Skolelærer som slår eleverne
Fra : Henning Lund

Dato : 04-12-03 21:36

Jeg vil gerne vide hvad man gør, og kan gøre ved sagen, vi har en lærer
som bla. slår børnene oven i hovedet med f.eks bøger, hvad gør jeg i den
situation? Hvor klager man og hvad skal man henholde sig til?

Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/ hla@tdcspace.dk

Fra : Peter G C

Dato : 04-12-03 21:54

"Henning Lund" <falsk_adresse@frikadelle.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg vil gerne vide hvad man gør, og kan gøre ved sagen, vi har en lærer
> som bla. slår børnene oven i hovedet med f.eks bøger, hvad gør jeg i den
> situation? Hvor klager man og hvad skal man henholde sig til?

Man klager til læreren eller dernæst dennes overordnede: skolelederen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Henning Lund

Dato : 04-12-03 22:07

Peter G C skrev:

> Man klager til læreren eller dernæst dennes overordnede: skolelederen.

Det gjorde jeg også på det kraftigste her i aften da hun havde plaffet
min søn ned med en bog da han ikke hørte hvad hun sagde under et
skoleteaterstykke. Hun var bare næbbet og sagde at det var den eneste
måde hun kunne få eleverne i tale med det samme, og det vil jeg bare
ikke finde mig i.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-12-03 22:28

"Henning Lund" <falsk_adresse@frikadelle.dk> wrote in

> [...]
> under et skoleteaterstykke. Hun var bare næbbet og sagde at det
> var den eneste måde hun kunne få eleverne i tale med det samme,

Så er det på tide skolens leder kommer i tale.

"Nogen gange kan ens liv godt føles som et puslespil, hvor brikkerne
bevæger sig og skifter farve og størrelse når man rører dem."
- Emme, http://emme.dk/2003_11_01_arkiv.html#106840650828914899

Fra : C. Caspersen

Dato : 04-12-03 22:31

> [...]

> skoleteaterstykke. Hun var bare næbbet og sagde at det var den eneste
> måde hun kunne få eleverne i tale med det samme, og det vil jeg bare

Så meld hende til politiet for vold og lad møllen køre. Det er så dejligt
uforpligtende. Når hun så bliver dømt for vold kan I sidde og gnide jer i
hænderne over, at I fik ret. Så bliver hun fyret, og så er alting godt. Så
kan din søn få lov til at være uopmærksom igen, når han får en ny lærer.

/Caspersen

Fra : Pipeline

Dato : 04-12-03 22:48

"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan din søn få lov til at være uopmærksom igen, når han får en ny lærer.

GISP, sikke en holdning at have! Jeg håber så sandelig at du ikke har børn,
eller er skolelærer!
MVH
Pipeline

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-12-03 23:11

"Pipeline" <FJERN_DETTEng1@odeu.dk> skrev :

>GISP, sikke en holdning at have! Jeg håber så sandelig at du ikke har børn,
>eller er skolelærer!

Måske du blot skulle få øje på sarkasmen ?

Fra : Rea721

Dato : 05-12-03 16:15

jan@stevns.net wrote:

> Måske du blot skulle få øje på sarkasmen ?

Sarkasmen? hvor er det lige du ser den henne ?

--
Rea721 AKA Leon Andrea skod1@721.dk http://721.dk
Bevar Eskadrille 721 på Flyvestation Værløse

Fra : Charlotte

Dato : 04-12-03 22:33

On 04/12/03 23:30, in article bqo93h$gdb$1@sunsite.dk, "C. Caspersen"
wrote:

> Så
> kan din søn få lov til at være uopmærksom igen, når han får en ny lærer.
>
> /Caspersen

Måske drengen ville være mere opmærskom, såfremt han havde en lærer med
bedre indfølingsevne...

/Charlotte

Fra : JB

Dato : 05-12-03 08:55

On Thu, 04 Dec 2003 23:32:44 +0200, Charlotte
<Tullepost@FJERNparadis.dk> wrote:

>Måske drengen ville være mere opmærskom, såfremt han havde en lærer med
>bedre indfølingsevne...
>
>/Charlotte

Måske drengen ville være mere opmærksom, hvis forældrene var lidt mere
interreseret i opdragelse og sønnens skolegang.

Fra : David T. Metz

Dato : 05-12-03 10:35

JB wrote:
> On Thu, 04 Dec 2003 23:32:44 +0200, Charlotte

> Måske drengen ville være mere opmærksom, hvis forældrene var lidt mere
> interreseret i opdragelse og sønnens skolegang.

Den side af sagen er det formålsløst at diskutere i gruppen. Det er helt
umuligt at belyse den når der kun er andenhåndsudsagn i sagen så moraliseren
på baggrund af fordomme om at det er forældrene/læreren/drengen der er noget
galt med fører ikke til andet end skænderier.

David

Fra : Karsten

Dato : 05-12-03 10:38

> Måske drengen ville være mere opmærksom, hvis forældrene var lidt mere
> interreseret i opdragelse og sønnens skolegang.

Hvilket de måske ville have større chance for hvis læreren kontaktede dem om
at der var et problem, istedet for at bruge indlæringsprincipper der snart
ligger 100 år tilbage. Hvis det var min knægt der blev dasket af en lærer,
var jeg godtnok blevet møgsur.

Karsten

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-03 13:25

"Karsten" <laed@mig.vare> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
snart
> ligger 100 år tilbage. Hvis det var min knægt der blev dasket af en

Hvad skal man sige ..... længe leve behandlersamfundet.

Hr. Bjørn

Fra : Karsten

Dato : 05-12-03 14:23

> Hvad skal man sige ..... længe leve behandlersamfundet.

hvad specifik mener du med det ? at vold mod børn er OK hvis det selv
fortjener det ? at læreren skal fortælle forældrene at barnet ikke læser
lektier eller deltager i undervisningen, så forældrene kan skride ind og
hjælpe med dem ? eller er jeg på helt forkert spor ??

Karsten

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-03 15:52

"Karsten" <laed@mig.vare> skrev i en meddelelse

KLIP

> hvad specifik mener du med det ?

Det jeg skriver .... længe leve behandlersamfundet.

> at vold mod børn er OK hvis det selv
> fortjener det ?

Vold er et meget strækt ord.

Jeg har da selv måtte lægge nød til en en nød.

Det skabte, det vi i gamle dage kaldte respekt for andre mennesker og
deres gerning.

Jeg har da ikke gået rundt og tævet løs på mit barn endsige øvet vold
imod det, men en "kærlig" tilrettevisning, mener jeg nu nok han har
fået.

> at læreren skal fortælle forældrene at barnet ikke læser
> lektier eller deltager i undervisningen, så forældrene kan skride ind
og
> hjælpe med dem ?

Forældrene *skal* være på forkant med deres børns adfærd samt indlæring.

Det er og bliver forældrenes pligt og opgave.

Det er *forældrene* der valgt at få børn og ikke behandlersamfundet
(læs: pædagoger, terapeuter osv. osv.)

> eller er jeg på helt forkert spor ??

Ja, det er ikke en sygdom, hverken det af få børn eller sågar opdrage
dem.

Tror du en lærer kan afse tid til at have særaudiens med samtlige elever
i en klasse (hele timen igennem), for så skal der sandelig bruges nogle
flere lærere/pædagoger og samtlige deres Ø-timer skal afskaffes.

Hr. Bjørn

Fra : C. Caspersen

Dato : 05-12-03 16:12

"Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT -post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Vold er et meget strækt ord.

Snip en masse

Hørt, enig !

/Caspersen

Fra : Søren

Dato : 05-12-03 16:12

> Det skabte, det vi i gamle dage kaldte respekt for andre mennesker og
> deres gerning.

Det kan man opnå uden vold.

--
Jeg er ikke jurist, men mener at have lidt sund fornuft.

/Søren

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-03 16:17

"Søren" <soren@ingenmail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det kan man opnå uden vold.

Fortæl det til den unge pige på Svendborg Handelsskole.

Fortæl det til samtlige forældre til børn, der er blevet trampet i
stumper af stykker af andre børn med forældre "der taler til og med
dem".

Vold er *stadig* et maget kraftigt ord.

PS: Hvornår har *du* sidst interesseret dig for dit barns vé og vel
(såfremt du overhovedet har nogen børn)..?

Hr. Bjørn

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 06-12-03 20:09

Bjørn Jørvad skrev:
> "Søren" <soren@ingenmail.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Fortæl det til den unge pige på Svendborg Handelsskole.

Nu kan det jo ligeså godt være at pigen der stak den anden netop fik
"kærlige" tilrettevisninger af sine forældrer. Hvis man hjemmefra har
oplevet at problemer løses med moderat vold eller værre, så er det ikke
svært at forestille sig hvad ungen så lærer.

> Fortæl det til samtlige forældre til børn, der er blevet trampet i
> stumper af stykker af andre børn med forældre "der taler til og med
> dem".

Nemlig, bare tæv dem. Det skal de nok lære noget af. Nemlig at det gør ondt
at blive slået og ikke en skid andet.

> Vold er *stadig* et maget kraftigt ord.

Du har ret.

> PS: Hvornår har *du* sidst interesseret dig for dit barns vé og vel
> (såfremt du overhovedet har nogen børn)..?

Lavt.

Kasper Katzmann
Katzmann Consulting
http://www.katzmann.dk

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-03 20:16

"Kasper Katzmann" <kasper@fjerndettekatzmann.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
ikke
> svært at forestille sig hvad ungen så lærer.

Højst tænkeligt.

På den anden side skulle overfaldspigen efter sigende, have brugt mere
end 3 dage på at undersøge, hvordan et dræbende knivstød bedst kunne
sættes ind.

Hva´pokker, hun spurgte jo også kun sine kammerater til råds......

> Nemlig, bare tæv dem. Det skal de nok lære noget af. Nemlig at det gør
ondt
> at blive slået og ikke en skid andet.

Du er ikke forældre vel..?

> Lavt.

Lavt, næh såmen de barske realiteter.

PS: Pas nu på din stresstærskel.

Fra : Adam Nørregaard

Dato : 06-12-03 20:27

Jeg tror Usenet ville blive et meget bedre sted, hvis du, Bjørn,
forsvandt i en meget lang periode.

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-03 20:48

"Adam Nørregaard" <adam.noerregaard@e-mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg tror Usenet ville blive et meget bedre sted, hvis du, Bjørn,
> forsvandt i en meget lang periode.

Ved du hvad, jeg tror alting blev meget bedre, hvis en større bunke
forkælede skvatrøve forsvandt endnu længere væk.

Hr. Bjørn

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 06-12-03 20:30

> Du er ikke forældre vel..?

Jo, i allerhøjeste grad. Jeg har dog ALDRIG slået dem, men derimod snakket
med dem når der var problemer. Handlinger kan nemlig sagtens have
konsekvenser uden at konsekvenserne behøver at være lussinger eller
lignende.

