/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
pengene tilbage?
Fra : Karina[6000]


Dato : 21-11-03 18:23

Hej NG

Den 9/10 2003 købte jeg en vinterjakke i Sisters Point i Kolding. D. 7/11
2003 indleverede jeg jakken til reperation, da lynlåsen var gået i stykker..
uden brok sagde ekspedienten at hun ville sende jakken til skrædder, hvor
jeg fik at vide at den ville blive repareret hurtigst muligt. Hun lovede at
ringe til mig, så snart den var kommet tilbage. I dag 21/11 2003 går jeg
selv ned i butikken, da jeg ikke har hørt noget fra dem endnu, og undrer mig
over hvorfor det tager så lang tid at reparere en lynlås.. Da jeg kommer
derned ringer ekspedienten til skrædderen.. Skrædder har ikke min jakke og
spørger ekspedienten om hun er sikker på at den er sendt. Da jakken heller
ikke befinder sig i butikken, får jeg den besked at hun vil ringe til mig
senere i dag for hun ved ikke lige hvor den er blevet af....
For lidt siden, ved en 6-tiden ringer hun og fortæller at man desværre ikke
kunne reparerer jakken (har lidt på fornemmelsen at den bare er "blevet
væk") og jeg derfor kan få et tilgodebevis.. De har ikke flere af den jakke
jeg købte, den eneste mulighed jeg har er at vælge en anden jakke i
butikken, da hun ikke ville give mig pengene tilbage...

kan jeg få pengene tilbage i denne situation hvor butikken ikke kan give mig
en tilsvarende vare?

mvh

Karina







 
 
Martin Petersen (21-11-2003)
Kommentar
Fra : Martin Petersen


Dato : 21-11-03 19:19

Karina[6000] (kwh@FJERNfoxylady.dk) skrev følgende:
> Hej NG
>
> Den 9/10 2003 købte jeg en vinterjakke i Sisters Point i Kolding. D.
> 7/11 2003 indleverede jeg jakken til reperation, da lynlåsen var gået
> i stykker.. uden brok sagde ekspedienten at hun ville sende jakken
> til skrædder, hvor jeg fik at vide at den ville blive repareret
> hurtigst muligt. Hun lovede at ringe til mig, så snart den var kommet
> tilbage. I dag 21/11 2003 går jeg selv ned i butikken, da jeg ikke
> har hørt noget fra dem endnu, og undrer mig over hvorfor det tager så
> lang tid at reparere en lynlås.. Da jeg kommer derned ringer
> ekspedienten til skrædderen.. Skrædder har ikke min jakke og spørger
> ekspedienten om hun er sikker på at den er sendt. Da jakken heller
> ikke befinder sig i butikken, får jeg den besked at hun vil ringe til
> mig senere i dag for hun ved ikke lige hvor den er blevet af....
> For lidt siden, ved en 6-tiden ringer hun og fortæller at man
> desværre ikke kunne reparerer jakken (har lidt på fornemmelsen at den
> bare er "blevet væk") og jeg derfor kan få et tilgodebevis.. De har
> ikke flere af den jakke jeg købte, den eneste mulighed jeg har er at
> vælge en anden jakke i butikken, da hun ikke ville give mig pengene
> tilbage...
>
> kan jeg få pengene tilbage i denne situation hvor butikken ikke kan
> give mig en tilsvarende vare?

Citat fra: http://www.fi.dk/ret/kobeloven/bytte/gavekort/

"Du behøver ikke finde dig i at modtage et tilgodebevis, hvis varen har en
fejl. Hvis en vare har en fejl, skal sælgeren reparere, ombytte eller give
pengene tilbage efter reglerne i Købers rettigheder når varen har en
mangel." Som leder til
http://www.fi.dk/ret/kobeloven/fejlogmangler/kobersret/ ....

Så umiddelbart skal du kunne få dine penge igen.

