/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Betale for mobilsvar?
Fra : Tina Kjær Nielsen


Dato : 17-11-03 13:40

Situationen er som følger:

Jeg køber en mobiltelefon til 0,25 kr. med tilhørende Debitel-abonnement
(bindende i 6 måneder). Da det ikke er ulovligt selv at låse sin
mobiltelefon op (så vidt jeg har forstået?), gjorde jeg dette, og satte
derefter mit Telmore Simkort i.
Jeg mener nu, at jeg bør modtage regninger fra Debitel på selve abonnementet
(her 99,- kr. pr. md.). Og ellers betale for mine Telmore-opkald.

Jeg modtager så følgende regninger fra Debitel:

1. regning: Abonnement (periode 19.09.2003-09.10.2003) 69,30 kr.
Samtaleforbrug (viderestil. til svarer/andre nr.) 8 opkald til 15,91 kr.

I første omgang tænkte jeg ikke videre over dette.

Derefter modtager jeg 2. regning:
Abonnement (periode 10.10.2003-09.11.2003) 99,00 kr.
Samtaleforbrug (viderestil. til svarer/andre nr.) 12 opkald til 21,53 kr.

Her begynder jeg at undrer mig. Hvorfor betaler jeg for opkald foretaget på
et nummer, som bogstavelig talt ligger i min skuffe?
Jeg ringer til Debitel for at høre og får følgende svar:
"Vi ringer til vores kunders numre for at tjekke, om de er tilfredse med
deres abonnement. Hvis telefonen ikke bliver taget, ligger vi besked på
mobilsvareren."
Jeg spørger: "Vil det sige, at jeg betaler til Debitel for opkald foretaget
af Debitel til mit Debitel-nummer (som ligger i skuffen)?"
"Ja", lyder svaret, "det er almindelig praksis i telefonselskaberne. Hvis du
ikke ønsker at modtage opkald på mobilsvar på Debitel-nummeret, skal du
afmelde dette." (Hvilket jeg straks gjorde - med en besked om, at jeg synes,
at det er noget svineri).

Jeg tjekkede derefter Telmore-abonnementet og kan ikke se, at jeg betaler
for at andre lægger en besked. Jeg betaler selvfølgelig for mine egne opkald
til mobilsvaren, men ikke andres.

Mit spørgsmål er så: Kan det virkelig være rigtigt, at jeg skal betale
Debitel for nogle opkald, som de selv har foretaget til mit Debitelnummer
(som så går på mobilsvar)???

Hvis ja, så pas på derude. Telefonselskaberne (især Debitel) er nogle "tyve"
efter min mening.

Mvh Tina Kjær Nielsen



 
 
thomas schreiber (17-11-2003)
Kommentar
Fra : thomas schreiber


Dato : 17-11-03 14:01

Hvis jeg ringer til dit Debitel nummer, og det stiller videre (debitel ved
jo ikke om du har slukket din tlf, eller om du begravet dit simkort i
ørkenen) og det du har viderestilling på, er der da kun dig til at betale
for den vidrestilling. Ergo Debitel vil opkræve for viderestilling. DU har
jo selv valgt at sætte viderestilling på det nummer, og så er det da også
kun rimligt at du selv betaler. Uanset om dit simkortet er i "brug" eller
ej. Jeg kan forstå at du ikke syntes det er rimligt at du ikke kan få gratis
telefoni, men hvis du ikke selv skal betale, hvem skal så efter din mening?


Samme "regel" gælder ved fastnet tlf viderestilling og hos alle
mobilselskaber.


