Politiske banner/reklamer i TV?
Fra : Kim Noer

Dato : 04-12-03 23:32

Davsen der...

Jeg spottede lige et banner med Dansk Folkeparti i håndbold kampen i aftes,
bag et af målene. Jeg mindes ikke at det er lovligt med politiske reklamer
mv. i TV?

--
Speaker : "And here we are at the start of the second semifinale of the 100
yards for people without any sense of direction."

Fra : Brian Matzon

Dato : 04-12-03 23:44

Kim Noer wrote:
> Jeg spottede lige et banner med Dansk Folkeparti i håndbold kampen i aftes,
> bag et af målene. Jeg mindes ikke at det er lovligt med politiske reklamer
> mv. i TV?
Om der er lovligt eller ej, skal jeg ikke kunne sige - men principielt
har det intet med DF's skyld - de kan jo ikke vide at der kommer nogen
og optager...

/matzon

Fra : Kim Noer

Dato : 04-12-03 23:51

Brian Matzon wrote:

> Om der er lovligt eller ej, skal jeg ikke kunne sige - men principielt
> har det intet med DF's skyld - de kan jo ikke vide at der kommer nogen
> og optager...

Eh - det var et af de banner/stander-reklamer der står rundt om banen ..

Fra : Brian Matzon

Dato : 05-12-03 07:42

Kim Noer wrote:
> Eh - det var et af de banner/stander-reklamer der står rundt om banen ..
Ja, netop...
Læs anden tråd som netop redegører for at det er arrangøren der betales
til, og ikke tv. Det vil altså i dette tilfælde være TV2's ansvar at
reklamen ikke vises i TV. DF reklamerer bare for de tilstedeværende.

/matzon

Fra : Lars

Dato : 05-12-03 09:40

"Brian Matzon" <brian@matzon.dk> wrote in message
> [...]
> til, og ikke tv. Det vil altså i dette tilfælde være TV2's ansvar at
> reklamen ikke vises i TV. DF reklamerer bare for de tilstedeværende.

Præcis. Og desuden foregår håndboldstævnet jo i Kroatien, jeg tvivler på at
dansk lov har noget retskraft der.

Så vil det også være et problem, når man fx. ser en fodboldkamp fra Spanien,
hvor de reklamerer for "Gin Larios" (som jeg antager er spiritus). Det er jo
også forbudt i DK.

/Lars

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 05-12-03 09:44

"Brian Matzon" skrev:

> Om der er lovligt eller ej, skal jeg ikke kunne sige - men principielt
> har det intet med DF's skyld - de kan jo ikke vide at der kommer nogen
> og optager...

I sidste uge var der noget i TV-nyhederne om, at Brøndby (?) stod til straf,
fordi der havde været en bannerreklame for et udenlandsk bookmakerselskab på
en bandereklame. Det er forbudt i DK. Men jeg ved ikke om det var fordi det
var i TV, eller om det er generelt forbudt?

/kristian

Fra : Søren

Dato : 05-12-03 10:43

> [...]

det
> var i TV, eller om det er generelt forbudt?

Tipstjenesten har vist monopol på den slags spil i danmark, og følgeligt er
det også forbudt at reklamerer for udenlandske bookmakers.

/Søren

Fra : Adam Nørregaard

Dato : 05-12-03 13:49

>Tipstjenesten har vist monopol på den slags spil i danmark, og følgeligt er
>det også forbudt at reklamerer for udenlandske bookmakers.

Det er ikke korrekt. Vi er underlagt EU

Fra : David T. Metz

Dato : 05-12-03 00:04

Kim Noer wrote:

> Jeg spottede lige et banner med Dansk Folkeparti i håndbold kampen i
> aftes, bag et af målene. Jeg mindes ikke at det er lovligt med
> politiske reklamer mv. i TV?

Du husker ret. Problemet er at kampen foregik i udlandet.

David

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-12-03 00:17

David T. Metz skrev:

>Du husker ret. Problemet er at kampen foregik i udlandet.

Så må det vel være forbudt at sende udsendelsen i tv?

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-03 00:20

KLIP

> Så må det vel være forbudt at sende udsendelsen i tv?

Hvilken TV-station transmitterede kampen...?

PS: TV 3 er ikke underlagt dansk medielovgivning.

Hr. Bjørn

Fra : Kim Noer

Dato : 05-12-03 00:23

Bjørn Jørvad wrote:

> Hvilken TV-station transmitterede kampen...?

TV2; Danmark mod Elfenbenskysten

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-03 00:34

"Kim Noer" <kn@nospam.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> TV2; Danmark mod Elfenbenskysten

Det er jo sikkert ikke så godt.

Hr. Bjørn

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 05-12-03 02:17

Bertel Lund Hansen skrev:

> Så må det vel være forbudt at sende udsendelsen i tv?

Jeg kan ikke umiddelbart se at reglerne i Lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed omhandler dens slags reklamer, men kun egentlige
tv-reklamer, altså hvor tv-stationen direkte eller indirekte modtager
vederlag for udsendelsen af reklamen. Hvis reglerne også omfattede
fysiske reklamer som "tilfældigvis" transmitteres af tv, skulle det være
helt forbudt at vise sportsbegivenheder mv. med sponsorskilte på
banderne eller tøjet, idet § 73 siger "Reklamer i fjernsyn må kun sendes
i blokke, som skal placeres mellem programmerne."

Sponsoren betaler ikke tv-stationen, hverken direkte eller indirekte,
men arrangøren eller sportsorganisationen. Så umiddelbart kan jeg ikke
se at der er tale om tv-reklame, men om almindelig reklame. Reklamerne
er i så fald omfattet af de love for almindelige reklamer som gælder på
det sted hvor de står eller bæres.

TT

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-03 02:24

"Thomas Thorsen" <usenet@thomasFjernDettethorsen.dk> skrev i en
meddelelse news:_0Rzb.52978$jf4.2882441@news000.worldonline.dk...

KLIP ... en udmærket redegørelse.

Hvilken er særdeles rart for Danmarks Radio også.

Det ville ellers være interessant at se diverse sorte bjælker fare rundt
på skærmen for at afdække uønskede reklamer. Dette ikke mindst på
aktørerne.

Gad vide om det ville ødelægge sportsbegivenheden..?

Hr. Bjørn

Fra : Henrik Petersen

Dato : 05-12-03 09:31

"Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT -post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> aktørerne.
>
> Gad vide om det ville ødelægge sportsbegivenheden..?

Forstil dig formel 1, hvis DR1 ikke måtte vise reklamer, der ville kun være
astfalten og så noget sor der drønede rundt, man ville ikke kunne se bilerne
og banterne
henrik

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-03 13:37

"Henrik Petersen" <iskold(fjern?)@(fjern?)boparken.dk> skrev i en
meddelelse news:bqpfo0$fd$1@news.cybercity.dk...

KLIP

> [...]
være
> astfalten og så noget sor der drønede rundt, man ville ikke kunne se

Det ville være noget værre rod.

I samme momént kom jeg til at tænke på DK4.

De sender live fra Folketinget.

Det kan da vist sidestilles med rendyrket (politisk) reklame og
agitation.

Når Formanden introducerer ét af de ærede medlemmer på talerstolen, skal
der indsættes et *bip* og ansigtet skal dækkes med en sort bjælke.

Så kunne vi blive fri for den slags reklame også....

Hr. Bjørn