Forsikringssag - afskrivning på tv
Fra : Torben Brøndum

Dato : 05-12-03 10:01

Hej,

I forbindelse med en forsikringssag er et tv blevet erklæret totalskadet.
Der skal derfor udbetales en erstatning.

Der er følgende faktuelle oplysninger:

Købspris kr. 10.000,00 - købsdato 20.11.1999 - påbegyndt rep.dato medio juli
2003.

I forsikringsbetingelserne anføre om afskrivning:

"Ved totalskade eller tyveri er den maksimale erstatningssum den oprindelige
købspris fratukket en årlig afskrivning på 20% pr. år fra den 25 måned
regnet fra købsdagen. Ingen afskrivning i fiorbindelse med reparation."

Såfremt fjernsynet bliver erklæret totalskadet den 01.11.2003 hvad vil
afskrivningsbeløbet da være - hvad vil erstatningsbeløbet blive?

Torben Brøndum

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 05-12-03 10:27

"Torben Brøndum" <tbr@Xhenning-poulsenX.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Såfremt fjernsynet bliver erklæret totalskadet den 01.11.2003 hvad vil
> afskrivningsbeløbet da være - hvad vil erstatningsbeløbet blive?

Hvis jeg forstår det korrekt, så:

Pr. 20.11.1999 10.000 kr.
Pr. 20.11.2000 10.000 kr.
Pr. 20.11.2001 10.000 kr.
Pr. 21.11.2001 8.000 kr.
Pr. 21.11.2002 6.000 kr.
Pr. 21.11.2003 4.000 kr.

Erstatning pr. medio juli 2003 & 01.11.2003 6.000 kr.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 05-12-03 10:29

meddelelse
> Hvis jeg forstår det korrekt, så:
>
> Pr. 20.11.1999 10.000 kr.
> Pr. 20.11.2000 10.000 kr.
> Pr. 20.11.2001 10.000 kr.
> Pr. 21.11.2001 8.000 kr.
> Pr. 21.11.2002 6.000 kr.
> Pr. 21.11.2003 4.000 kr.
>
> Erstatning pr. medio juli 2003 & 01.11.2003 6.000 kr.

Men kan det ikke repareres for 10.000 kr.?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Torben Brøndum

Dato : 05-12-03 10:40

meddelelse news:bqpj10$i1q$2@sunsite.dk...
> juli

> oprindelige

> Hvis jeg forstår det korrekt, så:
>
> Pr. 20.11.1999 10.000 kr.
> Pr. 20.11.2000 10.000 kr.
> Pr. 20.11.2001 10.000 kr.
> Pr. 21.11.2001 8.000 kr.
> Pr. 21.11.2002 6.000 kr.
> Pr. 21.11.2003 4.000 kr.
>
> Erstatning pr. medio juli 2003 & 01.11.2003 6.000 kr.

.....forstår ikke din afskrivning den 21.11.2001:

I forsikringsbetingelserne står den: "........fra den 25. måned......."

Der står ikke noget om, at afskrivning sker første gang i den 25. måned !!??

Der står ej heller noget om, at der er tale om forudafskrivning.

Og efter min opfattelse så er formuleringen: ".......fra....." lig med fra
det nævnte tidspunkt
(altså den 25. måned) og fremefter. Dvs. første afskrivning er den
21.11.2002.

Hvad siger du/I til disse synspunkter ?

Torben Brøndum

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 05-12-03 10:50

"Torben Brøndum" <tbr@Xhenning-poulsenX.dk> skrev i en meddelelse
> ....forstår ikke din afskrivning den 21.11.2001:

1. Måned 20-11-1999 19-12-1999
2. Måned 20-12-1999 19-01-2000
3. Måned 20-01-2000 19-02-2000
4. Måned 20-02-2000 19-03-2000
5. Måned 20-03-2000 19-04-2000
6. Måned 20-04-2000 19-05-2000
7. Måned 20-05-2000 19-06-2000
8. Måned 20-06-2000 19-07-2000
9. Måned 20-07-2000 19-08-2000
10. Måned 20-08-2000 19-09-2000
11. Måned 20-09-2000 19-10-2000
12. Måned 20-10-2000 19-11-2000
13. Måned 20-11-2000 19-12-2000
14. Måned 20-12-2000 19-01-2001
15. Måned 20-01-2001 19-02-2001
16. Måned 20-02-2001 19-03-2001
17. Måned 20-03-2001 19-04-2001
18. Måned 20-04-2001 19-05-2001
19. Måned 20-05-2001 19-06-2001
20. Måned 20-06-2001 19-07-2001
21. Måned 20-07-2001 19-08-2001
22. Måned 20-08-2001 19-09-2001
23. Måned 20-09-2001 19-10-2001
24. Måned 20-10-2001 19-11-2001
25. Måned 20-11-2001 19-12-2001
26. Måned 20-12-2001 19-01-2002
27. Måned 20-01-2002 19-02-2002
28. Måned 20-02-2002 19-03-2002
29. Måned 20-03-2002 19-04-2002
30. Måned 20-04-2002 19-05-2002
31. Måned 20-05-2002 19-06-2002
32. Måned 20-06-2002 19-07-2002

