Koblingsskål slår på krumtap
Fra : JENS FOGH

Dato : 17-04-01 23:53

Er der nogle der kan foreslå hvad jeg kan gøre for at afhjælpe at min
koblingsskål ikke slår på krumtappen når motoren kører. Det er svagt men
irriterende. Er det lejet i koblingskålen tilspændingen eller ?????
Jeg har prøvet med et leje fra en anden motor, med samme resultat.
DYNA tænding? der er en sort , en hvid og en rød ledning fra giverne. Er det
meningen at den sorte og den hvide skal til den grønne og blå ledning til
tændingsboks og så den røde til + ledning. Det er en Suzuki GSX 1100 motor
årg 82 på en 1100 E model. Det er ikke originalt da den også er udstyret med
Dyna tændspoler med udskiftelige tændrørsledninger.
Jeg vil gerne have et par gode fiduser tak.
Jens

Fra : Armand

Dato : 18-04-01 09:25

JENS FOGH <jensfogh@get2net.dk> skrev i en
> [...]
men
> irriterende. Er det lejet i koblingskålen tilspændingen eller ?????

Mystisk diagnose derved at koblingen ikke sidder på krumtappen på GSX
1100-motoren :-/
Derved er det noget svært at afgive et bud på hvad der måtte være at
gøre.
Kan du ikke omformulere dit spørgsmål, og/eller være mere specifik i
dine
definitioner??

> [...]
>.......Det er ikke originalt da den også er udstyret med
> Dyna tændspoler med udskiftelige tændrørsledninger.

Øh? Dyna-tænding??
Desværre ikke kendt af mig

Men prøv at kigge ind bag tændingsdækslet og se på pick-up'erne: Der må
være en af de nævnte tre ledere der er fælles for begge pick-ups!
personlig
hælder jeg til at det kan være den sorte - hvilken så er den der skal
til spolernes fælles leder.
Om hvid skal til grøn og rød til blå, eller vice versa må du derefter
forsøge dig med: Enten er motoren helt død, eller også slår den i gang
på alle cylindre - Selvfølgelig forudsat at tændrørskablerne er korrekt
forbundet: Den ene spoles kabler til de midterste to cylindre, og den
anden spoles kabler til de yderste!

Men kig endelig efter bag tændingsdækslet først!!

--
Armand.

Fra : JENS FOGH

Dato : 19-04-01 00:14

Hej Armand.
Det er koblingsskålen ,der sidder på den ene aksel med tandhjulene fra
gearkassen, der slår over og rammer på krumtappenskontravægt. Enghave mener
at det er mit hovedleje i gearkassen der er slidt.
Dyna tændingen, har den røde som fælles til begge pickupper, den ledning må
så gå til den fælles strømførende til tændspolerne mens den hvide og sorte
så forbindes med den grønne og blå?
Når det først virker tror jeg nok at der er knald på liggehønen.
Hilsen Jens
Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9bjiv4$67u$4@news.cybercity.dk...

Fra : Armand

Dato : 19-04-01 19:03

> [...]
> gearkassen, der slår over og rammer på krumtappenskontravægt. Enghave
> mener at det er mit hovedleje i gearkassen der er slidt.

Jamen: drives koblingsskålen da ikke direkte af krumtappen, derved at
der er tandhjul på begge?? og i så fald: hvordan kan den så slå imod
kontravægtene??

> [...]
og sorte
> så forbindes med den grønne og blå?
> Når det først virker tror jeg nok at der er knald på liggehønen.

Jup!
Det er enten/eller!!
Lidt mere bøvlet med en trecylindret, eller for den sags skyld en sekser
(hvad jeg har bøvlet med)

--
Armand.

Fra : Bent Erik Thomsen

Dato : 27-04-01 09:50

> JENS FOGH <jensfogh@get2net.dk> skrev i en
>
> Jamen: drives koblingsskålen da ikke direkte af krumtappen, derved at
> der er tandhjul på begge?? og i så fald: hvordan kan den så slå imod
> kontravægtene??

<snip>

> --
> Armand.

Min GS850G fra 1980 laver også lyde i fra koblingen.

Da jeg havde den skilt ad i vinter foruroligede det mig at jeg kunne vrikke
med hele koblingen
omkring 5 mm sideværts målt yderst på tandhjulet. Jeg kan ikke rigtigt lide
det da den
overfører alle hypperne fra krumtappen. Jeg ved ikke om det er for meget.
Armand ??

Selve rullelejet så pænt ud. De "eksperter" jeg havde til at se på det mente
ikke det fejlede noget.
Lejet er ret langt (5 cm?) og består af 3 dele (inderst et afstandsstykke
hvis ydre udgør den inderste ring af lejet.
I midten findes selve rullerne i bur. Endelig udgør samt hullet i
koblingskålen lejets yderste ring)
Da man velsagtens er nødt til at skifte alle 3 (dyre!) dele lod jeg det
være som det var.

Jeg ved ikke om jeg skal gøre noget ved det til næste vinter ?

bmt@poet.dk
Bent Erik M. Thomsen
Nær Aalborg
1980 Suzuki GS850GT

Fra : Armand

Dato : 27-04-01 15:45

Bent Erik Thomsen <bmt@poet.dk> skrev i en

> [...]
lide
> det da den
> overfører alle hypperne fra krumtappen. Jeg ved ikke om det er for

Jeg husker at der ved GS 1000'erens fremkomst var noget ballade på grund
af deres skråtskårne (= lydsvage) tandhjul på krumtap/koblingsskål:
P.g.a. skråt-skæringen opstod der også et tryk/træk på tangs af
koblingsakslen og det sled på gearkasse/koblings -lejet.
Til erindringen hører at der vist blev monteret et leje der var mindre
påvirkelig i pågældende retning; men idet at jeg mener at alle GS'erne
har skråtskårne tandhjul lige dér(?) må balladen formodentligt været
opstået p.g.a. 1000'erens kraftigere ydelse (= atter drejnings-moment!);
men derved vil tidens tand jo også kunne gøre sit ved de yngre motorer!

Hvis det kun er en svag mislyd ville jeg ignorere den, og afvente at der
er niget der begynder at slide på et sted :-/

--
Armand.