dårlig sagsbehandling - klage?
Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 27-11-03 00:14

Hej NG

Hcvis man har været ude for dårlig sagsbehandling, fra det lokale
skolevæsen, så skal man normalt klage til skoledirektøren, men hcvad nu hvis
det viser sig at den dårlige sagsbehandling skyldes netop skoledirektøren,
hvor skal klagen så sendes hen??

Bemærk det er ikke en afgørelse jeg vil klage over, men den måde en
afgørelse træffes på, og på hvordan man behandler skriftlige henvendelser.

Peter

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 27-11-03 00:18

Peter K. Nielsen wrote:
> [...]
en
> afgørelse træffes på, og på hvordan man behandler skriftlige

Du kan klage til den pågældende politiske myndighed, der har med
området at gøre. F.eks. kan du i København klage til
skoleborgmesteren -og du kan også føre sag ved domstolene, hvis du
mener at noget er galt juridisk.

--
ahw

Fra : Padre

Dato : 29-11-03 19:58

> Bemærk det er ikke en afgørelse jeg vil klage over, men den måde en
> afgørelse træffes på, og på hvordan man behandler skriftlige henvendelser.

Man kan jo altid gå til Folketingets Ombudsmand, han behandler klager over
forvaltningsmæssige mangler etc. Han kan ikke omgøre konkrete afgørelser,
men det lyder også mere som om, du ønsker at henlede opmærksomheden på, at
kommunens sagsbehandling efter din opfattelse ikke lever op til
forvaltningslovens krav og definitionerne på god forvaltningsskik i
almindelighed ?

Padre

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 29-11-03 21:52

"Padre" <spirito_santo@nospam.yahoo.com> wrote in message

> Man kan jo altid gå til Folketingets Ombudsmand, han behandler klager over
> forvaltningsmæssige mangler etc. Han kan ikke omgøre konkrete afgørelser,

Tak for rådet

> [...]
> kommunens sagsbehandling efter din opfattelse ikke lever op til
> forvaltningslovens krav og definitionerne på god forvaltningsskik i

Du har fuldstændig ret. Det er sleve sagsbehandlingen som både efter vores
og vores bisidders mening, der langt fra lever op til det vi forstår ved god
forvaltnings skik. Bl.a. besvarer man over hovedet ikke skriftlige
henvendelser om aktsindsigt. Spørgsmål (relevante og kværulerende spørgsmål
bliver heller ikke besvaret, ligesom man ikke vil fortælle hvor høringssvar
skal sendes hen og hvornår "sagen" skal behandles. Så jo det er selve
sagsbehandlingen vi vil klage over

Peter

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 29-11-03 22:01

"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> wrote in message

UuuPS
Der skulle have stået relevante og IKKE kværulerende naturligvis

Peter

Fra : Padre

Dato : 29-11-03 22:21

> Der skulle have stået relevante og IKKE kværulerende naturligvis

Øv, jeg havde ellers forstået det som et bøde-og, og sad og tænkte, at du da
i det mindste udviste selverkendelse

Men hvad med statsamtmanden jf § 48 i lov om kommuners styrelse ?

§ 48. Statsamtmanden fører tilsyn med, at kommunerne og kommunale
fællesskaber, jf. § 60, overholder den lovgivning, der særligt gælder for
offentlige myndigheder, herunder kommunale forskrifter, der er udstedt i
medfør af denne lovgivning, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. Statsamtmanden fører ikke tilsyn med, at kommunerne og kommunale
fællesskaber, jf. § 60, overholder ansættelsesretlige regler.
Stk. 3. Statsamtmanden fører ikke tilsyn, i det omfang særlige klage- eller
tilsynsmyndigheder kan tage stilling til den pågældende sag.
48a§ 48a. Statsamtmanden beslutter, om der er tilstrækkeligt grundlag for at
rejse en tilsynssag.

Padre

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 30-11-03 11:52

> Øv, jeg havde ellers forstået det som et bøde-og, og sad og tænkte, at du
da
> i det mindste udviste selverkendelse
>
> Men hvad med statsamtmanden jf § 48 i lov om kommuners styrelse ?

Både og, det råd kan jeg ikke rigtig gennemskue. Iden konkrete sag er både
kommune og amt indblandet, og de har meget travlt med at henvise til
hinanden. Ikke engang vores advokat, kan finde ud af/få klar besked på hvor
vi f. eks skal sende høringssvar.

> [...]
> tilsynsmyndigheder kan tage stilling til den pågældende sag.
> 48a§ 48a. Statsamtmanden beslutter, om der er tilstrækkeligt grundlag for

men hvad med amterne? er de også omfattet af statsamandens virksomhed?

Peter

Fra : Padre

Dato : 30-11-03 21:30

> [...]
> kommune og amt indblandet, og de har meget travlt med at henvise til
> hinanden. Ikke engang vores advokat, kan finde ud af/få klar besked på

Statsamtmandens tilsyn omfatter amtskommunerne jf. § 47 i lov om kommuners
styrelse.

Fidusen for dig er, at der er tale om en legalitetskontrol, dvs. vurdering
af, om sagsbehandlingen overholder lovens krav og om afgørelsen er korrekt.
Det, der ikke kan vurderes af statsamtmanden, er skønsmæssige afgørelser,
men det er jo netop heller ikke så vigtigt for dig, hvis det er
sagsbehandlingen, du er utilfreds med.

Padre

§ 47. Tilsynet med kommunerne varetages af vedkommende statsamtmand, jf.
stk. 2.
Stk. 2. Tilsynet med amtskommunerne og de øvrige kommuner beliggende i
Københavns og Frederiksborg Amter samt med Københavns, Frederiksberg og
Bornholms Kommuner varetages af statsamtmanden for Københavns Amt. Tilsynet
med amtskommunerne og de øvrige kommuner beliggende i Vestsjællands,
Roskilde og Storstrøms Amter varetages af statsamtmanden for Vestsjællands
Amt. Tilsynet med amtskommunerne og de øvrige kommuner beliggende i
Sønderjyllands, Ribe og Fyns Amter varetages af statsamtmanden for
Sønderjyllands Amt. Tilsynet med amtskommunerne og de øvrige kommuner
beliggende i Århus, Vejle og Ringkjøbing Amter varetages af statsamtmanden
for Århus Amt. Tilsynet med amtskommunerne og de øvrige kommuner beliggende
i Nordjyllands og Viborg Amter varetages af statsamtmanden for Nordjyllands
Amt.
Stk. 3. Tilsynet med kommunale fællesskaber, jf. § 60, varetages af den
statsamtmand, der efter stk. 2 varetager tilsynet med de deltagende
kommuner. Varetages tilsynet med de deltagende kommuner ikke af samme
statsamtmand, udøves tilsynet af den statsamtmand, der efter stk. 2
varetager tilsynet med fællesskabets hjemstedskommune.
Stk. 4. Statsamtmanden er i udøvelsen af tilsynet ikke undergivet indenrigs-
og sundhedsministerens instruktioner. Indenrigs- og sundhedsministeren kan
fastsætte generelle forskrifter for udøvelsen af statsamtmandens beføjelser
som led i tilsynet.
Stk. 5. Vedkommende statsamtmand, jf. stk. 2, skal have bestået juridisk
kandidateksamen.
Stk. 6. De opgaver, der i denne lovs kapitel VI og VII er henlagt til
statsamtmanden, varetages af den statsamtmand, der efter stk. 2 og 3
varetager tilsynet med vedkommende kommune eller kommunale fællesskab.