Klage over defekt ved produkt.
Fra : Henrik Madsen

Dato : 24-11-03 18:02

Hej

For snart 3 år siden købte jeg en Force receiver til modtagelse af
digitale sattelit signaler, denne blev købt i en speciel version som
skulle kunne snakke sammen med mit B&O fjernsyn (B&O remote kan styre
receiveren)

Jeg fandt hurtigt ud af at der var en fejl i softwaren i receiveren
som gør at når man bruger drejesoklen så popper menuen frem, det
drejer sig altså om en forkert implementering af den måde B&O sender
kommandoer til receiveren..

Force har for ca 1-1 1/2 år siden erkendt denne fejl og har lovet at
rette denne men dette er endnu ikke sket og de holder bare en hen med
snak og lover at der sker nok noget senere, men de har travlt med nye
receivere..

Problemet er at de har leveret denne receiver hvor den funktionalitet
der hedder B&O kompatibel kostede 1200 kroner ekstra i forhold til
basis modellen uden B&O kompatibilitet.

Jeg syntes jo egentligt Force har solgt mig en defekt vare og forsøgt
at holde mig hen mht den funktions rettelse og spørger derfor..

Har jeg nogen muligheder for nu snart 3 år efter jeg købte receiveren
at kræve handlen hævet eller kræve de 1200 kroner igen for den defekte
funktion, jeg gjorde dem opmærksom på dette indenfor garantien men de
har som sagt nu holdt mig hen med snak i snart 3 år..Resten af
receiveren fungerer upåklageligt, det er kun den specifikke funktion
jeg specifikt betalte 1200 ekstra for..

Kan jeg klage til forbrugerklagenævn eller skal jeg gå andre veje ??

Henrik Madsen

Fra : Jimmy

Dato : 24-11-03 21:38

> [...]
> har som sagt nu holdt mig hen med snak i snart 3 år..Resten af
> receiveren fungerer upåklageligt, det er kun den specifikke funktion

Har du noget bevis på at du har reklameret inden for garantien? 1½ år alt
for lang tid til at udbedre en mangel.

Fra : Henrik Madsen

Dato : 24-11-03 22:17

On Mon, 24 Nov 2003 21:37:30 +0100, "Jimmy" <no@no.dk> wrote:

>Har du noget bevis på at du har reklameret inden for garantien? 1½ år alt
>for lang tid til at udbedre en mangel.

Hmm, jeg var med i en beta testgruppe hvor vi skulle melde denne slags
fejl tilbage, kan også se om jeg ikke kan finde nogle emails, jeg har
ihvertfald nogen fra Marts 2003 hvor jeg brokker mig over at de ikke
har udbedret fejlen som lovet og hvor de lover mig at de vil kigge på
det på et senere tidspunkt, det der irriterer mig er at jeg skrev til
dem igen for en lille måned siden og idag kom svaret "Den er
nedprioriteret til fordel for nyere produkter..

Henrik Madsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-11-03 23:57

Henrik Madsen skrev:

>For snart 3 år siden købte jeg en Force receiver til modtagelse af
>digitale sattelit signaler [...]

Jeg ved ikke hvordan du står, men du har skadet din sag ved at
lade så lang tid forløbe efter at du klagede første gang.

--
Bertel

Fra : JBH

Dato : 25-11-03 01:09

> Jeg ved ikke hvordan du står, men du har skadet din sag ved at
> lade så lang tid forløbe efter at du klagede første gang.

Vil det dermed sige at en forhandler/producent kan undslå sit ansvar ved at
holde kunden hen med snak, hvis det han kan gøre det over længere tid ?
Henrik har jo påpeget fejlen hurtigt efter han modtog varen og flere gange
bedt om en udbedring ?

Nu bliver sagen syltet (og sikkert aldrig ordnet) til fordel for nyere
produkter.En form for kompensation burde han da kunne gøre krav på, selvom
beløbet sikkert er i småtingsafdelingen.

mvh
JBH

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-11-03 01:53

JBH skrev:

>Vil det dermed sige at en forhandler/producent kan undslå sit ansvar ved at
>holde kunden hen med snak, hvis det han kan gøre det over længere tid ?

Det sagde jeg ikke. Jeg sagde netop at jeg ikke ved hvor han
står. Faktisk udtrykte jeg mig ret præcist.

>Henrik har jo påpeget fejlen hurtigt efter han modtog varen og flere gange
>bedt om en udbedring ?

Ja, men han skulle ikke have ladet sig holde hen. Idet jeg går ud
fra at varen kostede mere end 500 kr., kunne han have henvendt
sig til forbrugerklagenævnet, og han kunne også have kontaktet en
sagfører - eller måske blot sat sig ind i nogen paragraffer og
talt med store bogstaver.

>Nu bliver sagen syltet (og sikkert aldrig ordnet) til fordel for nyere
>produkter.En form for kompensation burde han da kunne gøre krav på, selvom
>beløbet sikkert er i småtingsafdelingen.

Der skal nogen jurister til at kloge i om han har forspildt sin
chance eller der stadig er grundlag for at køre en sag.

--
Bertel

Fra : JBH

Dato : 25-11-03 02:55

> Det sagde jeg ikke. Jeg sagde netop at jeg ikke ved hvor han
> står. Faktisk udtrykte jeg mig ret præcist.

Oki. Forhandleren kan gavne sin sag ved at trække den i langdrag ved at
holde kunden hen med snak. ? Hvor længe mon der skal gå før han "vinder"
sagen.

Jeg har set flere eksempler på at en sælger har solgt en vare med en
fejl/mangel som ikke kan udbedres, så lukker man munden på folk i form af en
kompensation eller også "løber man dem træt" Kun i yderste fald går varen
retur.

> [...]
> sig til forbrugerklagenævnet, og han kunne også have kontaktet en
> sagfører - eller måske blot sat sig ind i nogen paragraffer og

Hvis han nu ellers var glad for produktet og fejlen ikke gjorde produktet
ubrugeligt.
Der er tale om en software opdatering, disse er vel kommet regelmessigt i
perioden, men betjeningsfejlen i programmet er aldrig blevet rettet

> Der skal nogen jurister til at kloge i om han har forspildt sin
> chance eller der stadig er grundlag for at køre en sag.

Ja. i så fald er der sikkert andre som vil gøre krav.

mvh
JBH

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-11-03 09:47

JBH skrev:

>Oki. Forhandleren kan gavne sin sag ved at trække den i langdrag ved at
>holde kunden hen med snak. ?

Hvis man aldrig gør noget aktivt for at få gennemtrumfet sine
rettigheder, vil en sløset eller svigagtig forhandler kunne
slippe af sted med at spare penge. Det er der ikke noget nyt
eller specielt i.

Købeloven sikrer en forbruger fire muligheder i forbindelse med
en reklamation. Det er klart at en normal forretning ikke bør
gøre det til et problem at få den slags ordnet, men hvis den ikke
gør, må man altså selv ud af starthullerne.

--
Bertel