skal jeg sove?

Gør du da ikke det ? - jeg tror du skal tænke på det faktum at man i
dette tilfælde kigger på gearkassen fra hver sin ende.
Situationen er den absolut modsatte når man som potentiel energi skal tørne
en motor gennem en gearkasse, end når man som motor skal drive bilen frem
gennem den samme gearkasse.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-12-03 10:05

> Gør du da ikke det ?

Jo, men ikke nok...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : John Sahl

Dato : 08-12-03 10:18

Morten Fruergaard wrote:
> Ikke enig. Se lige mit andet indlæg, som jeg lige har postet...
> Skal jeg sove?

Sov godt, du trænger vist til det

Men gå lige ud og skub lidt rundt med et par biler først.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-12-03 10:21

> Sov godt, du trænger vist til det

Tak. Send lige min chef en mail, og sig, at jeg arbejder for hårdt, så jeg
skal have 14 dages betalt ferie...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : John Sahl

Dato : 08-12-03 10:31

Morten Fruergaard wrote:
> Tak. Send lige min chef en mail, og sig, at jeg arbejder for hårdt,
> så jeg skal have 14 dages betalt ferie...

Tør du give mig hans e-mail-adresse?

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-12-03 10:43

> Tør du give mig hans e-mail-adresse?

Niks.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 08-12-03 19:27

meddelelse news:br1h2s$4j7$1@sunsite.dk...

> Niks.

Er det ikke den der chokoladefabrik ?
Hint: Chris og chokoladefabrikken.............

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-12-03 09:29

"Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT -post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Nu må i sgú se at blive enige.

Ja, ja..

Det bliver vi - måske...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 08-12-03 15:42

> [...]
> rykkende frem og tilbage i gearstangen.
>
> Hvad skal hun sætte potten i af gear ved parkering..?

Lad du blot hende sidde derude, så ved du hvor du har hende

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : alexbo

Dato : 08-12-03 19:45

"Bjørn Jørvad" skrev

> Jeg kan ikke have madammen til at sidde hele dagen ude i indkørslen,
> rykkende frem og tilbage i gearstangen.
> Hvad skal hun sætte potten i af gear ved parkering..?

1 gear, udvekslingen er nogenlunde den samme.
Derimod hvis man glemmer at koble ud ved start, så er det mindre
forvirrende/skadeligt at bilen hopper frem end tilbage.

Jeg kan forstille mig situationen, mor og barn ind i bilen, mor starter
inden ungen er spændt fast, så er det bedre at ryge bagud i sædet end op i
forruden eller op i nakken på mor.

mvh
Alex Christensen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 09-12-03 07:29

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> inden ungen er spændt fast, så er det bedre at ryge bagud i sædet end op i

Kommer an på, hvad der er foran bagved bilen...
Hvis man hopper ind i en mur vil ungen jo blot komme det senere...

Og så kraftigt hopper bilen heller ikke, at ungen vil ryge op i forruden...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-12-03 09:34

> Nope - nærmere 1. end 2. gear'et, IMO

Korrekt.
Jeg lader det stå ubenævnt om der er tale om en tastefejl eller
hukommelsessvigt...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 08-12-03 10:12

Mogens Knudsen wrote:

> Nope - nærmere 1. end 2. gear'et, IMO

Fuldstændig korrekt.

Udvekslingen er som regel næsten identisk.

Her er tallene for en normal 5-trins Opel-gearkasse - 2000 16V, GSi etc.

R: 3,33
1. gear: 3,55

Tallene for "wide ratio"-kassen, som sidder i min vectra, er:
R:3,33
1. gear: 3,555

Første gear er altså en meget lille smule højere.

--
Jan W Nielsen
Vectra 2.0

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-12-03 10:23

> Første gear er altså en meget lille smule højere.

Ja, ja. Jeg har indrømmet min tastefejl...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 08-12-03 10:28

Morten Fruergaard wrote:

> Ja, ja. Jeg har indrømmet min tastefejl...

*LOL*

http://www.ihimlen.dk/flash_prutjulsang.htm

--
Jan W Nielsen
Vectra 2.0

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 08-12-03 16:31

On Mon, 08 Dec 2003 06:47:48 GMT, Verner Johnsen <vejoh@post10.tele.dk>
wrote:

>Det forstår jeg ikke lige.
>Sku' det være vanskeligere at tørne motoren baglæns end forlæns ?

