|
| de forkerte vinduer... Fra : michael |
Dato : 29-11-03 17:51 |
|
Hej dk.videnskab.jura.
....er der nogen som kan hjælpe i denne sag?
Vi har købt nye vinduer til hele huset gennem firmaet plast-tek og vi skal
selv sørge for montering.
Vi har i forbindelse med vores bestilling sendt en tegning til plast-tek
hvor der nøje er vist og står beskrevet hvordan vi ønsker at vores vinduer
skal være.
Pludselig går det op for os at 3 vinduer er lavet på en anden måde end vi
havde regnet med, og vores tømmer har allerede monteret de 2 af dem.
Der er 5 store vinduer i stueetagen, og vi havde bestilt alle 5 vinduer med
lodpost og 2 rammer, men havde fået 3 uden lodpost, altså med kun 1 ramme.
dertil kommer, at på de 2 monterede vinduer, vender sprodserne modsat, altså
2 lodrette + 1 vandret i det ene, og 1 lodret + 2 vandrette i det andet.
Vores tømmer læser tilbud, ordrebekræftigelse og faktura igennem og desværre
er det de vinduer vi har modtaget, som står på papiret, bortset fra detaljen
om sprodserne i det ene vindue der sidder modsat.
Hvad er vores chancer...?
Vi håber jo vi kan bevise at vi har fået 3 forkerte vinduer, og få 3 nye,
inkl. pengebeløb til af/ montering af de 2.
Christina og Michael
| |
Thomas Jensen (29-11-2003)
| Kommentar Fra : Thomas Jensen |
Dato : 29-11-03 18:10 |
|
"michael" <olme@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:F64yb.3515$X%1.2249@news.get2net.dk...
> Hej dk.videnskab.jura.
> ...er der nogen som kan hjælpe i denne sag?
>
> Vi har købt nye vinduer til hele huset gennem firmaet plast-tek og vi skal
> selv sørge for montering.
> Vi har i forbindelse med vores bestilling sendt en tegning til plast-tek
> hvor der nøje er vist og står beskrevet hvordan vi ønsker at vores vinduer
> skal være.
>
> Pludselig går det op for os at 3 vinduer er lavet på en anden måde end vi
> havde regnet med, og vores tømmer har allerede monteret de 2 af dem.
> Der er 5 store vinduer i stueetagen, og vi havde bestilt alle 5 vinduer
med
> lodpost og 2 rammer, men havde fået 3 uden lodpost, altså med kun 1 ramme.
> dertil kommer, at på de 2 monterede vinduer, vender sprodserne modsat,
altså
> 2 lodrette + 1 vandret i det ene, og 1 lodret + 2 vandrette i det andet.
>
> Vores tømmer læser tilbud, ordrebekræftigelse og faktura igennem og
desværre
> er det de vinduer vi har modtaget, som står på papiret, bortset fra
detaljen
> om sprodserne i det ene vindue der sidder modsat.
>
> Hvad er vores chancer...?
> Vi håber jo vi kan bevise at vi har fået 3 forkerte vinduer, og få 3 nye,
> inkl. pengebeløb til af/ montering af de 2.
>
> Christina og Michael
>
>
I vil ikke få noget ud af at klage over det leverede, hvis det svarer til
hvad der står i ordrebekræftigelse.
Det er jo derfor at firmaet har sendt jer en sådan.
MVH Thomas Jensen.
| |
[DK]michael (29-11-2003)
| Kommentar Fra : [DK]michael |
Dato : 29-11-03 18:49 |
|
> I vil ikke få noget ud af at klage over det leverede, hvis det svarer til
> hvad der står i ordrebekræftigelse.
Det gør det heller ikke helt. Der er en undtagelse på det ene vindue hvor
sprodserne sidder modsat. Som minimum må jeg da have en klar sag her?
> Det er jo derfor at firmaet har sendt jer en sådan.
