Groft røveri!
Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 30-11-03 20:02

I sidste øjeblik har direktøren for Imperialbiografen i København
meddelt at kunder, der vil se tredie del af Ringenes Herre, er
tvunget til at betale for alle tre film - godt 300 kr. pr. næse -
og se dem samme dag. ER det overhovedet lovligt eller er det i
strid med god markedsføringsskik?

--
ahw

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 30-11-03 20:05

Arne H. Wilstrup wrote:
> I sidste øjeblik har direktøren for Imperialbiografen i København
> meddelt at kunder,

Hold dig til fakta.

Det blev udmeldt den 16. november.

Forsalget starter i først i morgen.

Vil folk ikke købe det produkt der er udbudt til salg kan de blot gå hjem igen.

(og så kom det så væk fra jura)
--
Morten!

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 30-11-03 20:19

Morten Kjaer Nielsen wrote:
København

> Hold dig til fakta.

Det gør jeg også , men måske du skulle gøre ligeså?

> Det blev udmeldt den 16. november.

ja, men det gælder også på premieredagen! Min datter ville
inviteres hele familien ind til filmen på premieredagen og vi
glædede os indtil vi desværre fik den besked: betal for tre film,
hvis du vil se en - det er vist det, man kalder "omvendt
markedsføring"

> Forsalget starter i først i morgen.

Det gælder også premiereforestillingen.

> Vil folk ikke købe det produkt der er udbudt til salg kan de blot

> hjem igen.

Hvis man har ligget i køb siden 1. november,så er det helt
urimeligt at man ´pludselig udmelder noget andet - det må være i
strid med markedsføringsloven - og så kom det tilbage på
jurasporet.

--
ahw

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 30-11-03 20:25

Arne H. Wilstrup wrote:

> ja, men det gælder også på premieredagen!

Det gælder "kun" for præmier forestillingen, ikke andre, eller så har jeg da
krafigt misforstået noget, og vil gerne peges i retning af officiel information.

> Hvis man har ligget i køb siden 1. november,så er det helt
> urimeligt at man ´pludselig udmelder noget andet

Har du set nogen anden udmelding inden den 16. november da?

> - det må være i
> strid med markedsføringsloven - og så kom det tilbage på
> jurasporet.

Godt.

--
Morten!

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-11-03 20:28

Morten Kjaer Nielsen <usenet.20031120@spam.gummiand.dk> wrote in

> Det gælder "kun" for præmier forestillingen, ikke andre, eller
> så har jeg da krafigt misforstået noget, og vil gerne peges i
> retning af officiel information.

Er det mon ikke for at "konkurere" med Biocitys snigpremiere
arrangement hvor de viser alle tre film i træk med start d. 16 dec.
til en pris af 300kr/billet.

"Nogen gange kan ens liv godt føles som et puslespil, hvor brikkerne
bevæger sig og skifter farve og størrelse når man rører dem."
- Emme, http://emme.dk/2003_11_01_arkiv.html#106840650828914899

Fra : Stoffer

Dato : 30-11-03 20:05

Det er kun på premiere dagen, har lige været i nyhederne... De 20 første fik
det også gratis.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 30-11-03 20:15

Stoffer wrote:
> Det er kun på premiere dagen, har lige været i nyhederne... De 20
> første fik det også gratis.

Det er flintrende ligegyldigt- hvorfor skal folk tvinges til at se
og købe tre film, når de kun vil se en? og hvorfor er det i så fald
ikke meldt ud før?

--
ahw

Fra : Tony

Dato : 30-11-03 20:51

> Det er flintrende ligegyldigt- hvorfor skal folk tvinges til at se
> og købe tre film, når de kun vil se en? og hvorfor er det i så fald
> ikke meldt ud før?

Der er vel ingen der tvinger dig til at se 3 film, men de sælges
tilsyneladende kun som en pakke.
Hvad mener du er rettidigt varsel for udmelding om betingelser for køb?