> I forsikringsbetingelserne står den: "........fra den 25. måned......."

Jf. ovenstående begynder den 25. md. den 20-11-2001.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Torben Brøndum

Dato : 05-12-03 11:03

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i

> Jf. ovenstående begynder den 25. md. den 20-11-2001.

Det er vi enig i, altså hvornår den 25. måned begynder

Men når der står: ".....fra den 25. måned..." ja så er min tolkning, at
afskrivningsperioden
starter i den 25 måned og fremefter - altså ordet "fra" kan ikke tolkes som
"tidligere" efter min
mening.

Som jeg også skrev, tales der ikke om "forud" eller "første gang". men ordet
"fra" er efter min helt
afgørende her.

Vil du/I kommentere det også - tak.

Torben Brøndum

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 05-12-03 18:54

"Torben Brøndum" <tbr@Xhenning-poulsenX.dk> skrev i en meddelelse
> Det er vi enig i, altså hvornår den 25. måned begynder

Ja, hvis du lavede en tastefejl, da du skrev "Dvs. første afskrivning er den
21.11.2002".

> Men når der står: ".....fra den 25. måned..." ja så er min tolkning, at
> afskrivningsperioden starter i den 25 måned og fremefter - altså ordet
> "fra" kan ikke tolkes som "tidligere" efter min mening.

Ikke forstået..

> men ordet "fra" er efter min helt afgørende her.

Ja, fra den 25 md. Dvs. når den 25 md. begynder afskrives tv'et med 20%...
Og den afskrives med ydereligere 20 % efter 12 md, osv.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Torben Brøndum

Dato : 05-12-03 19:35

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote

> Ikke forstået..

> Ja, fra den 25 md. Dvs. når den 25 md. begynder afskrives tv'et med 20%...
> Og den afskrives med ydereligere 20 % efter 12 md, osv.

Hvilken periode mener du man afskriver for i måned 25.

Jeg er ikke enig i, at fra = pr i denne sammenhæng. med fra mener jeg afskr.
perioden starter
i måned 25 og det betyder 1.- ste afskrivning den 25. 11.2002.

Torben Brøndum

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 06-12-03 08:47

"Torben Brøndum" <tbr@Xtorben-broendumX.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilken periode mener du man afskriver for i måned 25.

Man afskriver 20 % den 20.11.01.
20 % 12 md senere osv.

> Jeg er ikke enig i, at fra = pr i denne sammenhæng. med fra mener jeg
afskr.
> perioden starter
> i måned 25 og det betyder 1.- ste afskrivning den 25. 11.2002.

Det er jo fra 37. md...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Arne Feldborg

Dato : 06-12-03 09:06

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev Fri, 5 Dec
2003 18:54:15 +0100

>Ikke forstået..

Det Morten mener er formentlig at når der tales om en årlig afskrivning
*fra* den 25ende måned - så kan afskrivningen først påbegyndes efter den
25ende måned og altså først nå op på de 20% et år senere.

Hvis man afskriver 20% straks den 26ende måned er påbegyndt, så er der
jo reelt tale om at afskrivningen starter i den 14ende måned.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Torben Brøndum

Dato : 06-12-03 10:10

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> wrote in message

> [...]
>
> Hvis man afskriver 20% straks den 26ende måned er påbegyndt, så er der
> jo reelt tale om at afskrivningen starter i den 14ende måned.

Det er netop hvad jeg mener - altså at afskrivningsperioden først påbegyndes
i måned 25 - dag 1. Ét år senere tages således 20% afskrivning.