--



Venligst,
Thomas Schreiber (8000 Århus C)
-
stall.dk




"Tina Kjær Nielsen" <tina@skovsager.dk> wrote in message
news:3fb8c1da$0$246$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Situationen er som følger:
>
> Jeg køber en mobiltelefon til 0,25 kr. med tilhørende Debitel-abonnement
> (bindende i 6 måneder). Da det ikke er ulovligt selv at låse sin
> mobiltelefon op (så vidt jeg har forstået?), gjorde jeg dette, og satte
> derefter mit Telmore Simkort i.
> Jeg mener nu, at jeg bør modtage regninger fra Debitel på selve
abonnementet
> (her 99,- kr. pr. md.). Og ellers betale for mine Telmore-opkald.
>
> Jeg modtager så følgende regninger fra Debitel:
>
> 1. regning: Abonnement (periode 19.09.2003-09.10.2003) 69,30 kr.
> Samtaleforbrug (viderestil. til svarer/andre nr.) 8 opkald til 15,91 kr.
>
> I første omgang tænkte jeg ikke videre over dette.
>
> Derefter modtager jeg 2. regning:
> Abonnement (periode 10.10.2003-09.11.2003) 99,00 kr.
> Samtaleforbrug (viderestil. til svarer/andre nr.) 12 opkald til 21,53 kr.
>
> Her begynder jeg at undrer mig. Hvorfor betaler jeg for opkald foretaget

> et nummer, som bogstavelig talt ligger i min skuffe?
> Jeg ringer til Debitel for at høre og får følgende svar:
> "Vi ringer til vores kunders numre for at tjekke, om de er tilfredse med
> deres abonnement. Hvis telefonen ikke bliver taget, ligger vi besked på
> mobilsvareren."
> Jeg spørger: "Vil det sige, at jeg betaler til Debitel for opkald
foretaget
> af Debitel til mit Debitel-nummer (som ligger i skuffen)?"
> "Ja", lyder svaret, "det er almindelig praksis i telefonselskaberne. Hvis
du
> ikke ønsker at modtage opkald på mobilsvar på Debitel-nummeret, skal du
> afmelde dette." (Hvilket jeg straks gjorde - med en besked om, at jeg
synes,
> at det er noget svineri).
>
> Jeg tjekkede derefter Telmore-abonnementet og kan ikke se, at jeg betaler
> for at andre lægger en besked. Jeg betaler selvfølgelig for mine egne
opkald
> til mobilsvaren, men ikke andres.
>
> Mit spørgsmål er så: Kan det virkelig være rigtigt, at jeg skal betale
> Debitel for nogle opkald, som de selv har foretaget til mit Debitelnummer
> (som så går på mobilsvar)???
>
> Hvis ja, så pas på derude. Telefonselskaberne (især Debitel) er nogle
"tyve"
> efter min mening.
>
> Mvh Tina Kjær Nielsen
>
>



Lasse Skovsager (17-11-2003)
Kommentar
Fra : Lasse Skovsager


Dato : 17-11-03 14:06


"thomas schreiber" <nospam@nospam.com> skrev i en meddelelse
news:bpagq9$37l$1@sunsite.dk...
> Hvis jeg ringer til dit Debitel nummer, og det stiller videre (debitel ved
> jo ikke om du har slukket din tlf, eller om du begravet dit simkort i
> ørkenen) og det du har viderestilling på, er der da kun dig til at betale
> for den vidrestilling. Ergo Debitel vil opkræve for viderestilling. DU har
> jo selv valgt at sætte viderestilling på det nummer, og så er det da også
> kun rimligt at du selv betaler. Uanset om dit simkortet er i "brug" eller
> ej. Jeg kan forstå at du ikke syntes det er rimligt at du ikke kan få
gratis
> telefoni, men hvis du ikke selv skal betale, hvem skal så efter din
mening?
>
>
> Samme "regel" gælder ved fastnet tlf viderestilling og hos alle
> mobilselskaber.
>
>

Der er jo ikke viderestilling på, men en alm tlfsvarer - altså ikke en
ekstra service men et produkt der er inkluderet i abonnementet - eller hvad?

Lasse



Andreas Plesner Jaco~ (17-11-2003)
Kommentar
Fra : Andreas Plesner Jaco~


Dato : 17-11-03 14:09

On 2003-11-17, Lasse Skovsager <> wrote:
>>
>> Samme "regel" gælder ved fastnet tlf viderestilling og hos alle
>> mobilselskaber.
>
> Der er jo ikke viderestilling på, men en alm tlfsvarer - altså ikke en
> ekstra service men et produkt der er inkluderet i abonnementet - eller hvad?