- Martin

>
> mvh
>
> Karina



Karina[6000] (21-11-2003)
Kommentar
Fra : Karina[6000]


Dato : 21-11-03 19:44


"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]vvs.dk> skrev i en meddelelse
news:bplkr0$2pe4$1@news.cybercity.dk...
> Karina[6000] (kwh@FJERNfoxylady.dk) skrev følgende:
> > Hej NG
> >
> > Den 9/10 2003 købte jeg en vinterjakke i Sisters Point i Kolding. D.
> > 7/11 2003 indleverede jeg jakken til reperation, da lynlåsen var gået
> > i stykker.. uden brok sagde ekspedienten at hun ville sende jakken
> > til skrædder, hvor jeg fik at vide at den ville blive repareret
> > hurtigst muligt. Hun lovede at ringe til mig, så snart den var kommet
> > tilbage. I dag 21/11 2003 går jeg selv ned i butikken, da jeg ikke
> > har hørt noget fra dem endnu, og undrer mig over hvorfor det tager så
> > lang tid at reparere en lynlås.. Da jeg kommer derned ringer
> > ekspedienten til skrædderen.. Skrædder har ikke min jakke og spørger
> > ekspedienten om hun er sikker på at den er sendt. Da jakken heller
> > ikke befinder sig i butikken, får jeg den besked at hun vil ringe til
> > mig senere i dag for hun ved ikke lige hvor den er blevet af....
> > For lidt siden, ved en 6-tiden ringer hun og fortæller at man
> > desværre ikke kunne reparerer jakken (har lidt på fornemmelsen at den
> > bare er "blevet væk") og jeg derfor kan få et tilgodebevis.. De har
> > ikke flere af den jakke jeg købte, den eneste mulighed jeg har er at
> > vælge en anden jakke i butikken, da hun ikke ville give mig pengene
> > tilbage...
> >
> > kan jeg få pengene tilbage i denne situation hvor butikken ikke kan
> > give mig en tilsvarende vare?
>
> Citat fra: http://www.fi.dk/ret/kobeloven/bytte/gavekort/
>
> "Du behøver ikke finde dig i at modtage et tilgodebevis, hvis varen har en
> fejl. Hvis en vare har en fejl, skal sælgeren reparere, ombytte eller give
> pengene tilbage efter reglerne i Købers rettigheder når varen har en
> mangel." Som leder til
> http://www.fi.dk/ret/kobeloven/fejlogmangler/kobersret/ ....
>
> Så umiddelbart skal du kunne få dine penge igen.

Er der andre der kan bekræfte det?
Evt. med nogle paragraffer?

mvh

Karina



Bertel Lund Hansen (21-11-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 21-11-03 20:04

Karina[6000] skrev:

>> Så umiddelbart skal du kunne få dine penge igen.

>Er der andre der kan bekræfte det?

Ja. Se mit andet svar.

>Evt. med nogle paragraffer?

Jeg henviste til købelovens § 78 der siger at du kan hæve
handelen. Det betyder at du skal stilles osm om du slet ikke
havde handlet - dvs. alle penge igen, og ingen binding til
butikken.

Der er ikke en paragraf der specificeret at det forholoder sig
sådan, men det er hvad lovens ord betyder. Der står præcis som 4.
mulighed:

   4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Bertel Lund Hansen (21-11-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 21-11-03 19:54

Karina[6000] skrev:

>kan jeg få pengene tilbage i denne situation hvor butikken ikke kan give mig
>en tilsvarende vare?

Ja.

Som udgangspunkt har man som forbrugerkøber fire muligheder:
1) reparation
2) omlevering (en ny vare magen til)
3) nedslag i prisen
4) hæve handelen

1), 2) og 3) er desværre udelukket. Du kan derfor kræve 4).
Bemærk at tilbud om en jakke af en anden type ikke opfylder
kravene til omlevering.

Butikken har *ingen* ret til at nøjes med at give dig et
tilgodebevis, men som kunde kan man naturligvis vælge den løsning
- hvis man vil.

Henvis til købelovens § 78 stk 1. Det er den der sikrer dig de
fire muligheder og de er nummeret som ovenstående.