Kasper Katzmann
Katzmann Consulting
http://www.katzmann.dk

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-03 20:49

"Kasper Katzmann" <kasper@fjerndettekatzmann.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> med dem når der var problemer. Handlinger kan nemlig sagtens have
> konsekvenser uden at konsekvenserne behøver at være lussinger eller

Du er nok klar over at et "kærligt" klem på armen, over fingrende eller
på benet er vold..?

Hr. Bjørn

Fra : Hans

Dato : 08-12-03 00:12

> Du er nok klar over at et "kærligt" klem på armen, over fingrende eller
> på benet er vold..?

*LOL* Gælder det også i sager om hustruvold?

hans

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-03 00:28

"Hans" <klipjulepynt@blivbachelor.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> *LOL*

Jeg forstår ikke, hvad du griner af, vil du venligst uddybe..?

> Gælder det også i sager om hustruvold?

Ønsker du at skabe en tråd omkring hustruvold, må du hellere starte den.

Hr. Bjørn

Fra : Hans

Dato : 08-12-03 02:31

> Jeg forstår ikke, hvad du griner af, vil du venligst uddybe..?

*LOL* til ære for din opfattelse af hvad der kan betragtes for at være
legemlig afstraffelse!

Et kærligt klem om armene imens man irettesætter ens børn eller give dem en
tiltrængt og berettiget opsang kan på ingen måde opfattes som en legemlig
afstraffelse (eller vold imod barnet hvis du vil). Hvis man skal tale om
legemlig afstraffelse (som f.eks. at slå en bog i hovedet på et barn med
synlige fysiske skader som følge) skal man altså langt ud over grænsen for
hvad der kan anses for at være en kærlig behandling! (selvfølgelig med
mindre man er af den selvfornægtende opfattelse at man kan kalde en legemlig
afstraffelse for at være en kærlig behandling)

> Ønsker du at skabe en tråd omkring hustruvold, må du hellere starte den.

Siden du er inde på IT-Support, parkerings problemer, stress og opdragelse
m.m. i denne tråd havde jeg ikke forestillet mig at du havde noget imod
sådan en kommentar da man må formode at vold imod børn ikke tolkes
anderledes end at enhver form for vold i forbindelse med børneopdragelse er
strafbar i samme omfang, som hvis volden var begået over for andre og
omvendt!

hans

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-03 02:47

"Hans" <klipjulepynt@blivbachelor.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> *LOL* til ære for din opfattelse af hvad der kan betragtes for at være
> legemlig afstraffelse!

Du har brug for hjælp, da vold mod et barn er en ganske alvorlig affære.

> [...]
legemlig
> afstraffelse (eller vold imod barnet hvis du vil).

Det afhænger snadelig af, hvor meget "kærlighed" du udsætter barnets arm
for.

> [...]
legemlig
> afstraffelse for at være en kærlig behandling)

Du er således det eneste menneske (du er vel ikke forældre), der er i
stand til på egen hånd at gradbøje loven.

> [...]
børneopdragelse er
> strafbar i samme omfang, som hvis volden var begået over for andre og

Du tager fejl (i stort set hele dit ævl).

Vold mod børn har en langt mere skærpende karakter end du tilsyneladende
kan forstå.

Læs venligst loven (se evt. mit indklip eller direkte link andet steds i
tråden) og *lær*.

Jeg kan ikke forlange af dig, du skal forstå den.

Det klarer andre instanser i vort samfund for dig.

Hr. Bjørn

Fra : Hans

Dato : 08-12-03 13:34

> Du har brug for hjælp, da vold mod et barn er en ganske alvorlig affære.

Det er dig der har brug for en ordentlig opdragelse! Samt en forståelse for
at en tiltænkt kærlig behandling ikke længere er kærlig hvis den går over
til at være legemlig afstraffelse!

> dem en
> legemlig
>
> Det afhænger snadelig af, hvor meget "kærlighed" du udsætter barnets arm
> for.

Du misforstår! Jeg er ikke af den selvfornægtende opfattelse at et kærligt
klem er noget som kan udsætte barnet for smerte eller kunne betragtes som en
legemlig afstraffelse.

Så den selvfornægtende opfattelse kan du holde for dig selv og ikke smide
mig i hovedet. (jeg anbefaler dog professionel hjælp til dit problem)

> Du er således det eneste menneske (du er vel ikke forældre), der er i
> stand til på egen hånd at gradbøje loven.

Du sparer ikke på generaliseringerne, hva? Kan du bevise din påstand?

Jeg kunne også se at du i et andet indlæg i denne tråd linker til
familieadvokaten. Overså du denne side?
http://www.familieadvokaten.dk/breve-300/b300-45.html

Og jo! Jeg har 3 børn og har i ca. 2½ år arbejdet i en institution for børn.

Du er forhåbentligt ikke forælder?

> Du tager fejl (i stort set hele dit ævl).

Ønsker du at jeg skal "linke" til de indlæg hvor du er inde på it-support,
parkerings problemer og alt muligt andet ævl, provinssladder m.m. i denne
tråd eller kan du finde dem selv?

> Vold mod børn har en langt mere skærpende karakter end du tilsyneladende
> kan forstå.

Det er dig der tilsyneladende ikke kan forstå at et kærligt klem ikke kan
betragtes som legemlig afstraffelse da der ikke længere er tale om et
kærligt klem hvis der udøves legemlig afstraffelse.

> Læs venligst loven (se evt. mit indklip eller direkte link andet steds i
> tråden) og *lær*.

*LOL* Jeg kan som tidligere nævnt se at du linker her til:
http://www.familieadvokaten.dk/Emner/324.html

Hvor der blandt andet står følgende kommentar til § 2, stk. 2 i lov om
forældremyndighed og samvær:

"Den nye regel indebærer, at enhver form for vold i forbindelse med
børneopdragelse er strafbar i samme omfang, som hvis volden var begået over
for andre"

Jeg har læst den lov og andre med adskillige gange uden din opfordring eller
trusler om legemlig afstraffelse og kan kun konstantere at den eneste der
"gradbøjer" nogle love her er _Hr. Bjørn_

> Jeg kan ikke forlange af dig, du skal forstå den.

Jeg forstår skam udmærket hvad der står i den paragraf og det vi
tilsyneladende er uenige om er hvornår der er tale om en legemlig
afstraffelse, og det har du tilsyneladende meget svært ved at forstå!

Ps. Kan du henvise til en lov hvor der står noget om "kærlige klem på arme,
fingre eller ben"?

hans

Fra : Peter G C

Dato : 08-12-03 14:47

"Hans" <klipjulepynt@blivbachelor.dk> skrev i en meddelelse

Drop nu jeres mudderkastning!

[klip]

> Ps. Kan du henvise til en lov hvor der står noget om "kærlige klem på
arme,
> fingre eller ben"?

Strfl § 244.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-03 15:43

KLIP

> Strfl § 244.

For en gangs skyld i denne tråd.

Tak.

Hr. Bjørn

Fra : Hans

Dato : 08-12-03 15:45

> Drop nu jeres mudderkastning!

Er gjort hvis jeg ikke får flere hentydninger om at jeg har brug for hjælp
fordi jeg er voldelig mod børn m.m.

> arme,
>
> Strfl § 244.

"Den, som øver vold mod eller på anden måde angriber en andens legeme,
straffes med bøde, hæfte eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder."

Hvordan får du det til "kærlige klem på arme, fingre eller ben"?

hans

Fra : Peter G C

Dato : 08-12-03 17:44

"Hans" <klipjulepynt@blivbachelor.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> "Den, som øver vold mod eller på anden måde angriber en andens legeme,
> straffes med bøde, hæfte eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder."

Du behøver ikke citere bestemmelsen - jeg kender den godt.

> Hvordan får du det til "kærlige klem på arme, fingre eller ben"?

Karnov skriver bl.a.:

"244 anvendes på langt de fleste voldshandlinger, der pådømmes. Som
eksempler kan nævnes slag, herunder lussinger og knytnæveslag, kast med
genstande, der rammer en anden, benspænd, førergreb, bid og lignende."

Og:

"Spytning flere gange i hovedet er også omfattet af § 244, U 2002 221"

Og:

"Tilføjelsen »eller på anden måde angriber en andens legeme« omfatter
ligesom tidl nogle legemsangreb, der består i fremkaldelse af bevidstløshed,
ildebefindende og lignende, og som ligger på kanten af eller uden for den
sprogligt naturlige forståelse af udtrykket »øver vold«."

Og:

"§ 244 omfatter ethvert forulempende indgreb i legemets integritet, idet der
næppe kan stilles krav om en forringelse af den fysiologiske tilstand (ingen
smerte eller vansir), se U 1946 483 (afklipning af hår, men ikke påmaling af
hagekors, anset for legemskrænkelse overfor kvinder, der havde haft omgang
med tyskere),"

Og:

" U 1982 460 (anbringelse af 2½-årig dreng i tørretumbler i vaskeri.
Tumbleren blev startet og kørte ¼-½ omgang. Frifindelse for § 244 - tvivlsom
afgørelse, særlig efter L 1997 416, der er omtalt ndf), U 1994 646 H
(kvindelig polititjenestemand grebet fat i håret på en anholdt, der var
belagt med håndjern, og drejet hende rundt, hvorved hår blev revet ud af
anholdtes hoved i to områder, hæfte i 20 dage), U 1997 10 (at kaste en spand
vand mod en anden anset omfattet af § 244 - 2 dagbøder)."

