Lejeloven §98
Fra : Familien Kofoed

Dato : 26-11-03 21:14

Kan en udlejer forringe lejelovens bestemmelser? I kontrakten til den
lejlighed min datter skal flytte ind i står der :
"Den i Lejeloven § 98 stk. 2 anførte frist på 2 uger er aftalt forlænget til
2 måneder"

Lejeloven § 98 siger : Det lejede skal være fraflyttet senest kl. 12,00 på
fraflytningsdagen. Lejeren skal aflevere det lejede i samme stand som ved
overleveringen med undtagelse af den forringelse, som skyldes slid og ælde,
og som ikke er omfattet af lejerens vedligeholdelsespligt, samt mangler, som
det påhviler udlejeren at udbedre. Det kan ikke pålægges lejeren at bringe
det lejede i bedre stand end den, hvori han overtog det lejede.
Stk. 2. Udlejeren kan ikke gøre krav i medfør af stk. 1 gældende, når der er
forløbet mere end 2 uger fra fraflytningsdagen. Dette gælder dog ikke, hvis
mangelen ikke kan erkendes ved anvendelse af sædvanlig agtpågivenhed eller
lejeren har handlet svigagtigt..."

Er der noget her der skal en advokat på ?

Vagn Kofoed

Fra : Padre

Dato : 26-11-03 22:07

> [...]
> lejlighed min datter skal flytte ind i står der :
> "Den i Lejeloven § 98 stk. 2 anførte frist på 2 uger er aftalt forlænget

Visse af lejelovens bestemmelser kan fraviges, og § 98, stk. 2 er en af dem.

Det fremgår af § 99, at dt kun er § 98, stk. 1, 3. pkt., som ikke kan
fraviges (i det kapitel)

Padre

Fra : Familien Kofoed

Dato : 27-11-03 08:07

"Padre" <spirito_santo@nospam.yahoo.com> wrote in message

> [...]
dem.

> Det fremgår af § 99, at dt kun er § 98, stk. 1, 3. pkt., som ikke kan

Tusind tak for svaret. Jeg var helt svedt ved tanken om at skulle læse hele
loven igennem for at finde sådan en undtagelse.

Vagn Kofoed

Familien Kofoed, Rebild støtter
Julemærkesagen

Fra : Nielsen

Dato : 27-11-03 12:42

Padre wrote:

> [...]
>
> Det fremgår af § 99, at dt kun er § 98, stk. 1, 3. pkt., som ikke kan

Et andet spørgsmål er imidlertid, om en sådan aftale kan anses for
vedtaget, idet det ikke fremgår, hvad bestemmelsen i § 98, stk. 2 går ud
på. Der er domspraksis, der siger, at et sådant vilkår ikke kan anses
for vedtaget.

Endvidere kan man diskutere anvendeligheden af en så lang frist. Hvis
udlejer fremsætter krav efter 1 måned og 29 dage, vil lejerne alt andet
lige have lettere ved at komme igennem med en påstand om, at de af
udlejer påberåbte mangler ikke var tilstede ved fraflytningen, end hvis
kravet kommer efter 13 dage. Der kan ske mange "ting" i et lejemål på 2
måneder.

mvh. Kim

Fra : Sigrun

Dato : 01-12-03 18:57

Det er en efterhånden meget almindeligt, at man i lejekontrakten aftaler en
forlængelse af fristen i lejelovens §98 stk. 2
Idet LL §98 stk. 2 kan fraviges ved aftale, er det lovligt og der kan ikke
gøres noget ved det, hvis lejekontrakten er underskrevet.

Med venlig hilsen
Sigrun
http://www.sigrun.dk/sigrun/hvem.htm