Ny-nybegynder
Fra : Henrik Ott

Dato : 17-04-01 22:45

   Hej entusiaster

Jeg går og leger med tanken om at tage mc-kørekort, men inden jeg gør
det vil jeg gerne finde ud af om jeg overhovedet har råd til at købe
en mc. Og for at finde ud af det skal jeg vide hvad jeg skal kigge
efter. Det er så her i kommer ind. Jeg vil høre om der er noget
specifikt jeg skal gå efter som nybegynder især med henblik på min
højde (196) og ikke helt ubetydelige deraf følgende vægt. Skal jeg
mindst have en så og så stor motor osv. Det behøver ikke at være en Le
Man racer, men jeg vil da gerne kunne komme fra start i en fart.

Mht. pris er det ikke helt fastlagt hvad jeg lige har lyst til at
betale, men et sted mellem 50k - 75k er nok ikke af vejen. Men dette
skal ikke afholde mig fra at afvige hvis jeg ser lyset efter jeres
kommentarer.

Mvh
Henrik Ott

Fra : Morten Juel

Dato : 18-04-01 10:14

> [...]
> betale, men et sted mellem 50k - 75k er nok ikke af vejen. Men dette
> skal ikke afholde mig fra at afvige hvis jeg ser lyset efter jeres
Hejsa

Selve kortet koster ca 8500,- og du skal ihvertfald regne med 4000,- til
tøj/udstyr.
Det med cykel der ville jeg nok kigge hos forhandlerne, for at se hvad du
synes der er behageligt til din højde, og evt købe den brugt for at spare
lidt penge, du skal også liige tænke på forsikringen de er rimeligt onde ved
folk der lige begynder, ihvertfald hvis cyklen er fyldt med pruheste
Så på sin vis er det billigts at starte på en cykel der ikke har 120HK
Nå men det var lige hvad jeg havde at sige, men jeg er jo nok ikke den
eneste der besvare dig

Mvh
Morten
XS400 Seca
2Stk MTX 125L

Fra : Armand

Dato : 18-04-01 19:40

Henrik Ott <henrik@kabinettet.dk> skrev i en

> [...]
> specifikt jeg skal gå efter som nybegynder især med henblik på min
> højde (196) og ikke helt ubetydelige deraf følgende vægt.

Du er tilsyneladende kun "tynget" af din vægt eftersom at du ikke nævner
alderen
Hvis du er over 21 år er der frit valg på alle hylder, hvorimod du under
21 er bundet af den "lille" klasse!

Men den tungeste faktor er og bliver forsikringspræmien:
Forsikringspræmien kan være endog særdeles krads hvis modellen er stor
eller sportslig (= masser af plastic) eller hvis du ikke har større
anciennitet at byge på!
Derfor skal du undersøge forsikringsmuligheden som noget af det første
førend at du forelsker dig for meget i en bestemt model

> ...........................................Skal jeg
> mindst have en så og så stor motor osv. Det behøver ikke at være en Le
> Man racer, men jeg vil da gerne kunne komme fra start i en fart.

Selv en "folkevogn" som en Suzuki GS 500 har en fornuftig acceleration
som ikke hæmmes af et svær chauffør, så fra ca. 50 Hk og opefter er
derfor målgruppen !

> [...]
> betale, men et sted mellem 50k - 75k er nok ikke af vejen. Men dette
> skal ikke afholde mig fra at afvige hvis jeg ser lyset efter jeres

Din størrelse taget i betragtning er modellerne med de mere moderate
kørestilliger sikkert bedste valg (lavt sportsligt styr = højt placerede
fodhvilere af hensyn til sportslig kørsel igennem kurver!)
Prøv at kigge på Yamaha's firecylindrede 600 ccm's Diversion-modeller!
Suzuki's modsvarende 600 ccm's Bandit-modeller er jeg skeptisk overfor,
hvorfor du ikke får mig til at pege på dem andet end som mc-type!!
Til gengæld har Suzuki en 650 ccm med V2-motor: SV 650, som er min
ubestridte favorit. Den fås såvel som alm. traditionel model og som
"½-sportslig" S-udgave!

Men omkring din hæjde/benlængde er der kun én effektiv måde: Ud til
forhandlerne og prøvesid diverse modeller!

--
Armand.