Passat tdi 100 HK
Fra : Gismo

Dato : 07-12-03 13:58

Er der nogen det har kendskab til om en VW TDI med 100 HK

kan holde til at blive chippet, trækaksler, gearkasse, motor o.s.v?

Hvad med brændstof økonomien bliver den værre eller bedre?

Gismo.

Fra : Brizz

Dato : 07-12-03 15:24

> Er der nogen det har kendskab til om en VW TDI med 100 HK
>
> kan holde til at blive chippet, trækaksler, gearkasse, motor o.s.v?
>
> Hvad med brændstof økonomien bliver den værre eller bedre?

Hvornår er den fra? hvor langt har den gået?

Mvh Brian
--
www.gronaerten.dk

Fra : Gismo

Dato : 07-12-03 16:04

Brizz wrote:

> Hvornår er den fra? hvor langt har den gået?

årg. 2001 101.000 KM.

Gismo.

Fra : Brizz

Dato : 07-12-03 18:13

> årg. 2001 101.000 KM.

Har selv en fra '98. 1.9 TDI 110hk. som jeg har chippet til 144hk og det
virker. Om den bliver mere økonomisk er op til dig selv. Jeg er gået fra at
køre 15, til 16,5-17 km/l. Men det kræver lidt teknik. Vil anbefale at hvis
du ikke har fået skiftet din tandrem ved de 90000 så skift den inden du får
den chippet. og skift den lidt tidligere næste gang i forhold til hvad der
foreskrives for du belaster motoren mere. og 3500-4000 for en ny tandrem
eller 50000 for en ny kværn. Det behøver jeg vist ikke forklarer yderligere.

Mvh Brian
--
www.gronaerten.dk

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 07-12-03 20:58

"Brizz" <nogen@microsoft.com> wrote in message

> [...]
> foreskrives for du belaster motoren mere. og 3500-4000 for en ny tandrem
> eller 50000 for en ny kværn. Det behøver jeg vist ikke forklarer

Jeg må indrømme at jeg har meget svært ved at forstå hvorfor tandremmen
skulle være mere belastet efter en chiptuning.
Motoren løber vel ikke væsentligt flere omdrejninger, og knastaksel/ventiler
skulle da vel heller ikke være tungere at trække rundt ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Peter G C

Dato : 07-12-03 21:37

[klip]

> [...]
knastaksel/ventiler
> skulle da vel heller ikke være tungere at trække rundt ?

Varmen kan påvirke remmens levetid - det er i hvert fald PSA's forklaring
på, at tandremmen på en HDI holder længere end på en benziner .... det slår
så igennem i skifteintervallerne.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Gismo

Dato : 07-12-03 22:26

Brizz wrote:

> Jeg er
> gået fra at køre 15, til 16,5-17 km/l. Men det kræver lidt teknik.

Vil du beskrive teknikken lidt nærmer?

Gismo.

Fra : Brizz

Dato : 07-12-03 23:20

> Vil du beskrive teknikken lidt nærmer?

Min overbevisning er den at jo korterer tid man accelerer jo mindre
brændstof.....Men og alligevel ik. Jeg har speederen 3/4 nede under en acc.
Dvs. jeg kommer hurtigere op på den ønskede hastighed hvor speederen så
lettes og der sætter jeg næsten altid fartpiloten til at holde farten. hvis
du ikke har en fartpilot så husk at lette speederfoden ca 1 cm da du stadig
vil holde farten. Læs trafikken godt. Fx. sæt den i frigear og lad den
trille når det tillader. Gearskifte- det er yderst sjældent jeg kører mere
end 2300 omdr. for det meste skifter jeg allerede ved 2100 omdr.
På min bil er det sådan at hvis jeg kører 120 km/t er det fint men derover
så begynder den at bruge væsentligt mere brændstof. Så tænk på det også.

Mvh Brian
--
www.gronaerten.dk

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 07-12-03 19:38

"Gismo" <baatnakkedummy @hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Er der nogen det har kendskab til om en VW TDI med 100 HK
> kan holde til at blive chippet, trækaksler, gearkasse, motor o.s.v?