Mobilsvar fungerer ved at man viderestiller ved manglende svar.
Spørgsmålet er, hvordan Debitel og kundens retsstilling er, hvis dette
ikke klart fremgår af materialet, og hvis denne viderestilling allerede
er oprettet ved abonnementets indgåelse.

--
Andreas Plesner Jacobsen | We come to bury DOS, not to praise it.
| -- Paul Vojta, vojta@math.berkeley.edu

Per Christoffersen (17-11-2003)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 17-11-03 14:16


"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse
news:slrnbrhi39.jo0.apj@slartibartfast.nerd.dk...

> Mobilsvar fungerer ved at man viderestiller ved manglende svar.
> Spørgsmålet er, hvordan Debitel og kundens retsstilling er, hvis dette
> ikke klart fremgår af materialet, og hvis denne viderestilling allerede
> er oprettet ved abonnementets indgåelse.

Det er vist ret enkelt:
Der kan ikke opkræves betaling for ydelser, som der ikke er indgået aftale
om.

Abonnementsbetingelserne er afgørende i denne sag.

/Per



Per Christoffersen (17-11-2003)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 17-11-03 14:14


"Lasse Skovsager" <lasse[fjern]@skovsager.dk> skrev i en meddelelse
news:3fb8c799$0$247$bc7fd3c@news.sonofon.dk...

> Der er jo ikke viderestilling på, men en alm tlfsvarer - altså ikke en
> ekstra service men et produkt der er inkluderet i abonnementet - eller
hvad?

Der skal tilsyneladende betales ekstra for MobilSvar, men det skal fremgå af
abonnementsbetingelserne, som i sidste ende afgør om kravet fra Debitel er
berettíget.

At de så tilsyneladende anvender en markedsføring/kundeservice som påfører
kunderne udgifter er efter min mening horribelt/tåbeligt, men jeg kan ikke
lige finde en grund til at det skulle være ulovligt, desværre.

/Per



Lasse Skovsager (17-11-2003)
Kommentar
Fra : Lasse Skovsager


Dato : 17-11-03 14:17


"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
news:3fb8c954$0$27363$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Lasse Skovsager" <lasse[fjern]@skovsager.dk> skrev i en meddelelse
> news:3fb8c799$0$247$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
>
> > Der er jo ikke viderestilling på, men en alm tlfsvarer - altså ikke en
> > ekstra service men et produkt der er inkluderet i abonnementet - eller
> hvad?
>
> Der skal tilsyneladende betales ekstra for MobilSvar, men det skal fremgå
af
> abonnementsbetingelserne, som i sidste ende afgør om kravet fra Debitel er
> berettíget.

På regningen står specifikt: "Mobilsvar 0kr"
Dermed ser det ud til, at Viderestilling var oprettet ved abonnementets
indgåelse

Lasse


> At de så tilsyneladende anvender en markedsføring/kundeservice som påfører
> kunderne udgifter er efter min mening horribelt/tåbeligt, men jeg kan ikke
> lige finde en grund til at det skulle være ulovligt, desværre.
>
> /Per
>
>



