netregler og netetik
Fra : S.G

Dato : 19-11-03 19:08

i gruppen dk.marked.privat.edb
En der har købt et brugt grafikkort og ve dmodtagelsen virker kortet så
ikke.

Ergo er det enten sendt defekt, blevet defekt under vejs med posten eller
osse har køber skyld i defekten.

Jeg kunne godt tænke mig at vide om køber må hænge sælgers navn,
bankkontonummer, adresse m.m. ud på gruppen? Ligesom han har kopieret
samtlige mails de to imellem?
Er der regler elle rlign for netop sådanne situationer

Fra : bem

Dato : 19-11-03 19:53

S.G wrote:
> [...]
> samtlige mails de to imellem?
> Er der regler elle rlign for netop sådanne situationer

Nej, men der er regler for, at hvis man sælger et defekt kort, så skal man
tage det tilbage og returnere pengene til køber med mindre der specifikt er
aftalt andet. Og det er sælgers ansvar at bevise, at manglen er opstået
efter risikoens overgang. Kan han ikke det, skal han tage varen retur. Så
der er såmænd ingen grund til at have ondt af sælger, han kan bare følge
loven, så bliver intet jo offentliggjort.

/Bo

Fra : Rasmus

Dato : 19-11-03 20:03

"bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> wrote in message

> [...]
> der er såmænd ingen grund til at have ondt af sælger, han kan bare følge
> loven, så bliver intet jo offentliggjort.

Hvad nu hvis køber ikke vil sende kortet tilbage til sælger så han kan
afprøve det, men kun vil sende kortet hvis han først får sine penge tilbage?

mvh
Rasmus

Fra : bem

Dato : 19-11-03 20:08

Rasmus wrote:

> Hvad nu hvis køber ikke vil sende kortet tilbage til sælger så han kan
> afprøve det, men kun vil sende kortet hvis han først får sine penge
> tilbage?

Køber skal efter min vurdering returnere kortet, hvis sælger forlanger det,
for at sælger kan udnytte sin ret til reparation eller omlevering.

/Bo

Fra : S.G

Dato : 19-11-03 20:08

> der er såmænd ingen grund til at have ondt af sælger, han kan bare følge
> loven, så bliver intet jo offentliggjort.

Dvs at man ser bort fra at køber ligeså godt kan have ødelagt kortet ved
modtagelsen?

Må man gerne smide andres kontonummer, adresse, mails osv ud på det
grundlag? eller er det bare din subjektive holdning?

Tak for det hurtige svar, men kunne da godt tænke mig nogle flere vinkler på
det

Fra : S.G

Dato : 19-11-03 20:11

Ved ikke om det er af betydning, men det er som sagt handel imellem to
private.

Fra : bem

Dato : 19-11-03 20:14

S.G wrote:

> Dvs at man ser bort fra at køber ligeså godt kan have ødelagt kortet
> ved modtagelsen?

Ja, hvis ikke sælger kan bevise det, og der ikke er aftalt noget specifikt.
Det er jo heller ikke nemt for en køber at bevise, at det er sælger, der har
ødelagt kortet, og som købeloven er udformet, er det som udgangspunkt
sælger, der har bevisbyrden i de første 6 måneder (formodningsreglen).

> Må man gerne smide andres kontonummer, adresse, mails osv ud på det
> grundlag? eller er det bare din subjektive holdning?

Jeg kan ikke komme i tanker om nogen lov, som forbyder det. Men måske andre
kan.

> Tak for det hurtige svar, men kunne da godt tænke mig nogle flere
> vinkler på det

Det får du sikkert også

/Bo

Fra : Thomas S

Dato : 20-11-03 10:24

"bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> wrote in message news:<bpgf9n$j3$1@sunsite.dk>...

> Jeg kan ikke komme i tanker om nogen lov, som forbyder det. Men måske andre
> kan.

3 bud, som jeg ikke kan overskue, om gør, men som andre måske kan
overveje:

Straffelovens §267, måske? Hvis man udbreder en sigtelse, man ikke kan
føre sandhedsbevis for? Altså, pas på sprogbrugen, hvis du gør det.
Det skal være 100% faktuelt det, der står.

Og hvad med §264d? Er et kontonummer rent privat?

Måske noget persondata-lov?

Mvh

Thomas S