Tony

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 30-11-03 20:54

"Tony" <mynsterm@n@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Der er vel ingen der tvinger dig til at se 3 film, men de sælges
> tilsyneladende kun som en pakke.
> Hvad mener du er rettidigt varsel for udmelding om betingelser
for køb?

i hvert fald ikke dagen før forsalget til premieredagen.

--
ahw

Fra : Rasmus

Dato : 01-12-03 00:20

"Arne H. Wilstrup" <Karl@meget.smart.dk> wrote in message

> [...]
> fald

> for køb?
>
> i hvert fald ikke dagen før forsalget til premieredagen.

Det er jo heller ikke tilfældet?
....Morten har jo netop sagt at det blev udmeldt d. 16

....og juridisk set kan biogafen nok selv vælge om de vil sælge billeter der
gælder til 1 film eller 3 film, de har lavet et tilbud på 300kr som gælder
alle tre film, så kan du tage imod det, eller lade være...

Jeg foreslår du ser den i en anden biograf eller venter til dagen efter,
verden går vel ikke under af den grund?

mvh
Rasmus

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 01-12-03 03:39

On Mon, 1 Dec 2003 00:19:41 +0100, "Rasmus"
<SLETDETHERmaximreality@ofir.dk> wrote:

> [...]
>gælder til 1 film eller 3 film, de har lavet et tilbud på 300kr som gælder
>alle tre film, så kan du tage imod det, eller lade være...

Tilbud og tilbud vil jeg nu ikke kalde det. Sidste gang jeg var i
biografen kostede en billet kun 65 kr og 3*65 er i følge min hjerne kun
195

Ergo kan der næppe snakkes om tilbud når at prisen er 105 kr højere end
standard prisen.
Flemming Jacobsen

Fra : Henning Makholm

Dato : 01-12-03 10:18

Scripsit "Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk>

> Ergo kan der næppe snakkes om tilbud når at prisen er 105 kr højere end
> standard prisen.

Det gør vi nu altså her i gruppen. Den juridiske betydning af "tilbud"
er sådan cirka "et forslag til aftale, som binder afgiveren hvis
modtageren accepterer det inden det udløber". Det indgår ikke i
begrebet at den foreslåede aftale nødvendigvis er specielt fordelagtig
for modtageren af tilbuddet.

(Men på den anden side er der næppe tale om et tilbud men blot en
opfordring til at gøre tilbuld, idet det er henvendt til
offentligheden og afgiver tydeligvis ikke er i stand til at honorere
vilkårligt mange accepter).

--
Henning Makholm "Slip den panserraket og læg
dig på jorden med ansigtet nedad!"

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 01-12-03 13:38

"Thunderbird [7100]" skrev:

> Tilbud og tilbud vil jeg nu ikke kalde det. Sidste gang jeg var i
> biografen kostede en billet kun 65 kr og 3*65 er i følge min hjerne kun
> 195

Alle 3 film er helaftensfilm, og de plejer at koste lidt mere.

/kristian

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 01-12-03 17:15

Ikke herovre i Jylland
Flemming Jacobsen

Fra : Peter G C

Dato : 01-12-03 17:57

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Ikke herovre i Jylland

Jo, men Fredericia bio er altså undtagelsen?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 01-12-03 20:20

Peter G C wrote:
> "Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en
> meddelelse news:k7qmsvssv4inl9dlt4sr1dok4m3o1l4dav@4ax.com...
>
> [klip]

> Jo, men Fredericia bio er altså undtagelsen?

