Telemarketing .. hvad er tilladt?
Fra : Thomas Tolborg

Dato : 18-11-03 20:42

Hejsa

Jeg bliver ofte ringet op af repræsentanter for aviser, bogklubber eller
lignende, som vil sælge mig et eller andet.

Når jeg afbryder dem og spørger hvor de har mit nummer fra, siger de at
de har købt det af TDC.

Er det lovligt at TDC sælger mit telefonnummer til reklamefolk uden min
accept?

Er der en måde, hvorpå jeg kan slippe for disse opkald?

Mvh,
Thomas

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 18-11-03 20:56

Thomas Tolborg <news@tolborg.dk> skrev :

>Er det lovligt at TDC sælger mit telefonnummer til reklamefolk uden min
>accept?

Ja, ellers må du have skjult nummer eller hemmeligt nummer.
Mener også det står i betingelserne for at have telefon.

>Er der en måde, hvorpå jeg kan slippe for disse opkald?

Tilmeld dig Robisonlisten på folkeregistret.
--
Knud

Fra : Keld H. Mikkelsen

Dato : 19-11-03 08:31

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Ja, ellers må du have skjult nummer eller hemmeligt nummer.
> Mener også det står i betingelserne for at have telefon.

Er drop fastnettelefonen ved TDC. Jeg har ikke haft et eneste af disse
irriterende opkald, siden at jeg skiftede mine abonnementer ved TDC ud med
et enkelt mobilabonnement ved Sonofon, for snart et halvt år siden.

--
mvh. Keld H. Mikkelsen
http://www.jernbanebilleder.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-11-03 21:00

Thomas Tolborg skriver:

> Er det lovligt at TDC sælger mit telefonnummer til reklamefolk uden min
> accept?

Du har selv accepteret det. Du er belvet sspurtg om det i forbindelse
med oprettelse af din linje og har altid et stående tilbud om at få dit
nummer fjernet fra listen. Ring til TDC så er det klaret i løbet af 5
minutter (ganske gratis, da TDC betaler samtalen).

> Er der en måde, hvorpå jeg kan slippe for disse opkald?

Se ovenstående.

Klaus
det er Modelbane Europas hjemmeside
Modeltog, NE2 internetopsætning og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : John Kurt Nielsen

Dato : 18-11-03 21:10

De kan godt være svære at undgå (se f.eks. www.familieadvokaten.dk). Det
skyldes bla af mange firmaer køber ikke telefonnr af teleselskaber; men
ringer et tilfældigt 8 cifre telefonrnr på. På den måde får de også fat på
dem med hemmelig telefonnr
Hvis dit telefonnr + adresse findes i telefonbogen, anses det normalt som
offfenligt og dermed må TDC godt sælge det så det bedste råd, er at få
udeladt eller hemmelig telefonr

John

Fra : Jimmy

Dato : 18-11-03 21:23

Det
> skyldes bla af mange firmaer køber ikke telefonnr af teleselskaber; men
> ringer et tilfældigt 8 cifre telefonrnr på. På den måde får de også fat på
> dem med hemmelig telefonnr

Kan man ikke bare slå op i De Hvide Sider istedet for at skulle købe sig til
numrerne hos TDC?

Fra : John Kurt Nielsen

Dato : 18-11-03 22:48

jo men det er nu lidt besværligt og tager lang tid, hvis man skal ringe til
500-1000 mennesker samt du kan få telefonnumrene på elektronisk form således
data evt kan bruges direkte i det program sælgeren bruger til at skrive div
oplysninger

JOhn

Fra : Morten

Dato : 18-11-03 21:21

> [...]
> accept?
>
> Er der en måde, hvorpå jeg kan slippe for disse opkald?

1.
Ja, bede dem om at slette dig fra deres database. Det kan naturligvis være
lidt irriterende de første par gange, men har de først fået det at vide,
ringer de højst sandsynligt ikke igen.

2.
Sådanne elementer ringer typisk op fra hemmeligt nummer, så overvej også en
nummerviser. Ringer min telefon og nummeret er hemmeligt nøjes jeg blot med
at sige "Jaærh". Begynder de pludseligt at ville sælge et eller andet, lader
du blot røret blive liggende af. (Og lægger det på igen efter nogle
minutter).

I begge tilfælde vil de højst sandsynligt markere nummeret som værende
uinteressant, da de ikke kan sælge noget. Modsat spamemails koster det
nemlig penge - Og med begge metoder spilder man deres tid uden de får noget
igen = dårlig forretning.

Har selv benyttet mig af metoderne og det er faktisk evigheder siden jeg har
hørt noget til dem.
Jeg kan ikke se hvorfor jeg skal tilmelde mig hemmeligt nummer: venner og
fjern familie + i et par andre tilfælde skal nummeret jo gerne kunne findes,
men ikke med henblik på salg. Det er min måde at demonstrere at jeg
simpelthen ikke finder mig i at blive generet på tilfældige tidspunkter blot
fordi de vil sælge noget. Vil de sende mig rekvalme kan de gøre det via
kuponnyhederne, som jeg gladeligt modtager og bladrer lynhurtigt igennem
mens jeg får min eftermiddagskaffe. Alternativt kan de reklamere i
gratisaviserne, som det jo er 100% frivilligt om man vil tage eller ej.

Mvh
Morten

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-11-03 21:24

Morten skriver:

> Sådanne elementer ringer typisk op fra hemmeligt nummer, så overvej også en
> nummerviser.

Sådan en koster penge, både at have og købe. At ringe til TDC er gratis
- stik den !

Fra : Morten

Dato : 18-11-03 21:44

> Sådan en koster penge, både at have og købe. At ringe til TDC er gratis
> - stik den !

