Karantæne fra A-kassen...
Fra : AnlægsgartnerJohn

Dato : 20-11-03 11:00

Hej Gruppe!

Jeg søger nogen der evt. har erfaringer med, at føre en ankesag mod eller er
inde i lovgivningen omkring A-kasserne og deres karatæneregler!
Årsagen er den, at jeg desværre helt havde svedt ud, at jeg skulle møde til
en samtale om udarbejdelse af en individuel handlingsplan. Da jeg dagen
efter kommer i tanke om min forglemmelse, kontakter jeg AF, der så bare
indkalder mig påny. Nogle dage senere modtager jeg så et brev fra A-kassen,
der fortæller, at jeg pga. udeblivelsen får 3 ugers karantæne!
Jeg synes jo afgørelsen er ret hård, da jeg jo ikke bare bliver væk, men
beklageligvis glemmer mødet.

Håber på gode råd...

Mvh. John...

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 20-11-03 11:05

"AnlægsgartnerJohn" <anlaegsgartnerjrb@NOSPAM5750.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der fortæller, at jeg pga. udeblivelsen får 3 ugers karantæne!
> Jeg synes jo afgørelsen er ret hård, da jeg jo ikke bare bliver væk, men

Jeg har selv "glemt" et møde hos AF. Jeg talte mig fra den, men hvis jeg
ikke havde kunne det, ville jeg miste dagpenge fra dagen, hvor mødet var til
dagen, hvor jeg tog kontakt. Jeg tog kontakt dagen efter, så jeg ville højst
have mistet dagpenge i en dag...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : thomas schreiber

Dato : 20-11-03 11:39

> [...]
> der fortæller, at jeg pga. udeblivelsen får 3 ugers karantæne!
> Jeg synes jo afgørelsen er ret hård, da jeg jo ikke bare bliver væk, men

Hvad vil du anke? At du ikke kom til et møde du er blevet indkaldt til? Hvor
lang tids varsel har du haft? Det er vel det samme om hvis du kører 40km/t
for hurtigt i din bil, og så mener din fartbøde er urimelig, fordi du havde
glemt du kun måtte køre 80km/t. En regel/lov er en regel/lov.

--

Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 20-11-03 11:59

"thomas schreiber" <nospam@nospam.com> skrev i en meddelelse
> [...]
havde
> glemt du kun måtte køre 80km/t. En regel/lov er en regel/lov.

Men hvis du får en bøde på 10.000 kr. for at kører 40 km/t for stærkt, vil
du så ikke brokke dig?

Jeg tror det er straffen (3 ugers karantæne) der er problemet...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : thomas schreiber

Dato : 20-11-03 12:10

> Men hvis du får en bøde på 10.000 kr. for at kører 40 km/t for stærkt, vil
> du så ikke brokke dig?

Jo selvfølgelig, hvis bøden er takseret til 400kr ville jeg naturligvis.
Hvis jeg på forhånd vidste at bøden var takseret til 10K, så måtte jeg bare
være sur på mig selv, og lære af min fejl.

> Jeg tror det er straffen (3 ugers karantæne) der er problemet...
>
> --
> Mvh. Morten Fruergaard
> www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
> www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
> 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...

Kan godt se problemet, og det er meget ærgeligt, men man ligger nu engang
som man selv har redt.

--

Venligst,
Thomas Schreiber (8000 Århus C)

Fra : Jesper Sloth

Dato : 20-11-03 13:51

> [...]
> der fortæller, at jeg pga. udeblivelsen får 3 ugers karantæne!
> Jeg synes jo afgørelsen er ret hård, da jeg jo ikke bare bliver væk, men

Hej

Her er et udklip af reglerne.

Kapitel 10

Manglende ret til dagpenge i en periode

§ 29. Et medlem kan ikke få dagpenge, så længe medlemmet udebliver fra en
samtale eller en aktivitet i a-kassen, som a-kassen har indkaldt medlemmet
til skriftligt og personligt.

Stk. 2. Medlemmet kan igen få dagpenge, når medlemmet har henvendt sig til
a-kassen om samtalen eller aktiviteten.

§ 30. Et medlem kan ikke få dagpenge, så længe medlemmet uden en gyldig
grund, jf. bekendtgørelse om selvforskyldt ledighed, udebliver fra en
formidlingssamtale eller en samtale vedrørende tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller udarbejdelse eller revision af en jobplan, som
AF har indkaldt medlemmet til skriftligt og personligt og med angivelse af
samtalens formål.