Så er der flere... Jeg har set 2 helaftens film, begge til den nette sum af
85,-

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 01-12-03 20:23

On Mon, 1 Dec 2003 17:56:53 +0100, "Peter G C"
<peter@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
>
>[klip]

>Jo, men Fredericia bio er altså undtagelsen?

hmm så vidt jeg husker har de været 10-15 kr dyrere at se ringenes herre
i forhold til en alm film men 3* 75 giver stadigvæk kun 225 dvs at man
ligger 75 kr "gratis" i biografen for at se de 3 film ud i en køre. Det
giver altså stadigvæk ikke mening for mig.
Flemming Jacobsen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 01-12-03 20:38

> [...]
> ligger 75 kr "gratis" i biografen for at se de 3 film ud i en køre. Det
> giver altså stadigvæk ikke mening for mig.

Det er jo biografens hovedpine. Jeg gætter på at de får dem solgt alligevel

Fra : Claus Fabritius

Dato : 01-12-03 18:55

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote in message

> [...]
> 195
>
> Ergo kan der næppe snakkes om tilbud når at prisen er 105 kr højere end

Jeg kunne forestille mig at du får lidt at spise samt lidt at drikke for de
ekstra penge. Har fået mail om det fra Biozonen, og der er der også
sandwich, sodavand, kaffe og lidt til kaffen med. De løber hurtigt op i
105kr. Og så er der lige den detalje at helaftensfilm ofte koster lidt mere.
Sidst jeg var i biografen kostede det 80kr. pr billet.

Noget helt andet er, at jeg ikke forstår hvorfor folk brokker sig. De kan jo
bare finde en anden biograf eller se filmen en anden dag. Det kan ikke være
deres problem, at folk ligger sig i kø måneder i forvejen.

--
/Claus Fabritius
www.fabritius.nu

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 30-11-03 20:39

> Det er flintrende ligegyldigt- hvorfor skal folk tvinges til at se
> og købe tre film, når de kun vil se en?

Hvorfor skal jeg tvinges til at købe en hel smoking i Bilka når jeg kun vil
have jakken? (stærkt tænkt eksempel)

> og hvorfor er det i så fald
> ikke meldt ud før?

Er billetterne overhovedet udmeldt til salg før? Eller har folk blot gættet
(forkert)?

Fra : TGD

Dato : 01-12-03 01:26

<KLIP>

> Hvorfor skal jeg tvinges til at købe en hel smoking i Bilka når jeg kun
vil
> have jakken? (stærkt tænkt eksempel)

Nok fordi en smoking ER en DRAGT. Vil du have en smokingjakke må du finde
det.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 30-11-03 20:30

"Arne H. Wilstrup" <Karl@meget.smart.dk> writes:

> [...]
>tvunget til at betale for alle tre film - godt 300 kr. pr. næse -
>og se dem samme dag. ER det overhovedet lovligt eller er det i

Mig bekendt er den kun markedsført med premieredato. Ikke noget
om form, pris eller indhold?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Devast8or

Dato : 30-11-03 22:02

Arne H. Wilstrup wrote:
> [...]
> tvunget til at betale for alle tre film - godt 300 kr. pr. næse -
> og se dem samme dag. ER det overhovedet lovligt eller er det i

Æhm, har det været kendt siden de begyndte at ligge i kø derinde, at de
viser alle tre film på premieredagen? Det er vel derfor de kalder det
"marathon"...

Devast8or

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 01-12-03 13:37

"Arne H. Wilstrup" skrev:

> ER det overhovedet lovligt eller er det i
> strid med god markedsføringsskik?

Det ved jeg ikke, men det er i hvert fald ikke en overtrædelse af
straffelovens § 288 som din overskrift ellers henviser til.

/kristian

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 01-12-03 15:04

Kristian Storgaard wrote:

> Det ved jeg ikke, men det er i hvert fald ikke en overtrædelse af
> straffelovens § 288 som din overskrift ellers henviser til.

meget morsomt - naturligvis mener jeg ikke at der er tale om et
røveri i straffelovens forstand - hvor pedantisk må man have lov
til at være.