Har erfaring med TDIversionen med 90 HK (min faders). Den har fået en
tuningsboks, der ifølge målinger på rullefelt har resulteret i 131
hk/308 NM (det var *ikke* sælger af tuningsboksen, der målte bilen, men
en "uafhængig" instans).

Bilen har (mener jeg) nu kørt omkring 5.000 med boksen (bilen har kørt
ialt 45.000), og koblingen er desværre begyndt at glide ret så kraftigt
:(

\Mandal

Fra : EjS

Dato : 07-12-03 20:07

> Bilen har (mener jeg) nu kørt omkring 5.000 med boksen (bilen har kørt
> ialt 45.000), og koblingen er desværre begyndt at glide ret så kraftigt
> :(

Det har også været min storebrors erfaringer med den chippede PD 115 han
havde. Derudover gik brændstofpumpen i stykker. Det var ret dyrt. Bilen er
ganske enkelt ikke dimensioneret til især momentforøgelsen... Men sjov er
den da :)

MVH EjS

Fra : Gismo

Dato : 07-12-03 22:34

Jeg skulle bruge det større moment til at flyve over alperne med
en sigøjner container på nakken 1300 - 1400 kg.

Hvor for jeg fat i chippen.... altså billigt, er der forskel på chippene?
Kvalitet, levetid, og moment forøgelsen på motor. fra de billige til de
dyre.

Gismo.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 07-12-03 23:03

Gismo wrote:

> Jeg skulle bruge det større moment til at flyve over alperne med
> en sigøjner container på nakken 1300 - 1400 kg.

Men kør nu ikke med hovedet under armen, hvis du får den chippet. Skift
olien endnu hyppigere end ellers - og lad være med at ligge med bundgas i
lang tid i træk.

Med andre ord - de samme regler som med en normal bil - men overhold dem.

--
Jan W Nielsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 07-12-03 23:01

EjS wrote:

> Bilen er ganske enkelt ikke dimensioneret til især
> momentforøgelsen... Men sjov er den da :)

???????

Hvorfra har du det?

Jeg har i forbindelse med indslag til DR om emnet spurgt de tekniske chefer
hos hhv Peugeot og Semler (VW etc), hvad du kunne dokumentere af skader som
følge af Chiptuning - stort set intet - og det er på trods af, at de er
MEGET kede af chipningen.

--
Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 07-12-03 23:17

On Sun, 7 Dec 2003 23:01:07 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Jeg har i forbindelse med indslag til DR om emnet spurgt de tekniske chefer
>hos hhv Peugeot og Semler (VW etc), hvad du kunne dokumentere af skader som
>følge af Chiptuning - stort set intet -

Der er da ellers lige een, som har nævnt hér i gruppen, at koblingen i
hans Passat (!) ere færdig på grund af chiptuning...

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 07-12-03 23:34

Mogens Knudsen wrote:

> Der er da ellers lige een, som har nævnt hér i gruppen, at koblingen i
> hans Passat (!) ere færdig på grund af chiptuning...

Ok, ja..

Det erkender jeg - det givar naturligvist et noget større slid på koblingen,
specielt hvis man sparker til den, før der er koblet helt ud.

Det som jeg konkret spurgte importørerne om, var om der havde været
konstateret havari i motor eller i gearkasse som følge af chipning.

Tilfældene var EKSTREMT få - og som regel kun på benzinbiler. Faktisk kunne
Semler ikke komme med eet eksempel - Peugeot kunne nævne "et par stykker"..

--
Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 07-12-03 23:47

On Sun, 7 Dec 2003 23:34:16 +0100, "Jan W Nielsen"

>Ok, ja..

>Det erkender jeg - det givar naturligvist et noget større slid på koblingen,
>specielt hvis man sparker til den, før der er koblet helt ud.

Det skal folk jo så bare være klar over.....
(jeg ved ikke, hvad en ny kobling koster på en Passat)

/Mogens

Fra : Peter G C

Dato : 08-12-03 17:29

[klip]

> Tilfældene var EKSTREMT få - og som regel kun på benzinbiler. Faktisk
kunne
> Semler ikke komme med eet eksempel - Peugeot kunne nævne "et par
stykker"..