Tina Kjær Nielsen (17-11-2003)
Kommentar
Fra : Tina Kjær Nielsen


Dato : 17-11-03 14:15


"Lasse Skovsager" <lasse[fjern]@skovsager.dk> skrev i en meddelelse
news:3fb8c799$0$247$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
>
> "thomas schreiber" <nospam@nospam.com> skrev i en meddelelse
> news:bpagq9$37l$1@sunsite.dk...
> > Hvis jeg ringer til dit Debitel nummer, og det stiller videre (debitel
ved
> > jo ikke om du har slukket din tlf, eller om du begravet dit simkort i
> > ørkenen) og det du har viderestilling på, er der da kun dig til at
betale
> > for den vidrestilling. Ergo Debitel vil opkræve for viderestilling. DU
har
> > jo selv valgt at sætte viderestilling på det nummer, og så er det da
også
> > kun rimligt at du selv betaler. Uanset om dit simkortet er i "brug"
eller
> > ej. Jeg kan forstå at du ikke syntes det er rimligt at du ikke kan få
> gratis
> > telefoni, men hvis du ikke selv skal betale, hvem skal så efter din
> mening?
> >
> >
> > Samme "regel" gælder ved fastnet tlf viderestilling og hos alle
> > mobilselskaber.
> >
> >
>
> Der er jo ikke viderestilling på, men en alm tlfsvarer - altså ikke en
> ekstra service men et produkt der er inkluderet i abonnementet - eller
hvad?
>
> Lasse
>
> Der er IKKE viderestilling på, men en mobilsvar, der er inkluderet i
abonnementet. Dog kalder Debitel opkaldene for "Viderestil. til svarer".
Normalt ville jeg formode, at den der ringer selv betaler for at snakke med
min mobilsvar. Derefter skal jeg selv betale, hvis jeg vil aflytte
mobilsvar?
Dvs. Debitel burde selv betale for deres opkald til mit nummer (+ besked på
mobilsvar)? Eller hvad?
Mit nuværende teleselskab tager ikke penge fra mig for at andre ringer til
min mobilsvar.

Mvh Tina



Per Christoffersen (17-11-2003)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 17-11-03 14:21


"Tina Kjær Nielsen" <tina@skovsager.dk> skrev i en meddelelse
news:3fb8c9e0$0$244$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
>
> > Der er IKKE viderestilling på, men en mobilsvar, der er inkluderet i
> abonnementet. Dog kalder Debitel opkaldene for "Viderestil. til svarer".
> Normalt ville jeg formode, at den der ringer selv betaler for at snakke
med
> min mobilsvar. Derefter skal jeg selv betale, hvis jeg vil aflytte
> mobilsvar?

Du er nødt til at finde ud af, hvad der står i den aftale du har med
Debitel.

> Dvs. Debitel burde selv betale for deres opkald til mit nummer (+ besked

> mobilsvar)? Eller hvad?
> Mit nuværende teleselskab tager ikke penge fra mig for at andre ringer til
> min mobilsvar.

Det er uden betydning, hvad vi kan synes de burde, eller hvad andre
teleselskaber gør. Det er din aftale med Debitel der er afgørende. Der skal
være en beskrivelse af servicen med telefonsvarer og en prisfastsættelse,
hvis Debitel vil kræve penge for den.

/Per



Tim Christensen (17-11-2003)
Kommentar
Fra : Tim Christensen


Dato : 17-11-03 14:40

Tina Kjær Nielsen wrote:

> abonnementet. Dog kalder Debitel opkaldene for "Viderestil. til svarer".
> Normalt ville jeg formode, at den der ringer selv betaler for at snakke med
> min mobilsvar. Derefter skal jeg selv betale, hvis jeg vil aflytte
> mobilsvar?

Jeg kan intet finde på Debitels side, der siger at man skal betale for
andres opkald til mobilsvar. Så umiddelbart så har du retten på din side
(hvis jeg ikke har overset noget).

Men du skal stadigt overveje om det er besværet værd at nægte at betale,
det kan nemt gå hen og blive et længere tovtrækkeri om et ligegyldigt beløb.