Jeg mener naturligvis at der er tale om overtrædelse af
markedsføringsloven, hvis man annoncerer om et produkt og det så
viser sig at være et helt andet.
Og nej, jeg har IKKE overset at der også er en marathonforestilling
den 16. med tre film -det er sådan set ikke det, jeg sigter til.

Endelig: pladderet om at "jeg kan bare lade være med at købe
produktet - eller se filmen dagen efter" - er meningsløs - jeg
taler om god markedsføringsskik, et juridisk emne og ikke hvad man
i praksis kan gøre - det er mange af jer jo helt vaccineret mod:
kun juraen gælder, ikke hvad man kan eller bør gøre.

Sammenligninger med smokingjakker og andet stads har intet med den
sag at gøre. Det handler om, hvorvidt man kan tillade sig juridisk
at annocere for et produkt, hvorefter -når kunden kommer - siger at
produktet nu er dyrere og at kunden har pligt til at købe noget
mere.

I tilfældet med smokingen, så ville det være mærkværdigt om jeg så
en annonce for en smoking til f.eks.2000 kr. og så indehaveren, når
jeg nu var ankommet til forretningen, sagde: du bliver nødt til at
betale 6000 kr., for jeg har besluttet at sælger dig tre stykker af
slagsen.

Og det med at '"man bare kan lade være med at købe det" - har
heller ikke en pind med juraen at gøre. Vi har en række love, der
f.eks. siger at man ikke må reklamere for cigaretter, øl og
spiritus i TV - man kunne så hævde at det da var op til folk selv
om de ville købe varen, selvom der blev reklameret for dem - men
alligevel laver man love om det. Hvorfor mon, hvis det bare var så
enkelt at man blot kunne undlade at købe de pågældende varer?
Hvorfor mon vi har en lov om god markedsføringsskik? *Fordi nogen
overtræder disse fornuftige tiltag.

--
ahw

Fra : Peter G C

Dato : 01-12-03 15:41

"Arne H. Wilstrup" <Karl@meget.smart.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> meget morsomt - naturligvis mener jeg ikke at der er tale om et
> røveri i straffelovens forstand - hvor pedantisk må man have lov
> til at være.

Lav en ordentlig overskrift i stedet for.

[klip]

> [...]
> i praksis kan gøre - det er mange af jer jo helt vaccineret mod:
> kun juraen gælder, ikke hvad man kan eller bør gøre.

Prøv at redegøre for, hvilken regel du vil anvende. Argumenter derefter,
hvordan reglen skal forstås og anvendes. Til sidst kan du konkludere. Eller
ganske kort: jus og faktum --> dom.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 01-12-03 16:14

"Arne H. Wilstrup" <Karl@meget.smart.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg mener naturligvis at der er tale om overtrædelse af
> markedsføringsloven, hvis man annoncerer om et produkt

Hvad er blevet annonceret?

Fra : Tony

Dato : 01-12-03 20:11

> meget morsomt - naturligvis mener jeg ikke at der er tale om et
> røveri i straffelovens forstand - hvor pedantisk må man have lov
> til at være.

Så er det måske mere passende at skrive i dk.forbruger.

> Jeg mener naturligvis at der er tale om overtrædelse af
> markedsføringsloven, hvis man annoncerer om et produkt og det så
> viser sig at være et helt andet.

Se det er vel også en tilsnigelse - jeg tilslutter mig Martins spørgsmål
news:3fcb5fce$0$30064$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk og beder om en
henvisning.

"Vi tager forbehold for ændringer".

Tony

Fra : Kent R?dbjerg

Dato : 02-12-03 00:23

"Arne H. Wilstrup" <Karl@meget.smart.dk> wrote in message news:<3fcb4a6c$0$154$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...

> meget morsomt - naturligvis mener jeg ikke at der er tale om et
> røveri i straffelovens forstand - hvor pedantisk må man have lov
> til at være.

En hel del, i hvert fald med _den_ overskrift i _denne_ gruppe.

