Basilikum-planter - svære at holde i live?~
Fra : HT

Dato : 07-12-03 21:39

Hej NG!

Jeg har skrevet om problemet før, men jeg vover pelsen igen, da jeg i
mellemtiden er flyttet...

Min bedre halvdel og jeg har købt en basilikum-plante i Bilka i går, i den
forhåbning, at vi kan bruge et par blade fra den i ny og næ. Desværre hænger
den allerede med bladene i dag, hvor den ellers så frisk nok ud i
butikken....?

Vi har plantet den om i noget pottemuld efter tidligere råd herinde fra.
Siden vi gjorde det i eftermiddags har den set meget kedelig ud. Hvad gør vi
galt? Jeg går ud fra den er blevet vandet. Det var damen, der stod for
operationen....
Planten er vel ikke afhængig af den plastfilm, der sad rundt om potten og op
til bladene??

HT

Fra : //zigge

Dato : 08-12-03 01:13

"HT" <ht6040@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Planten er vel ikke afhængig af den plastfilm, der sad rundt om potten og
op
> til bladene??

Det skulle man nærmest tro. Det er også min erfaring at de er extremt svære
at få til at gro.
Det eneste råd jeg kan give er at så frø i en stor selvvandingspotte så man
forstyrre planterne mindst muligt. På den måde har jeg haft delvist held med
at dyrke det.
Men der må være en hemmelighed bag dyrkningen???

Mvh
//zigge

Fra : Brian Skaarup

Dato : 08-12-03 08:31

On Mon, 8 Dec 2003 01:13:16 +0100, "//zigge"
<ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> wrote:

Jeg har haft samme erfaring mange gange og er nu begyndt at købe
krydderurterne på planteskolen i stedet for i supermarkedet hvis der
er nogle jeg ikke skal bruge samme dag. De har en tendens til at kunne
overleve.
På planteskolen kan de også råde dig mht. pasning.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-12-03 09:08

> [...]

>at dyrke det.
>Men der må være en hemmelighed bag dyrkningen???

Varme - basilikum kræver meget varme.

Jeg tror at gartnerierne som dyrker dem har det ret varmt, mens
supermarkedet opbevarer dem ret køligt - det har de ikke godt af hvis de
skal gro videre.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Hanne

Dato : 08-12-03 09:05

Hej

Jeg har ALDRIG plantet basilikum-planter om, derimod blot sat den originale
potte ned i en lidt større, så den er nem at vande lidt rigeligt. Derefter
bliver den placeret i et sydvendt, lunt vindue og gror så det er en lyst.
Måske er forklaringen på jeres problem, at den ikke har kunnet lide
transporten fra Bilka og hjem, da de absolut IKKE kan lide kulde (eller ikke
har været opbevaret korrekt inden). Jeg har selv prøvet et par gange, at de
er mere eller mindre visnet, næsten inden jeg nåede hjem, fordi de ikke var
pakket ordentlig ind.

mvh
Hanne

Fra : Erik

Dato : 08-12-03 13:32

Jeg har haft basilikum i 15c° rum ved østvendt vindue dog med lys og de
groede lidt langsomt men godt nok, efterhånden som de blev plukket. Jeg gav
dem så de altid havde nok vand, dog så de ud til at have godt af lige at
tørre lidt ud an gang imellem. Så mine basilikum holdt/er mellem 1-2mdr. men
de kan sikkert som nævnes dyrkes noget bedre.

Mvh Erik

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 08-12-03 13:36

"Erik" <elarse@mail.telenospam.dk> writes:

> [...]
> tørre lidt ud an gang imellem. Så mine basilikum holdt/er mellem 1-2mdr. men
> de kan sikkert som nævnes dyrkes noget bedre.

Min står i et vestvendt vindue, men ellers som ovenstående. Den gror
hurtigt og holder fint, selvom jeg købte den i starten af august. En
gang imellem har den dog ligget hen af vindueskarmen, men en ordentlig
skvæt vand har reddet den hver gang.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, juletræer, gran og julebutik
Tag familien med på skovtur og fæld dit eget juletræ.

Fra : Chriz

Dato : 08-12-03 16:32

Planten er ekstremt udtørringsfølsom, og har det ikke optimalt hvis den ikke
står varmt. Prøv evt at blande lidt alm jord i potten ogeså. Jeg bode nogle år i
Italien hvor vi havde en stående på altanen. Den blev 1 m i både højde og
omkreds, men den havde også rigeligt vand samt 40 C i dagtimerne og 15 om
natten..

Good Luck

Christian