Jo-tak skal du ha', men for mig var det altså ikke sådan lige til, ud fra
ordrebekræftigelsen at forstå, at 3 ud af 16 enheder, ikke passede med vores
tegning. Det er ganske simpelt når vores tømmer forklarer det, men ikke for
mig, og jeg kan da ikke være ene om at have svært ved at forstå fagsprog.
På den tegning vi har sendt til dem, er det tydeligt at alle de store
vinduer er delt på midten, og alle små ikke er. Og de hár delt 2 vinduer på
midten, det indikerer da at det ér vores bestilling ud fra tegningen, det
drejer sig om?
Michael.
| |
ha (29-11-2003)
| Kommentar Fra : ha |
Dato : 29-11-03 20:49 |
|
> Det gør det heller ikke helt. Der er en undtagelse på det ene vindue
> hvor sprodserne sidder modsat. Som minimum må jeg da have en klar sag
> her?
Det fremgår sikkert også af ordrebekræftelsen, at du skal kontrollere
varerne ved modtagelsen. Det har du / I åbenbart undladt. Ellers
havde I jo set at det var forkert.
> Jo-tak skal du ha', men for mig var det altså ikke sådan lige til, ud
> fra ordrebekræftigelsen at forstå, at 3 ud af 16 enheder, ikke
> passede med vores tegning. Det er ganske simpelt når vores tømmer
> forklarer det, men ikke for mig, og jeg kan da ikke være ene om at
> have svært ved at forstå fagsprog.
Næh sikkert ikke, men det er jo ikke vinduesfabrikantens ansvar
hvis du accepteret noget du ikke forstår.
> På den tegning vi har sendt til dem, er det tydeligt at alle de store
> vinduer er delt på midten, og alle små ikke er. Og de hár delt 2
> vinduer på midten, det indikerer da at det ér vores bestilling ud fra
> tegningen, det drejer sig om?
Efter hvad jeg kender til vinduesfabrikker, har de ikke tilbudt dig
nogle vinduer efter tegningen. Det de tilbyder, er det de har skrevet
tilbudet, og som du så efterfølgende har godkendt ved ikke at
have indsigelser i forhold til ordrebekræftelsen.
mvh
ha
| |
[DK]michael (29-11-2003)
| Kommentar Fra : [DK]michael |
Dato : 29-11-03 21:55 |
|
> Det har du / I åbenbart undladt. Ellers
> havde I jo set at det var forkert.
Det har vi ikke udeladt, men det er (åbenbart) ikke så nemt se et parti
vinduer igennem som alle ser fantastiske ud, og de 13 er jo som de skal
være.
> Efter hvad jeg kender til vinduesfabrikker, har de ikke tilbudt dig
> nogle vinduer efter tegningen.
Nej, selvfølgelig er det da ikke vores kragetæer som efterfølgende er
kopieret til ordrebekræftigelse mm., men det er da det som var grundlaget
for bestillingen.
Desuden har vi hentet flere tilbud, og tilbud kommer altså også med små fine
tegninger af hvert enkelt produkt. Men vi skulle desværre nok have valgt det
firma så...
Du har sikkert ret i at vi ikke har nogen sag, men jeg synes ikke det er
rimeligt. Jeg synes det lidt hårdt at høre disse kolde facts i ng, men jeg
skulle måske have postet i dk.sympati . Vi har invisteret enormt mange
penge (for os) i en forbedring af huset, og så bliver det bare slet ikke som
vi havde regnet med.
Der må da også være noget med stolthed over det produkt som er leveret. Et
firma som lever af at sælge vinduer, må da have interesse i at det færdige
produkt også ser godt? De ved da i hvert fald at 2 vinduer i det samme rum,
skal have ens sprodser - altså, det må da være en fejl, og det er næsten
ikke til at bære at der ikke er noget at gøre ved det
| |
Brian Høy (29-11-2003)
| Kommentar Fra : Brian Høy |
Dato : 29-11-03 22:26 |
|
"[DK]michael" <olme@get2net.dk> wrote in message
news:gI7yb.8677$D75.3487@news.get2net.dk...
