software licens template
Fra : Mogens Dyhre Hansen

Dato : 01-12-03 07:31

Findes der nogen sted hvor man kan hente en template på hvordan man laver en
licens aftale på mit eget udviklede software? jeg vil tro at det skulle være
noget lig en EULA (slut bruger licens aftale) men har søgt nettet tyndt
uden at finde noget der bare ligner. men det kan være man "bare" skal
kopiere sådan en engelsk sproget EULA og anvende den eller hva?

--
Mvh. Mogens D. Hansen
Find med Svend-bent - http://www.svend-bent.dk/

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 01-12-03 07:45

In <3fcae113$0$141$edfadb0f@dread11.news.tele.dk> "Mogens Dyhre Hansen" <mogens.d.hansen@troutfarmer.inva> writes:

> [...]
>uden at finde noget der bare ligner. men det kan være man "bare" skal
>kopiere sådan en engelsk sproget EULA og anvende den eller hva?

Her er mere end 50 forskellige licenser til software:

http://www.opensource.org/licenses/index.php

/Martin

Fra : Henning Makholm

Dato : 01-12-03 10:42

Scripsit tusk@daimi.au.dk (Martin Moller Pedersen)

> http://www.opensource.org/licenses/index.php

Hæ!

(og hvis ikke Martins formål blot var at drille, må det have været at
fortælle Mogens at han er nødt til at gøre sig klart hvad han vil opnå
med licensen, før han kan forvente at få brugbar hjælp til at skrive den.)

--
Henning Makholm "Jeg forstår mig på at anvende sådanne midler på
folks legemer, at jeg kan varme eller afkøle dem,

Fra : Mogens Dyhre Hansen

Dato : 01-12-03 11:54

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message

> [...]
> fortælle Mogens at han er nødt til at gøre sig klart hvad han vil opnå
> med licensen, før han kan forvente at få brugbar hjælp til at skrive den.)

okay jeg kan godt klare at blive drillet en mandag morgen!

Jeg vil såmænd bare have lavet en licens til en bruger så vedkommenden kan
se hvad man gøre med programmet.

Jeg havde forestillet mig noget i den her retning

Licens Aftale!

1. Alle rettigheder forbeholdes

2. programmet eller dele her af må ikke videre sælges.

3. kopiering af programmet er forbudt dog er det tilladt licens modtageren
at lave backup og sikkerheds kopi.

4. det af programmet fremstillede resultat må ikke udsendes i nyhedsbrev,
postlister eller på elektroniske medier.

5. software producenten kan uden varsel afbryd programmet hvis der finder
misbrug sted.

6. producenten er ikke ansvarlig for skader sket på computer eller andet
software i forbindelse med brug og installation af programmet.

7. Producenten er ikke ansvarlig for nedbrud i systemer som kræves for
programmet kan fungere.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 01-12-03 12:00

"Mogens Dyhre Hansen" <mogens.d.hansen@troutfarmer.inva> writes:

>Jeg vil såmænd bare have lavet en licens til en bruger så vedkommenden kan
>se hvad man gøre med programmet.

Det er jo nok noget, du bør snakke med en advokat om. Gerne en
der har styr på den branche.

I princippet er licensaftalen jo det, der skal sikre, at du kan
tjene penge på din software for fremtiden. En fejl, forglemmelse
eller forkert formulering kan komme til at koste dig rigtigt
mange penge.

Det er nok ikke noget, man bør lægge i hænderne på Google eller
en tilfældig halvjuridisk ide herfra.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Henning Makholm

Dato : 01-12-03 15:59

Scripsit "Mogens Dyhre Hansen" <mogens.d.hansen@troutfarmer.inva>

> 4. det af programmet fremstillede resultat må ikke udsendes i nyhedsbrev,
> postlister eller på elektroniske medier.

Sådan en begrænsning er usædvanlig og kan næppe gøres gældende
medmindre modparten udtrykkeligt har accepteret den senest samtidig
med at aftalen blev indgået.

> 5. software producenten kan uden varsel afbryd programmet hvis der finder
> misbrug sted.

Det er svært at forstå hvad du mener med det. Hvordan "afbryde
programmet"? Under alle omstændigheder er "misbrug" tåget nok til at
en domstol nok vil fortolke det meget indskrænkende hvis det findes i
en standardaftale.

--
Henning Makholm "We will discuss your youth another time."

Fra : Mogens Dyhre Hansen

Dato : 01-12-03 16:38

> [...]
>
> Sådan en begrænsning er usædvanlig og kan næppe gøres gældende
> medmindre modparten udtrykkeligt har accepteret den senest samtidig

Okay. Hvis nu man skal klikke på en "Acceptere licens aftalen for at
fortsætte" knap inden man kan download programmet vil det så holde?

> Det er svært at forstå hvad du mener med det. Hvordan "afbryde
> programmet"?

Jeg har lavet mit program som skal bruges på nettet så den kontrolere om der
er oprettet en brugerkonto og hvis ikke man har sådan en konto så virker
programmet ikke. Så hvis jeg vil kan afbryde programmet ved at slette
brugerkontoen.

>Under alle omstændigheder er "misbrug" tåget nok til at
> en domstol nok vil fortolke det meget indskrænkende hvis det findes i
> en standardaftale.

dvs. hvis jeg omformulere det til

5. software producenten kan uden varsel afbryd programmet hvis licensaftalen
ikke overholdes

Fra : Henning Makholm

Dato : 01-12-03 18:58

Scripsit "Mogens Dyhre Hansen" <mogens.d.hansen@troutfarmer.inva>

> Okay. Hvis nu man skal klikke på en "Acceptere licens aftalen for at
> fortsætte" knap inden man kan download programmet vil det så holde?

Nej, det mener jeg ikke. Det er så udsædvanligt at du må gøre specielt
opmærksom på det inden aftalen indgås.

> Jeg har lavet mit program som skal bruges på nettet så den kontrolere om der
> er oprettet en brugerkonto og hvis ikke man har sådan en konto så virker
> programmet ikke.

Spyware? Adr. I så fald bør du også gøre udtrykkeligt opmærksom på at
dit program ikke virker uden netadgang, og at det kun virker så længe
du sørger for at holde den server det forbinder til, tilgængelig.

> dvs. hvis jeg omformulere det til

> 5. software producenten kan uden varsel afbryd programmet hvis licensaftalen
> ikke overholdes

"Adbryd(e) programmet" er stadig ikke let forståeligt.

--
Henning Makholm "The compile-time type checker for this
language has proved to be a valuable filter which

Fra : Martin Schultz

Dato : 02-12-03 10:50

"Mogens Dyhre Hansen" <mogens.d.hansen@troutfarmer.inva> writes:

> 2. programmet eller dele her af må ikke videre sælges.

Det er jeg ret sikker på at du ikke kan putte i en standard aftale
hvis det drejer sig om forbrugerkøb.

Martin

ADSL og opsætning af CISCO router.

Fra : Mogens Dyhre Hansen

Dato : 02-12-03 11:16

"Martin Schultz" <di030007@NO.SPAM.diku.dk> wrote in message

> Det er jeg ret sikker på at du ikke kan putte i en standard aftale
> hvis det drejer sig om forbrugerkøb.

Det drejer sig om en trail version af programmet så det er ikke noget køb,
det er et prøve program de som har lyst kan download. Nu er jeg vist så
langt med website at jeg offentligt gøre den http://www.svend-bent.dk/msm/
jeg har dog ikke færdig gjort en licens til købs versionen endnu!