baghjulslejer på MB Vito
Fra : SNiP

Dato : 07-12-03 20:49

Hejsa dér.

Min kioskmand har givet mig en Vito at kigge nærmere på, den rumler lidt fra
baghjulene ved kørsel, jeg antager at det stammer fra hjullejerne, er den
med den type lejer som kan justeres ind? Og i så fald hvordan gøres det?
Hvis de skal skiftes, hvordan får jeg dem så ud? Grunden til at jeg spørger
er at jeg aldrig har taget lejer ud af en varevogn før, og det forekommer
mig at de måske vil sidde på en anderledes måde end en personbil, og i denne
kulde vil jeg helst undgå at stå og rode med det for længe.

/J

Fra : ak

Dato : 08-12-03 08:32

"SNiP" <snip@snip.dk> skrev i en meddelelse news:br01f9$1ie$1@sunsite.dk...
> [...]
denne
> kulde vil jeg helst undgå at stå og rode med det for længe.

Jeg har ikke lige skiftet lejer på en Vito, men selv om de kan justeres er
det vist for sent når de rumler, så står de vist til en udskiftning i stedet
for.

Fra : Bimmer

Dato : 08-12-03 23:10

Hej prøv at sætte forhjulne bag på, det hjalp på min mesters vito, men den
køre også mest uden læs.

Fra : SNiP

Dato : 10-12-03 08:18

Bimmer wrote:
> Hej prøv at sætte forhjulne bag på, det hjalp på min mesters vito,
> men den køre også mest uden læs.

Hejsa.

Jeg har også luret på om det kunne være dækkene den var gal med, men vil det
ikke blot resultere i at rumlelydende skiftes ud med vibrationer i rattet?
Jeg mener hvis baghjulene er firkantede og det er derfor rumleriet
forekommer, så vil deres rulle egenskaber jo være væsentligt forringet.

/J

Fra : Bimmer

Dato : 10-12-03 18:44

Så ved man det er hjulne, og kan trygt skifte igen og man ved hvad det er.

Fra : SNiP

Dato : 10-12-03 18:54

Bimmer wrote:
> Så ved man det er hjulne, og kan trygt skifte igen og man ved hvad
> det er.

Meeget besværlig fremgangsmetode dér, jeg ville nok synes det var meget
skæggere at tage eet af baghjulene af og snurre det rundt i spinneren en tur
og se om det er uligevægtigt.

Men ok, hvis man ikke har en spinner er det nok det nemmeste måde at
diagnostere det på :)

/J