Deling af LaCie firewire ekstern harddisk ~
Fra : Karen Seiersen

Dato : 06-12-03 22:25

Hej til jer som ved alt (næsten)

Jeg er blevet den lykkelige ejer af ovenstående disk.
Nu er det så, jeg godt kunne tænke mig, at vide om det er muligt at dele
samme disk på 2 iMac's (mig & min mand)

Der er 2 firewire udgange i harddisken, så det skulle vel være muligt,
men er der nogen ulemper derved.

Det kunne være lækket hvis vi begge bare lige kunne lægge vores bacups
derover uden at skulle skifte
ledninger ???

Nogen som ved om dette er muligt og hvilke evt. ulemper der er forbundet
med mit ønske ???

Gode tanker Karen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-12-03 23:00

On 2003-12-06, Karen Seiersen <vkSLET@DETTEbesked.com> wrote:
> [...]
> derover uden at skulle skifte
> ledninger ???
>
> Nogen som ved om dette er muligt og hvilke evt. ulemper der er forbundet

Teoretisk kan det lade sig gøre, men jeg er ret sikker på, at
Mac filsystemet ikke er beregnet til at flere maskiner skriver
på samme partition på samme tid. Men i burde kunne have hver
jeres partition og skrive på. Og hvis i kan køre TCP/IP over
firewire, så styrer det for vildt :)

Fra : Morten

Dato : 07-12-03 03:11

Povl H. Pedersen <nospam@home.terminal.dk> wrote:

> Teoretisk kan det lade sig gore.

ikke med FW400

> men jeg er ret sikker pa, at Mac filsystemet ikke er beregnet
> til at flere maskiner skriver pa samme partition pa samme tid.

korrekt

> Men i burde kunne have hver jeres partition og skrive pa.

ikke med FW400

> Og hvis i kan kore TCP/IP over firewire, sa styrer det for vildt :)

hvordan vil du faa en dum disk til at snakke saavel IP som en
serverprototol som eks afp?

--
Morten

Fra : Karen Seiersen

Dato : 07-12-03 10:40

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> ikke med FW400

> korrekt

> ikke med FW400

> hvordan vil du faa en dum disk til at snakke saavel IP som en
> serverprototol som eks afp?

Det drejer sig om FW800 gør det nogen forskel i denne forbindelse ?

Men alt i alt, det kan ikke lade sig gøre uden der sker bål og brand;-(

Men hvorfor er der mon så 2 udgangsstik på min nye FW800 ??
Jeg tænkte at det måske netop var til dette formål

Tak for jeres svar som jeg draget stor nytte af.

Gode tanker Karen

Fra : Morten

Dato : 07-12-03 11:14

Karen Seiersen <vkSLET@dettebesked.com> wrote:

> Det drejer sig om FW800 gor det nogen forskel i denne forbindelse ?

nej, imac'erne har FW400 connectere.

> Men hvorfor er der mon sa 2 udgangsstik pa min nye FW800 ??
> Jeg taenkte at det maske netop var til dette formal

fordi du kan "daisy chaine" dine FW enheder, en FW bus kan haandtere 63
ehnder, men iMac'en har jo kun 2 stik.

--
Morten

Fra : Anna

Dato : 07-12-03 11:22

Karen Seiersen <vkSLET@DETTEbesked.com> wrote:

> Men hvorfor er der mon så 2 udgangsstik på min nye FW800 ??
> Jeg tænkte at det måske netop var til dette formål

Tror at det er med henblik på at daisychaine harddiske. Jeg har selv min
ipod forbundet til min externe maxtor harddisk som så igen er forbundet
til min mac ... Det fungerer ganske fint

/Anna

--
http://home1.stofanet.dk/bassbabe/
iChat/AOL/ICQ: annabassand (AOL/AIM handle)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-12-03 12:05

On 2003-12-07, Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> ikke med FW400

Hvorfor ikke ? Det skal så ligge i disken. På en
firewire bus er alle enheder lige. Og man kan have 10 PC'ere
og 1 scanner hvis man ønsker. Det er designet til dette.

> korrekt

> ikke med FW400

Der er intet i FireWire kabelstandarden eller protokollen der
forhindrer det. Evt problemer vil være i maskinernes styresystem
samt i FW <-> ATA controlleren på disken.

> hvordan vil du faa en dum disk til at snakke saavel IP som en
> serverprototol som eks afp?

