hvordan griber jeg følgende an?
Fra : knap

Dato : 04-12-03 22:39

Har tidligere skrevet lidt om følgende, men har brug for lidt mere hjælp...

Styrt til cykelløb pga af bil på opløbsstrækning, der var tydeligt markeret
og reguleret af hjemmeværnspolitiet, der til dette har bemyndigelse, da der
til sådanne løb er indhentet tilladelse til løbsafvinkling.

Jeg er kommet alvorlig til skade og har store følger! Tandskader (13 tænder
skadet), følelsesløshed i ansigtet, deform næse, skævhed i kraniet, smerter
i kroppen.....herunder specielt mine håndled, som er en vigtig faktor til
atholde fast på styret!

Vi, ryttere, kører opløb og hjemmeværnspolitiet fejlvurderer vores hastighed
og lukker en bil ind på opløbet umiddelbart før vi kommer, den kommer ikke
væk, da bilisten ikke kører hurtigt nok væk, det bevirker at vi (10-12
ryttere) ryger i asfalten!!!

Jeg er den eneste af os ryttere der bliver alvorligt medtaget, så medtaget
at lægerne rent faktisk fortæller at havde jeg ikke haft min hjelm på var
jeg afgået ved døden uden tvivl!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

hvem har ansvaret og hvem skal jeg kontakte? Som jeg ser det er det fra
løbsledelsens side svært og groft handling af uagsomhed og det bringer mit
liv i fare. Lige som jeg mener at bilisten ikke sørger for at komme væk,
hvilket placerer ham i en dårlig sitaution!

Godt nok rammer vi ikke bilen, men vi er nødt til at undvige den hvilket
bevirker at vi styrter som følge deraf! At vi ikke rammer bilen betyder
intet har jeg kunnet læse på forsikringsoplysningens hjemmeside for der er
objektiv ansvar, hvilket primært vil sige at man godt kan pålægges ansvar
uden der har været kontakt.

Jeg har et par ulykkesforsikringer som kører som de skal, men det jeg er i
tvivl om er ansvars-/motoransvarsforsikring???

Jeg har billeder af bilen og dens nummerplade, det er så tydeligt at man
ikke kan tage fejl, hvilket bekræftiger mig i tilstedværelsen af bilen som
også de andre rytter vidner om til min fordel. løbsledelsen påstår at der
ikke er nogen bil, men vi har sendt billede til dem og forsikringen.....

Forsikringen har taget det op til overvejelse og løbsledelsen har fået
mundkurv på! Hvor langt tid skal jeg give dem for at få et svar på om de
tager ansvaret? de har haft sagen liggende i omkring 2 mdr. nærmere nok
mere!

hjælp.....

bj

Fra : Johnny

Dato : 05-12-03 09:45

Jeg tror du skal rejse krav mod dit eget forsikringsselskab, og så må de
finde ud af hvor de vil sende 'aben' hen.

Johnny
www.kritikken.dk

Fra : MAndersen

Dato : 05-12-03 11:21

"Johnny" <fake@to.prevent.spam> skrev i en meddelelse
> Jeg tror du skal rejse krav mod dit eget forsikringsselskab, og så må de
> finde ud af hvor de vil sende 'aben' hen.

Selvfølgelig skal han da ikke det, der er ikke noget at rejse krav for ved
eget forsikringsselskab.

Afvent 1 måned eller to endnu, og få så nu en advokat på, det skulle der nok
være råd til med de skader, og den udsigt til erstatning du har.
Erstatningsadvokaterne tager ikke noget før sagen er vundet, jeg ved ikke om
de er gode nok

--
MAndersen
Dørtrinet til visdommens tempel er

Fra : Henning

Dato : 05-12-03 14:43

On Thu, 4 Dec 2003 22:38:34 +0100, "knap" <b.h.jensen75@mail.dk>
wrote:

> [...]
>og reguleret af hjemmeværnspolitiet, der til dette har bemyndigelse, da der
>til sådanne løb er indhentet tilladelse til løbsafvinkling.

Så vidt jeg er informeret, har du (eller burde have?) forsikring, der
dækker ved udførsel af din sportsgren? Du kan ikke klandre bilisten
eller andre - det er hændeligt uheld.

Fra : knap

Dato : 05-12-03 15:40

Selvfølgelig kan jeg klandre arrangøren eller bilisten, det er da dem, der
laver fejl i omgang med sportsgrenen. Jeg har lov via polititilladelsen at
udføre min sport denne dag!

bj

Fra : Adam Nørregaard

Dato : 05-12-03 15:51

>Selvfølgelig kan jeg klandre arrangøren eller bilisten, det er da dem, der
>laver fejl i omgang med sportsgrenen. Jeg har lov via polititilladelsen at
>udføre min sport denne dag!

