Tegne indbo forsikring selvom man er hjemm~
Fra : Dennis Pedersen

Dato : 05-12-03 17:55

Jeg har lige haft en diskution med de "ældre" omkring må jeg reelt kan/må
tegne en indbo forsikring når jeg er hjemmeboende(og dermed underforstået
mine forældre allerede har tegnet en)?
Sagen er den at visse forsikringsselskaber tiltyder at ens bilforsikring
bliver væsentlig nedsat ved at tegne 3 forsikringer (indbo,ulykke og bil) -
men kan/må jeg i det hele taget det når min forældre har en?

--
/Dennis
Oprydning: http://salg.daydreamer.dk

Fra : Peter G C

Dato : 05-12-03 18:07

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> skrev i en
meddelelse news:3fd0b837$0$30073$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

[klip]

> [...]
bil) -
> men kan/må jeg i det hele taget det når min forældre har en?

Ja da - hvorfor ikke?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 05-12-03 18:11

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
> "Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> skrev i en
> [...]

Okai jeg tænkte bare når noget lyder smart så er det somregel forbudt :)
Nogen der har erfaringer med at tegne en indbo forsikring selvom man er
hjemmeboende - VIL forsikringsselskaberne overhovedet det?

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 05-12-03 18:55

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> skrev i en
meddelelse > VIL forsikringsselskaberne overhovedet det?

Ja...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : MAndersen

Dato : 05-12-03 20:24

meddelelse news:bqqgq8$so0$1@sunsite.dk...
> "Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> skrev i en
> meddelelse > VIL forsikringsselskaberne overhovedet det?
>

> Ja...
>
> --
> Mvh. Morten Fruergaard
> www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
> www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
> 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...

Du skal være opmærksom på, at hvis du tegner en indboforsikring når du er
hjemmeboende, dækker den automatisk også dine forældre og deres ting. Dermed
kommer begge forsikringer ind under dobbeltforsikringsaftalen, hvor begge
selskaber hæfter som eneforsikrer. Da formålet med at tegne
indboforsikringen er at få rabat på en anden forsikring, er der jo som
udgangspunkt ingen mening i at tage en høj forsikringssum. Dette kan dog få
konsekvenser ved en skade jf. FAL40(underforsikring).
Vær derfor opmærksom på at forsikringssummen er tilstrækkelig.

--
MAndersen
Dørtrinet til visdommens tempel er

Fra : 'Knud'

Dato : 05-12-03 18:10

> [...]
bil) -
> men kan/må jeg i det hele taget det når min forældre har en?

Ja betaler du prisen skulle der ikke være noget til hinder for dette - husk
dog at ved skader får du ikke dækning af begge.

Venlig hilsen
Knud

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 05-12-03 18:20

"'Knud'" <kndth@post11.tele.dk> wrote in message

> [...]
husk
> dog at ved skader får du ikke dækning af begge.

I det ekstrem tænkte eksempel at hytten skulle futte af.
Hvad for en af indbo forsikringerne dækker så?
Ville min egen dække for det jeg kunne dokumentere der er mit eller
hvordan? - jeg er naturligvis klar over jeg ikke får penge fra begge
selskaber.

Fra : Jesper Kjeldsen

Dato : 05-12-03 20:23

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> skrev i en
meddelelse news:3fd0be11$0$30080$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
> Ville min egen dække for det jeg kunne dokumentere der er mit eller
> hvordan? - jeg er naturligvis klar over jeg ikke får penge fra begge

Det vil formentlig blive din egen der så skal dække dine ting. Og som andre
har skrevet så vil forsikringsselskaberne hellere end gerne tegne sådan en
forsikring - de får jo flere penge i kassen uden at skal dække en større
værdi (forudsat at dine forældres forsikring har nok dækning til dine ting
selvfølgelig!).
Om dine forældres forsikringssum så kan nedskrives hvis du selv har en
forsikring ved jeg ikke - men værd at undersøge for der kan være lidt at
sparre (men nok ikke ret meget

Jesper

Fra : MAndersen

Dato : 06-12-03 09:31

"Jesper Kjeldsen" <usenet@jknet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Om dine forældres forsikringssum så kan nedskrives hvis du selv har en
> forsikring ved jeg ikke - men værd at undersøge for der kan være lidt at

Og det er så en sandhed med modifikationer. Der er to forsikringer der
dækker de samme ting, givetvis mod samme risiko. Som jeg har beskrevet er
der tale om dobbeltforsikring jf. FAL§41.

Derfor, begge forsikringer dækker skaderne, men reguleres af FAL§42 - og
derfor skal der være stor nok sum på begge forsikringer.

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 07-12-03 17:41

"MAndersen" <nospam@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
>
> Derfor, begge forsikringer dækker skaderne, men reguleres af FAL§42 - og
> derfor skal der være stor nok sum på begge forsikringer.

Hvad vil FAL §42 sige på borgerlig dansk? (jeg kunne ikke rigtigt finde den
via google - men jura er heller ikke min stærke side så det ville med
garenti være russisk alligevel.)
At jeg skal sørge for den indbo jeg tegner er stor nok til at dækket mit
eget grej? - Eller skal den også den være så stor at den BÅDE dækker mit
eget grej og mine forældres fordi der er "dobbelt" forsikring?

Fra : MAndersen

Dato : 08-12-03 15:59

> [...]
> eget grej? - Eller skal den også den være så stor at den BÅDE dækker mit
> eget grej og mine forældres fordi der er "dobbelt" forsikring?

Du skal tegne en forsikring der er stor nok til at dække både dit eget og
dine forældres.

FAL§42 fortæller om fordelingen ved 2 forsikringer på samme ting, ved samme
skadesårsag.