Moms på tværs af EU grænser ?
Fra : Sonil

Dato : 20-11-03 13:57

Hej med jer,

Er der en der kender momsloven og som kan hjælpe mig med dette spørgsmål ?

Virksomhed A og virksomhed B ligger i hvert sit land som begge er indenfor
EU.
Virkomhed A fakturerer virksomhed B for IT konsulentydelser.
Begge virksomheder er momsregistreret i deres respektive lande.
Virksomhed A kender virksomhed B's lokale momsnummer.

Skal virksomhed A påføre sin faktura med sit lands gældende momssats, når
der skrives fakturaer til virksomhed B ?

Jeg selv er af den opfattelse at der ikke faktureres moms på tværs af EU
lande, men jeg er ikke sikker.

Mvh
Søren

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 20-11-03 13:59

"Sonil" <sonil@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Skal virksomhed A påføre sin faktura med sit lands gældende momssats, når
> der skrives fakturaer til virksomhed B ?

Nej. Kun hvis A sælger for over svjh 250.000 kr. om året...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 20-11-03 14:01

meddelelse
> Nej. Kun hvis A sælger for over svjh 250.000 kr. om året...

Sådan er det i hvert fald, når der sælges til DK.
Jeg ved ikke om reglerne er de samme mht. maks. grænsen når vi taler den
anden vej eller mellem andre EU lande...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Nicolai Lang

Dato : 20-11-03 15:52

On Thu, 20 Nov 2003 13:59:25 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>"Sonil" <sonil@ofir.dk> skrev i en meddelelse
>

>Nej. Kun hvis A sælger for over svjh 250.000 kr. om året...

Det har ikke noget at gøre med B2B salg. Den grænser gælder hvornår
man skal opkræve modtagerlandets moms fremfor momsen i det land som
man har forretning i.

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Nicolai Lang

Dato : 20-11-03 15:54

On Thu, 20 Nov 2003 13:56:34 +0100, "Sonil" <sonil@ofir.dk> wrote:

>Jeg selv er af den opfattelse at der ikke faktureres moms på tværs af EU
>lande, men jeg er ikke sikker.

Sålænge det er mellem momsregistrerede virksomheder (som det er i dit
eksempel) så har du fuldstændig ret.

Det momsfrie beløb skal indberettes på momsopgørelsen, og derudover
skal man udfylde lister med modtagers WAT (SE/CVR) nummer.

Disse lister skal udfyldes kvartalsvis også selvom man selv afregner
moms hvert halvår.

Du burde kunne finde fyldestgørende information på ToldSkat.dk under
erhverv.

Mvh
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Sonil

Dato : 20-11-03 18:24

> Sålænge det er mellem momsregistrerede virksomheder (som det er i dit
> eksempel) så har du fuldstændig ret.

Hej Nicolai,

Kan du henvise til et sted (momsloven ? ), der bekræfter dette ?

Hvad er så "intrastat" osv. ? Er det ikke til netop at refundere moms mellem
lande ?

Mvh
Søren

Fra : Nicolai Lang

Dato : 20-11-03 18:48

On Thu, 20 Nov 2003 18:23:45 +0100, "Sonil" <sonil@ofir.dk> wrote:

>Kan du henvise til et sted (momsloven ? ), der bekræfter dette ?

ToldSkat.dk, vejledninger til erhverslivet.

! Vejledninger til virksomheder
! Moms ved EU-varehandel; momspligtige virksomheder (Nyeste gældende
! fra den 1. september 2001)

! -------------------------------------------------------------------
! Serienummer E nr. 41
! Version 1.2 digital
! Udgivelsestidspunkt 1. september 2001
! Resume Denne vejledning indeholder de regler, der gælder for
! momspligtige virksomheders køb og salg af varer (herunder
! transportmidler) indenfor EU.

! "Varekøb"
! Hvis De køber varer fra momsregistrerede virksomheder i andre
! EU-lande, skal De som udgangspunkt betale moms i Danmark.

! Det sker ved, at varen sælges til Dem uden moms, hvorefter De selv
! beregner momsen. De skal anvende den danske momssats ved beregning
! af momsen. Det er altså den, der erhverver varen, der beregner og
! betaler moms.

Jeg kan godt se jeg tog lidt fejl - jeg har ikke i de sidste mange år
købt i andre EU lande, vi eksporterer kun :)

! Salg til registrerede virksomheder
! Når De sælger en vare til en momsregistreret virksomhed (jf.
! definitionen i ordlisten) i et andet EU-land, skal De ikke beregne
! moms hvis følgende betingelser er opfyldte:

! - varerne transporteres fysisk til et andet EU-land
! - det momsnummer, hvorunder køberen er momsregistreret i et andet
! EU-land, fremgår af fakturaen.

Men min viden ang. salg er heldigvis god nok

>Hvad er så "intrastat" osv. ? Er det ikke til netop at refundere moms mellem
>lande ?

Fra samme vejledning (godt du kom ind på det, der går nok ikke så
mange år før vi er opppe i de tal her):

! Danmarks Statistik indsamler statistikoplysninger om handel mellem
! EU-landene. Til brug herfor er "Intrastat" oprettet.

! Intrastat har alene til formål at indsamle oplysninger vedrørende
! samhandelen. Det drejer sig som udgangspunkt om oplysninger, der for
! ikke EU-lande indsamles ved hjælp af enhedsdokumentet.

! Det er ikke alle momsregistrerede virksomheder, der skal afgive
! oplysninger til Intrastat. Der gælder visse mindstegrænser.

! Mindstegrænserne er:

! EU-varekøb: 1.500.000 kr. årligt
! EU-varesalg: 2.500.000 kr. årligt

! Hvis Deres samhandel med andre EU-lande overstiger disse
! mindstegrænser, skal De i hver kalendermåned afgive oplysninger til
! Intrastat. Er samhandlen under mindstegrænsen, skal De ikke afgive
! statistikoplysninger.

! Danmarks Statistik tager stilling til, om Deres virksomhed skal give
! oplysninger i Intrastat-systemet. Hvis det er tilfældet, vil De
! blive kontaktet af Danmarks Statistik.

! Danmarks Statistik har udarbejdet en vejledning om Intrastat.
! Vejledningen fås ved henvendelse til Danmarks Statistik - tlf. nr.
! 39 17 39 17.

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com