Hvis de stadig slår sig i tøjret, så meddel dem at du dels vil
kontakte forbrugerklagenævnet, og dels vil udbrede dig videre i
en offentlig debatgruppe om deres overtrædelser af dansk
lovgivning.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Karina[6000] (21-11-2003)
Kommentar
Fra : Karina[6000]


Dato : 21-11-03 20:48

Jeg siger mange tak for svaret! Synes heller ikke det var rimeligt

mange venlige hilsner Karina



Martin Petersen (21-11-2003)
Kommentar
Fra : Martin Petersen


Dato : 21-11-03 21:04

Karina[6000] (kwh@FJERNfoxylady.dk) skrev følgende:
> Jeg siger mange tak for svaret! Synes heller ikke det var rimeligt

Held og lykke med butikken! :)

- Martin

>
> mange venlige hilsner Karina



Karina[6000] (21-11-2003)
Kommentar
Fra : Karina[6000]


Dato : 21-11-03 21:12


> Hvis de stadig slår sig i tøjret, så meddel dem at du dels vil
> kontakte forbrugerklagenævnet, og dels vil udbrede dig videre i
> en offentlig debatgruppe om deres overtrædelser af dansk
> lovgivning.
>

ohh, nu er der bare det problem at min jakke koster 400 og
forbrugerklagenævnet tager sig ikke af sager under 500.. right? hvad skal
jeg så true med hvis de ikke makker ret?

mvh

Karina



kaninfisker@ofir.dk (21-11-2003)
Kommentar
Fra : kaninfisker@ofir.dk


Dato : 21-11-03 22:46

Civilt søgsmål...! (dyrt)



Karina og Christian (21-11-2003)
Kommentar
Fra : Karina og Christian


Dato : 21-11-03 23:14

<kaninfisker@ofir.dk> wrote in message
news:3fbe878c$0$69917$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
[klip]
> Civilt søgsmål...! (dyrt)

Ja, men der er - under visse nærmere betingelser - mulighed for fri proces.

Du kan opsøge din lokale retshjælp, der gratis kan rådgive dig om, hvad du
kan stille op i situationen.

Med venlig hilsen
Karina



Karina[6000] (23-11-2003)
Kommentar
Fra : Karina[6000]


Dato : 23-11-03 20:19


>
> Ja, men der er - under visse nærmere betingelser - mulighed for fri
proces.
>
> Du kan opsøge din lokale retshjælp, der gratis kan rådgive dig om, hvad du
> kan stille op i situationen.

Hejsa Navnesøster :)

Hvad vil fri proces sige?

mvh

Karina



Karina og Christian (23-11-2003)
Kommentar
Fra : Karina og Christian


Dato : 23-11-03 23:28

"Karina[6000]" <kwh@FJERNfoxylady.dk> wrote in message
news:bpr17v$f99$1@sunsite.dk...
[klip]
> Hejsa Navnesøster :)

Hejsa selv navnesøster

> Hvad vil fri proces sige?

Fri proces vil sige i store træk sige, at man kan få det offentliges hjælp
til dækning af de udgifter, man måtte have i forbindelse med førelse af sin
sag.

I den forbindelse skal man dels opfylde nogle økonomiske betingelser - man
må ikke have en årsindkomst, der overstiger vist nok 224.000 for enlige og
omkring 289.000 for ægtefæller (jeg er ikke helt sikker på tallene, da jeg
ikke lige har slået dem op - men det kan jeg selvfølgelig gøre).

Derudover skal man have en rimelig sandsynlighed for at vinde sin sag. Dette
vurderes, når man indsender en fri proces-ansøgning.

Dertil kommer i øvrigt, at mange mennesker har en retshjælpsforsing i deres
almindelige forsikring, der muligvis også kan træde ind og hjælpe, ligesom
det også er muligt at få retshjælp hos advokater.

I det omfang du ønsker at få en lidt mere præcis forklaring, er du velkommen
til at smide mig en mail

Med venlig hilsen
Karina



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408879
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste