Arveret ?
Fra : Ib Larsen

Dato : 27-11-03 15:09

Hej.
Jeg har et par spørgsmål ang.arv.
Da min mor døde sidste år, ville min far have at jeg skrev under på at han
måtte sidde i uskiftet bo. " det er ikke min rigtige far; men jeg har ikke
kendt andre, da han har været gift med min mor siden jeg var ½ år; men af
økonomiske årsager dengang, har han aldrig adopteret mig".
Jeg skrev under fordi jeg ikke ville være uvenner med ham, jeg har dog kendt
ham i 47 år, og ikke mente jeg kunne være andet bekendt.
Nu vil han have min lillebror " der er hans rigtige søn" til at købe hans
hus fordi han vil flytte i pensionistbolig, så er det at jeg har lidt
spørgsmål.
Da jeg gav ham lov til at sidde i uskiftet bo, har jeg derved fraskrevet mig
retten til at arve min mor ?
I tilfælde af at jeg arver hvordan opgøres dette så f.eks i forbindelse med
huset, der stod i min "fars" navn, selvom de var gift i 46 år.?
Må han f.eks. forære hele formuen væk til min lillebror og hans børn.?

Mvh Ib.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 27-11-03 19:16

"Ib Larsen" <i.la@fjerndetteget2net.dk> skrev i en meddelelse
> I tilfælde af at jeg arver hvordan opgøres dette så f.eks i forbindelse
med
> huset, der stod i min "fars" navn, selvom de var gift i 46 år.?

Hvis han ikke har særeje på huset var ½-delen af huset din mors...
(Svjh)

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 28-11-03 15:14

Ib Larsen wrote:
> Da jeg gav ham lov til at sidde i uskiftet bo, har jeg derved
> fraskrevet mig retten til at arve min mor ?

Nej du har stadig arveretten efter din mor. Skiftet er bare udskudt,
typisk til din "fars" død (jeg sætter far i anførselstegn for at
understrege, at han juridisk set ikke er din far).

Hvis der var skiftet efter jeres mors død ville din "far" have arvet 1/3
af hendes del af boet og du og din bror ville have arvet de tilbageværende
2/3 altså 1/3 til hver. Ved fælleseje ville jeres mor eje 1/2 af det
samlede bo og du og din bror ville altså hver arve 1/6 af dette.

Hvis der først skiftes efter din "fars" død, beregnes der ikke arv
fra jeres mor til din "far". Det betyder, at du og din bror hver
arver halvdelen af din mors del af boet, altså hver 1/4 af
det samlede bo. Din bror arver endvidere sin far, altså yderligere
1/2 af det samlede bo.

Du får derfor en større andel af boet ved at det først skiftes efter
din "fars" død. Du har dog ingen garanti for, at boets værdi til den
tid er den samme.

> Må han f.eks. forære hele formuen væk til min lillebror og hans børn.?

Nej den længstlevende må ikke misbruge sin rådighed over det uskiftede
bo, hvilket vil være tilfældet, hvis han forærer formuen væk.

Ovenstående er en meget forenklet fremstilling. Hvis du vil læse mere
kan du kigge på http://www.familieadvokaten.dk/Emner/800.html

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>