Forbrugerkøb - pengene tilbage
Fra : sharky

Dato : 01-12-03 16:14

Hej,

Jeg ville købe et kamera i netto og ville høre om de giver pengene tilbage
hvis jeg fortryder købet, dvs. at kvaliteten ikke er god nok. Jeg kan jo
ikke teste kameraet før jeg køber det. Men Netto vil ikke give pengene
tilbage, hvis det har været brugt. Der er vel forskel på at teste et kamera
eller at tage en bid af et æble ? Kameraet kan da pakkes ind, så man ikke
kan se det har været brugt.

Men hvad siger loven ? Kan Netto godt slippe for at betale pengene tilbage
hvis jeg i løbet af 1 eller 2 dage fortryder købet ?

På forhånd tak.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 01-12-03 16:15

"sharky" <x_sharky@hotmail.com> :

> Men hvad siger loven ? Kan Netto godt slippe for at betale pengene tilbage
> hvis jeg i løbet af 1 eller 2 dage fortryder købet ?

Ja. Når du køber varer i en fysisk butik (altså ikke fjernsalg), har du
INGEN lovfæstet fortrydelsesret. Fotrydelsesret er en service, som mange
butikker vælger at give, men de er ikke forpligtet til det.

/kristian

Fra : Ukendt

Dato : 01-12-03 17:25

"sharky" <x_sharky@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
kamera
> eller at tage en bid af et æble ? Kameraet kan da pakkes ind, så man ikke

Spørg i Netto, om du evt. kan fortryde købet, hvis det ikke lever op til
forventningerne.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : sharky

Dato : 01-12-03 17:55

> Spørg i Netto, om du evt. kan fortryde købet, hvis det ikke lever op til
> forventningerne.

Det har jeg gjort.

Fra : Ukendt

Dato : 01-12-03 18:25

> Det har jeg gjort.

UPS, ja det kan jeg se. Så køb et andet sted. Bilka, Photo Team, Elgiganten,
Merlin m.fl., plejer ikke, at have problemer med, at bytte, hvis man
fortryder købet.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 02-12-03 08:01

"sharky" <x_sharky@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Det har jeg gjort.

Men du kan godt aflevere det.
Så hvis du tester det uden at ridse eller på anden måde ødelægge det, kan du
normalt godt aflevere det. Så kan de jo ikke se forskel på om du har testet
det eller blot fortrudt.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 02-12-03 08:40

> [...]
du
> normalt godt aflevere det. Så kan de jo ikke se forskel på om du har

Det kræver at Netto reklamerer med returret på deres varer - gør de ikke
det, har du da ingen ret til at fortryde købet når først du har købt ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 02-12-03 09:34

> Det kræver at Netto reklamerer med returret på deres varer - gør de ikke
> det, har du da ingen ret til at fortryde købet når først du har købt ?

Korrekt. Men de har i hvert fald tidligere oplyst mig, at de har returret på
ubrugte varer...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Chris

Dato : 02-12-03 08:19

meddelelse news:bqhdat$meu$1@sunsite.dk...
> [...]
du
> normalt godt aflevere det. Så kan de jo ikke se forskel på om du har

Hvad skulle ideen være i at aflevere det, når de nu ikke vil give pengene
retur. Så kan han vel få lov til at aflevere det hvor som helst

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 02-12-03 09:32

"Chris" <1@2> skrev i en meddelelse
> Hvad skulle ideen være i at aflevere det, når de nu ikke vil give pengene
> retur.

Hvem siger, at de ikke vil det, hvis varen er ubrugt?
Det har jeg da flere gange selv gjort. Og som sharky skrev:
"Men Netto vil ikke give pengene tilbage, hvis det har været brugt."

Han skriver ikke, at de ikke vil tage det retur, hvis det ikke har været
brugt...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-12-03 10:14

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev:

>Hvem siger, at de ikke vil det, hvis varen er ubrugt?

Det er en skidt idé at opfordre folk til at lyve.

Bortset fra det vil Netto jo nok betinge sig at varen ikke er
pakket ud hvis de da overhovedet tager den retur.

--
Bertel

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 02-12-03 10:17

> Det er en skidt idé at opfordre folk til at lyve.

Det har jeg heller ikke...

De siger at de ikke vil tage det retur, hvis det har været brugt. Men hvis
man kommer med det - selvom det har været pakket ud og haft sat batterier
i - tager de det retur, hvis man ikke kan se, at det har været brugt.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 02-12-03 12:42

Morten> "Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Morten> Det har jeg heller ikke...

Morten> De siger at de ikke vil tage det retur, hvis det har været brugt. Men hvis
Morten> man kommer med det - selvom det har været pakket ud og haft sat batterier
Morten> i - tager de det retur, hvis man ikke kan se, at det har været brugt.

Men det har jo været brugt, og derfor er det en opfordring til at lyve.

Hvis jeg købte et kamera i Netto, ville jeg foretrække at det var nyt,
inkl. at ingen lige havde haft det hjemme et par dage for at prøve det.

Derfor foretrækker jeg at købe den slags i butikker, der ikke har returret.