Stk. 2. Medlemmet kan igen få dagpenge, når medlemmet har henvendt sig til
AF eller a-kassen vedrørende udeblivelsen.

Stk. 3. Henvender medlemmet sig til AF før samtalen eller samme dag, som
samtalen skulle have været afholdt, kan medlemmet ikke få dagpenge for den
dag, hvor samtalen skulle have været afholdt.

§ 31. Et medlem kan ikke få dagpenge, så længe medlemmet udebliver fra andre
end de i § 30 nævnte møder eller aktiviteter, som AF har indkaldt medlemmet

Håber det hjælper.

Mvh

Jesper

Fra : TGD

Dato : 20-11-03 16:46

> [...]
> der fortæller, at jeg pga. udeblivelsen får 3 ugers karantæne!
> Jeg synes jo afgørelsen er ret hård, da jeg jo ikke bare bliver væk, men

Du sender din klage til A-kassen giver de dig ikke medhold kan du klage til
arbejdsmarkedsdirektoratet igennem A-kassen.

Disse spørgsmål skal du stille til din A-kasse da det er dem der skal
vejlede dig ligeså burde du have fået en klagevejledning vedlagt deres
afgørelse/sanktion.

Fra : AnlægsgartnerJohn

Dato : 21-11-03 09:57

Hej Gruppe og tak for Jeres svar!
Jeg har nu studeret lovgivningen på området nærmere og er kommet frem til,
at det må være et spørgsmål om, hvordan den enkelte A-kasse medarbejder
tolker situationen. I min situation har hun så vuderet, at der ikke er tale
om en "undskyldelig forglemmelse", som jeg jo hævder, at det er. Hun
henviser så til Arbejdsdirektoratets bekendgørelse om selvforskyldt ledighed
Nr. 514 af 17 juni 2003, dog uden nærmere, at henvise til nogen §!
Den fylder 22 sider, så der kan findes begrundelser både for og imod, men
jeg kom dog frem til, at det er hendes personlige tolkning af
bekendtgørelsen, der er det egentlige grundlag for de 3 ugers karantæne. Jeg
ville finde det ganske rimeligt, om jeg fik karantæne for den dag jeg
glemte, at møde op, men da jeg kontakter AF, dagen efter, er jeg jo igen
"uforskyldt ledig"!

Fra : Jesper Sloth

Dato : 21-11-03 13:25

> [...]
> ville finde det ganske rimeligt, om jeg fik karantæne for den dag jeg
> glemte, at møde op, men da jeg kontakter AF, dagen efter, er jeg jo igen

Hej

Jeg tror hun kigger på den forkerte lov, det er Nr. 516 der er tale om i
dette tilfælde. Som jeg læser det. Her er et link.

http://www.adir.dk/IEfrsRegler.htm

Mvh

Jesper

Fra : AnlægsgartnerJohn

Dato : 21-11-03 14:43

Hej Jesper!

Tak for linket, det er et af de tunge!
Det er nok heller ikke nemt for en stakkelse A-kasse medarbejder, at holde
rede på denne jungel. Det jeg bare ønsker er jo først og fremmest, at kunne
betale min husleje i dec. (da et telt jo er svært, at varme op).

Jeg ved godt, at hvis man kører med 180 i timen, forbi en børnehave og
glemmer, at kigge frem og derved torpedere 3 pædagoger og 34 børn, så falder
hammeren og man må tage sin straf! Ingen tvivl der!!!
Men det er vel en anden sag, når man efter mere en 12mdr.´s ledigehed, med
flere hundrede afslag på jobansøgninger! Er noget til et stadie af apati,
hvor det ikke har den store betydning om det er fredag eller tirsdag, d. 1.
eller d. 15. osv.! Det eneste man skal huske er rettidig aflevering af
dagpengekort. Som A-kassen alligevel ringer og minder en på tirsdag
formiddag...

Med andre ord. Så mener jeg ikke, at det er urimeligheder jeg beder om!
Snarer lidt medmenneskelig forståelse! Jeg er vel næppe den eneste i
historien, der har begået en forglemmelse!?!
Forglemmelsen skete d. 04-11-2003 og jeg har idag d. 21-11-2003 indgået og
underskrevet min handlingsplan. Med opstart d. 01-12-2003. Det må da tjene
som yderligere bevis på, at jeg på ingen måde bevidst har søgt, at
undgå/afslå dette forløb...
Men det ændre intet ved min karantæne!!!