Mvh

Tim


Lasse Skovsager (17-11-2003)
Kommentar
Fra : Lasse Skovsager


Dato : 17-11-03 14:42


"Tim Christensen" <nospam@eson.dk> skrev i en meddelelse
news:3fb8cfc6$0$27446$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Tina Kjær Nielsen wrote:
>
> > abonnementet. Dog kalder Debitel opkaldene for "Viderestil. til svarer".
> > Normalt ville jeg formode, at den der ringer selv betaler for at snakke
med
> > min mobilsvar. Derefter skal jeg selv betale, hvis jeg vil aflytte
> > mobilsvar?
>
> Jeg kan intet finde på Debitels side, der siger at man skal betale for
> andres opkald til mobilsvar. Så umiddelbart så har du retten på din side
> (hvis jeg ikke har overset noget).
>
> Men du skal stadigt overveje om det er besværet værd at nægte at betale,
> det kan nemt gå hen og blive et længere tovtrækkeri om et ligegyldigt
beløb.
>
> Mvh
>
> Tim
>
Ja - men det er ligså meget princippet i det

Lasse - som forresten er Tinas kæreste ;oP



Bertel Lund Hansen (17-11-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 17-11-03 14:54

Tim Christensen skrev:

>Jeg kan intet finde på Debitels side, der siger at man skal betale for
>andres opkald til mobilsvar. Så umiddelbart så har du retten på din side
>(hvis jeg ikke har overset noget).

Hvis der findes en underskrevet aftale der siger noget andet, er
det den der gælder.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

thomas schreiber (17-11-2003)
Kommentar
Fra : thomas schreiber


Dato : 17-11-03 16:04

> Der er IKKE viderestilling på, men en mobilsvar, der er inkluderet i
> abonnementet. Dog kalder Debitel opkaldene for "Viderestil. til svarer".
> Normalt ville jeg formode, at den der ringer selv betaler for at snakke
med
> min mobilsvar. Derefter skal jeg selv betale, hvis jeg vil aflytte
> mobilsvar?
> Dvs. Debitel burde selv betale for deres opkald til mit nummer (+ besked

> mobilsvar)? Eller hvad?
> Mit nuværende teleselskab tager ikke penge fra mig for at andre ringer til
> min mobilsvar.
>
> Mvh Tina
>

Så må jeg have misforstået spørgsmålet. Det ikke rimeligt at du skulle
betale, for at folk bliver stillet over til en tlfsvarer. Læste det som om
du havde sat viderestilling på dit "debitel nummer" generalt.



--



Venligst,
Thomas Schreiber (8000 Århus C)
-
stall.dk




Lasse Skovsager (17-11-2003)
Kommentar
Fra : Lasse Skovsager


Dato : 17-11-03 16:29


"thomas schreiber" <nospam@nospam.com> skrev i en meddelelse
news:bpao05$ei6$1@sunsite.dk...
> > Der er IKKE viderestilling på, men en mobilsvar, der er inkluderet i
> > abonnementet. Dog kalder Debitel opkaldene for "Viderestil. til svarer".
> > Normalt ville jeg formode, at den der ringer selv betaler for at snakke
> med
> > min mobilsvar. Derefter skal jeg selv betale, hvis jeg vil aflytte
> > mobilsvar?
> > Dvs. Debitel burde selv betale for deres opkald til mit nummer (+ besked
> på
> > mobilsvar)? Eller hvad?
> > Mit nuværende teleselskab tager ikke penge fra mig for at andre ringer
til
> > min mobilsvar.
> >
> > Mvh Tina
> >
>
> Så må jeg have misforstået spørgsmålet. Det ikke rimeligt at du skulle
> betale, for at folk bliver stillet over til en tlfsvarer. Læste det som om
> du havde sat viderestilling på dit "debitel nummer" generalt.
>
Og det er jo netop det der ikke er

Lasse

>
> Venligst,
> Thomas Schreiber (8000 Århus C)
> -
> stall.dk
>
>
>



Andreas Plesner Jaco~ (19-11-2003)
Kommentar
Fra : Andreas Plesner Jaco~


Dato : 19-11-03 09:34

On 2003-11-17, Lasse Skovsager <> wrote:
>
>> Så må jeg have misforstået spørgsmålet. Det ikke rimeligt at du skulle
>> betale, for at folk bliver stillet over til en tlfsvarer. Læste det som om
>> du havde sat viderestilling på dit "debitel nummer" generalt.
>>
> Og det er jo netop det der ikke er

Men det er nu to sider af samme sag. Der er ingen forskel på
viderestilling til telefonsvarer og generel viderestilling.