Og nu bliver det lige pludselig relevant:

"Om forældres og andre opdrageres vold mod børn se Hurwitz Sp d 260, Waaben:
Sp d 17, Ole Stigel i JUR 1979 197 og JUR 1982 358, Beth Grothe Nielsen i U
1984 B 64 samt Jørn Vestergaard i Kriminalistisk Instituts Årbog 1993 21-52.
Se også Komm II 288. Ved L 1997 416L 1997 416 er § 2, stk. 2, i lov om
forældremyndighed og samvær blevet affattet således: »Barnet har ret til
omsorg og tryghed. Det skal behandles med respekt for sin person og må ikke
udsættes for legemlig afstraffelse eller anden krænkende behandling.« Der er
ikke i forbindelse med denne lovændring sket nogen ændring af
voldsbestemmelserne, og det er derfor ikke ganske klart, i hvilket omfang
der fortsat består et straffrit område for forældres legemsangreb over for
deres børn. Selv om det nu er gjort klart, at der ikke eksisterer
nogen »revselsret« indebærer lovændringen i så henseende ikke nogen egentlig
ændring. Ved L 1985 231L 1985 231 var myndighedsloven nemlig allerede blevet
ændret, idet der var indsat en ikke selvstændigt strafsanktioneret
bestemmelse om pligt til beskyttelse af børn mod vold i § 7, stk. 2, se
denne og noter hertil. Justitsministeren havde allerede i 1986 besvaret et
spørgsmål om, hvorvidt der findes en »revselsesret«, fra Folketingets
Retsudvalg. Under henvisning til forarbejderne til lovændringen fra 1986
havde justitsministeren her givet udtryk for den opfattelse, at
ordet »revselsesret« ikke længere bør forekomme, men at der på den anden
side fortsat måtte antages at ville være former for legemlig afstraffelse af
børn som led i opdragelsen, der ikke var strafbare efter § 244. Det var
antydet i justitsministerens svar, at dette straffri område kunne tænkes at
blive begrænset i domstolenes praksis i forhold til den tidligere
retstilstand. Straffelovrådet begrænsede sig i bet 1989 1099 s. 139 til at
konkludere, at det vil bero på domstolenes afgørelse, hvorvidt og eventuelt
i hvilken udstrækning der fortsat vil være et område for straffri legemlig
afstraffelse af børn, og hvilken begrundelse for straffrihed der i givet
fald kan tænkes at blive sat i stedet for den hidtil benyttede henvisning
til »revselsesrettens grænser«. På baggrund af den behandling, som
spørgsmålet nylig havde været genstand for i Folketinget, havde
Straffelovrådet ikke ved affattelsen af § 244 ment at burde indføje en
bestemmelse om den omhandlede vold mod børn. Efter lovændringen af 1997 må
det imidlertid formentlig antages, at vold mod børn skal straffes på samme
måde som andre former for vold, selv om volden er begået af barnets
forældre, jf. således justitsministerens besvarelse af et spørgsmål herom
fra Folketingets Retsudvalg ved behandlingen af lovforslaget og nu tillige
Komm II 288. Det må formentlig forventes, at en udvidet anvendelse af
strfl's voldsbestemmelser over for forældres og andre opdrageres vold mod
børn kan rejse spørgsmål om afgrænsningen mellem strafbar afstraffelse og
straffri nødværge, jf. § 13, idet forældre jo f.eks. må være berettigede og
e o forpligtede til at udøve mekanisk tvang over for børn, der ikke har lært
at se sig for i trafikken. Om der kan tænkes andre tilfælde, hvis der ikke
er tale om afstraffelse fra forældrenes side, men om retmæssig
understregning i pædagogisk øjemed, må fastlægges i fremtidig retspraksis."

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Rea721

Dato : 08-12-03 18:08

Peter G C wrote:

-snip-

Pyha, den var godt nok for de langhårede...men meget interressant læsning må
jeg sige.

> Om der kan tænkes andre tilfælde, hvis der ikke
> er tale om afstraffelse fra forældrenes side, men om retmæssig
> understregning i pædagogisk øjemed, må fastlægges i fremtidig
> retspraksis."

Ved du om der er nogen retspraksis der klassificere "et slag / dask over
fingrene" som en "understregning i pædagogisk øjemed" eller som egentlig
afstraffelse og dermed formentlig vold?

Ps
De der noter...er det noget almindelig dødlige har adgang til elektronisk,
eller er det kun jer professionelle der har de muligheder?

Fra : Peter G C

Dato : 08-12-03 18:17

"Rea721" <skod1[remove]@721.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Ved du om der er nogen retspraksis der klassificere "et slag / dask over
> fingrene" som en "understregning i pædagogisk øjemed" eller som egentlig
> afstraffelse og dermed formentlig vold?

Jeg kender intet til praksis, idet jeg ikke sidder med den slags til daglig.
Men du kan kalde det hvad du vil - afstraffelse.... men læs bestemmelsen,
for mere er der ikke i det. Og så se på gerningsmandens (M/K) hensigt/viden:
er der gerningsmandens hensigt at slå, lave føregreb osv.

> Ps
> De der noter...er det noget almindelig dødlige har adgang til elektronisk,
> eller er det kun jer professionelle der har de muligheder?

Næh - du kan få adgang her: www.karnov.dk mod beskeden betaling - ca 7.000
pr år. (kender ikke den egentlig pris, men UfR online koster ca kr. 7.000
pr. år pr. bruger).

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-03 19:02

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
7.000
> pr år. (kender ikke den egentlig pris, men UfR online koster ca kr.

Af hjertet tak for dine informationer.

Du er den eneste af de vanlige skriftkloge, der har udvist indsigt (jeg
vil nødigt kalde det mandsmod) nok til at underbygge/afklare et yderst
prekært spørgsmål.

Det er trods alt et spørgsmål, der vedkommer samtlige børnefamilier i
Danmark og man skal ikke være megen pædagog/psykolog til at forestille
sig det mest fantastiske.

Hr. Bjørn

Fra : Peter G C

Dato : 08-12-03 21:42

"Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT -post.tele.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Af hjertet tak for dine informationer.

Velbekomme

> Du er den eneste af de vanlige skriftkloge, der har udvist indsigt (jeg
> vil nødigt kalde det mandsmod) nok til at underbygge/afklare et yderst
> prekært spørgsmål.

Sandt at sige var jeg blevet så gal og det snik snak at jeg forsøgte at
kvæle jeres "debat"

> Det er trods alt et spørgsmål, der vedkommer samtlige børnefamilier i
> Danmark og man skal ikke være megen pædagog/psykolog til at forestille
> sig det mest fantastiske.

Vi har netop fået ny kat - jeg har fået forbud mod at banke den Gad
vide om dette forbud også gælder evt. fremtidigt afkom?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-03 21:58

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Vi har netop fået ny kat - jeg har fået forbud mod at banke den
Gad
> vide om dette forbud også gælder evt. fremtidigt afkom?

Mener du kattens...?....

Hr. Bjørn

Fra : Peter G C

Dato : 08-12-03 22:15

"Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT -post.tele.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Mener du kattens...?....

Den mulighed eksisterer IKKE.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-03 22:25

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Den mulighed eksisterer IKKE.

*Det* var kattens.

Så må hunden jo ligge begravet et andet sted....

Hr. Bjørn

Fra : Claus

Dato : 10-12-03 03:58

>en masse blabla

Hvad havde alt det at gøre med en lærer slår barnet, synes det kørte over i
om forældre måtte det ene og det andet.. Det vil sige jeg må godt nappe
naboens unge, hvis det er for at opdrage ham? ehhh?.. synes ikke det gav
megen mening.. men nu fatter jeg tilsyneladende heller ikke så meget jura,
så tror jeg vil gå i seng..

Fra : Hans

Dato : 10-12-03 00:05

> "Hans" <klipjulepynt@blivbachelor.dk> skrev i en meddelelse

<klip en masse interessant>

Tak for et udførligt indlæg!

Nu har jeg endelig noget at henvise til og/eller citere hvis jeg skal
overbevise andre om at "kærlige klem på arme, fingre eller ben" ikke kan
anses for at være vold eller legemlig afstraffelse da folk åbenbart kan
blive så ekstreme at påstå at al håndspålæggelse af et barn er vold.

Måske man i USA kan blive dømt til at betale ens barn millioner i erstatning
for at udøve mekanisk tvang over for barnet for at undgå at barnet stikker
hånden ned i en kørende kødmixer :)

hans

Fra : Devilicious

Dato : 10-12-03 01:03

> [...]
> anses for at være vold eller legemlig afstraffelse da folk åbenbart kan
> blive så ekstreme at påstå at al håndspålæggelse af et barn er vold.

Nu læste jeg det kun overfladisk, men jeg fik vidst noget helt andet ud af
det end du gjorde. Jeg hæftede mig ved, at vold mod børn tilsigtes behandlet
som vold mod voksne. Jeg ved ikke hvad du forstår med 'et kærligt klem', men
jeg opfatter - i denne forbindelse - ikke udtrykket som andet end 'påførelse
af kortvarig smerte' - ud fra en hensigt om at opdrage og henlede
opmærksomheden på situationens alvor.
Prøv 'kærligt klem' på en voksen, og du får samme reaktion som fra et barn.
Vær dog opmærksom på, at den voksne ofte vil se sig nødsaget og berettiget
til at returnere den kærlige opmærksomhed - dog af knap-så-kortvarig
karakter.

Pointen er, at hvis du udsætter en voksen for det som du kalder kærlighed,
så vil de fleste (fratalt folk som tænder på den slags) betegne det som
vold. God intention eller ej. Jeg husker tydeligt den sidste gang min far
slog mig. Jeg var _så_ tæt på at eksplodere, og hente vores længeste
køkkenkniv for at sprætte ham op.
Jeg tror bare ikke på idéen med at påfører børn fysisk smerte. Det er en nem
og hurtig løsning, men den er kortvarig, og skader givet mere end den gavner
i det lange løb.

-dev

Fra : CA

Dato : 10-12-03 04:14

"Devilicious" <Magickemi@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
nem
> og hurtig løsning, men den er kortvarig, og skader givet mere end den

Enig,

Desuden avler vold vold, fik tit "kærlige klem" eller "kærlige dask med en
bøjle".. Og inden jeg selv blev voksen og fattig pga. psykiater regninger,
og så lærte at min far havde været galt på den i alle disse år, gjorde jeg
naturligvis hvad far gjorde, så når de andre børn ikke gjorde hvad jeg fandt
"hensigtmæssigt", så fik de også "kærlige dask" af mig..

Hverken vold eller kærlige dask løser noget.. Respekt for andre mennesker er
ikke frygt for slag..

Fra : hans

Dato : 10-12-03 14:27

"Devilicious" <Magickemi@hotmail.com> wrote in message news:<wotBb.56430>

> Nu læste jeg det kun overfladisk, men jeg fik vidst noget helt andet ud af
> det end du gjorde.

Præcis derfor burde du have læst det hele hvis du ønskede at kommentere mit
indlæg!

>Jeg hæftede mig ved, at vold mod børn tilsigtes behandlet
> som vold mod voksne.

Du kan vist ikke alene hæfte dig ved den del af teksten selv om der ikke er
noget forkert ved teksten. Den bliver bare taget ud af sammenhæng når den
alene, benyttes som udgangspunkt for mine udtalelser.

Prøv om ikke andet at læse dette korte udklip

<KLIP>
[...]
</KLIP>

> [...]
'påførelse
> af kortvarig smerte' - ud fra en hensigt om at opdrage og henlede

_Igen_! Hvis du havde gjort dig den umag at læse lidt inden du udførte din
trang til at kommentere ville du være bedre vidende. Så havde du måske læst
denne tekst, blandt andre jeg har skrevet:

<KLIP>
> [...]
klem er noget som kan udsætte barnet for smerte eller kunne betragtes som en

Gør jeg jævnligt :p

> Pointen er, at hvis du udsætter en voksen for det som du kalder kærlighed,

og du ved selvfølgelig hvad det er? :)

>Jeg husker tydeligt den sidste gang min far
> slog mig. Jeg var _så_ tæt på at eksplodere, og hente vores længeste
> køkkenkniv for at sprætte ham op.

hmm... det er jeg ked af og kan ikke rigtigt sætte mig ind i din situation
da jeg ikke har været udsat for vold hjemmefra, kun fra offentlige
institutioner som nok ikke kan sammenlignes helt? Men jeg kan kun forestille
mig at det må være forfærdeligt at blive behandlet sådan af sine forældre!