Mvh
Kent.

Fra : Palle Bruselius

Dato : 01-12-03 18:45

"Arne H. Wilstrup" <Karl@meget.smart.dk> skrev i en meddelelse d. 30/112003

> [...]
> tvunget til at betale for alle tre film - godt 300 kr. pr. næse -
> og se dem samme dag. ER det overhovedet lovligt eller er det i

Teatre, spillesteder og biografer må tit ændre på programmet grundet
forskellige omstændigheder. For biografernes vedkommende er det ofte
forårsaget af filmudlejernes betingelser. En lang række biografer laver
nøjagtig samme type arrangement - altså en marathon forevisning af alle tre
film - og det er sådan set en god idé, synes jeg. De har naturligvis ret til
at lave den slags særarrangementer. Arrangementet starter d. 16.12. På selv
premieredagen d. 17/12 er der - udover den fremvisning, der er en del af
marathonen, adskillige forestillinger at vælge imellem - vel at mærk
udelukkende med RH3.
Så egentlig forstår jeg slet ikke, hvad du piver over. Ingen tvinges til
noget, heller ikke dig.
Du kan næppe fastholde dem på en tidligere annoncering, hvis de, som jeg har
forstået, senere har meldt ud med en anden annoncering med et ændret
arrangement. Du har jo trods ikke købt billetten endnu. Billetterne kunne
tidligst købes fra 1. dec. kl. 00.00.01. Der er altså ingen der har presset
dig til noget. Ønsker du ikke at deltage i marathon-arrangementet, må du så
enten vælge en anden biograf, et andet spilletidspunkt i samme biograf eller
en anden dag.
Flere indlæg nævnte billetpriser. Billetpriserne hos Imperial er normalt ml.
75-95 kr. Hertil skal så lægges, at RH3 har dyrere billetpriser end de
fleste andre premierefilm, så prisen på kr. 300,- er ikke på nogen måde en
stor afvigelse fra biografens standardpriser for alm. aftenforestillinger.

Palle

Fra : Adam Nørregaard

Dato : 01-12-03 20:29

>Så egentlig forstår jeg slet ikke, hvad du piver over. Ingen tvinges til
>noget, heller ikke dig.
Det kommer vel bare over vor kære Arne en gang i mellem... What'cha
gonna do...

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 02-12-03 23:17

Palle Bruselius wrote:

....(et meget fornuftig indlæg)

> "Arne H. Wilstrup" <Karl@meget.smart.dk> skrev i en meddelelse d.
> 30/112003
-SNIP-
> [...]
> i marathon-arrangementet, må du så enten vælge en anden biograf, et
> andet spilletidspunkt i samme biograf eller en anden dag.

Enig. Det burde være ret indlysende...

> [...]
> billetpriser end de fleste andre premierefilm, så prisen på kr. 300,-
> er ikke på nogen måde en stor afvigelse fra biografens standardpriser

Næ, og sidst men ikke mindst: Hele "tricket" med de kr.300,- pr. billet -
hvad er det nu det kaldes? .... hmmm. Nåh, jo: Udbud & Efterspørgsel!

Der er da ikke noget usædvanligt i at man prisfastsætter efter
efterspørgslen og der findes jo mange inkarnerede RH-fans som sikkert også
ville betale mere end de kr.300,- for hvis man ikke kan tåle mosten kan man
jo bare blive væk.

Der er da intet "groft røveri" i ovenstående fremgangsmåde (det ligner
nærmere almindelig forretningspraksis): Havde du, Arne, måske tænkt dig at
biograferne på nogen måder er forpligtet til at sørge for at du overhovedet
får set ringenes herre? Endsige give dig et billigere tilbud end normalt?
Selvføligelig er de ikke det, så du kan jo bare lade være med at se den
eller du kan se om du kan finde en billigere udbyder af den ønskede
underholdningsvare

mvh.
Martin Jørgensen