Dvs. "volle pulle" *) først efter man har sluppet koblingen helt?

*) fra tysk streamer: "Ich fahre immer mit volle Pulle"

Jeg er dog i tvivl om stavemåden

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 08-12-03 17:33

Peter G C wrote:

> *) fra tysk streamer: "Ich fahre immer mit volle Pulle"

*LOL*

Har aldrig før hørt udtrykket.. og kender heller ikke stavemåden..

--
Jan W Nielsen
Vectra 2.0

Fra : Peter G C

Dato : 08-12-03 18:20

[klip]

> *LOL*
>
> Har aldrig før hørt udtrykket.. og kender heller ikke stavemåden..

Ohh - en klassiker. Kørte med med min den gang (1995/6) tyske chef i hans
Merc 500 sl - og så denne streamer bag på en Golf - han satte
pløre-tingesten i sport

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-03 17:34

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg er dog i tvivl om stavemåden

Den er ikke helt ved siden af.

Ved du hvad det på tysk hedder 'at pille rejer'..?

Hr. Bjørn

Fra : Peter G C

Dato : 08-12-03 21:48

"Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT -post.tele.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Ved du hvad det på tysk hedder 'at pille rejer'..?

Nej - på cafen havde vi kun et rejespyd....

Men fortæl.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-03 21:54

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Men fortæl.

Krabben pulen ...

Hr. Bjørn

Fra : Peter G C

Dato : 08-12-03 22:00

"Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT -post.tele.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Krabben pulen ...

DÅRLIGT!

/Peter

Fra : Gismo

Dato : 08-12-03 22:41

Lige for at hive tråden tilbage på sporet.

Er en chip en chip, eller er der nogle at fortrække frem
for andre?

Gismo.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 08-12-03 22:49

"Gismo" <baatnakkedummy @hotmail.com> skrev :

>Er en chip en chip,

ja, dybest set, men indholdet er ikke det samme

>eller er der nogle at fortrække frem for andre?

Den bedste chip, der den hvis indhold er tilpasset netop den aktuelle
bil's egenskaber - de "andre" er tilstræbte...

Fra : Gismo

Dato : 08-12-03 23:07

jan@stevns.net wrote:

> Den bedste chip, der den hvis indhold er tilpasset netop den aktuelle
> bil's egenskaber - de "andre" er tilstræbte...

Hvor køber jeg sådan en fætter, der passer til VW tdi 100hk. ?

Gismo

Fra : jan@stevns.net

Dato : 08-12-03 23:14

>Hvor køber jeg sådan en fætter, der passer til VW tdi 100hk. ?

Jeg aner det ikke - et gæt kunne være sådan noget som Palm's Auto i
Skovlunde, eller andre der excellerer udi chips ... anyone ??

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-12-03 08:36

jan@stevns.net wrote:

> Jeg aner det ikke - et gæt kunne være sådan noget som Palm's Auto i
> Skovlunde, eller andre der excellerer udi chips ... anyone ??

Det var da i hvert fald en mulighed, hvis man bor på Sjælland.

Alternativt www.scantune.dk i Galten. Han lover ikke guld og grønne skove,
som nogle af de andre farverige aktørere på markedet - men han holder det,
som han lover.

--
Jan W Nielsen
Vectra 2.0

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-03 22:48

"Gismo" <baatnakkedummy @hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Er en chip en chip, eller er der nogle at fortrække frem
> for andre?

Det mener jeg bestemt ikke .... rent blødvaremæssigt.

Der findes tunere, der hovedløst programmerer.

Der findes tunere som udelukkende går efter HK.

Der findes tunere som kender fabrikatet og har sat sig ind i værdierne.

Der findes sikkert mange andre typer.

Jeg har anvendt http://www.bsrab.se til min Volvo S80 T6.

Den kører fremragende ... endnu.