> [...]
nem
> og hurtig løsning, men den er kortvarig, og skader givet mere end den

Fuldstændig enig og er også overbevidst om at det også skader det "korte"
løb og nemt kan være årsag til forhastede og forfærdelige handlinger (som
f.eks. dit tilfælde heldigvis ikke udviklede sig til).

Jeg kunne ikke drømme om med vilje at påføre mine eller nogens børn smerte
eller uberettiget krænke dem på nogen måde, heller ikke som led i
opdragelse, men benytter mig dog til tider af "mekanisk tvang" (hvis jeg
forstår juristerne korrekt) når jeg finder det nødvendigt som led i
opdragelsen og at "tage fat" i mine børn (i tøjet hvis muligt) og
"tilbageholde dem" imens de får en forklaring på hvad er acceptabel opførsel
og hvad der ikke er acceptabel opførsel. Det er nu engang forældrenes opgave
her i livet at lære ens børn hvordan man begår sig i det samfund man lever i
og det er ikke altid en nem opgave og alle børn er jo individuelle væsner og
nogle af mine børn kræver også langt mindre "irettesættelser" end andre i
forskellige situationer.

Blandt andet derfor fandt jeg udtalelser som f.eks. "al håndspålæggelse af
et barn er vold" meget ekstremistiske og urealistiske!

hans

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-03 15:18

"hans" <alamos77@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Blandt andet derfor fandt jeg udtalelser som f.eks. "al
håndspålæggelse af
> et barn er vold" meget ekstremistiske og urealistiske!

Prøv at få en politiker til at forklare dig den lov, han/hun selv har
vedtaget.

Du må gerne offentliggøre svaret i denne NG, da det kunne være
interessant at få en "facitliste", hvad der er tilladeligt i henhold til
love.

Måske denne politiker, kan give dig "listen"..?

http://www.danske-nyheder.dk/arkiv/1997.02.28.html

Hr. Bjørn

Fra : Hans

Dato : 11-12-03 00:23

> [...]
> love.
>
> Måske denne politiker, kan give dig "listen"..?

meget realistisk *LOL*

hans

Fra : Karsten

Dato : 08-12-03 08:21

> Vold er et meget strækt ord.

Ja og det er derfor jeg bruger det, for det er noget svært at sætte grænsen
ikke ? det er iflg. dig OK at banke elever i hovedet så de får en bule for
uopmærksomhed, her er vi meget uenige.

> [...]
>
> Jeg har da ikke gået rundt og tævet løs på mit barn endsige øvet vold
> imod det, men en "kærlig" tilrettevisning, mener jeg nu nok han har

"den man tugter elsker man" og du var det mest elskede barn i sognet ?
Efter min mening giver tæsk/bank/"kærlig tilrettevisning" ikke respekt, men
frygt, som hævner sig senere. At opdrage med "kærlig tilrettevisning" kan
aldrig blive OK i mine øjne

> [...]

> i en klasse (hele timen igennem), for så skal der sandelig bruges nogle
> flere lærere/pædagoger og samtlige deres Ø-timer skal afskaffes.

Jeg kender en der er lærer i en privat skole: Hun bruger ikke tid på at
forsøge at motivere børn til at læse på lektier. Hvis børnene ikke har læst
to gange i træk, bruger hun 2 min på en telefonopringning til forældrene med
budskabet: "Dit barn har ikke læst på lektierne". Reaktionen er iflg. hende
at forældrene tager aktion med det samme.

Bliver der spurgt om barnet har læst lektier, og svaret er ja, kan det jo
tænkes at forældrene vælger at stole på deres barn.

Jeg mener ikke at det er en sygdom at få børn eller at opdrage dem. Jeg har
selv en, og har i min opdragelse fravalgt at opdrage med tæsk (og jeg er
ligeglad med om nogen betragter en lussing som en "kærlig tilrettevisning":
for mig er det tæsk/bank og dermed vold). Hvis en lærer besluttede sig at
give min knægt en nød, en lussing eller banke det i hovedet med en
efterfølgende bule, ville jeg blive split hamrende gal. Jeg er dog ikke så
dum at jeg vil banke læreren, da det højst sandsynligt vil medføre en
voldsdom mod mig selv. Jeg ville derimod gøre hvad jeg kunne for at få
idioten fyret. Det er MIG der opdrager mit barn. Ikke læreren og slet ikke
med vold.

Karsten

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-03 08:29

> [...]

KLIP

> Ja og det er derfor jeg bruger det, for det er noget svært at sætte

100% enig.

> det er iflg. dig OK at banke elever i hovedet så de får en bule for
> uopmærksomhed, her er vi meget uenige.

Siger du jeg er uening med dig i det..?

Jeg siger netop jeg selv blev udsat for det og samtidig var spanskrøret
ikke afskaffet i en stor del af min skoletid.

Du må misforstå mig med vilje.

> "den man tugter elsker man" og du var det mest elskede barn i sognet ?

Nope, det var/er prinserne.

Jeg er ikke opdraget med korporlig afstraffelse og kan ikke huske at
have modtaget en ørefigen af mine forældre.

Jeg kan nu godt errindre en sådan fra min skoletid (i en ganske alm.
kommuneskole).

> [...]
respekt, men
> frygt, som hævner sig senere. At opdrage med "kærlig tilrettevisning"

Nu er en "kærlig" tilrettevisning mange ting og jeg formulerede det med
vilje sådan at det kunne misforstås.

Og det blev det....

> [...]
hende
> at forældrene tager aktion med det samme.

Jeg kan genkende situationen fra min søns skolegang ..... i en
privatskole.

> Bliver der spurgt om barnet har læst lektier, og svaret er ja, kan det
jo
> tænkes at forældrene vælger at stole på deres barn.

Det er ikke utænkeligt.

> [...]
> ligeglad med om nogen betragter en lussing som en "kærlig
tilrettevisning":
> for mig er det tæsk/bank og dermed vold).

Vi er bestemt ikke uenige.

> [...]
> voldsdom mod mig selv. Jeg ville derimod gøre hvad jeg kunne for at få
> idioten fyret. Det er MIG der opdrager mit barn. Ikke læreren og slet

Respekt....

Hr. Bjørn

Fra : Karsten

Dato : 08-12-03 10:56

> Siger du jeg er uening med dig i det..?
>
> Jeg siger netop jeg selv blev udsat for det og samtidig var spanskrøret
> ikke afskaffet i en stor del af min skoletid.
>
> Du må misforstå mig med vilje.

Hmm jeg forstod det du skrev som at du syntes at det var iorden, hvilket jeg
er uenig i. Hvis jeg har misforstået det, beklager jeg.

> Nope, det var/er prinserne.

hende

> Jeg kan genkende situationen fra min søns skolegang ..... i en
> privatskole.

Og skal jeg hermed forstå det som at du ikke mener at det er realistisk at
det sker i en folkeskole ?

Karsten

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-03 11:00

"Karsten" <laed@mig.vare> skrev i en meddelelse

KLIP

> Og skal jeg hermed forstå det som at du ikke mener at det er
realistisk at
> det sker i en folkeskole ?

Det kan jeg ikke svare dig på.

Min søn er på vej mod de 21 år, så det er nu en del år siden, han gik ud
af den private skole.

Jeg er dog sikker på, hans gamle privatskole holder fanen højt i så
henseende.

Hr. Bjørn

Fra : Charlotte

Dato : 06-12-03 18:57

On 05/12/03 9:54, in article ece0tvct648mi1471il66jnu370e8nkuh6@4ax.com,
"JB" wrote:

> Måske drengen ville være mere opmærksom, hvis forældrene var lidt mere
> interreseret i opdragelse og sønnens skolegang.

Måske du skal lade være at udtale dig om noget, du ikke ved noget om...??!

Charlotte

Fra : Torben E

Dato : 05-12-03 18:42

> [...]
> kan din søn få lov til at være uopmærksom igen, når han får en ny lærer.

LOL, right on

--

Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/

Fra : Pipeline

Dato : 04-12-03 23:01

> [...]
> skoleteaterstykke. Hun var bare næbbet og sagde at det var den eneste
> måde hun kunne få eleverne i tale med det samme, og det vil jeg bare

Hvis hun ikke vil høre efter, så må du jo bruge hendes egen metode. Tag over
på skolen og smask hende ned med en bog!
Nej, jeg ville gøre alt jeg kunne, for at forhindre hende i nogensinde at
arbejde med børn igen. Selvom hun ikke har slået hårdt, men blot markeret,
så skal det stoppes øjeblikkeligt. Start med at høre de andre forældre, om
de har oplevet noget lignende med deres børn. Jeg synes ihvertfald at det er
din pligt at fortælle de andre forældre hvad dit barn har været ude for. Og
klag så hvor der klages kan. Personligt ville jeg ikke være bleg for at
indlevere en politianmeldelse.
MVH
Pipeline

Fra : Henning Lund

Dato : 04-12-03 23:38

Pipeline skrev:

> Hvis hun ikke vil høre efter, så må du jo bruge hendes egen metode.
> Tag over på skolen og smask hende ned med en bog!

Njae jeg tror jeg lader være, det var godt nok kun et brøkdel af et
sekund fra jeg havde hængt hende op på en af knagerne her i aften, men
besindede mig. Her i huset har vi aldrig lagt hånd på nogle af vores
børn, og så vil jeg bare ikke finde mig i at en gammel lærerinde som nok
burde pensioneres gør

> Nej, jeg ville gøre alt jeg kunne, for at forhindre hende i
> nogensinde at arbejde med børn igen. Selvom hun ikke har slået hårdt,
> men blot markeret, så skal det stoppes øjeblikkeligt.

Knægten fik en fuldtræffer som han nok ikke glemmer foreløbigt, han
reddede sig en bule oven i knolden.

> Start med at
> høre de andre forældre, om de har oplevet noget lignende med deres
> børn.

Det er sket før ved jeg, hun har lidt svært ved at styre
armbevægelserne.
Jeg prøver skolelederen i morgen formiddag, så må vi ser hvad han mener
om sagen, jeg har et par forældre på backup siden hvis han ikke vil tro
på mig.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-12-03 00:12

Henning Lund skrev:

>Knægten fik en fuldtræffer som han nok ikke glemmer foreløbigt, han
>reddede sig en bule oven i knolden.

Det er noget mere alvorligt end jeg fik indtryk af i dit første
indlæg. Der kunne godt have været tale em et relativt behersket
dask.

>Jeg prøver skolelederen i morgen formiddag, så må vi ser hvad han mener
>om sagen, jeg har et par forældre på backup siden hvis han ikke vil tro
>på mig.

Ja, det er stadig den rigtige fremgangsmåde at starte dér.

--
Bertel

Fra : Henning Lund

Dato : 05-12-03 09:04

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det er noget mere alvorligt end jeg fik indtryk af i dit første
> indlæg. Der kunne godt have været tale em et relativt behersket
> dask.

Joe det var mere end et kærligt klap.

Fra : Carsten Holck

Dato : 05-12-03 11:55

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> dask.