> Der må da også være noget med stolthed over det produkt som er leveret. Et
> firma som lever af at sælge vinduer, må da have interesse i at det færdige
> produkt også ser godt? De ved da i hvert fald at 2 vinduer i det samme
rum,
> skal have ens sprodser - altså, det må da være en fejl, og det er næsten
> ikke til at bære at der ikke er noget at gøre ved det
Det kan jo være at i er heldige (og får fat i den rigtige) at de vil bytte
selvom de ikke er forpligtet (har i spurgt ?)
| |
[DK]michael (30-11-2003)
| Kommentar Fra : [DK]michael |
Dato : 30-11-03 18:35 |
|
Tak for svarene, alle sammen.
Det var lidt hårdt i går, og meget svært at acceptere, men i morgen ringer
vi til firmaet og forelægger dem sagen.
Ja, måske kan vi få en ordning med en god pris, for 2 nye glas til vinduerne
i køkkendet, med sprodser der passer til resten af huset-Måske?
Den erfaring vi kan give videre, er at sikre sig at man køber det, man
bestiller, enten ved at få fat i nogen der har forstand på det, eller kræve
medfølgende tegning af alle enheder sammen med tilbud/ ordrebekræftigelse.
Dernæst tjekke forsendelsen grundigt efter, måske flere gange, og evt. bede
om hjælp så man har flere øjne på sagen, samt skriftlig redegøre for evt.
fejl og mangler inden 7 dg.
Tak for hjælpen.
Mvh. Michael
| |
Peter G C (30-11-2003)
| Kommentar Fra : Peter G C |
Dato : 30-11-03 19:29 |
|
"[DK]michael" <olme@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:eSpyb.4591$O91.1525@news.get2net.dk...
[klip]
> samt skriftlig redegøre for evt. fejl og mangler inden 7 dg.
Der gælder ingen 7 dages reklamationsfrist.
/Peter
--
http://www.grauslund.com/
| |
[DK]michael (30-11-2003)
| Kommentar Fra : [DK]michael |
Dato : 30-11-03 21:02 |
|
> Der gælder ingen 7 dages reklamationsfrist.
De skriver i deres salg- og leveringsbetingelser at man skal give skriftlig
besked om fejl og mangler inden 8 dage, efter modtagelsen.
Vi har lige fundet ud af at det ikke var det ene vindue der ikke passede med
ordrebekræftigelsen, men de 2 andre, hvilket kan hjælpe os lidt i morgen...
Michael.
| |
Peter G C (30-11-2003)
| Kommentar Fra : Peter G C |
Dato : 30-11-03 22:04 |
|
"[DK]michael" <olme@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:_%ryb.5690$_s3.716@news.get2net.dk...
> > Der gælder ingen 7 dages reklamationsfrist.
>
> De skriver i deres salg- og leveringsbetingelser at man skal give
skriftlig
> besked om fejl og mangler inden 8 dage, efter modtagelsen.
>
> Vi har lige fundet ud af at det ikke var det ene vindue der ikke passede
med
> ordrebekræftigelsen, men de 2 andre, hvilket kan hjælpe os lidt i
morgen...
Hvor lang tid gik der fra levering til du opdagede manglen.
Den reklamationsfrist på 8 dage holder næppe.
/Peter
--
http://www.grauslund.com/
| |
[DK]michael (30-11-2003)
| Kommentar Fra : [DK]michael |
Dato : 30-11-03 22:29 |
|
> Hvor lang tid gik der fra levering til du opdagede manglen.
vi opdagede fejlen i går ved montering, og det er ca.14 efter levering.
> Den reklamationsfrist på 8 dage holder næppe.
mener du at de ikke kan nøjes med 8 dage?
...for så kan jeg jo godt bede om glas til 2 vinduer med sprodser som sidder
korekt jvf. ordrebekræftigelse, og med lidt held få glas med til det 3.
vindue. Det kan være en løsning. Firmaet laver nemlig ikke hele produktet,
de kommer kun glas i. Selve vinduet bygges af et andet firma, og så den
løsning kommer ikke til at koste dem ret meget. Måske?