Jeg skiftevis "løber panden mod muren" og "tæver min dyne"...
Fik ad vide på den lokale advokatvagt, at de ikke tager sig af den type
sager! Men fik det råd, at snakke med min A-kasse rådgiver, altså hende der
har bestemt jeg skulle have karantæne... Bortset fra, at hun så fortalte
mig, at AF sender hende en "kode" og så handler hun ud fra den!!!

In regret and remorse...
John...

Fra : Søren Kongstad

Dato : 21-11-03 15:05

"AnlægsgartnerJohn" <anlaegsgartnerjrb@NOSPAM5750.dk> wrote in message
> [...]
> har bestemt jeg skulle have karantæne... Bortset fra, at hun så fortalte
> mig, at AF sender hende en "kode" og så handler hun ud fra den!!!

Er du medlem af en fagforening? Så kan det være de kan hjælpe dig?

Søren

Fra : TGD

Dato : 21-11-03 15:39

"AnlægsgartnerJohn" <anlaegsgartnerjrb@NOSPAM5750.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Men det ændre intet ved min karantæne!!!

Har du ikke fået en klage vejledning?

Fra : AnlægsgartnerJohn

Dato : 21-11-03 16:25

Pga. min økonomi meldte jeg mig ud af SID-forbundet og står så kun i
A-kassen. Jeg har knap 700,- til forbrug pr. 14. dag...

Klagevejledning, jeg citere:
Du har mulighed for, at klage til hovedkontoret, hvis du ikke er enig i
vores afgørelse. I så fald skal du sende en klage med begrundelse senest
fire uger efter, at du har modtaget denne afgørelse. Send klagen til:
Specielarbejdernes Arbejdsløshedskasse
Kampmannsgade 4
1780 København V
Er det en vejledning???

John...

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 21-11-03 16:44

> [...]
> vores afgørelse. I så fald skal du sende en klage med begrundelse senest
> fire uger efter, at du har modtaget denne afgørelse. Send klagen til:

Jeps - det er en klagevejledning.

Skriv en kortfattet klage over afgørelsen og send den til hovedkontoret.
Det koster dig kun et frimærke.

Hvis de ikke vil ændre afgørelsen, kan du klage videre til
arbejdsdirektoratet, og hvis du stadig ikke får medhold, kan du klage til
ankenævnet.

mvh
Bendt

Fra : Carsten Riis

Dato : 21-11-03 18:15

"AnlægsgartnerJohn" wrote:

> [...]
> eller d. 15. osv.! Det eneste man skal huske er rettidig aflevering af
> dagpengekort. Som A-kassen alligevel ringer og minder en på tirsdag

Sikke noget af en undskyldning!
(jeg har hørt falsk sækkepibe der lød bedre)

Sorry, men de tre uger karantæne kan da netop være med til, at du bliver
lidt mere klar over hvilken dag det er i måneden.

Og det med dagpengekortet. Det har man faktisk op til 3 måneder at
aflevere i.
Der er dog et likviditetsproblem, når man ikke afleverer i forbindelse
med de datoer som står på kortet.

> Med andre ord. Så mener jeg ikke, at det er urimeligheder jeg beder om!
> Snarer lidt medmenneskelig forståelse! Jeg er vel næppe den eneste i
> historien, der har begået en forglemmelse!?!

Næh, men prøv at se det fra akassens synspunkt.

De kan jo ikke vide om du er en person som lige har glemt en enkelt
aftale eller om du er en slendrian (du siger jo selv, at du glemmer at
aflevere dagpengekortet med jævne mellemrum, så de bliver nød til at
ringe til dig).

> [...]
> som yderligere bevis på, at jeg på ingen måde bevidst har søgt, at
> undgå/afslå dette forløb...
> Men det ændre intet ved min karantæne!!!

Nej og hvorfor skulle det det?

> [...]
> har bestemt jeg skulle have karantæne... Bortset fra, at hun så fortalte
> mig, at AF sender hende en "kode" og så handler hun ud fra den!!!

Ja selvfølgelig. Du tror da ikke, at de vurdere en sag som din i
timevis. Det har de alt alt for travlt til.

Det du burde have gjort efter du havde glemt aftalen. Du skulle have
kontaktet både AF og din akasse og forelagt dem situationen!
Du skal så huske at få navne på de medarbejdere du taler med. Vær sikker
på, at de skriver ned hvad du siger til dem. Send evt. en mail eller
brev hvor du beder om bekræftelse af de informationer du giver.
Du skal så endvidere sikre dig, at de afgør sagen i samtalen eller at du
får et afgørelsestidspunkt fra medarbejderen!

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
Mennesket er det eneste pattedyr, der er nået