Den holdning kommer du ikke langt med.

Fra : Søren

Dato : 05-12-03 16:07

"knap" <b.h.jensen75@mail.dk> wrote in message
> Selvfølgelig kan jeg klandre arrangøren eller bilisten, det er da dem, der
> laver fejl i omgang med sportsgrenen. Jeg har lov via polititilladelsen at
> udføre min sport denne dag!

Hvad har polititilladelsen at gøre med skylden ?
Du har vel altid lov til at cykle ?

At du tilmelder dig et cykelløb rør ikke ved, at der som udgangspunkt ikke
er nogle at klandre for et hændeligt uheld. Derfor har man
ulykkesforsikringer der dækker ved hændelige uheld.

--
Jeg er ikke jurist, men mener at have lidt sund fornuft.

/Søren

Fra : MAndersen

Dato : 05-12-03 20:08

"Søren" <soren@ingenmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ulykkesforsikringer der dækker ved hændelige uheld.
>
> --
> Jeg er ikke jurist, men mener at have lidt sund fornuft.

Når du ikke er jurist burde du fraholde dig fra at svare i dette indlæg,
idet dit svar ikke kan bruges til noget.
For biler er der objektivt ansvar, og dermed ansvar uden skyld, derfor er
der ikke noget der hedder hændeligt uheld. Knap må klandre, og har sikkert
også gjort det, løbsledelsen og bilens motoransvarsforsikring.

Som jeg tidl. har skrevet, vil det være en god ide med en advokat som
tovholder i denne sag.

Fra : Brian Lænø

Dato : 05-12-03 16:26

"knap" skrev
> [...]
> laver fejl i omgang med sportsgrenen. Jeg har lov via polititilladelsen at

Hvorfor vil du klandre bilisten?
Når du kører løb på offentlig vej, så gælder færdselloven stadig.
Når det er jer (cykellister) der indhenter bilen, så skal i tilpasse
kørselen derefter.
Prøv at læse Cirkulæreskrivelse om cykelløb på vej.
<http://147.29.40.90/_SHOWF_A581163456/1632&C19841118710REGL&0001&000006>

--
Brian

Fra : MAndersen

Dato : 05-12-03 20:10

"Brian Lænø" <brian-la-fjern-@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> "knap" skrev

> Hvorfor vil du klandre bilisten?
Fordi han lader til at have skylden, eller noget af skylden for uheldet.

> Når du kører løb på offentlig vej, så gælder færdselloven stadig.
Derfor går man efter billisten som er objektivt ansvarlig.

> Når det er jer (cykellister) der indhenter bilen, så skal i tilpasse
> kørselen derefter
Hjælper stadig ikke på at der er objektivt ansvar.

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 05-12-03 21:00

"MAndersen" <nospam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
polititilladelsen
> at

> Fordi han lader til at have skylden, eller noget af skylden for uheldet.

Billisten har jo blot fulgt de anvisninger som han har fået af
politihjemmeværnet, som var sat til at regulere færdslen.

mvh
Bendt

Fra : Jeppe Haugstrup

Dato : 05-12-03 21:29

Ved person skade er det ikke nok med simpel uagtsomhed for at få
egenskyld!... Der skal 100% sikkert gåes efter bilens ansvarsforsikring...

Jeppe

Fra : MAndersen

Dato : 06-12-03 09:25

> [...]
>
> Billisten har jo blot fulgt de anvisninger som han har fået af
> politihjemmeværnet, som var sat til at regulere færdslen.

Det hjælper altså stadig ikke på, at selvom billisten holdt stille i et
kryds og blev påkørt bagfra af en cykellist, skal billisten betale
erstatning til cyklisten for personskaderne, næppe for tingskader og max.
nedsættelse med 1/3 af personskaderne.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 06-12-03 11:38

********klip************
> [...]
>mundkurv på! Hvor langt tid skal jeg give dem for at få et svar på om de
>tager ansvaret? de har haft sagen liggende i omkring 2 mdr. nærmere nok

Du anmelder skalden til din egen fritidsullykkelseforsikring og bilens
ansvarsforsikringsselskab. (Politiet kan hjælpe med at finde bilens
forsikringsselskabet)
Hvis forsikringsselskabet er afvisende, kan du kontakte en advokat,
som mod behørig betaling fra dig, kan hjælpe dig vidre, det være sig
kontakt til forsikringsselskab(er) / sagsanlæg mod dem du (og
advokaten) mener måtte have et erstatningsansvar.

/Hans