Hr. Bjørn

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-12-03 08:34

Gismo wrote:

> Er en chip en chip, eller er der nogle at fortrække frem
> for andre?

Markedet for chip-tuning er gråt og broget.

Meget ofte holder producenterne ikke det, som de lover, og der er i øvrigt
ret stor forskel på, hvor meget mer-effekt, som man får.

Kan du læse tysk?

Hvis du kan, vil du sikkert blive ret meget klogere af, at læse lidt om
vhiptuning på www.autobild.de. Søg i artikelbaseb under tuning - de har både
sto-rtests til forskellige TDi-chips, hvor du kan se forskellene - og de har
"daertest", hvor de kører 50- eller 100.000 km med en chip i en Golf IV for
at se, hvad der evt opstår af problemer.

--
Jan W Nielsen
Vectra 2.0

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 09-12-03 08:47

On Tue, 9 Dec 2003 08:34:10 +0100, "Jan W Nielsen"
> [...]

>"daertest", hvor de kører 50- eller 100.000 km med en chip i en Golf IV for
>at se, hvad der evt opstår af problemer.

God idé - flere af mærkevareforhandlerne af tuning har danske
forbindelser. Iøvrigt giver ABT 2 års garanti samt udstødningsgaranti
(at chipningen kan overholde kravene!)
www.abt-sportsline.de

/Mogens

Fra : Peter G C

Dato : 09-12-03 17:20

"Gismo" <baatnakkedummy @hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Lige for at hive tråden tilbage på sporet.
>
> Er en chip en chip, eller er der nogle at fortrække frem
> for andre?

Nej - der er store forskelle på kvaliteten.

Du kan også købe en box i stedet for. Den kan du pille af når du selv vil -
f.eks. ved syn. Jeg har købt en box fra www.fgamotorsport.dk

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 09-12-03 17:48

> Du kan også købe en box i stedet for. Den kan du pille af når du selv
vil -
> f.eks. ved syn. Jeg har købt en box fra www.fgamotorsport.dk
>
> /Peter

Hej.

Jep, det var også hvad jeg ville anbefale, ingen problemer ved det førnævnte
syn,

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Brizz

Dato : 09-12-03 22:34

"Gismo" <baatnakkedummy @hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Lige for at hive tråden tilbage på sporet.
>
> Er en chip en chip, eller er der nogle at fortrække frem
> for andre?

www.entech.dk han har chippet min og det virker bare
110hk - 144 hk

Mvh Brian
--
www.gronaerten.dk

Fra : Brizz

Dato : 09-12-03 22:36

> www.entech.dk han har chippet min og det virker bare
> 110hk - 144 hk

Skal huske at sige den bliver tilpasset til din bil...

Mvh Brian
--
www.gronaerten.dk

Fra : EjS

Dato : 08-12-03 09:09

> ???????
>
> Hvorfra har du det?

Det var såmænd bare min brors oplevelse. Et par uger efter chipningen gik
koblingen. Endnu et stykke tid efter gik en af højtrykspumperne til
brændstofsystemet. Bilen havde på det tidspunkt kørt omkring 80 kkm og den
sidste reparation var meget dyr og bilen stod lang tid på værksted da pumpen
skulle bestilles fra et eller andet fjernlager.

Det skal lige siges at bilen er ægte "chippet" og har ikke mindre end 160
Hk - antal Nm kender jeg ikke. Det er ganske enkelt det jeg mener bilens
drivlinie ikke er dimensioneret til. Du læsser jo heller ikke 50 kg metal
ekstra i bilens bagagerum for sjov vel ;)

MVH EjS

Fra : Brizz

Dato : 07-12-03 23:23

> [...]
>
> Bilen har (mener jeg) nu kørt omkring 5.000 med boksen (bilen har kørt
> ialt 45.000), og koblingen er desværre begyndt at glide ret så kraftigt

Min har gået 175000 nu hvor jeg har kørt de 45000 over 10mdr med chip og jeg
har ikke oplevet nogen slittage som ikke er at forvente med den kørsel. dvs
ikke noget der er grundet chippen.

Mvh Brian
--
www.gronaerten.dk