--
Niels Elgaard Larsen
email: elgaard@diku.dk <URL:http://www.agol.dk/elgaard>

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 02-12-03 13:29

"Niels Elgaard Larsen" <elgaard@diku.dk> skrev i en meddelelse
> Men det har jo været brugt, og derfor er det en opfordring til at lyve.

Nå, og på hvilket grundlag dømmer du mig?

Jeg skriver blot, at jeg godt ved, at de siger, at de ikke tager brugte
varer igen, men hvis de ikke kan se på varen at den har været pakket ud,
tager de normalt den igen - også selvom de ved, at den har været pakket ud.

> Hvis jeg købte et kamera i Netto, ville jeg foretrække at det var nyt,
> inkl. at ingen lige havde haft det hjemme et par dage for at prøve det.

Og?

> Derfor foretrækker jeg at købe den slags i butikker, der ikke har
returret.

Godt for dig. Så skal du i hvert fald ikke handle i den Netto, der ligger i
nærheden af mig. Der er det ikke noget problem at aflevere ting, blot det
ser ud som nyt.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 02-12-03 14:28

Morten> "Niels Elgaard Larsen" <elgaard@diku.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Morten> Nå, og på hvilket grundlag dømmer du mig?

Undskyld.
Efter at læst dine indlæg igen, kan jeg se at du ikke opfordrer til at lyve.
Du opfordrer bare til at udlade at gøre opmærksom på at varen har været brugt.

Morten> Godt for dig. Så skal du i hvert fald ikke handle i den Netto, der ligger i
Morten> nærheden af mig. Der er det ikke noget problem at aflevere ting, blot det
Morten> ser ud som nyt.

Og når du så afleverer en vare, spørger de så aldrig om den har været brugt?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-12-03 16:18

Niels Elgaard Larsen skrev:

>Efter at læst dine indlæg igen, kan jeg se at du ikke opfordrer til at lyve.
>Du opfordrer bare til at udlade at gøre opmærksom på at varen har været brugt.

Bare?

I andre sammenhænge fritager tavshed ikke for ansvar. Se f.eks.
fra købeloven:

§ 76.   Der foreligger en mangel ved salgsgenstanden, hvis
3)   sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om
   forhold, der har haft betydning for køberens bedømmelse
   af genstanden, og som sælgeren kendte eller burde kende,
   eller

--
Bertel

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 02-12-03 18:58

> [...]
lyve.
> Du opfordrer bare til at udlade at gøre opmærksom på at varen har været

Hvor?

> [...]
blot det
> Morten> ser ud som nyt.
>
> Og når du så afleverer en vare, spørger de så aldrig om den har været

Jo, men normalt siger jeg det selv...
Men så længe man ikke kan se det, er de ligeglade...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Carsten Riis

Dato : 02-12-03 22:54

sharky wrote:

> Hej,
>
> Jeg ville købe et kamera i netto og ville høre om de giver pengene tilbage
> hvis jeg fortryder købet, dvs. at kvaliteten ikke er god nok. .....

Du kan se et forsøg med kvaliteten i dk.binaer

(ca. 500 kb)

PS: Hvad skulle Netto gøre med det brugte kamera du leverer tilbage?
Sælge det igen som nyt?

Næh du, som flere andre siger, så må du affinde dig med, at du ikke skal
"afprøve" kameraet før du returnerer det.
Det er jo ikke fjernsalg!

Du kunne jo også sælge kameraet privat fx dk.marked.privat.*-hierakiet
eller qxl.dk eller dba.dk

--
Med venlig hilsen Carsten Riis

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 03-12-03 06:44

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse
> PS: Hvad skulle Netto gøre med det brugte kamera du leverer tilbage?
> Sælge det igen som nyt?

Hvad tror du Merlin, Bilka, A-Z, Kvickly, EW, el-giganten mv. gør?

Er det i det hele taget lovligt? (Altså at sælge en brugt varer, som værende
ny)

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Gandalf

Dato : 03-12-03 07:45

meddelelse news:bqjt7i$7hh$1@sunsite.dk...

> Hvad tror du Merlin, Bilka, A-Z, Kvickly, EW, el-giganten mv. gør?

De tager ikke brugte varer retur, med mindre de er defekte.

Erik

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 03-12-03 08:42

"Gandalf" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
> De tager ikke brugte varer retur, med mindre de er defekte.

Jo de gør så....

Jeg har flere gange været i tvivl om jeg ville have et produkt. Jeg spørger
sælgeren, om hvis jeg køber det nu og prøver det af, så kan aflevere det
igen, hvis jeg ikke er tilfreds...
Svaret er altid "ja".

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Carsten Riis

Dato : 03-12-03 20:37

Morten Fruergaard wrote:

> Hvad tror du Merlin, Bilka, A-Z, Kvickly, EW, el-giganten mv. gør?

Det ved jeg ikke.

Jeg vil mene, at det i hvert fald er stærkt betænkeligt, såfremt i fald,
at de bagefter sælger varen som værende ny.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-12-03 22:05

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev:

>Er det i det hele taget lovligt? (Altså at sælge en brugt varer, som værende
>ny)

Hvis du vidste hvor mange varer der har været "brugt", ville du
slet ikke spørge. Bilforhandlere kan f.eks. nulstille
kilometertælleren selv om bilen har trillet et par hundrede
kilometer.

--
Bertel