De to maskiner kan snakke TCP/IP sammen over firewire, TCP/IP er
installeret som standard når du smider FW i Windows XP. Den tror
det er netkort :) Men samtidig kan jeg også sætte en disk på
kablet som jeg ser det.

Fra : Morten

Dato : 07-12-03 12:23

> De to maskiner kan snakke TCP/IP sammen over firewire, TCP/IP er
> installeret som standard nar du smider FW i Windows XP. Den tror
> det er netkort :) Men samtidig kan jeg ogsa saette en disk pa
> kablet som jeg ser det.

Du snakker computer til computer, men FW broen i HD'en kan sgi ikke
snakke IP

--
Morten

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-12-03 12:14

On 2003-12-07, Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> ikke med FW400

Jo da. Med Oxford 911 chipset.
Fandt lige følgende Link
http://www.dbasupport.com/oracle/ora9i/RacLinuxFirewire1.shtml

Her er der 2 maskiner med Oracle der skriver på samme fysiske disk.
Disken er en alm. ekstern FW disk.

Hvis jeg havde et ekstra FW kabel ville jeg teste med PC + Mac
på samme eksterne FW disk.

Fra : Morten

Dato : 07-12-03 12:21

Povl H. Pedersen <nospam@home.terminal.dk> wrote:

> Her er der 2 maskiner med Oracle der skriver pa samme fysiske disk.
> Disken er en alm. ekstern FW disk.

Ja, men det er ikke Apple hardware... laes apples dokumentation!

> Hvis jeg havde et ekstra FW kabel ville jeg teste med PC + Mac
> pa samme eksterne FW disk.

Jeg vil paa det kraftigste fraraade det paa en Apple FW400 bus!
(herunder iMac's)

--
Morten

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-12-03 22:51

On 2003-12-07, Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Ja, men det er ikke Apple hardware... laes apples dokumentation!

> Jeg vil paa det kraftigste fraraade det paa en Apple FW400 bus!
> (herunder iMac's)

Apple har da sagt de har haft lavet netværk og alt muligt, jeg mener
de har haft ca. 220 enheder på samme kabel.

Jeg tror det du taler om som et problem er strøm-over-firewire.
Såfremt alle enhederne har egen strømforsyning, og jordforbindelse,
så er der intet til hindring for et stor FW netværk.

Om det er Apple HW, eller standard PC hardware er lige meget.
Det er same FW chipset.

Alle de FW problemer jeg har hørt om med døde porte har været
til udstyr uden egen strømforsyning, og disse har trukket så meget
strøm at sikringen i FW porten (som ikke kan skiftes) er stået af.

Fra : Morten

Dato : 16-12-03 04:15

> [...]

> til udstyr uden egen strømforsyning, og disse har trukket så meget
> strøm at sikringen i FW porten (som ikke kan skiftes) er stået af.

man kan også lave fortslutning uden strømførende enheder, eks ved at
vende kablet forkert under tilslutning eller med et dårligt kabel.

--
Morten

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 07-12-03 13:43

> hvordan vil du faa en dum disk til at snakke saavel IP som en
> serverprototol som eks afp?

Well det må vel kunne lade sig gøre at tilslutte drevet på den ene Mac
og derefter forbinde de to Mac med IP over firewire og derved skabe en
ganske hurtig adgang med arkivdeling.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Morten

Dato : 16-12-03 04:12

> Well det må vel kunne lade sig gøre at tilslutte drevet på den ene Mac
> og derefter forbinde de to Mac med IP over firewire og derved skabe en
> ganske hurtig adgang med arkivdeling.

selvfølgelig, men så er det ikke den dumme disk der snakker IP men
derimod mac'erne der agerer henholdsvis server & klient.

--
Morten

Fra : Morten

Dato : 07-12-03 03:05

Karen Seiersen <vkSLET@dettebesked.com> wrote:

> Nu er det sa, jeg godt kunne taenke mig, at vide om det er muligt at dele
> samme disk pa 2 iMac's (mig & min mand)

det er det ikke.

> Der er 2 firewire udgange i harddisken, sa det skulle vel vaere muligt,
> men er der nogen ulemper derved.

afbraendte bundkort.

grav istedet en gammel mac med ATA bus frem, smid en stor disk iden og
brug den som fileserver. - eller invester i en snapserver eller ligende.