I følge min viden burde det være umuligt at bevæge bilen fremad, med
mindre at man skubber til den med en stor bulldozer eller desligenden så
længe at den står i bakgear. Jeg har da lært at bilen vitterligt ikke
kan bevæge sig fremad når at den står i bakgear og at den heller ikke
kan rulle baglæns når at den er sat i et fremadgående gear.
Flemming Jacobsen

Fra : Torben E

Dato : 08-12-03 17:10

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan bevæge sig fremad når at den står i bakgear og at den heller ikke
> kan rulle baglæns når at den er sat i et fremadgående gear.

Så har du haft en dårlig lærer, den kan skubbes begge veje, ligemeget
hvilket gear den står i , jo lavere gearet jo sværere.

--

Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 08-12-03 18:28

On Mon, 8 Dec 2003 17:09:53 +0100, "Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk>
wrote:

>"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

>Så har du haft en dårlig lærer, den kan skubbes begge veje, ligemeget
>hvilket gear den står i , jo lavere gearet jo sværere.

Tja vil da godt se dig prøve at skifte gear til fx bakgear mens at bilen
kører fremad.
Flemming Jacobsen

Fra : Torben E

Dato : 08-12-03 18:53

> Tja vil da godt se dig prøve at skifte gear til fx bakgear mens at bilen
> kører fremad.

Jamen det kan du da godt få lov til, det bliver bare i min far´s Audi
med synkroniseret bakgear.
Men hvad har det at gøre med om man kan skubbe en parkeret bil.

Fra : Morten Trab

Dato : 08-12-03 19:08

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

> Tja vil da godt se dig prøve at skifte gear til fx bakgear mens at bilen
> kører fremad.

Hopper lige ind og blander mig lidt her...

Du kan jo netop IKKE skifte til bakgear i en bil der kører fremad, da den
har FREMDRIFT...Ergo gerkassen er i rotation...

En motor der er slukket kan lige let køre baglæns som forlæns, du kan i
teorien tage en modelmotor, fra f.eks. et modelfly, og se om du ikke kan
starte den baglæns...Det kunne jeg med den motor jeg havde til min gamle
flyver, og kender flere ude på flyvepladsen der mener den er nemmere at
starte baglæns, og når den så går stabilt giver de den lidt gas, og så giver
den et flop og begynder at trille den rette vej...

Men prøv bare om du ikke kan tage en modelmotor og dreje den baglæns såvel
som forlæns...

--
Mvh. Morten Trab
--

Web: http://www.blackchart.dk

Fra : Michael Olesen

Dato : 09-12-03 10:05

> Hopper lige ind og blander mig lidt her...
>
> Du kan jo netop IKKE skifte til bakgear i en bil der kører fremad, da den
> har FREMDRIFT...Ergo gerkassen er i rotation...

Det kommer helt an på gearkassen. Det er rigtigt, at det fleste gearkasser
ikke er synchoniseret i bakgear.

Når man træder koblingen ud, frakobler du motoren fra gearkassen, men alle
tandhjulene er stadig i rotation - de bliver trukket af hjul, trækaksler,
differentiale. Når man så "rører lidt i gryden" med gearstangen bliver
synchomesherne aktiveret, som accelererer/deaccelerer tandhjulenes hastiged
i gearkasse, så de tandhjul der skal "kobles" sammen har samme hastighed
(set fra tænderne), hvormed de let og lydløst kan gå i indgreb. Af
økonomiske (?) årsager, er det de færreste gearkasser der har synchoniseret
bakgearet, men der er intet i vej for at det kan lade sig gøre - og enkelte
gearkasser har synchoniserede bakgear.

Det modsatte tilfælde giver jo sig selv... hvis man kører baglæns (med stor
hastighed) kan man jo også sætte den i 1. gear medens man stadig ruller
tilbage... her er det bare at alle fremadgående gear er synchoniseret...

Mvh
/mic

Fra : Torben Scheel

Dato : 09-12-03 10:38

"Morten Trab" <mortenREMOVE@trab.dk> wrote in message
> [...]
>
> Du kan jo netop IKKE skifte til bakgear i en bil der kører fremad, da den
> har FREMDRIFT...Ergo gerkassen er i rotation...

Sludder og vrøvl - kender en der engang gjorde det på en Opel Commodore på
motorvejen. Gearkassen holdt..

Fra : Morten Trab

Dato : 09-12-03 11:05

> Sludder og vrøvl - kender en der engang gjorde det på en Opel Commodore på
> motorvejen. Gearkassen holdt..