Derudover er der vel ingen pointe i at diskutere "rimelighed" i en
juragruppe?

--
Andreas Plesner Jacobsen | Absence makes the heart grow fonder.
|    -- Sextus Aurelius

Bertel Lund Hansen (17-11-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 17-11-03 14:31

"Lasse Skovsager" <lasse[fjern]@skovsager.dk> skrev:

>Der er jo ikke viderestilling på, men en alm tlfsvarer - altså ikke en
>ekstra service men et produkt der er inkluderet i abonnementet - eller hvad?

Det ved vi jo ikke når vi ikke har set den indgåede aftale.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Lasse Skovsager (17-11-2003)
Kommentar
Fra : Lasse Skovsager


Dato : 17-11-03 14:40


"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:sbjhrv8tk0ofbkvkl56gsetoopojdsqht8@news.stofanet.dk...
> "Lasse Skovsager" <lasse[fjern]@skovsager.dk> skrev:
>
> >Der er jo ikke viderestilling på, men en alm tlfsvarer - altså ikke en
> >ekstra service men et produkt der er inkluderet i abonnementet - eller
hvad?
>
> Det ved vi jo ikke når vi ikke har set den indgåede aftale.
>

Her er aftalen:
http://www.debitel.dk/web/debitel/download.nsf/web_all/D3A74DB4C93143FAC1256D8A003D4A57/$file/Abonnementsbetingelser%20mobil%20v1.24.pdf

punkt 5d
Henvisning og viderstilling til nyt nummer

Her står så vidt jeg kan se ikke noget om at man skal betale for opkald til
telefonsvareren?!?

Lasse

> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/



Bertel Lund Hansen (17-11-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 17-11-03 15:01

"Lasse Skovsager" <lasse[fjern]@skovsager.dk> skrev:

>Her står så vidt jeg kan se ikke noget om at man skal betale for opkald til
>telefonsvareren?

Næ. Der står heller ikke at man ikke skal. Den er slet ikke
nævnt.

Så er spørgsmålet hvor den så er omtalt.

Hvis den slet ikke er omtalt nogen steder, ved jeg ikke hvad der
gælder.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Tina Kjær Nielsen (17-11-2003)
Kommentar
Fra : Tina Kjær Nielsen


Dato : 17-11-03 15:03


"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:80lhrv4bgk8i3hl1uihqs7e8oeh60tvv4j@news.stofanet.dk...
> "Lasse Skovsager" <lasse[fjern]@skovsager.dk> skrev:
>
> >Her står så vidt jeg kan se ikke noget om at man skal betale for opkald
til
> >telefonsvareren?
>
> Næ. Der står heller ikke at man ikke skal. Den er slet ikke
> nævnt.
>
> Så er spørgsmålet hvor den så er omtalt.
>
> Hvis den slet ikke er omtalt nogen steder, ved jeg ikke hvad der
> gælder.
>
> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/

Den er ikke nævnt nogen steder - heller ikke i købskontrakten, da det er de
samme betingelser, man skriver under på.

Mvh Tina



Per Christoffersen (17-11-2003)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 17-11-03 15:15


"Tina Kjær Nielsen" <tina@skovsager.dk> skrev i en meddelelse
news:3fb8d515$0$249$bc7fd3c@news.sonofon.dk...

> Den er ikke nævnt nogen steder - heller ikke i købskontrakten, da det er
de
> samme betingelser, man skriver under på.

Hvis du er overbevist om, at du ikke har tilmeldt dig telefonsvareren, eller
er blevet oplyst om, at din aftale omfatter denne, så skriv et brev til
Debitel, hvor du bestrider deres krav på betaling for denne service.
Skriv samtidig til dem, at de skal dokumentere deres krav, førend det kan
komme til betaling.

