Fremleje/opsigelse mv
Fra : Jens Juul

Dato : 07-12-03 09:45

Hej Gruppe
Jeg håber nogen kan give et hint om dette problem.
Sagen er at vi skal udstationeres med min frues arbejde, i 3 år. I denne
periode har vi tænkt os at leje huset ud men er ikke rigtig klar over
hvordan vi er stillet i forhold til lejelov mv. Jeg mener at kunne huske
at man kan leje tidsbegrænset ud i 2 år og at det herefter er lejelovens
opsigelsesvarsler der er gældende – er dette korrekt ?
Problemet er at vi er væk i 3 år og at vi formodentlig er så langt væk at
vi ikke selv kan stå for skift af lejere mv midt i perioden. Samtidig har
vi brug for at kunne bo i huset med det samme vi er hjemme igen, idet vi
har 2 små børn.

Vi ved der er bureauer der lejer ud til diplomater, firmaudsendte mv. Men
hvordan er man stillet her i forhold til lejeloven ? Gælder den ikke for
den slags lejere eller hyr ?

På forhånd tak

Mvh Jens

Fra : Henning Makholm

Dato : 07-12-03 15:42

Scripsit "Jens Juul" <jens_juul@net.dialog.dk>

> Jeg mener at kunne huske at man kan leje tidsbegrænset ud i 2 år og
> at det herefter er lejelovens opsigelsesvarsler der er gældende \226
> er dette korrekt ?

Nej, det er ikke korrekt. Man kan aftale en hvilkensomhelst
tidsbegrænsing (som dog skal være rimeligt begrundet i udlejers
forhold).

(Jeg antager at der er tale om en ejerbolig. For fremleje af
lejeboliger gælder der en grænse på 2 år, og det må være den der
spøger her.)

> Vi ved der er bureauer der lejer ud til diplomater, firmaudsendte mv. Men
> hvordan er man stillet her i forhold til lejeloven ? Gælder den ikke for
> den slags lejere eller hyr ?

Lejeloven gælder helt normalt ved udlejning gennem bureauer. Bureauet
repræsenterer blot udlejers i forhold til lejerne.

--
Henning Makholm "I Guds Faders namn, och Sonens, och den Helige
Andes! Bevara oss från djävulens verk och från Muhammeds,

Fra : Jens Juul

Dato : 07-12-03 19:56

Hej Henning

> [...]
>
>(Jeg antager at der er tale om en ejerbolig. For fremleje af
>lejeboliger gælder der en grænse på 2 år, og det må være den der
............... ja - jeg troede blot at lejer altid var stillet ens
uanset hvem der udlejer.

Og ja det er en ejerbolig og det var da en lettelse at vi ikke er bundet
af tidsbegrænsning. Jeg skulle mene at vi står godt hvis der tages
udgangspunkt i udlejeres forhold idet udlejningen er 100 % begrundet i
vores udstationering i udlandet.

>Men
>
>Lejeloven gælder helt normalt ved udlejning gennem bureauer. Bureauet
>repræsenterer blot udlejers i forhold til lejerne.

Okay - det skulle man blot ikke tro når man ser de huslejer de indkræver
på vegne af deres klienter.

Mvh Jens

Fra : Henning Makholm

Dato : 08-12-03 12:52

Scripsit "Jens Juul" <jens_juul@net.dialog.dk>
> Hej Henning

> ............... ja - jeg troede blot at lejer altid var stillet ens
> uanset hvem der udlejer.

Det er rigtigt. Men det kræver ejers samtykke for en lejer at fremleje
for mere end 2 år.

> Jeg skulle mene at vi står godt hvis der tages udgangspunkt i
> udlejeres forhold idet udlejningen er 100 % begrundet i vores
> udstationering i udlandet.

Ja, det vil nok ikke være noget problem. Reglen om begrundelse i
udlejers forhold er der for at forhindre skumle udlejere i at bruge
tidsbegrænsede lejeaftaler blot med det formål at kunne vippe lejer ud
hvis der dukker en anden lejer op der er villig til at betale mere.

--
Henning Makholm "Manden med det store pindsvin er
kommet vel ombord i den grønne dobbeltdækker."