Silent Running
Fra : Peter Lind

Dato : 06-12-03 16:15

Hejsa

Så har jeg endelig fået set Silent Running. Den er jo efter sigende en
klassiker indenfor science-fiction, både handlingsmæssigt og effektmæssigt.
Jeg er begejstret for gamle scifi film, Forbidden Planet og den slags, og
holder også meget af tech-film, som f.eks Trumbulls senere Brainstorm,
Wargames, West World, Runaway (1984) og al den slags.

Men jeg må sige at jeg er ret skuffet over Silent Running - den er ikke
noget ved, moralen er lidt sær, skuespillet meget underligt (Bruce Dern
overspiller i ekstrem grad), effekterne er ikke noget at skrive hjem om, og
modellerne er ikke nær så realistiske som i 2001 (hvor de også blev bygget
af Trumbull), musikken er forfærdelig, og robotterne har meget begrænsede
roller i betragtning af hvor meget de betyder for historien.
Jeg forstår faktisk ikke helt hvorfor filmen har opnået den lidt kult-agtige
status, er der nogle her der har set den, og evt. kan uddybe for mig?

Peter Lind

Fra : Jens Thomsen

Dato : 06-12-03 20:02

Peter Lind wrote:
> Jeg forstår faktisk ikke helt hvorfor filmen har opnået den lidt
> kult-agtige status, er der nogle her der har set den, og evt. kan
> uddybe for mig?

Jeg har et bud, men ikke noget konkret. Omdømmet hænger formodentligt til
dels sammen med produktionstidspunktet, hvor science fiction mere eller
mindre (igen) var reduceret til kulørt underholdning for den yngre
målgruppe. Silent Running skiller sig trods alt en del ud fra den dengang
langt mere typiske space opera. Øko-sci-fi er heller ikke den allermest
udbredte subgenre.

Jeg er i øvrigt helt enig i dine betragtninger. Jeg husker den som ganske
interessant, men ikke noget usædvanligt fantastisk.

--
Jens Thomsen

"See you later, space cowboy..."

Fra : Jesper

Dato : 07-12-03 13:11

Peter Lind <peterlind@hotmail.com> wrote:

> [...]
> status, er der nogle her der har set den, og evt. kan uddybe for mig?

Jeg synes at Silent Running er interessant. Det er en rimeligt
lavbudgeteret film, derfor er effekterne ikke helt i top. Silent Running
er en slags rumfætter til Fahrenheit 451. Bruce Dern er udmærket i
hovedrollen og de 3 robotter, Hewie, Dewie og Louis er sympatiske. Det
er ikke svært at se hvorfor den har opnået kultstatus: Det er en
vedkommende og anderledes film.

global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 07-12-03 20:17

"Peter Lind < skrev i en meddelelse
> [...]
kult-agtige
> status, er der nogle her der har set den, og evt. kan uddybe for mig?

jeg kan huske at jeg så silent running et år's tid efter
den var kommet frem, jeg syntes det var en fed film
man skal huske på at der ikke var så mange rum film dengang
det var 4 år efter rumrejse 2001 ,og robotter var noget meget umenskeligt
noget, tænk bare på HAL, hvor imod de 3 robotter i silent running Hewie,
Dewie og Louis
(de amerikanske navne for Rip Rap og Rup) er jo her meget menskelige
scenen hvor Bruce Dern lære de 3 robotter at spille poker er virkelig fed
i det hele taget tro jeg at dens kult status komme af temaet i filmen
skovene der dør, det at spise noget man har dyrket i jorden frem for et
reagensglas
den ensomhed den enkle føler når man bliver betragtet som særling (Bruce
Dern)
der er meget 60 agtig over den (Joan Baze ) der synger, blomster , Bruce
Dern der går rundt i en
kjortel frem for en "space kedeldragt" og på den måde gør oprør osv.osv

teknisk er filmen udemærket (efter tiden), måske hvis der kommer en ny
"remastert" udgave
med Dolby Stereo ville musiken måske komme mere til sin ret (jeg mener den
er i mono )

lige et par bemærkninger fra en der følger gruppen lidt fra sidelinen

Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Jim Andersen

Dato : 08-12-03 13:14

Peter Lind wrote:
> Hejsa
>
> Så har jeg endelig fået set Silent Running.

Jeg så den i min grønne ungdom, og jeg husker den som god. Men det kan da
godt være tiden er løbet fra den.

Men man slap da for pige-skræk-skrig, og gummi-tentakler og teenage-flirteri
og sådan, som jo ellers var standard i rum-film dengang.

/jim