> Ja, det er stadig den rigtige fremgangsmåde at starte dér.

Jo, og man kunne jo tilføje over for den pågældende (og skolelederen) at
hvis der ikke skete tilfredsstillende adfærdsregulering, er næste trin en
anmeldelse til politiet, men få lige en læge til at bevidne at der er en
bule i knægtens hoved - sådant bevismateriale forsvinder jo med tiden.
Og at det skal ikke opfattes som en trussel, men en oplysning af hvilke
konsekvenser der kan forudses. Det kan jo være at det hjælper på
samarbejdsvilligheden.

--
/carsten

Fra : Ivar Madsen

Dato : 06-12-03 00:18

Carsten Holck skrev i -dk.videnskab.jura:

> men få lige en læge til at bevidne at der er en
> bule i knægtens hoved - sådant bevismateriale forsvinder jo med tiden.

AFAIK, så vil politiet afvise at tage sig af sagen, hvis ikke der er en
lægeatest der bevidner at der har været brugt vold.

(måske de vil godtage at der er flere der siger at det er sket flere gange)

--
Med venlig hilsen | Jeg søger et foto / realistisk maleri over
| omgivelserne ved og lige syd for skovbrynes st
Ivar Madsen | ved Bagsværd fra tiden efter krigen, og
Der kører mdk9.2 | frem til motorvejbyggeriet blev påbegyndt

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-12-03 23:55

Pipeline skrev:

>Nej, jeg ville gøre alt jeg kunne, for at forhindre hende i nogensinde at
>arbejde med børn igen.

Skal vi ikke lige hidse os lidt ned i gummiflippen?

Der er næppe uenighed om at hendes fremgangsmåde skal stoppes.

Første klageinstans er læreren, og anden er skolelederen.

Hvis det ikke virker, må man gå videre, men hvorfor tage sorgerne
på forskud?

Og så må farmand og især sønnike da godt gribe lidt i egen barm
selv om anledningen er en ovetrædelse af en lov. Det er næppe
tilfældigt at læreren har følt et behov for at gøre noget.

--
Bertel

Fra : David T. Metz

Dato : 05-12-03 00:07

Bertel Lund Hansen wrote:
> Hvis det ikke virker, må man gå videre, men hvorfor tage sorgerne
> på forskud?

Helt enig.

> Og så må farmand og især sønnike da godt gribe lidt i egen barm
> selv om anledningen er en ovetrædelse af en lov. Det er næppe
> tilfældigt at læreren har følt et behov for at gøre noget.

Det er jo temmelig svært at sige noget om - der skal mindst to parter til at
få det til at gå skævt.

David

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-12-03 00:16

David T. Metz skrev:

>Det er jo temmelig svært at sige noget om - der skal mindst to parter til at
>få det til at gå skævt.

Én er nok.

--
Bertel

Fra : Julie Thode

Dato : 05-12-03 09:19

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message

> Én er nok.

Og at en lærer kan bonke et barn i hovedet med en bog så barnet får en bule,
viser jo tydeligt at det er læreren som har et problem.

Et bonk i hovedet ville jeg kunne acceptere. Men hvis læreren ikke kan styre
det, så barnet får en bule, så er der noget galt! Hvad med næste gang, hvis
hun står med noget andet end en bog i hånden?

Jeg ville straks gå til læreren/lederen og få dem i snak. Hvis de ikke ville
kunne komme med en passende undskyldning og forsikring om at det _aldrig_
vil ske igen, så ville jeg anmelde det til politiet.

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-03 18:19

KLIP

> Én er nok.

Loven er helt klar på det felt og lige for alle.... ikke..?...

Hr. Bjørn

Fra : Padre

Dato : 06-12-03 02:04

> Og så må farmand og især sønnike da godt gribe lidt i egen barm
> selv om anledningen er en ovetrædelse af en lov. Det er næppe
> tilfældigt at læreren har følt et behov for at gøre noget.

ARRRRGHHHH

Det her er post nr guderne-må-vide-hvad, der indeholder komplet OT snik-snak
om, hvor forfærdeligt et barn, den oprindelige poster må have.

Hvad fanden er det for en gang lam ævl ????

I aner intet om, hvad der er sket, i kender ikke manden, har aldrig set
barnet endsige mødt lærerinden, og alligevel fortæller i faderen, at barnet
nok har en fair andel af skylden ?????

Er i synske ? Eller bare fordomsfulde ? Lever i virkelig i et univers, hvor
skolelærere pr. definition er fornuftige mennesker, der aldrig kunne finde
på at få et flip og slå på nogen, der ikke fortjente det ?

For det første har de udtalelser intet med jura at gøre, for det andet er de
mere end almindeligt ufølsomme.

Der er efter det oplyste sket en klokkeklar overtrædelse af straffelovens §
244, det bør meldes til politiet, og det vil herefter *af kompetente
myndigheder* blive vurderet, om der er en rimelig undskyldning foir
lærerindens handling eller ej.

Padre

Fra : Peter G C

Dato : 07-12-03 14:12

"Padre" <spirito_santo@nospam.yahoo.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Hvad fanden er det for en gang lam ævl ????

Enig.

Stop nu jeres snik snak - find en anden NG, for debatten hører ikke længere
til i denne NG.

/Petre

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-03 23:59

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Man klager til læreren eller dernæst dennes overordnede: skolelederen.

Jeg erindrer en tråd fra en forældre som blev anklaget for vold mod sit
barn (en ørefigen).

Her var der vist ingen nåde.

Læreren gik lige til politiet uden så meget som en samtale med
forælderen/forældrene.

Hvorfor denne forskelsbehandling..?

Hr. Bjørn

Fra : David T. Metz

Dato : 05-12-03 00:08

Bjørn Jørvad wrote:

> Læreren gik lige til politiet uden så meget som en samtale med
> forælderen/forældrene.

Du husker galt. Læreren gik til de sociale myndigheder - det er nemlig
(næsten) den rette kommandovej for læreren.

David

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-03 00:11

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Du husker galt.

Gjorde jeg nu det ... det kan da godt være, jeg har ikke googlet på
tråden.

> Læreren gik til de sociale myndigheder - det er nemlig
> (næsten) den rette kommandovej for læreren.

Jeg er ikke helt sikker på det var den vej, men vi kan jo gogle på
tråden.

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-03 02:21

"Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT -post.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg er ikke helt sikker på det var den vej, men vi kan jo gogle på
> tråden.

Du har ret. Jeg husker forkert.

Læreren var sammen med socialrådgiveren gået til politiet med drengen
(uden forældrenes viden/varsel).

PS: Man skal altså være pædagog for at "gokke" de unge.

Hr. Bjørn

Fra : Anders Houmark

Dato : 05-12-03 03:51

Bjørn Jørvad wrote:

> [...]
> sit barn (en ørefigen).
>
> Her var der vist ingen nåde.
>
> Læreren gik lige til politiet uden så meget som en samtale med

Fordi det ikke er de samme personer!
Hvis det var omvendt i denne sag, nemlig at Læreren havde set Henning Lund
slå sin søn med en bog kunne det godt være, at hun ikke var gået direkte til
myndighederne.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-03 03:49

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Fordi det ikke er de samme personer!

Det er vi enige om.

Handlingen/udkommet er dog den samme.

Vold er øvet mod barnet.

> [...]
Lund
> slå sin søn med en bog kunne det godt være, at hun ikke var gået

For god ordens skyld kan en "nøddeknækker" da godt være på sin plads.

Jeg ville ikke holde 10 minutter i en 7/8 klasse.

På samme måde kan man altså godt føle sig som forældre.

Hr. Bjørn

Fra : Charlotte

Dato : 04-12-03 22:31

On 04/12/03 22:35, in article bqo5qm$21c4in$1@ID-138513.news.uni-berlin.de,
"Henning Lund" wrote:

> Jeg vil gerne vide hvad man gør, og kan gøre ved sagen, vi har en lærer
> som bla. slår børnene oven i hovedet med f.eks bøger, hvad gør jeg i den
> situation? Hvor klager man og hvad skal man henholde sig til?

Man melder vedkommende til politiet omgående!
Dernæst til skolelederen.

Venlig hilsen
Charlotte

Fra : C. Caspersen

Dato : 05-12-03 15:16

"Charlotte" <Tullepost@FJERNparadis.dk> skrev i en meddelelse
> Man melder vedkommende til politiet omgående!
> Dernæst til skolelederen.

Kors....hvad er det for et samfund vi lever i ? Kan vi ikke klare noget selv
længere. Udover hævnens kortvarige sødme, hvad får du så ud af at melde
læreren, der måske for første gang har trådt forkert ?

Prøv at se lidt frem ----> Læreren meldt og dømt for vold ----> 56 år
gammel, intet nyt job pga alder og straffeattest ----> tvangsauktion ----->
familiesplittelse

....fordi en (måske ikke i dette tilfælde) møgunge har drevet en lærer ud på
grænsen.

Længe leve vores snotforkælede børn.

/Caspersen

Fra : Søren

Dato : 05-12-03 15:32

> Prøv at se lidt frem ----> Læreren meldt og dømt for vold ----> 56 år
> gammel, intet nyt job pga alder og straffeattest ---->
tvangsauktion ----->
> familiesplittelse

Det kunne læreren jo også have gjort...Så havde læreren ikke slået barnet.

Det handler dybest set om man ønsker at en lærer må udøve vold imod
eleverne.

Fra : C. Caspersen

Dato : 05-12-03 15:48

> Det kunne læreren jo også have gjort...Så havde læreren ikke slået barnet.

I afmagt - ja. En evt. anmelder har tid til at overveje, om det er måden
sagen skal køres på.

> Det handler dybest set om man ønsker at en lærer må udøve vold imod
> eleverne.

Enig. Men skal vi leve i et samfund, hvor alle stikker hinanden, hvis man en
enkelt gang træder ved siden af ?

> Jeg er ikke jurist, men mener at have lidt sund fornuft.

Ditto.

/Caspersen

Fra : Søren

Dato : 05-12-03 16:09

> Enig. Men skal vi leve i et samfund, hvor alle stikker hinanden, hvis man
en
> enkelt gang træder ved siden af ?

Du siger stikker...Jeg siger anmelde et strafbart forhold begået imod ens
barn.

Fra : Padre

Dato : 06-12-03 02:11

> tvangsauktion ----->

Hvem skriver den slags idioti ??

Efter det ræsonnement bør man jo stort set ikke straffe nogen som helst
forbryder, og det er ikke ligefrem en straffritagelsesgrund, at man er
gammel og vil miste sit job, så hvad med at holde sig til juraen ?

Padre

(Søren - jeg ved godt, at det ikke er dig, der har postet det, men det er
en, jeg har plonket)

Fra : C. Caspersen

Dato : 06-12-03 14:53

> (Søren - jeg ved godt, at det ikke er dig, der har postet det, men det er
> en, jeg har plonket)

LOL - han kan jo nok ikke se det selv, da jeg tilsyneladende er plonket. Han
har dog ikke mere rygrad, end at gerne vil svare på indlægget. Vor herre
bevares.