Okay...Som andre siger synchroniserede kasser kan, men jeg ville ALDRIG
forsøge det på min Kaskett...Af 2 årsager...

1) Det lyder forfærdeligt
2) Den er ved at være færdig, så jeg sparer den lidt for tiden, til jeg
finder en der er bedre...

--
Mvh. Morten Trab

Fra : Verner Johnsen

Dato : 08-12-03 19:54

On Mon, 8 Dec 2003 17:09:53 +0100, "Torben E"
<topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote:

>Så har du haft en dårlig lærer, den kan skubbes begge veje, ligemeget
>hvilket gear den står i , jo lavere gearet jo sværere.

Netop, og hvis jeg ville udnytte motorbremsen mest muligt ved
parkering, skulle jeg altid anvende bakgearet, da det er en smule
lavere end 1. gearet på min SAAB 9000.
Men her har "automatikken" taget over, og den ender altid i 1

Fra : Torben E

Dato : 08-12-03 20:03

> [...]
> lavere end 1. gearet på min SAAB 9000.
> Men her har "automatikken" taget over, og den ender altid i 1

Ja den havde jo ikke gået i en 900

Fra : Verner Johnsen

Dato : 08-12-03 21:30

On Mon, 8 Dec 2003 20:03:01 +0100, "Torben E"

>Ja den havde jo ikke gået i en 900

Nix

Sjovt nok endte min gamle SAAB 99 altid i bakgear, inden jeg forlod
den.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 08-12-03 22:30

Verner Johnsen <vejoh@post10.tele.dk> skrev :

>Sjovt nok endte min gamle SAAB 99 altid i bakgear, inden jeg forlod
>den.

Øehhh - var det ikke fordi nøglen kun kunne udtages når den stod i bak
?

Fra : Verner Johnsen

Dato : 09-12-03 07:40

On Mon, 08 Dec 2003 22:30:28 +0100, jan@stevns.net wrote:

>Øehhh - var det ikke fordi nøglen kun kunne udtages når den stod i bak
>?

Det var jo lige det, det var

Fra : jan@stevns.net

Dato : 09-12-03 22:21

Verner Johnsen <vejoh@post10.tele.dk> skrev :

>Det var jo lige det, det var

Hehe - du ville med andre ord lige teste læserne ;)

Fra : Verner Johnsen

Dato : 09-12-03 23:36

On Tue, 09 Dec 2003 22:20:46 +0100, jan@stevns.net wrote:

>Hehe - du ville med andre ord lige teste læserne ;)

Det var ik' mig - jeg har ik' gjort noget .
Det var Torben E, der begyndte

Fra : Michael Olesen

Dato : 09-12-03 09:55

> [...]
> kan bevæge sig fremad når at den står i bakgear og at den heller ikke
> kan rulle baglæns når at den er sat i et fremadgående gear.

En 4-takstmotor er konstrueret til kun at rotere (ved egen kraft) i en
retning. Men dermed ikke sagt, at den ved ydre påvirkninger (gennem
hjul/gearkasse) kan rotoere den modsatte vej. Den indre modstand i motoren
er uafhængig af omdregningsretningen på krumptapakslen (hvor svinghjul,
kobling og gearkasse er monteret).

Gearkassen er konstrueret til at overføre kraften fra krumtapakslen til
hjulene, hvor der for at udnytte motorens svingende momentkurve v.
forskellige omdregninger, således at det er muligt via forskellige
udvekslinger at tilpasse de forskellige hastigheder til motoren (og
omvendt). Bakgearets eneste funktion, er at vende omløbsretningen på
trækakslerne i forhold til motorens krumtapaksel. Dette kan f.eks. gøres ved
at indskyde et ekstra tandhjul.

Summa sumarum: Uanset i hvilket gear og hvorvidt man skubber frem eller
tilbage på sin bil, så skal motoren nok begynde at rotere (enten den ene
eller den anden vej) på et eller andet tidspunkt (hvis kraften er stor nok).
De laveste gear giver den største bremseeffekt hvis man skulle have lyst til
at afprøve forholdene i virkeligheden

NB: Hvis dit postulat skulle være sandt, ville det jo heller ikke være
muligt at rulle tilbage ved igangsættelse på en bakke med næse opad f.eks.
hvis man holder for rødt lys...

/mic

Fra : Nil

Dato : 08-12-03 02:44

> [...]
> til? Jeg kan umiddelbart ikke forstå hvorfor det skulle hjælpe så meget,
> men jeg ved heller ikke noget om biler :(

Hej...