Michael.
| |
Peter G C (30-11-2003)
| Kommentar Fra : Peter G C |
Dato : 30-11-03 22:46 |
|
"[DK]michael" <olme@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:dhtyb.6483$Z05.5179@news.get2net.dk...
[klip]
> mener du at de ikke kan nøjes med 8 dage?
Nej - det går ikke. Det følger af reglerne om forbrugerkøb i Købeloven.
/Peter
--
http://www.grauslund.com/
| |
[DK]michael (01-12-2003)
| Kommentar Fra : [DK]michael |
Dato : 01-12-03 09:30 |
|
Den fantastiske afslutning på sagen om "de forkerte vinduer".
Min kone ringede til firmaet, fik fat i ham vi plejer at tale med, og
spurget om de stadigvæk havde vores tegninger, og det havde de. Hun
forklarede så hvordan vinduerne så ud, og han kunne godt se at det var helt
skørt i forhold til resten af bestillingen, og kunne ikke forstå at de var
sluppet igennem kontrollen.
I forhold til at vi havde bestilt alle 3 vinder med 2 rammer, delt på
midten, fortalte han at målene var for små til at det ville blive pænt/
endda lade sig gøre, og det kan der egentlig noget om.
De sender 3 nye glas til os, med sprosser der passer til resten af huset, og
det kommer ikke til at koste os noget. Vi er begge så glade over løsningen,
men også at weekendens bekymringer om jura og..., efter at have talt med
firmaet, er gjort til skamme.
Tusind tak for deltagelsen i weekendens strabadser.
Mvh. Michael.
| |
Anders Wegge Jakobse~ (29-11-2003)
| Kommentar Fra : Anders Wegge Jakobse~ |
Dato : 29-11-03 22:45 |
|
"[DK]michael" == [DK]michael <DK> writes:
> Du har sikkert ret i at vi ikke har nogen sag, men jeg synes ikke det er
> rimeligt. Jeg synes det lidt hårdt at høre disse kolde facts i ng, men jeg
> skulle måske have postet i dk.sympati . Vi har invisteret enormt mange
Det var nok et godt bud.
> penge (for os) i en forbedring af huset, og så bliver det bare slet ikke som
> vi havde regnet med.
Det er synd for jer, men i har ikke mulighed for at komme nogen vegne
ved at rulle jer ud med det juridiske skyts.
> Der må da også være noget med stolthed over det produkt som er leveret. Et
> firma som lever af at sælge vinduer, må da have interesse i at det færdige
> produkt også ser godt? De ved da i hvert fald at 2 vinduer i det samme rum,
> skal have ens sprodser - altså, det må da være en fejl, og det er næsten
> ikke til at bære at der ikke er noget at gøre ved det
Det er der som udgangspunkt ikke, men prøv at ringe til firmaet der
har leveret vinduerne, og fortæl dem hvordan tingene hænger
sammen. Hvis du er heldig (især det er vinduer på standardmål), kan de
nok overtales til at bytte de "forkerte" vinduer til en begrænset
pris.
XFUT: d.bolig (Der er ikke ret meget jura tilbage her)
--
/Wegge < http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge
| |
Kim (01-12-2003)
| Kommentar Fra : Kim |
Dato : 01-12-03 13:30 |
|
On Sat, 29 Nov 2003 18:09:45 +0100, "Thomas Jensen" <isl12456@image.dk>
wrote:
>> Vores tømmer læser tilbud, ordrebekræftigelse og faktura igennem ...
Jeg ønsker blot ( på venlig vis ) at gøre opmærksom på,
at ordet bekræftigelse ikke eksisterer.
Hint : Bekræftelse.
FUT : dk.kultur.sprog.
--
Kim
| |
[DK]michael (01-12-2003)
| Kommentar Fra : [DK]michael |
Dato : 01-12-03 22:00 |
|
> Hint : Bekræftelse.
he-he, tak skal du ha'
| |
|
|