/Caspersen

Fra : Søren

Dato : 17-12-03 14:00

> LOL - han kan jo nok ikke se det selv, da jeg tilsyneladende er plonket.
Han
> har dog ikke mere rygrad, end at gerne vil svare på indlægget. Vor herre
> bevares.
Skulle jeg have plonket dig ?
Og hvis det er det du skriver, Vor herre bevares for hvad ?

Fra : C. Caspersen

Dato : 17-12-03 19:49

> Han
> Skulle jeg have plonket dig ?
> Og hvis det er det du skriver, Vor herre bevares for hvad ?

Jeg kan ikke huske eller finde tråden længere, men jeg tror, at det var en
"Padre" eller "Padde" som tilsyneladende havde plonket mig.

/Caspersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-12-03 19:53

C. Caspersen skrev:

>Kors....hvad er det for et samfund vi lever i ? Kan vi ikke klare noget selv
>længere.

Øh ... nej, vi har ikke lov at 'klare' en lærer selv.

>Udover hævnens kortvarige sødme, hvad får du så ud af at melde
>læreren, der måske for første gang har trådt forkert ?

Hvis man har levet en halv læreralder uden at slå børnene, så
begynder man ikke pludselig på det i en moden alder. Derudover
har vi allerede fået oplyst at det ikke er første gang.

>Prøv at se lidt frem

Det er jo det han gør. Hvis hun slår (hårdt) nu, og det ikke
hjælper, hvad bliver så det næste?

>Længe leve vores snotforkælede børn.

Børn er på mange måder snotforkælede, og det er et problem, men
det løses ikke ved tæsk i skolen af frustrerede og magtesløse
lærere.

Tæsk blev forbudt i skolen i ca. 1957.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-03 20:02

KLIP

> Tæsk blev forbudt i skolen i ca. 1957.

Hvilket var og er aldeles udmærket.

Hr. Bjørn

Fra : Ivar Madsen

Dato : 06-12-03 00:08

Bertel Lund Hansen skrev i -dk.videnskab.jura:

> Tæsk blev forbudt i skolen i ca. 1957.

Nej, på mange skoler blev tæsk afskaffet længe inden lovgivningen forbød
det, men jeg mener helt bestemt at vi skal helt op omkring 1970 før det ved
lov blev forbudt,,,

Fra : Adam Nørregaard

Dato : 06-12-03 00:15

>Nej, på mange skoler blev tæsk afskaffet længe inden lovgivningen forbød
>det, men jeg mener helt bestemt at vi skal helt op omkring 1970 før det ved
>lov blev forbudt,,,

Var det ikke først i 1997?? Eller det var måske kun at forældrene
måtte slå deres børn?

Fra : Henning Makholm

Dato : 06-12-03 00:31

Scripsit Adam Nørregaard <adam.noerregaard@e-mail.dk>

> Var det ikke først i 1997?? Eller det var måske kun at forældrene
> måtte slå deres børn?

Det måtte heller ikke forældre før den meget opreklamerede lov i 1997,
men nogen politikere fik sat sig for at gøre det endnu mere forbudt
end det allerede var...

--
Henning Makholm "What has it got in its pocketses?"

Fra : Adam Nørregaard

Dato : 06-12-03 00:36

>Det måtte heller ikke forældre før den meget opreklamerede lov i 1997,
>men nogen politikere fik sat sig for at gøre det endnu mere forbudt
>end det allerede var...

OK, tak for opklaringen

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-03 01:21

"Adam Nørregaard" <adam.noerregaard@e-mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> OK, tak for opklaringen

En tidligere indlægger lavede en tastefejl.

Spanskrøret blev forbudt i 1967.

http://www.dr.dk/pubs/nyheder/html/nyheder/baggrund/tema2001/skolestart/fakta.jhtml

Hr. Bjørn

Fra : David T. Metz

Dato : 06-12-03 09:46

Henning Makholm wrote:
> [...]
>
> Det måtte heller ikke forældre før den meget opreklamerede lov i 1997,
> men nogen politikere fik sat sig for at gøre det endnu mere forbudt

Der var jo brug for det - lovgivning er også signalgivning. Jeg har ikke
styr på om revselsesretten blot var hævdvunden indtil da, men i praksis
betød loven en stramning.

David

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-03 14:49

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
ikke
> styr på om revselsesretten blot var hævdvunden indtil da, men i

En Google-søgning kan bringe mange oplysninger om revselsretten og
dennes ophævelse.

Jeg fandt dog noget omkring det sidste politiske tiltag:

http://www.familieadvokaten.dk/Emner/324.html

Om der var brug for det, afhænger velsagtens af hvilke intentioner
(reelt) der var med stramningen.

Hr. Bjørn

Fra : Charlotte

Dato : 06-12-03 19:03

On 05/12/03 16:16, in article bqq3s9$s18$1@sunsite.dk, "C. Caspersen"
wrote:

> [...]
> længere. Udover hævnens kortvarige sødme, hvad får du så ud af at melde
> læreren, der måske for første gang har trådt forkert ?

Det fremgår af tråden, at det bestemt ikke er første gang...

> [...]
> familiesplittelse
>
> ...fordi en (måske ikke i dette tilfælde) møgunge har drevet en lærer ud på

Hvis du synes...
Jeg synes ikke man er forkælet, fordi man beder også lærere om at overholde
straffeloven!!
Jeg synes heller ikke børn er forkælede fordi de ikke bliver slået. Navnlig
ikke når det er forbudt, det blev forbudt af en grund...

Charlotte

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-03 20:12

"Charlotte" <Tullepost@FJERNparadis.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg synes heller ikke børn er forkælede fordi de ikke bliver slået.
Navnlig
> ikke når det er forbudt, det blev forbudt af en grund...

Det er jo så spørgsmålet .... af hensyn til hvem.

I følge dagspressens offentliggørelse af en undersøgelse udført for
nylig, viser det sig at antallet af forældre, der dasker deres børn
"kærligt" er dramatisk stigende.

Hvorfor det..når de samme forældre ellers er yderst velbevandret i andre
love..?

Seneste genistreg i vores område skete ifbm. en julestue på én af vore
kommuneskoler.

Forældrene parkerede deres biler således den offentlige/kommunale vej,
blev totalt blokeret.

Ja selv fodgængerfelter var blokeret af forældrenes biler.

Måske de samme forældre, der finder at alle andre skal overholde loven,
men for dem selv gælder en særstatus.

På den anden side er det jo uhyre vigtigt ikke at skulle bevæge sig mere
en højest 50 meter.

PS: I umiddelbar nærhed findes en parkeringsplads med plads til 100
biler i ca. 100 meters afstand til skolen. Sært nok var denne plads
gabende tom. Nå, nutidens forældre har jo så frygtelig travlt at 50
meter fra eller til afgøre om netop denne dag ender med stress og
skændsmål.

Hr. Bjørn

Fra : Ivar Madsen

Dato : 06-12-03 21:13

Charlotte skrev i -dk.videnskab.jura:

> Hvis du synes...
> Jeg synes ikke man er forkælet, fordi man beder også lærere om at
> overholde straffeloven!!

Enig.

> Jeg synes heller ikke børn er forkælede fordi de ikke bliver slået.
> Navnlig ikke når det er forbudt, det blev forbudt af en grund...

Igen enig.

Men skolebørn som et, ER SNOTforkælede, og trænger kraftigt til en kærlig,
men hård hånd. Man behøves ikke at slå, det giver ikke respekt, men ungerne
mangler sku respekt for andre.

Så sent som i Torsdags var jeg lige inde på kontoret efter en parke på en
handelsskole, lige udenfor kontoret hørte jeg en fnisende tøs sige "først
så pjækker vi fra timerne" og inde på kontoret (hvor der ikke var noget
personale) forsatte hun så "og nu stjæler vi pepernøder"

Fra : Charlotte

Dato : 06-12-03 23:00

On 06/12/03 22:12, in article 3fd23837$0$171$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
"Ivar Madsen" wrote:
> [...]
> så pjækker vi fra timerne" og inde på kontoret (hvor der ikke var noget
> personale) forsatte hun så "og nu stjæler vi pepernøder"

HELT ENIG!

Metoden skal bare ikke være vold, heller ikke i mildere grad. Det gør ikke
ungerne til gode og hensynsfulde mennesker.
Disciplin er godt, vold er ikke

/Charlotte

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-03 00:06

"Charlotte" <Tullepost@FJERNparadis.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
ikke
> ungerne til gode og hensynsfulde mennesker.

Mange er stadig blot ikke klar over over det, men mener at vold er slag
i ansigtet eller direkte fysisk afstraffelse = tæsk.

Hvad skal man så mene om psykisk vold..?

Hr. Bjørn

Fra : Ivar Madsen

Dato : 07-12-03 00:43

"Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT -post.tele.dk> skrev i -dk.videnskab.jura:

> Hvad skal man så mene om psykisk vold..?

Mobning er meget være end den fysiske vold. Den fysiske vold den kan man
komme sig over, eller leve med de skader man har pådraget sig.

Den psykiske vold, den er ikke sådan at komme sig over, den kan invalidere
for livstid, den kan føre til selvmordsforsøg,,,

Men det er vist ikke noget der har så meget med jura at gøre, så fut selv
til passende gruppe, jeg følger ikke nogen, og ved ikke lige hvilken det
skulle være,,,

BTW kan man blive straffet for den psykiske vold?

Fra : Charlotte

Dato : 06-12-03 23:49

On 07/12/03 1:43, in article 3fd26985$0$161$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
"Ivar Madsen" wrote:

> BTW kan man blive straffet for den psykiske vold?

Mod et barn ? Ja. Hvis det kan bevises.

/Charlotte

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-03 01:05

"Charlotte" <Tullepost@FJERNparadis.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Mod et barn ? Ja. Hvis det kan bevises.

Det fordrer jo en stillingtagen.

Hr. Bjørn

Fra : Charlotte

Dato : 07-12-03 12:49

On 07/12/03 2:05, in article 3fd26eba$0$148$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
"Bjørn Jørvad" wrote:

> "Charlotte" <Tullepost@FJERNparadis.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Det fordrer jo en stillingtagen.

Øh..JA! Enhver sag fordrer vel stillingtagen, ellers er der ingen sag !???

/Charlotte

Fra : Ivar Madsen

Dato : 07-12-03 08:32

> Mod et barn ? Ja. Hvis det kan bevises.

Og hvis det er andre børn, der udøver toturen, så kan de ikke straffes, for
de er under 15.
Men hvis der ikke er nogen voksne der griber ind, kan de voksne så straffes
for ligegyldighed?

Fra : Charlotte

Dato : 07-12-03 12:50

On 07/12/03 9:32, in article 3fd2d778$0$158$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
"Ivar Madsen" wrote:

> [...]
> de er under 15.
> Men hvis der ikke er nogen voksne der griber ind, kan de voksne så straffes

Det ved jeg ikke, men det tror jeg ikke.

