Jeg skal lave en server, men ved ikke hvor~
Fra : Fortz@

Dato : 07-12-03 13:58

Hej.

Jeg vil gerne bygge en server, men ved ikke hvordan jeg gør - jeg ved godt
hvordan man samler en computer, men jeg ved ikke hvad jeg kan "nøjes"
med......den skal kører som en webserver, og så skal den også kører som min
lokale server (LAN)

Hvad skal den kunne (hardware), hvilket software skal jeg installere.....og
endnu bedre, hvordan sætter jeg den så op.....den skal også kunne køre som
en ftp server....???

Der er mange "kloge" hoveder her på NG, så i er MEGET velkommen til at komme
med jeres råd.....og husk lige på, at jeg INTET ved om servere.......så
jeres svar MÅ gerne være i billede form *GG*

Fortz@

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 07-12-03 14:23

"Fortz@" <hm@jubii.dk> writes:

> [...]
> hvordan man samler en computer, men jeg ved ikke hvad jeg kan "nøjes"
> med......den skal kører som en webserver, og så skal den også kører som min

Du bliver nødt til at fortælle lidt om hvor mange samtidige brugere
den skal servicere, hvilke services du vil tilbyde, hvor hurtige
linjer du har, hvad dit budget er og så videre, ellers er der ikke
nogen der kan sige noget som helst om hvad du skal bruge.

I nogle tilfælde har det også en del at sige hvad du forventer den
skal køre af operativsystem. Du kan fx ikke køre HP-UX på SPARC.

> Hvad skal den kunne (hardware), hvilket software skal jeg installere.....og
> endnu bedre, hvordan sætter jeg den så op.....den skal også kunne køre som
> en ftp server....???

Hvis du vælger noget Windows-software, så spørg ovre i
news:dk.edb.system.ms-windows.server. Vælger du (som jeg nok ville
gøre i de fleste tilfælde) noget Unix-agtigt, så spørg i
news:dk.edb.system.unix. Dette er udelukkende en gruppe om hardware.

--
Jacob - www.bunk.cc
There was a phone call for you.

Fra : Carsten Keller

Dato : 08-12-03 12:59

"Fortz@" <hm@jubii.dk> wrote in message
> [...]
installere.....og
> endnu bedre, hvordan sætter jeg den så op.....den skal også kunne køre som

Hardware:
Hvis den kun skal bruges af dig og de andre på dit LAN vil en hvilken som
helst gammel PC kunne klare det. Hverken webservere eller FTP-servere
trækker særlig mange tænder ud. Det bliver nok nærmere dit valg af
operativsystem der bliver afgørende.

Software:
Enten Linux med Apache webserver eller W2K med IIS. Jeg ville vælge den
første, men hvis du intet ved om noget som helst kan det godt være at du
skulle tage den sidste. Spørg i news:dk.edb.system.unix eller
news:dk.edb.system.ms-windows.server for detaljer...

Keller

Fra : Fortz@

Dato : 08-12-03 20:28

Hej Carsten.

Tak for hjælpen, super at du lige gad og komme med dit bidrag

Fortz@

Fra : Carsten Keller

Dato : 09-12-03 08:45

> Hej Carsten.
>

> Tak for hjælpen, super at du lige gad og komme med dit bidrag

Det er det Usenet er til...

Keller