Problem med filtring i tørretumbler (ARDO)
Fra : Rikke og Per

Dato : 07-12-03 15:45

Vi har ved huskøb overtaget en ARDO 500 tørretumbler (alder ukendt - sikkert
3-4 år)

En dag havde en filtring, der er monteret mellem lågen og trumlen, pludselig
løsnet sig og var blevet viklet ind i tøjet.

Mine forsøg med at skubbe filtringen tilbage på plads, gav ikke varigt
resultat. Den hoppede bare ud igen.

Så fik jeg fat i en ny filtring til kr. 200,- (SUK !) - som jeg ville
montere i stedet for.

Problemet opstod imidlertid da jeg forgæves søgte et beslag eller lign, som
jeg formodede holdt filtringen fast. Jeg tog derfor kontakt til
Hvidevarebutikken for at få et hint - og en montør kunne fortælle, at hele
tromlen skulle afmonteres og tages op af maskinen for at skifte filtringen.

Det er dog en "operation" som jeg som ikke fagmand - uden det rette
værktøj - ikke er specielt tryg ved.
Montøren skal have ca. 1.100,- for at gøre det - og så bliver jeg nærrig -
en ny maskine kan fås fra ca. 1.500,- så det er ikke løsningen.

Jeg har overvejet flere muligheder:

1) leve med at ringen hopper ud og vikler sig ind i tøjet - (pris kr. 0,-)
2) klippe ringen af og så håbe på at der ikke sker noget ved det. (pris kr.
0,- med risiko for ...??)

NB - ang. løsning nr. 2 så er jeg meget i tvivl om hvilken funktion denne
filtring har. Jeg vil nødig gøre det, hvis det indebærer risisko for at
maskinen brænder sammen, eller at fnug fra tøjet trænger ind i elektronikken
med brandfare til følge.

Jeg vil sætte stor pris på et svar fra en tørretumblerkyndig, venlig sjæl !

mvh Per

Fra : bme

Dato : 07-12-03 15:54

> [...]
> Montøren skal have ca. 1.100,- for at gøre det - og så bliver jeg nærrig -
> en ny maskine kan fås fra ca. 1.500,- så det er ikke løsningen.

Har du prøvet at pille toppen af maskinen. En tørretumbler er ikke særlig
kompliceret indeni, og du kommer langt med fornuften som værktøj. Jeg ville
nok få monteret filtringen, og jeg ville forsøge selv. Det drejer sig
hovedsageligt "bare" om at få fjernet remmen der driver tromlen og få løsnet
tromlen.

Prøv lige at revurdere om du kan gøre det selv, pil låget af, giv dig god
tid og arbejd systematisk, hvor du fjerner tingene og lægger dem i den
rækkefølge du har fjernet dem i, så tror jeg nu godt at du kan skifte den
filtring.

Jeg tvivler på at du skal bruge specialværktøj ud over skruetrækkere og
svensknøgle/topnøglesæt.

Men husk lige at pille strømmen fra først

/bo

Fra : Rasmus

Dato : 08-12-03 11:40

"bme" <bms@post10.tele.hej> skrev i en meddelelse

> [...]
> svensknøgle/topnøglesæt.
>
> Men husk lige at pille strømmen fra først

Måske skal du bruge en torxskruetrækker, da mange ting efterhånden er samlet
med disse.