Finder Crasher for tit
Fra : Storm

Dato : 06-12-03 16:52

OS 10.2.6 - Min Finder er begyndt at crashe meget tit.
Og næsten hver gang jeg scroller i en lang oversigt.
Er der nogen der kan foreslå en kur?
Kan det være på grund af nye programinstallationer? Eller måske fordi
der er fyldt for meget på harddisken?
Er der nogen tommelfingerregel til hvor meget fri disk plads det er godt
at have i %? - det har jeg nemlig hørt engang.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Villy Erichsen

Dato : 07-12-03 16:15

In article <1g5k07f.15oew901qc6ccgN%NinzenREMOVE@ofir.dk>, Storm
<NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> OS 10.2.6 - Min Finder er begyndt at crashe meget tit.
> Og næsten hver gang jeg scroller i en lang oversigt.
> Er der nogen der kan foreslå en kur?

Kun den sædvanlige: Reparer disktilladelser samt reparer disken med
diksværktøjet. (Start fra CD)

> Kan det være på grund af nye programinstallationer? Eller måske fordi
> der er fyldt for meget på harddisken?

Lyder sandsynligt - nogle installationer kræver at man efterfølgende
reparerer disktilladelser - ligesom man i gamle dage genopbyggede
skrivebordet.

Prøv at slå processoversigt til - så kan du se hvor stor procentdel CPU
der bruges af programmerne - det samme med hukommelsen.

> Er der nogen tommelfingerregel til hvor meget fri disk plads det er godt
> at have i %? - det har jeg nemlig hørt engang.

Der kræves en vis mængde plads til swapfiler o. lign. - ikke en
procentdel - det siger sig selv - diskene har forskellig størrelse -
nogen er på 10 GB andre på 200 GB.

Jeg sørger for at der altid er mindst 1 GB ledig på OS X partitionen -
mindre kan sikkert gøre det - alt afhængig af hvad man arbejder med -
og hvor store arbejdsfiler.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Storm

Dato : 07-12-03 18:49

Villy Erichsen <spam@hammel-by.dk> wrote:

> Kun den sædvanlige: Reparer disktilladelser samt reparer disken med
> diksværktøjet. (Start fra CD)

Disktilladelser reparerer jeg ofte, og altid efter nye installationer.
Det er nogle måneder siden jeg har kørt reparer fra CD, det vil jeg
gøre.

> Prøv at slå processoversigt til - så kan du se hvor stor procentdel CPU
> der bruges af programmerne - det samme med hukommelsen.

Det har jeg kørt med en tid nu mens jeg har siddet med PhotoShop og
Illustrator. Det ser ud til at køre flot, forstået på den måde at
kræfterne fokuseres på de opgaver jeg laver, og går i 0 når jeg ikke
bruger programmerne. Om de bruger for meget når de laver noget kan jeg
ikke afgøre.

> [...]
>
> Jeg sørger for at der altid er mindst 1 GB ledig på OS X partitionen -
> mindre kan sikkert gøre det - alt afhængig af hvad man arbejder med -

Jeg har fået at vide at jeg helst skal holde 10 GB ledig ud af mine 40.
Grunden har jeg ikke kunnet få i forståelig form.
Men selvfølgelig - hvis jeg skal sidde med PhotoShop filer på 1 GB er
det nok meget klogt. Så er der taget højde for alle situationer.

Jeg tror nu at synderen er fundet, nemlig nogle gamle cd'er (2-3 år
gamle) jeg flittigt har brugt de sidste dage. Jeg kopiererde indholdet
over på min harddisk og har ikke haft problemet siden.

Tak for indput.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Villy Erichsen

Dato : 07-12-03 19:25

In article <1g5m15a.um4hdu513esgN%NinzenREMOVE@ofir.dk>, Storm
<NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> Jeg tror nu at synderen er fundet, nemlig nogle gamle cd'er (2-3 år
> gamle) jeg flittigt har brugt de sidste dage. Jeg kopiererde indholdet
> over på min harddisk og har ikke haft problemet siden.

Det har jeg også prøvet - med samme løsning
Du manglede lige at fortælle denne vigtige detalje - ellers havde du
fået svaret for længe siden - jeg regnede heller ikke med at du havde
brug for de ret generelle ting i mit svar.

> Tak for indput.

Selv tak

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Morten

Dato : 08-12-03 00:01

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> Jeg har faet at vide at jeg helst skal holde 10 GB ledig ud af mine 40.
> Grunden har jeg ikke kunnet fa i forstaelig form.

1GB er ganske fornuftig at holde fri til system swap, tmp filer og
cache. Hvis du bruger et program med egen swap som eks PS (og det goer
du jo), boer du have 1GB ud over hvad PS bruger til swap - I PS kan du
jo selv definere hvilke partitionerr der sal bruges til PS's swapfiler.

Hvis du blot har en partition er det nok fornuftigt at holde en 2-3GB
fri.

--
Morten