Ja, den koster penge at købe, det kommer man nok ikke uden om, men de koster
typisk omkring 200 kr. Så kan du se hvem der ringer. Den logger også opkald,
så du kan se hvem der har ringet hvornår da du ikke var hjemme. De 200 kr.
er ganske godt givet ud.
Ja, den koster også at have, nemlig 16 6/9 kr. om måneden. I visse
abonnementer er den vist standard og skal siges fra efter de 6 måneder. Men
16 kr. om måneden for at se om venner mv. har ringet synes jeg ikke lyder
galt. Nok kan du sige man blot skal have tlf-svarer, men hvem hader ikke at
lægge en besked på sådan én med mindre det er vigtigt? Rigtige kammerater
ringer da kammeraten op hvis man kan se han har ringet.
Og som sagt, hemmeligt nummer er jeg ikke interesseret i, da folk sagtens
kan have langt vigtigere årsager til at ringe til mig en sælgere har.

Desuden kan jeg ikke se hvorfor tlf-reklamer skal vælges fra. Med
email-reklamer er der helt klar lovgivning, der siger de skal vælges TIL! Er
krydset sat i checkboksen som default brydes loven!
Det er altså lige som med popup-reklamer. Almindelige bannere på websider er
til at leve med og kan rent faktisk få folk (som mig) til at købe
varer/ydelser - ligesom når kuponnyhederne reklamerer med et abonnement på
Illusteret videnskab samt en afstandsmåler til favorabel pris, men
popupreklamerne derimod er bare møgirriterende idet de skal lukkes særskilt.
Ja, jeg kan installere en popupblokker, men så får jeg ikke demonstreret min
utilfredshed. Det gør jeg derimod ved at udfylde popup-reklamen "Anders And,
Paradisæblevej 17....". Det svarer til blot at lægge røret, idet sælgeren
skal bruge tid uden at få noget igen.

Mvh
Morten

Fra : Per Christoffersen

Dato : 19-11-03 08:46

"Morten" <tilt_u_FJERNtekstenher@HOTMAIL.com> skrev i en meddelelse

> [...]
Er
> krydset sat i checkboksen som default brydes loven!

Sådan er det ikke længere. Efter ændringen af markedsføringsloven (her i
sommers) er det muligt at lave et default-tilvalg på elektronisk
markedsføring. Der er dog stadig et par andre forhold der skal være på
plads.

/Per

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 21-11-03 23:18

In article <3FBA7FEC.3F0AD7B1@du.kan.finde.den>,
Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den says...
> Sådan en koster penge, både at have og købe. At ringe til TDC er gratis
> - stik den !

Nemt. Den er indbygget i begge mine telefoner og nummervisning er
standardtjeneste på ISDN.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-11-03 08:42

"Jesper G. Poulsen" skriver:

> Nemt. Den er indbygget i begge mine telefoner og nummervisning er
> standardtjeneste på ISDN.

Fåårk, der fik du mig

Chancen for at Thomas(og de fleste andre) har ISDN telefon er meget
lille.
Det er kun dig der vil have kvaliteteslyd og funktioner, emn du betaler
sp også for det.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-11-03 22:36

Thomas Tolborg skrev:

>Jeg bliver ofte ringet op af repræsentanter for aviser, bogklubber eller
>lignende, som vil sælge mig et eller andet.

De to grupper (samt et par andre) er undtaget fra forbudet mod
telefonsalg til private.

>Er der en måde, hvorpå jeg kan slippe for disse opkald?

Opsamling på forslag:
1) Telefonsvarer
2) Nummerviser
3) Spild deres tid med røret af.
4) Tilmeld dig robinsonlisten.

1) og 2) minder om hinanden idet man på forhånd kan tage stilling
til om man vil tage samtalen.
4) betyder at du slet ikke får adresseret reklamepost mere hvis
du ikke selv beder om det.

--
Bertel

Fra : Henning Makholm

Dato : 18-11-03 23:40

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk>

> 4) Tilmeld dig robinsonlisten.

Det undrer mig lidt at du bruger den betegnelse. Er du virkelig enig i
de forestillinger den skal promovere?

> 4) betyder at du slet ikke får adresseret reklamepost mere hvis
> du ikke selv beder om det.

Bortset fra dem fra TDC Kabel-TV, som ignorerer listen og til gengæld
bliver ignoreret af Forbrugerombudsmanden.

--
Henning Makholm "Nett hier.
Aber waren Sie schon mal in Baden-Württemberg?"

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-11-03 02:24

Henning Makholm skrev:

>Det undrer mig lidt at du bruger den betegnelse. Er du virkelig enig i
>de forestillinger den skal promovere?

Ja. Robinsonister er ikke bange for at tage på en lang og
farefuld færd, og uanset hvor vi lander, skal vi nok vide at
klare os. Også i nutidens tv-robinsonader er det heltene der
bliver på øen.

Reklamister bsidder i deres sofa og spiser chips og ser tv og
bliver overfede.

Og så havde jeg ikke lige et godt, alternativt navn.
"Frihedslisten" lyder som et politisk parti.

--
Bertel

Fra : David Rasmussen

Dato : 19-11-03 10:36

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> bliver overfede.
>
> Og så havde jeg ikke lige et godt, alternativt navn.
> "Frihedslisten" lyder som et politisk parti.

Som altid fuld af dogmer, varm luft og ubegrundet selvtilfredshed. Måske
skulle du fabrikere en bil der kunne køre på den slags?

/David

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-11-03 18:36

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk>

> Ja. Robinsonister er ikke bange for at tage på en lang og
> farefuld færd,

Jeg er bare stærkt uenig i konnotationerne om at der er noget
"farefuldt" ved ikke at modtage adresserede reklamer. Og jeg havde
troet bedre om dig.

--
Henning Makholm "The great secret, known to internists and
learned early in marriage by internists' wives, but