Påvirkning af aktiekurs
Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-11-03 14:54

Vi har en lille debat kørende i dk.erhverv.direkte-salg om påvirkning af
aktiekurser. Debatten er opstået som følge af, at GIIcorp har deres egen
aktiebørs, hvor de garanterer at aktien (firmaets egen) ikke kan stige
eller falde med mere end 10 procent. Man styrer så kursen ved selv at
købe eller sælge aktier, så kursen holdes inden for denne grænse.

Mit bud er, at den slags er ulovligt for et børsnoteret selskab i
Danmark (og sikkert også mange andre lande), idet der er tale om
kursmanipulation. Er der nogen, der kan henvise til paragraffer og gerne
forsyne henvisningen med en forklaring på almindelig dansk?

Er reglerne anderledes, hvis der er tale om et aktieselskab, der ikke er
noteret på børsen?

Indlægget er sendt til både dk.erhverv.direkte-salg og til
dk.videnskab.jura med opfølgning til juragruppen. Skulle nogen i
dk.erhverv.direkte-salg have ikke-juridiske bemærkninger til mit
spørgsmål, bedes opfølgningen ændres til direkte-salgsgruppen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : buffis

Dato : 20-11-03 16:41

> [...]
> dk.erhverv.direkte-salg have ikke-juridiske bemærkninger til mit
> spørgsmål, bedes opfølgningen ændres til direkte-salgsgruppen.

efter hvad jeg har fået fra spillemyndigheden T&S så tror jeg at den
sammensætning GIIcorp's aktiemarked har går ind under hvad de kalder spil.
og spil kan du vel regulere lige nøjagtigt som du vil eller hvad. men kan
deres aktie marked gå ind under reglerne for et aktie marked som foreksempel
en børs så er det nok i strid med reglerne at regulere på den måde

Fra : buffis

Dato : 20-11-03 18:04