/Charlotte

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 07-12-03 14:09

"Charlotte" skrev:

[klip]

Du skal have stillet uret på din computer - du er en times tid bagud.

/kristian

Fra : Charlotte

Dato : 07-12-03 21:27

On 07/12/03 15:09, in article
BBF8E4FC.28348%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk, "Kristian Storgaard"
wrote:

> "Charlotte" skrev:
>
> [klip]
>
> Du skal have stillet uret på din computer - du er en times tid bagud.
>
> /kristian

Jeg ved ikke hvad du mener. Mit ur går rigtigt.

/Charlotte

Fra : Rea721

Dato : 07-12-03 22:33

Charlotte wrote:

> Jeg ved ikke hvad du mener. Mit ur går rigtigt.

Ok, så skal du ændre indstillingen for sommertid.

**
Date: Sun, 07 Dec 2003 22:26:44 +0200
**

Fra : Charlotte

Dato : 07-12-03 21:40

On 07/12/03 23:33, in article
3fd39cfa$0$30084$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk, "Rea721" wrote:

> Ok, så skal du ændre indstillingen for sommertid.
>
> **
> Date: Sun, 07 Dec 2003 22:26:44 +0200

???? Det VAR idag kl. 22.26 jeg skrev indlægget!!
Nu er kl. 22.42 og jeg poster dette...
Du må vist skære det ud i pap...

/Charlotte

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-03 22:57

"Charlotte" <Tullepost@FJERNparadis.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Du må vist skære det ud i pap...

Lad mig forsigtigt spørge dig:

1) Hvad er klokken på din computers ur..?

2) Hvad er klokken på dit armbåndsur (alternativt på DR´s tekst-tv)..?

Oplever du nogen forskel i angivelserne af tidspunktet (lige nuuuu)..?

Hr. Bjørn

Fra : Charlotte

Dato : 07-12-03 22:00

On 07/12/03 23:57, in article 3fd3a232$0$158$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
"Bjørn Jørvad" wrote:

> "Charlotte" <Tullepost@FJERNparadis.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Lad mig forsigtigt spørge dig:
>
> 1) Hvad er klokken på din computers ur..?

22.59

> 2) Hvad er klokken på dit armbåndsur (alternativt på DR´s tekst-tv)..?

22.59

> Oplever du nogen forskel i angivelserne af tidspunktet (lige nuuuu)..?

Nej

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-03 23:05

"Charlotte" <Tullepost@FJERNparadis.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nej

Utroligt.

Prøv så at kigge i din nyhedslæsers vindue (det højre) under 'Sendt'

Her skulle du gerne kunne se din computers tidsstempling af henholdsvis
din(e) og min(e) svar i gruppen.

Hvis du kigger nøje efter, vil du se at du i rundetale er én (1) time
efter mig.

Det kan vist ikke rigtig passe.

Hr. Bjørn

Fra : Charlotte

Dato : 07-12-03 22:11

On 08/12/03 0:04, in article 3fd3a402$0$174$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
"Bjørn Jørvad" wrote:

> [...]
> din(e) og min(e) svar i gruppen.
>
> Hvis du kigger nøje efter, vil du se at du i rundetale er én (1) time

Det ser meget mystisk ud...mine indlæg vises til korrekt tid, men Jeres er
en time forud!!! MEGET mystisk....hmm...

/Charlotte

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-03 23:16

"Charlotte" <Tullepost@FJERNparadis.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det ser meget mystisk ud...mine indlæg vises til korrekt tid, men
Jeres er
> en time forud!!! MEGET mystisk....hmm...

Ikke for os, der følger med tiden...

Måske som Ivar foreslår er dit computerur stillet til en forkert
tidszone.

Hr. Bjørn

Fra : Rea721

Dato : 08-12-03 00:51

Charlotte wrote:

> Det ser meget mystisk ud...mine indlæg vises til korrekt tid, men
> Jeres er en time forud!!! MEGET mystisk....hmm...

Minder mig om en historie....
Da konen kommer hjem fra arbejde siger hun til manden. " Jeg hørte i bil
radioen at der var en idiot der kørte i den forkerte bane på motorvejen fra
københavn til rodskilde...det passer slet ikke, det gjore de allesammen"

FUT sat til dk.edb.internet.software.mail+news , hvor du kan få hjælp til
din nyhedslæser og uret

Fra : Ivar Madsen

Dato : 07-12-03 23:06

> 22.59
> 22.59
> Nej

Men så kik på hvad tid dit indlæg er postet, jeg kan sige dig det er 21:59,
og det er muligvis din tidszone der er forkert indstillet.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 07-12-03 23:08

"Charlotte" skrev 07.12.2003 21:59:

> 22.59

Et eller andet er der galt...

/kristian

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-03 00:54

"Ivar Madsen" <spam.usenet.im@milli.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
selv
> til passende gruppe, jeg følger ikke nogen, og ved ikke lige hvilken

Vi er enige, men en del indlæggere udtaler sig på noget gyngende grund
(ikke blot i dette tilfælde), så jeg så gerne at debatten fortsatte her,
da der i baggrunden findes yderst kompetente jurister (og jurakyndige)
som kunne stoppe evt. vildfarelser.

Men hvis ikke dette er ønskeligt, må debatten ophøre.

Hr. Bjørn

Fra : Charlotte

Dato : 06-12-03 23:47

On 07/12/03 1:05, in article 3fd260d9$0$148$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
"Bjørn Jørvad" wrote:

> Al håndspålæggelse af et barn er vold.
>
> Mange er stadig blot ikke klar over over det, men mener at vold er slag
> i ansigtet eller direkte fysisk afstraffelse = tæsk.

Jeg er helt klar over hvad vold betyder. Med disciplin mente jeg ikke-fysisk
disciplin! Kærlighed, tålmodighed, respekt og disciplin er et udmærket
udgangspunkt, mener jeg.

> Hvad skal man så mene om psykisk vold..?

At det er mindst lige så slemt som fysisk.

/Charlotte

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-03 00:51

"Charlotte" <Tullepost@FJERNparadis.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg er helt klar over hvad vold betyder. Med disciplin mente jeg
ikke-fysisk
> disciplin! Kærlighed, tålmodighed, respekt og disciplin er et udmærket
> udgangspunkt, mener jeg.

Hvor skal grænsen gå for anvendelse af "psykisk krigsførelse" (sorry,
jeg kunne ikke finde et bedre ord)...?

> At det er mindst lige så slemt som fysisk.

Ivar Madsen har stillet det mit næste naturlig spørgsmål....lovgivning.

Hr. Bjørn

Fra : Charlotte

Dato : 07-12-03 12:48

On 07/12/03 1:51, in article 3fd26b79$0$157$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
"Bjørn Jørvad" wrote:

> [...]
>
> KLIP

> ikke-fysisk
>
> Hvor skal grænsen gå for anvendelse af "psykisk krigsførelse" (sorry,

Det ved jeg da virkelig ikke. Jeg troede diskussionen drejede sig om fysisk
vold mod børn. Grænsen for psykisk skal vel gå der hvor barnet ikke
trives....

> Ivar Madsen har stillet det mit næste naturlig spørgsmål....lovgivning.

??

/Charlotte

Fra : Ivar Madsen

Dato : 07-12-03 14:08

> ??

Jeg forstår ikke dine ?? du har selv svaret på indlægget i aftes 23:47

Fra : Charlotte

Dato : 07-12-03 21:23

On 07/12/03 15:07, in article 4705743.LIS5dHVFZe@news.milli.dk, "Ivar
Madsen" wrote:

> [...]

Jeg forstår stadig ikke hvad dette spørgsmål går ud på ?

/Charlotte

Fra : Ivar Madsen

Dato : 07-12-03 23:08

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-03 14:55

"Charlotte" <Tullepost@FJERNparadis.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det ved jeg da virkelig ikke. Jeg troede diskussionen drejede sig om
fysisk
> vold mod børn. Grænsen for psykisk skal vel gå der hvor barnet ikke
> trives....

Nå.

Det gjorde den også.

Men du er sikkert bedre til at læse og fortolke loven/lovene bedre end
jeg er.

For god ordens skyld (bl.a. til Hr. Leon Hulstrøm), så kriminaliserer
jeg ingen.

Der er kun ét organ, der kriminalisere befolkningen og det er den
lovgivende forsamling.

Herefter er det op til de ærede jurister at fortolke denne og dommere
(og lægfolk) til at dømme om folk er kriminelle eller har begået en
ulovlig handling.

For at blive i dit "bevisunivers", gælder der vel samme regler for vold
mod børn....det skal kunne bevises.

Hr. Bjørn

Fra : Ivar Madsen

Dato : 07-12-03 15:05

"Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT -post.tele.dk> skrev i -dk.videnskab.jura:

> For at blive i dit "bevisunivers", gælder der vel samme regler for vold
> mod børn....det skal kunne bevises.

I dansk ret, er du uskyldig indtil du er dømt,,,

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-03 15:07

"Ivar Madsen" <spam.usenet.im@milli.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> I dansk ret, er du uskyldig indtil du er dømt,,,

Det er vi helt enige om.

Gid menneskene kunne efterleve det.

Hr. Bjørn

Fra : Charlotte

Dato : 07-12-03 21:31

On 07/12/03 15:55, in article 3fd33144$0$155$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
"Bjørn Jørvad" wrote:

> For at blive i dit "bevisunivers", gælder der vel samme regler for vold
> mod børn....det skal kunne bevises.

Naturligvis. Mener ikke jeg har påstået andet...

/Charlotte

Fra : Rea721

Dato : 07-12-03 01:40

Bjørn Jørvad wrote:

> Al håndspålæggelse af et barn er vold.

Vrøvl.!!

Du har lige gjort 99,99% af den voksne befolkning til voldsforbryderer, hold
venligst op med det.

Da det her er ved at være....wayyyy oftopic, kan vi måske komme på banen
igen hvis du henviser til en § der understøtter din påstand ?

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-03 03:00

"Rea721" <skod1[remove]@721.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Da det her er ved at være....wayyyy oftopic, kan vi måske komme på
banen
> igen hvis du henviser til en § der understøtter din påstand ?

Jeg er ikke jurist.

Så hvis én af de venlige jurister ville definere, hvilke korporlige
midler der må anvendes..?

Hr. Bjørn

Fra : Rea721

Dato : 07-12-03 13:30

Bjørn Jørvad wrote:

> Jeg er ikke jurist.

Så lad være med at komme med sådan en udokumenterbar påstand.

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-03 14:46

"Rea721" <skod1[remove]@721.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Så lad være med at komme med sådan en udokumenterbar påstand.

Bemærkelsesværdigt så usikre folk bliver, når først de konfronteres med
de direkte ubehageligheder.

Jeg kan kun som lægmand læse at det der står i loven.

Den er efter min mening ret klar.

Lad os slutte her og fortsætte med at rakke ned på alle de andre.

