Bortskaffelse af gammel ammunition
Fra : Gaius

Dato : 21-11-03 21:20

Hej
Er der en regel om at gammel ammunition skal afleveres et eller andet sted
(hvis man altså ikke selv skal bruge det)? Hos politiet f.eks. Eller skal
man bare smide det ud med husholdningsaffaldet? Det ville jo være synd hvis
nogle børn fik fingre i det og det gik galt.
Hilsen Gaius

Fra : Carsten Riis

Dato : 21-11-03 22:04

Gaius wrote:

> [...]
> man bare smide det ud med husholdningsaffaldet? Det ville jo være synd hvis
> nogle børn fik fingre i det og det gik galt.

Jeg ved ikke hvad der er af regler omkring gammel ammunition, men
almindelig sund fornuft siger vel, at du ikke skal smide det ud med alm.
husstands-affald.

Kontakt politiet!
Spørg dem hvad du skal gøre med det!

Politiets hjemmeside: http://www.politi.dk
Der er så links til den politikreds som du bor i!

--
Med venlig hilsen Carsten Riis

Fra : Sune Storgaard

Dato : 21-11-03 22:15

Gaius mumbled his insignificant opinion in:
3fbe7388$0$27372$edfadb0f@dread16.news.tele.dk

> [...]
> f.eks. Eller skal man bare smide det ud med husholdningsaffaldet? Det
> ville jo være synd hvis nogle børn fik fingre i det og det gik galt.

Kan faktisk ikke finde noget i våben loven, der direkte omhandler
afskaffelse, men du kommer nemt i klemme mht. opbevarings reglerne. En ting
er sikkert, det skal IKKE i affaldsspanden!

Politiet har ofte frit lejde kampagner hvor man kan aflevere den slags, men
jeg ved faktisk ikke hvad der sker hvis man kommer med noget uden for sådan
en periode. Men mon ikke de er til at tale med hvis du nu f.eks. "finder"
noget ammunition på en legeplads og afleverer..(i praksis lidt dumt at
starte en ballade ud af den historie). Ring til politiet og spørg hvordan du
skal forholde dig, brug evt. naboens telefon så dit hjem ikke bliver
ransaget 5 minutter efter

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-11-03 00:18

"Sune Storgaard" <speg-fjern@mail.dk> wrote in

> [...]
> ballade ud af den historie). Ring til politiet og spørg hvordan
> du skal forholde dig, brug evt. naboens telefon så dit hjem ikke

Hvem har sagt det var ulovlig ammunition ?

"Nogen gange kan ens liv godt føles som et puslespil, hvor brikkerne
bevæger sig og skifter farve og størrelse når man rører dem."
- Emme, http://emme.dk/2003_11_01_arkiv.html#106840650828914899

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-11-03 00:31

Sune Storgaard skrev:

>Politiet har ofte frit lejde kampagner hvor man kan aflevere den slags, men
>jeg ved faktisk ikke hvad der sker hvis man kommer med noget uden for sådan
>en periode.

Ingenting. Frit lejde-kampagner har primært reklameformål. Der er
i praksis frit lejde hele tiden. Alternativet var jo at folk
beholdt farlige sager hjemme fordi de ikke turde aflevere dem.

Jeg gik en dag ned på pilitistationen med en skarp patron som jeg
fandt i min baggård. Det var nul problem. Hvis jeg var kommet med
100 kg patroner, havde de nu nok boret lidt nærmere i hvor jeg
mon havde dem fra.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-11-03 00:32

Gaius skrev:

> Er der en regel om at gammel ammunition skal afleveres et eller andet sted

Gå til politiet.

>(hvis man altså ikke selv skal bruge det)?

Skal? Har du overvejet må? Det er langt fra alle der har lov at
opbevare ammunition. Men hvis det er noget du har (haft)
tilladelse til og vil af med, så er det bestemt ikke noget
problem.

--
Bertel

Fra : Gaius

Dato : 22-11-03 10:27

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
> opbevare ammunition. Men hvis det er noget du har (haft)
> tilladelse til og vil af med, så er det bestemt ikke noget

Det er nu noget jeg har arvet, så jeg har ingen tilladelse til at have det.
Men tak for svarene alle sammen!

Gaius

Fra : RoJo

Dato : 22-11-03 09:26

"Gaius" <Gaiusnews@FJERNhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
hvis
> nogle børn fik fingre i det og det gik galt.

Du smutter bare ned til politiet med det. De tager imod det uden videre.

Mvh
RoJo

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-11-03 16:40

On 2003-11-21, Gaius <Gaiusnews@FJERNhotmail.com> wrote:
> [...]
> man bare smide det ud med husholdningsaffaldet? Det ville jo være synd hvis
> nogle børn fik fingre i det og det gik galt.

Du skal fortælle dem du fandt det på kaden, da de ellers kunne
anklage dig for ulovlig våbenbesiddelse. Alternativt vente til
en frit lejde aktion.

Kan den lokale skytteklub ikke bruge det ? Har selv været med til
at bortskyde gammel 9mm panserbrydende ammunition fra 2. verdenskrig.

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 25-11-03 18:55

On Tue, 25 Nov 2003 15:39:58 +0000 (UTC), "Povl H. Pedersen"
<povlhp@via-epia.home.terminal.dk> wrote:

> [...]
>
>Kan den lokale skytteklub ikke bruge det ? Har selv været med til
>at bortskyde gammel 9mm panserbrydende ammunition fra 2. verdenskrig.

Skulle hilse og sige at det er en død opgave . Fik engang udleveret
ammunition anno 1974 på en øvelse og det kunne ikke holde
repetermekanismen i en G3 kørende, så jeg skulle sidde og genlade efter
hver eneste skud, lige indtil at vi fik nyt ammunition fra 2002
Flemming Jacobsen

Fra : Preben Andersen

Dato : 25-11-03 20:14

"Povl H. Pedersen" <povlhp@via-epia.home.terminal.dk> wrote in message

> Kan den lokale skytteklub ikke bruge det ? Har selv været med til
> at bortskyde gammel 9mm panserbrydende ammunition fra 2. verdenskrig.

9mm panserbrydende, til hvilket våben om jeg må spørge?

mvh
Preben

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-11-03 08:42

Povl H. Pedersen skrev:

>Du skal fortælle dem du fandt det på kaden, da de ellers kunne
>anklage dig for ulovlig våbenbesiddelse.

Synes du det er bedre at han bliver anklaget for falsk
forklaring? Som jeg før har skrevet kan han trygt henvende sig
til politiet.

>Kan den lokale skytteklub ikke bruge det ?

Jeg tvivler. Der er ikke noget stort udvalg af våben, og
finskytter vil nok tøve med at putte ukendt ammunition i deres
våben.

>Har selv været med til at bortskyde gammel 9mm panserbrydende
>ammunition fra 2. verdenskrig.

Det kan en skytteklub næppe gøre lovligt (hvis der altså findes
sådan noget ammunition?).

--
Bertel