--
Morten

Fra : Morten

Dato : 07-12-03 11:33

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> afbraendte bundkort.

Glemte at tilfoeje at man med FW800 rent elektrisk kan have flere
hosts paa en FW kaede, men om det kun er rent elektrisk (dvs at man
blot ungaar afbraending) eller om to hosts ogsaa kan dele en enhed under OSX
paa FW800 ved jeg ikke. Det kommer an paa Apple FW drivereter...

--
Morten

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 07-12-03 17:27

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> afbraendte bundkort.

Adskiller det sig væsentligt fra at forbinde to computere med et
firewirekabel og køre ip over firewire?

- Jørgen

Fra : Morten

Dato : 16-12-03 04:09

Jorgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> Adskiller det sig væsentligt fra at forbinde to computere med et
> firewirekabel og køre ip over firewire?

Nej my mistake - jeg blande en kæde, hvor samme enhed er tilsluttet to
gange (dvs en ring) sammen - det må man nemlig kun med FW800.

--
Morten

Fra : Karen Seiersen

Dato : 07-12-03 12:07

> [...]

> derover uden at skulle skifte
> ledninger ???
>
> Nogen som ved om dette er muligt og hvilke evt. ulemper der er forbundet

Jeg siger tusinde tak for jeres gode svar, det er nu rart med
edb.mac.dk, som altid har ét eller flere gode svar i ærmet )

Gode tanker Karen

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 07-12-03 12:26

> [...]

> derover uden at skulle skifte
> ledninger ???
>
> Nogen som ved om dette er muligt og hvilke evt. ulemper der er forbundet

En mulighed som endnu ikke er nævnt, er den simple at du mounter
harddisken på den ene maskine og lader den anden få adgang via ethernet.
Bruger du OSX kan det gøres uden væsentlig gene for brugeren af
"Server"-maskinen.

At det iøvrigt er teoretisk muligt er sikkert korrekt, men som Povl H
Pedersen skriver ligger problemet sandsynligvis i FW-ATA bridgen eller
styresystemet eller begge steder.

Stig

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Karen Seiersen

Dato : 07-12-03 13:49

Stig Leerbeck <wannabee@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> At det iøvrigt er teoretisk muligt er sikkert korrekt, men som Povl H
> Pedersen skriver ligger problemet sandsynligvis i FW-ATA bridgen eller

Jeg er på OSX Panter, så det vil jeg forsøge.

Skal vi sige at disken er sat til min iMac som hovedcomp. og så
forbinder jeg Villy's iMac gennem ethernet med arkivdeling m.m. skulle
det så være OK. Uden at ødelægge nogle maskiner eller andet ??

Gode tanker Karen

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 08-12-03 09:58

> [...]

> forbinder jeg Villy's iMac gennem ethernet med arkivdeling m.m. skulle
> det så være OK. Uden at ødelægge nogle maskiner eller andet ??

Ja - det er ganske simpelt. Under OSX fungerer det særdeles smertefrit.

Eneste problem er, at "hovedcomp" bliver nødt til at være tændt når
Villy skal bruge disken.

Stig

Fra : Karen Seiersen

Dato : 08-12-03 13:01

> [...]

> Ja - det er ganske simpelt. Under OSX fungerer det særdeles smertefrit.
>
> Eneste problem er, at "hovedcomp" bliver nødt til at være tændt når

Det er ikke noget problem idet min som regel er tændt det meste af
dag/aften, da det er mig som bruger vores maskiner mest )

Så jeg vil gå igang med at se på dette, og tak for dit svar og hjælp

Venligste hilsner Karen

Fra : mbi

Dato : 08-12-03 09:09

> [...]

> At det iøvrigt er teoretisk muligt er sikkert korrekt, men som Povl H
> Pedersen skriver ligger problemet sandsynligvis i FW-ATA bridgen eller

Må jeg ikke lige få at vide hvordan? Jeg har prøvet at sætte en ext.
disk på min Powerbook G5 og prøvede at få adgang til den fra en ældre,
OS8x kørende Mac (via tcp/ip). Det kunne jeg ikke få til at virke...

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 08-12-03 11:31

"mbi" <mbi@mbi.dk> skrev:
> Må jeg ikke lige få at vide hvordan? Jeg har prøvet at sætte en ext.
> disk på min Powerbook G5

Hvor har du fået en G5 PowerBook fra??? Det er snyd - jeg vil også have en

> og prøvede at få adgang til den fra en ældre,
> OS8x kørende Mac (via tcp/ip). Det kunne jeg ikke få til at virke...