Hr. Bjørn

Fra : Rea721

Dato : 07-12-03 15:16

Bjørn Jørvad wrote:

> Bemærkelsesværdigt så usikre folk bliver, når først de konfronteres
> med de direkte ubehageligheder.

Jeg blir ikke usikker.

> Jeg kan kun som lægmand læse at det der står i loven.
> Den er efter min mening ret klar.

Godt, så dokumenter din påstand med henvisning tak.

> Lad os slutte her og fortsætte med at rakke ned på alle de andre.

Ja, men først skal du lige dokumentere at "Al håndspålæggelse af et barn er
vold" eller trække din uhyrlige generalisering tilbage.

Jeg har ofte lagt min hånd på mit barn.
Jeg har ofte trukket hans hånd væk fra den varme stegepande.
Jeg har ofte slået mit barn over fingrene.
Jeg har ofte taget mit barn i armen og trukket ham væk fra slikket, bladene
osv

Er jeg nu voldsmand ?

Fra : jan@stevns.net

Dato : 07-12-03 15:21

"Rea721" <skod1[remove]@721.dk> skrev :

>Er jeg nu voldsmand ?

Nej - men du har ikke forstået et temmeligt gammelt begreb "lægge hånd
på"

Fra : Rea721

Dato : 07-12-03 15:46

jan@stevns.net wrote:

> Nej -

Tak

> men du har ikke forstået et temmeligt gammelt begreb "lægge hånd
> på"

Jo det forstår jeg udemærket, men det var jo ikke lige hvad han skrev vel.
Han skrev:

"Al håndspålæggelse af et barn er vold"

Håndspålæggelse er feks noget man gør i kirken, og jeg kan jo ikke gøre for
at Bjørn formulere sig som han gør?

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-03 16:06

"Rea721" <skod1[remove]@721.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Håndspålæggelse er feks noget man gør i kirken, og jeg kan jo ikke
gøre for
> at Bjørn formulere sig som han gør?

Jeg troede faktisk du kunne dansk, men jeg kan forstå du blot går i
kirke.

Håndspålæggelse = at lægge hånd på.

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-03 15:21

"Rea721" <skod1[remove]@721.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Godt, så dokumenter din påstand med henvisning tak.

Du har ikke læst hele tråden, hva´..?

> [...]

'Barnet har ret til omsorg og tryghed. Det skal behandles med respekt
for sin person og må ikke udsættes for legemlig afstraffelse eller anden

Det er op til den dømmende magt at afgøre.

Blot for min (og måske andres interesse), hvordan fortolker *du*
ovenstående paragraf..?

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-03 15:47

"Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT -post.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Blot for min (og måske andres interesse), hvordan fortolker *du*
> ovenstående paragraf..?

Hvorfor svarer du mig ikke..?

Hr. Bjørn

Fra : Rea721

Dato : 07-12-03 16:04

Bjørn Jørvad wrote:

> Hvorfor svarer du mig ikke..?

Øhh jeg har et liv ved siden af...... håber at din tålmodighed i den
virklige verden rækker længrer end 26 min.

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-03 16:08

"Rea721" <skod1[remove]@721.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Øhh jeg har et liv ved siden af...... håber at din tålmodighed i den
> virklige verden rækker længrer end 26 min.

Ha, jeg gider ikke liste de andre NG´er op, hvor du i mellemtiden *har*
indlagt forskellige svar.

Hr. Bjørn

Fra : Rea721

Dato : 07-12-03 16:00

Bjørn Jørvad wrote:

> Du har ikke læst hele tråden, hva´..?

Jo, hvert eneste indlæg der er kommet frem til min server.

> [...]

> for sin person og må ikke udsættes for legemlig afstraffelse eller
> anden krænkende behandling.'

> Det er op til den dømmende magt at afgøre.

Dvs at du ikke kan afgøre om mine 4 eksempler er vold, selv om du påstår at
"Al håndspålæggelse af et barn er vold" ?

> Blot for min (og måske andres interesse), hvordan fortolker *du*
> ovenstående paragraf..?

Forhåbentligt nøjagtigt som det er skrevet.

Ingen af mine fire eksempler anser jeg for legemlig afstraffelse.
Ingen [*1] af mine fire eksempler anser jeg for en krænkende behandling.

[*1]
Hvis bare èt af eksemplerne rent faktisk _er_ at betragte som en krænkende
behandling, kan du udemærket ha ret i din påstand. Fordi alle tænkte og
utænkelige situationer kan af barnet ( eller andre) opfattes som krænkende
når det ikke får sin vilje, det være sig når barnet trækkes væk fra slikket,
til det får et dask over fingrene når det femte gang forsøger at stikke
hånden ned i skuffen med knive eller op mod den varme stegepande.

Ovenikøbet vil det dermed også være rigtigt at 99,99% af den voksne
befolkning er voldsmænd.

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-03 16:05

"Rea721" <skod1[remove]@721.dk> skrev i en meddelelse

KLIP... en masse

> Ovenikøbet vil det dermed også være rigtigt at 99,99% af den voksne
> befolkning er voldsmænd.

I henhold til lovens skrevne bogstav, ja.

Det er*stadig* op til den dømmende magt (og den "eksperter") at bevise
din gerning.

Hr. Bjørn

Fra : Rea721

Dato : 07-12-03 16:09

Bjørn Jørvad wrote:

> I henhold til lovens skrevne bogstav, ja.

Godt at du ikke lever af at tolke lovene.

> Det er*stadig* op til den dømmende magt (og den "eksperter") at bevise
> din gerning.

Det behøves ikke..... jeg vedkender mig at ha udført de fire eksempler
masser af gange.

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-03 16:13

"Rea721" <skod1[remove]@721.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det behøves ikke..... jeg vedkender mig at ha udført de fire eksempler
> masser af gange.

Det er jeg ikke i tvivl om.

Love skal jo gradbøjes.

Slag over fingrene = ikke væsentligt

Køre 3 kilometer hurtigere end loven tillader = ikke væsentligt.

Find selv på flere.

Hr. Bjørn

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 07-12-03 16:29

"Bjørn Jørvad" skrev:

> Love skal jo gradbøjes.

Interessant betragtning...

> Køre 3 kilometer hurtigere end loven tillader = ikke væsentligt.

Det er politiet vist ikke enige med dig i. Den eneste grund til at du ikke
får en bøde for at køre fx. 53 km/t i en by hvor du møder en fotofælde er at
der er en usikkerhed på målingen.

/kristian

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-03 16:31

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BBF905B7.2838F%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

KLIP

> [...]
ikke
> får en bøde for at køre fx. 53 km/t i en by hvor du møder en fotofælde

Det tror jeg heller ikke.

Det er yderst interessant at følge/se/høre menigmands gradbøjning af de
vedtagne love.

Det må være det, der gør det så udfordrerne at procedere.

Hr. Bjørn

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 07-12-03 16:25

"Bjørn Jørvad" skrev:

> Det er*stadig* op til den dømmende magt (og den "eksperter") at bevise
> din gerning.

Nej - den dømmende magt beviser ingenting. Den vurderer og vægter de beviser
som anklagemyndigheden (og tiltalte) måtte fremlægge.

/kristian

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-03 16:27

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BBF904EA.28388%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

KLIP

> Nej - den dømmende magt beviser ingenting. Den vurderer og vægter de
beviser
> som anklagemyndigheden (og tiltalte) måtte fremlægge.

Tak for korrektionen.

Hr. Bjørn

Fra : Charlotte

Dato : 07-12-03 21:36

On 07/12/03 16:59, in article
3fd340fb$0$30071$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk, "Rea721" wrote:

> Ingen af mine fire eksempler anser jeg for legemlig afstraffelse.

At slå over hånden er ikke legemlig afstraffelse ? Hvad er det så ?

/Charlotte

Fra : Ivar Madsen

Dato : 07-12-03 15:27

Rea721 skrev i -dk.videnskab.jura:

> [...]
> Jeg har ofte slået mit barn over fingrene.
> Jeg har ofte taget mit barn i armen og trukket ham væk fra slikket,

IMHO

Nej
Nej
Ja
Nej

Fra : Rea721

Dato : 07-12-03 16:01

Ivar Madsen wrote:

> Ja

Det er vi så lodret uenige i.

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-03 16:07

"Rea721" <skod1[remove]@721.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er vi så lodret uenige i.

Det er hverken dit eller Ivars lod at afgøre.

Hr. Bjørn

Fra : Ivar Madsen

Dato : 07-12-03 19:28

> Det er hverken dit eller Ivars lod at afgøre.

Hvis du bladere tilbage, så vil du også bemærke at jeg skrev IMHO.

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-03 19:48

"Ivar Madsen" <spam.usenet.im@milli.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvis du bladere tilbage, så vil du også bemærke at jeg skrev IMHO.

Det så jeg også godt, det var for at "punktere"..

Hr. Bjørn

Fra : Pcman

Dato : 05-12-03 12:58

Henning Lund <falsk_adresse@frikadelle.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bqo5qm$21c4in$1@ID-138513.news.uni-berlin.de...
> [...]
> som bla. slår børnene oven i hovedet med f.eks bøger, hvad gør jeg i den
> situation? Hvor klager man og hvad skal man henholde sig til?

Hej.
Hvis jeg opdagede en lærer slog mit barn Så kan jeg love dig for at jeg gav
pågældende lærer nogle B A N K!!! Jeg er også klar til at tage en voldsdom
for det!!! Det vil jeg absolut ikke finde mig i, under nogen omstændigheder.

Men en politianmeldelse hvis man ikke selv tør at gøre noget.
Mvh
Pcman

Fra : Henning Lund

Dato : 05-12-03 15:00

Pcman skrev:

> [...]
> jeg gav pågældende lærer nogle B A N K!!! Jeg er også klar til at
> tage en voldsdom for det!!! Det vil jeg absolut ikke finde mig i,

Hehe man må tiltider bide noget i sig og så gå alternative veje, jeg
kunne ikke træffe skolelederen idag så der er intet nyt.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 05-12-03 15:19

"Henning Lund" skrev:

> Hehe man må tiltider bide noget i sig og så gå alternative veje, jeg
> kunne ikke træffe skolelederen idag så der er intet nyt.

Hvis skolelederen ikke tager dig alvorligt, så gå til skolebestyrelsen.

/kristian

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 06-12-03 20:25

Henning Lund skrev:

> Hehe man må tiltider bide noget i sig og så gå alternative veje, jeg
> kunne ikke træffe skolelederen idag så der er intet nyt.

Da jeg gik i skole (for 20-30 år siden) havde vi en lærer der yndede at dele
"nødder" ud. Han blev en sen aftentime under en forældrekonsultation jagtet
ned igennem skolens gange af en far der ikke ville finde sig i det. Så hold
han op med det. Året efter blev han knaldet af URO politiet inde på
Istedgade, hvor han var ved at inddrive narkogæld med en pistol i den ene
hånd. Hyggelig lærer.

Kasper Katzmann
Katzmann Consulting
http://www.katzmann.dk