Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Astrofoto og G3
Fra : Peter Jensen

Dato : 07-12-03 13:40

Har nogen erfaring med astrofoto gennem kikkert med Canon G3 og kvaliteten
heraf? Jeg er i tvivl om sammenkoblingen af kikkert og kamera. Kikkerten er
en 110 mm refraktor med en bv på 1650 mm og den er fremstillet i 1920-25 så
jeg kan ikke spørge fabrikanten.........

Peter Jensen

Fra : Peter Schrøder

Dato : 08-12-03 09:18

"Peter Jensen" skrev...
> [...]
> en 110 mm refraktor med en bv på 1650 mm og den er fremstillet i 1920-25

> jeg kan ikke spørge fabrikanten.........

Der er mig bekendt kun to måder at fotografere
gennem kikkerter på. Den ene er at fjerne okularet
og kameraets optik og lade kikkerten tegne direkte
på "filmen"
Den anden er at sætte kamera med optik uden på okularet
via en adapterring. Det er jo nok den sidste løsning du
skal bruge...
Du skal jo nok eksperimentere lidt med afstand
fra optik til okular, men derefter burde du kunne
få en drejebænk-kyndig til at lave en adapter, der
passer omkring okularet og som ender i et filtergevind
der passer til dit kamera.
Prøv evt. at forhøre dig hos Thomas Co. om de har
noget der kan bruges umiddelbart. (hvis de stadig findes)

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Peter Jensen

Dato : 08-12-03 16:53

"Peter Schrøder" <nospample@se> skrev i en meddelelse

> [...]
> der passer til dit kamera.
> Prøv evt. at forhøre dig hos Thomas Co. om de har
> noget der kan bruges umiddelbart. (hvis de stadig findes)

Der er desværre ikke noget filtergevind på mit G3, men jeg vil lige kikke
hos AstroMekanik i Aalborg som skulle ha' lavet en eller anden form for
adapter som griber omkring objektivet. Tak for tippet med Thomas Co.

Peter Jensen

Fra : jan

Dato : 08-12-03 17:15

Hej Peter

prøv lige at se på denne side og se om de ikke kan hjælpe dig:
http://www.astro-optics.suite.dk/

"

Fra : BennyThornelius

Dato : 08-12-03 21:37

Hej Peter,

jeg har ikke prøvet med et Canon G3 men med et Olympus C-40 - jeg lavede af
kraftig
katon en afstivning (en plade med et hul til okularet) hvor jeg kan lægge
kameraet og så
et rør mellem kikkert okular og kamera optik, jeg bruger en GL film kassætte
fra en analog 35mm
det er selvfølgelig ikke en blivende løsning men du kan få en ide om hvad du
kan opnå.
et af mine første billeder ligger på www.thornelius.dk på forsiden.

Med venlig hilsen Benny

Fra : Peter Jensen

Dato : 09-12-03 19:23

"BennyThornelius" <benny@thornelius.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fra en analog 35mm
> det er selvfølgelig ikke en blivende løsning men du kan få en ide om hvad

Hej Benny

Jeg vil prøve at fremstille noget selv i stil med hvad du har gjort. I
mellemtiden har jeg bestilt en lille Celestron Nexstar 4 til transportabelt
brug da jeg ikke kan se så meget med "hovedinstrumentet" mere da jeg
angribes af skov fra flere sider. Det skal så vise sig om Nexstar'en kan
bære kameraet.

Jeg sender dig lige en e-mail som ikke har noget med foto at gøre!

Peter Jensen, OZ1BWD