Har du aktiveret "Deling" i OSX? Logger du ind som en bruger, der har
administrator-rettigheder?

/kristian

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 08-12-03 19:51

mbi <mbi@mbi.dk> wrote:

> Må jeg ikke lige få at vide hvordan? Jeg har prøvet at sætte en ext.
> disk på min Powerbook G5 og prøvede at få adgang til den fra en ældre,
> OS8x kørende Mac (via tcp/ip). Det kunne jeg ikke få til at virke...

Har du kunnet kontakte G5'erens harddiske og kan du mounte den externe
HD på G5'eren, så burde det ikke være noget problem.

Hvis du slet ikke kan komme i kontakt med G5'eren vil jeg tro at du
mangler at sætte maskinen op til fildeling eller mangler at slå
appletalk-protokollen til. (Jeg ved godt at du skrev at du brugte TCP/IP
men på 8.x kommer du vist ike udenom Appletalk, blot fungerer den ved
hjælp f TCP/IP (hvis jeg ellers har fattet det korrekt)

Stig

Fra : mbi

Dato : 08-12-03 22:13

> [...]

> men på 8.x kommer du vist ike udenom Appletalk, blot fungerer den ved
> hjælp f TCP/IP (hvis jeg ellers har fattet det korrekt)

Ok, lidt mere fyldestgørende forklaring. Jeg kobler min external HD til
min g5 som sidder på nettet på mit job. Fra en gammel os 8.x finder jeg
min g5er ved hjælp af ip adresse, appletalk slået til. Nu kan jeg logge
på g5 (fra os 8.x) som mig selv. Jeg kan fint komme til at se g5erens
desktop, men der kan jeg ikke se disken... Så har jeg ledt efter et /dev
dir (gammel linuxvane), men den findes ikke. Så har jeg prøvet at lave
en alias af disken og åbne den, men der får jeg access denied. Kopierer
jeg filer til et lokal dir på g5, kan jeg fint få dem over. Jeg må ha'
overset noget.

Fra : Morten

Dato : 09-12-03 02:08

mbi <mbi@mbi.dk> wrote:

>Jeg ma ha' overset noget.

FW disken paa G5 er ikke delt over afp. just derfor kan du
selvfoelgelig ikke se den. I 10.3 har man ikke adgnag til alle
mountede partitioner naar man logger ind med en admin konto. Det havd
eman i 10.2x.

--
Morten

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 10-12-03 17:33

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> I 10.3 har man ikke adgnag til alle
> mountede partitioner naar man logger ind med en admin konto. Det havd
> eman i 10.2x.

Aha - det vidste jeg ikke. Men hvordan får man så adgang ?

Stig

Fra : Morten

Dato : 16-12-03 06:13

Stig Leerbeck <wannabee@post5.tele.dk> wrote:

> Aha - det vidste jeg ikke. Men hvordan får man så adgang ?

køber OSX server... eller piller ved afp serverens konfiguration.

--
/morten...

Besides, if you can't get a decent kernal panic or two in a month,
what's the point of living?

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 07-12-03 16:14

I artiklen <v6cba1-5ep.ln1@reippuert.dk> , Morten<spam@reippuert.dk> skrev:

> [...]
> blot ungaar afbraending) eller om to hosts ogsaa kan dele en enhed under OSX
> paa FW800 ved jeg ikke. Det kommer an paa Apple FW drivereter...

Påstår du at hvis man forbinder to Macs med et FW400 kabel, så brænder et
eller begge bundkort af?

Hvis ikke, påstår du da at bundkortet brænder af hvis man sætter en FW HD i
det andet FW400 stik på en af Mac'erne?

Du er godt klar over at det er samme FW bus på begge kabler og at alt hvad
der sker på det ene kabel kan ses fra det andet?

Fra : Morten

Dato : 16-12-03 04:11

Niels Jorgen Kruse <nj_kruse@get2net.dk> wrote:

> Påstår du at hvis man forbinder to Macs med et FW400 kabel, så brænder et
> eller begge bundkort af?

Det gjorde jeg - rodede lidt (majet) rundt i tingene. Man må ikke lave
en ring med FW400 enheder, det må man gerne med FW800.

--
Morten