Med andre ord (igen) mener jeg, at de formulerings jeg skrev i min
indledende
tråd siger, at der ikke er afskrivning i de to første år af fjernsynets
levetid. Og deraf
kan jo så også udledes, at der naturligvsi ej heller er tale om forud
afskrivning.

Men om forsikringsselsjabet har ment, at år 2 skulle være
afskrivningsberettiget - det
er en anden sag. Men det er ikke de de skriver efter min mening.

Torben Brøndum

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 06-12-03 10:07

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse
> Det Morten mener er formentlig at når der tales om en årlig afskrivning
> *fra* den 25ende måned - så kan afskrivningen først påbegyndes efter den
> 25ende måned og altså først nå op på de 20% et år senere.

Kan godt ske, at Thomas mener det, med det gør jeg (Morten) ikke...

En afskrivning på 20% pr. år. betyder at een gang om året afskrives værdien
med 20%. Ikke en vis %-del hver dag. Afskrivningen sker denne ene gang og
ikke løbende over et helt år.

> Hvis man afskriver 20% straks den 26ende måned er påbegyndt, så er der
> jo reelt tale om at afskrivningen starter i den 14ende måned.

vrøvl.

Når afskrivningen først gang sker efter 25 md, kan afskrivningen da ikke
reelt starte efter den 14. md....
Selvom afskrivningen sker med 20 % efter 25 md, vil værdien stadig være 100
% i 1. md, i 2. md... og i 24. md.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Torben Brøndum

Dato : 06-12-03 10:45

> [...]
værdien
> med 20%. Ikke en vis %-del hver dag. Afskrivningen sker denne ene gang og

Dette er jeg enig i - det var opså hvad vi lærete på HD(r)-studiet for nogle
år siden

> vrøvl.

Dette er absolut ikke vrøvl - der skulle bare have stået 25ende
måned..........og
den13ende månede. Formuleringen er altså helt korrekt !!!

Der er her tale om bagud afskr. og tages afskrivning i måned 25 er
ovennævnte korrekt.

Men du læser ikke det jeg skrev i min indledende tråd: .........at
afskrivningen starter
i måned 25 dvs. 1´ste afskrivning med 20% i måned 37.

> [...]
> reelt starte efter den 14. md....
> Selvom afskrivningen sker med 20 % efter 25 md, vil værdien stadig være

Nej du har helt ret - men det er ikke hvad du selv argumeteret for. Ingen
her taler om
forudafskrivning - det gør du ved at sige at afskrivning første gang er i
måned 25.

Du mener ikke, at der er forudafskrivning, du mener heller ikke, at
afskrivningen starter
i måned 13. Din argumentation hænger ikke sammen - efter min mening.

Vi sige, at meningen med denne tråd var en diskussion - den er jeg glad for
vi har fået
tak for det.

Torben Brøndum

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 06-12-03 11:37

> [...]

> måned..........og
> den13ende månede. Formuleringen er altså helt korrekt !!!

Sludder. 1. afskrivning sker den 25. md. Tv'et har fuld værdi i de første 24
md, hvorfor afskrivning ikke begynder den 13., 14. eller 20. md.

> Men du læser ikke det jeg skrev i min indledende tråd: .........at
> afskrivningen starter
> i måned 25 dvs. 1´ste afskrivning med 20% i måned 37.

Nej. 1. afskrivning i 25. md.

> [...]
>
> Nej du har helt ret - men det er ikke hvad du selv argumeteret for. Ingen
> her taler om forudafskrivning - det gør du ved at sige at afskrivning

Den afskrives 1 gang om året. Efter afskrivningen holdes den nedskrevet
værdi i et år.

> Du mener ikke, at der er forudafskrivning, du mener heller ikke, at
> afskrivningen starter
> i måned 13. Din argumentation hænger ikke sammen - efter min mening.

Hvor er det du vil hen med det hele?

Kom med noget jura eller EOD.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Torben Brøndum

Dato : 06-12-03 12:34

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn .

Det er trist, at det (eneste) du formår er at tale ned til folk:

"sludder" - "....kom nu med noget jura....".

Jura er noget med klar og utvetydig formuleringer - men den fanger du ikke.

Torben Brøndum

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 06-12-03 22:15

SNIP.
EOD.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Torben Brøndum

Dato : 05-12-03 11:04

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . >

> Jf. ovenstående begynder den 25. md. den 20-11-2001.

.......kunne man ikke også sige, at "begynder" og "fra" betyder det samme !?

Torben Brøndum