Sæt den i bakgear hvis vejen hælder nedad (forude) og i første gear hvis
vejen hælder nedad bagude.
Drej evt. hjulene så dækket (og bilen) bliver standset af kantstenen, hvis
det utænkelige alligevel skulle ske...!

Hilsen
NIL

Fra : phk

Dato : 08-12-03 10:22

"Nil" <nilau4@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> "Kasper Hansen [8270]" <kasper@h-hansenREMOVE.dk> skrev i en meddelelse

> Sæt den i bakgear hvis vejen hælder nedad (forude) og i første gear hvis
> vejen hælder nedad bagude.

Jeg forstår ikke rigtigt hvorfor man ikke skal gøre det omvendt.

Hvis vejen frem hælder nedad skal den da i første gear. Ellers kan man ikke
bruge kompressionen til at holde bilen med. Der bliver ikke opbygget
kompression når motoren kører baglæns.

Eller hvad?

--
Per, Esbjerg

Fra : Michael Olesen

Dato : 08-12-03 11:12

> [...]
ikke
> bruge kompressionen til at holde bilen med. Der bliver ikke opbygget

Det må vist blive "Eller hvad"

For der opbygges kompression ligemeget hvilken vej man roterer motoren...
men hvis man roterer sin motor "den forkerte vej", så komme den "friske"
luft ind fra udstødningsmanifolden, komprimeres og sendes ud af
indsugningsmanifolden... Det er derfor at man kan (kunne) få kaburatorbrand
hvis man fik startet sin 4-taktsmotor den forkerte vej, eller hvis den
lavede en for tidlig tænding og begyndte at køre den forkerte vej - jeg har
dog aldrig hørt om (kaburator)brand i motorer med indsprøjtning (ikke kun
fordi de ikke har kaburator

NB: enkelte 2-takts motorer kører ganske glimrende begge veje, men de fleste
har skyllekanaler gearet til kun at virke, når motoren kører den rigtige vej

/mic

Fra : phk

Dato : 08-12-03 14:24

> NB: enkelte 2-takts motorer kører ganske glimrende begge veje, men de
fleste
> har skyllekanaler gearet til kun at virke, når motoren kører den rigtige
vej

Puch VZ 50 kunne tage en helvedes masse omdrejninger når den blev startet
den forkerte vej. Med lidt øvelse kunne man endog køre baglæns på knallerten
uden at røre jorden alt for meget :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 08-12-03 16:38

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 08-12-03 08:08

> At du ikke var "sakket" bag ud.
> Jég bruger aldrig håndbremsen og parkerer altid i 1. gear. Altid...

Jeg sætter min i P

mvh
Bendt

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-03 08:16

"Bendt Rasmussen" <razz2@dutpost.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg sætter min i P

Ditto, men trækker for dog alligevel håndbremsen...

Hr. Bjørn

Fra : Torben E

Dato : 08-12-03 17:12

> Ditto, men trækker for dog alligevel håndbremsen...

Ja så burde den blive stående, med Park på forhjulene, og
håndbremsen i bag.

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-03 17:15

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja så burde den blive stående, med Park på forhjulene, og
> håndbremsen i bag.

Jeg har da heller aldrig oplevet, den har flyttet sig en millimeter f
sig selv.....te´hværti´fald...

Hr. Bjørn

Fra : Brian Sørup

Dato : 08-12-03 23:06

"Bendt Rasmussen" <razz2@dutpost.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> hjulpet

> Jeg sætter min i P

Det gør jeg også - dog trækker jeg også håndbremsen hvis jeg holder på en
skråning/bakke - da det ellers kan være svært at få den ud af "P" igen : Jeg
prøvede det med Astro Van'en på en lille stigning og med brormands
campingvogn på krogen, vi var nødt til at rokke med vogntoget for at få den
ud af "P"......
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9 Ghia St.Car

Fra : Henrik Steffensen

Dato : 08-12-03 20:21

"Kasper Hansen [8270]" <kasper@h-hansenREMOVE.dk> wrote in message
> [...]
foran
> en 306'er. Der står et par mennesker dernede og snakker, og de spørger da

En Peugeot - det var da godt, at den ikke gik i brand.....

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 08-12-03 22:41

> En Peugeot - det var da godt, at den ikke gik i brand.....

Siden hvornår er pug'er begyndt at brænde? Så vidt jeg er informeret er det
da C3 (og C5?) der gør det en sjælden gang imellem. Men jeg har måske ikke
lyttet godt nok med i timerne...

/Kasper Hansen