lavskyl
Fra : Pia J

Dato : 06-12-03 09:17

Jeg sidder og kigger på erstatninger for mit gamle 70'er toilet. Nogen er
3+6 liter, andre helt ned til 2+4 liter. Kan det virkelig skylle effektivt
nok ud, eller ender man med at bruge den kraftige hver gang? Producentens
info er jo altid til egen fordel.

:Pia

Fra : Preben Andersen

Dato : 06-12-03 09:52

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote in message
> [...]
> nok ud, eller ender man med at bruge den kraftige hver gang? Producentens

Små skyl til "små" ting og store skyl til "store" ting. Om det er
tilstrækkeligt afhænger af hvor langt der er fra toilettet til den
offentlige kloakledning, samt hvor gamle kloakrørene er. Du skriver et
toilet fra 70'erne. Det tyder på gamle rør, så jeg ville gå efter et toilet,
hvor maksskyl var 6-8 liter. Det er dumt at spare på vandet, hvis resultatet
er stoppede rør. Hvor jeg bor, er der ca. 25 meter til kloakledningen så vi
bruger kun stort skyl, men til gengæld undgår vi stoppede kloakledninger.

mvh
Preben

Fra : Pia J

Dato : 06-12-03 09:53

> er stoppede rør. Hvor jeg bor, er der ca. 25 meter til kloakledningen så
vi
> bruger kun stort skyl, men til gengæld undgår vi stoppede kloakledninger.

Der er 5-6 meter til min samletank.

:Pia

Fra : Preben Andersen

Dato : 06-12-03 12:16

> Der er 5-6 meter til min samletank.

Det skal jo videre fra samletanken til den offentlige kloakledning, og det
kræver altså en vis mængde vand. Det er afstanden fra toilettet til den
offentlige kloakledning i vejen, der er afgørende for den mængde vand, du
skal bruge.

mvh
Preben

Fra : Pia J

Dato : 06-12-03 12:54

> [...]
> kræver altså en vis mængde vand. Det er afstanden fra toilettet til den
> offentlige kloakledning i vejen, der er afgørende for den mængde vand, du

Der er altså ikke nogen offentlig kloakledning herude, tanken tømmes af en
sugefætter 4 x årligt. :)

:Pia

Fra : Preben Andersen

Dato : 06-12-03 13:14

> Der er altså ikke nogen offentlig kloakledning herude, tanken tømmes af en
> sugefætter 4 x årligt. :)

Velbekomme
Med de få meter, kan du sikkert klare dig med små skyl.

mvh
Preben

Fra : Anders Lassen

Dato : 06-12-03 14:48

> Jeg sidder og kigger på erstatninger for mit gamle 70'er toilet. Nogen er
> 3+6 liter, andre helt ned til 2+4 liter. Kan det virkelig skylle effektivt
> nok ud, eller ender man med at bruge den kraftige hver gang?

Det afhænger vel også lidt af familiens kost - du ved flydere kontra
dykkere, mon ikke?

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 06-12-03 16:22

Er det ikke bare at smide en sten i en tilpas størrelse ned i sisternen på
det gamle WC; og se om du kan nøjes med det vand den så levere?? En brosten
tager vel 1½ liter ??

Mvh Thomas

Fra : Anders Lassen

Dato : 06-12-03 16:27

"Thomas Buus Andersen" <t-buusSLET@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Er det ikke bare at smide en sten i en tilpas størrelse ned i sisternen på
> det gamle WC; og se om du kan nøjes med det vand den så levere?? En
brosten
> tager vel 1½ liter ??

Det er jo ikke sikkert at hun skifter toilet for blot at være
vandbesparende, måske er det gamle toilet gået i stykker.

Fra : Pia J

Dato : 06-12-03 17:23

> Det er jo ikke sikkert at hun skifter toilet for blot at være
> vandbesparende, måske er det gamle toilet gået i stykker.

Det er meget svært at gøre rent - og så har det en "skøn" avocadogrøn kulør

Desuden betaler jeg ekstra tanktømninger for alt det vand jeg tømmer ud.

Men jo, jeg kunne selvfølgelig måle hvor mange liter det kan klare sig med.
Men har det ikke også noget med konstruktionen og måden det skyller på?

:Pia

Fra : Jan Due

Dato : 07-12-03 17:13

Mon ikke der er noget i vejen med afløbet, hvis du betaler for ekstra
tømning?

Vi havde et problem, fordi der var kommet jord i røret væk fra tanken i en
hjemmelavet T-samling.

Da samlingen blev skiftet forsvandt problemet med at tanken blev fuld.

Fra : Pia J

Dato : 07-12-03 19:04

> Vi havde et problem, fordi der var kommet jord i røret væk fra tanken i en
> hjemmelavet T-samling.
>
> Da samlingen blev skiftet forsvandt problemet med at tanken blev fuld.

Der er ikke noget rør væk fra tanken - hvor skulle det føre hen? Den er
vist oprindelig dimensioneret til en person, familien som boede her før os
fik tømt 4 gange, men da jeg arbejder hjemme og ikke kan holde mig hele
dagen bliver der altså skyllet lidt mere end før.

Men uanset hvad, så vil det da passe mig fint at betale for mindre vand
også.

:Pia