Det er den hårde vej, som godt kan gå hen og blive lang og træls. Udfaldet i
den sidste ende er også usikkert. Hvis ikke du vil følge den helt til dørs,
så kan du ende med at komme til at hænge på nogle rykkergebyrer og renter
også, som du kan blive nødt til at betale for at få lukket sagen.

Selv hvis du vil følge sagen helt til dørs, kan udfaldet være usikkert.
Første skridt kan være http://www.teleanke.dk/.
men det kræver at du har klaget til Debitel først (og atd eres svar
foreligger).

/Per



Lasse Skovsager (17-11-2003)
Kommentar
Fra : Lasse Skovsager


Dato : 17-11-03 15:20


"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
news:3fb8d7aa$0$27394$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Tina Kjær Nielsen" <tina@skovsager.dk> skrev i en meddelelse
> news:3fb8d515$0$249$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
>
> > Den er ikke nævnt nogen steder - heller ikke i købskontrakten, da det er
> de
> > samme betingelser, man skriver under på.
>
> Hvis du er overbevist om, at du ikke har tilmeldt dig telefonsvareren,
eller
> er blevet oplyst om, at din aftale omfatter denne, så skriv et brev til
> Debitel, hvor du bestrider deres krav på betaling for denne service.
> Skriv samtidig til dem, at de skal dokumentere deres krav, førend det kan
> komme til betaling.

Der er ingen tvivl om, at telefonsvareren var med i abo.
Det der er tvivl om, er at man skal betale for viderestilling til sin svarer
når nogen ringer, og hvor det står at man skal.

Lasse



> Det er den hårde vej, som godt kan gå hen og blive lang og træls. Udfaldet
i
> den sidste ende er også usikkert. Hvis ikke du vil følge den helt til
dørs,
> så kan du ende med at komme til at hænge på nogle rykkergebyrer og renter
> også, som du kan blive nødt til at betale for at få lukket sagen.
>
> Selv hvis du vil følge sagen helt til dørs, kan udfaldet være usikkert.
> Første skridt kan være http://www.teleanke.dk/.
> men det kræver at du har klaget til Debitel først (og atd eres svar
> foreligger).
>
> /Per
>
>



Per Christoffersen (17-11-2003)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 17-11-03 15:42


"Lasse Skovsager" <lasse[fjern]@skovsager.dk> skrev i en meddelelse
news:3fb8d8f3$0$249$bc7fd3c@news.sonofon.dk...

> Der er ingen tvivl om, at telefonsvareren var med i abo.
> Det der er tvivl om, er at man skal betale for viderestilling til sin
svarer
> når nogen ringer, og hvor det står at man skal.

Så bed Debitel om at dokumentere det istedet.

/Per



Lasse Skovsager (17-11-2003)
Kommentar
Fra : Lasse Skovsager


Dato : 17-11-03 15:43


"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
news:3fb8de07$0$27431$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Lasse Skovsager" <lasse[fjern]@skovsager.dk> skrev i en meddelelse
> news:3fb8d8f3$0$249$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
>
> > Der er ingen tvivl om, at telefonsvareren var med i abo.
> > Det der er tvivl om, er at man skal betale for viderestilling til sin
> svarer
> > når nogen ringer, og hvor det står at man skal.
>
> Så bed Debitel om at dokumentere det istedet.
>
> /Per
>
>
Er gjort, og de siger at det står i den brochure man får ved dem når man
køber dette abo.
Har nu bedt dem om at sende den til mig så jeg kan se det med egne øjne :)

Lasse



Per Christoffersen (17-11-2003)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 17-11-03 15:54


"Lasse Skovsager" <lasse[fjern]@skovsager.dk> skrev i en meddelelse
news:3fb8de5b$0$252$bc7fd3c@news.sonofon.dk...

> Er gjort, og de siger at det står i den brochure man får ved dem når man
> køber dette abo.
> Har nu bedt dem om at sende den til mig så jeg kan se det med egne øjne :)

Det er selvfølgelig interessant hvad der står brochuren.
Men disse oplysninger skal nu være tilstede inden aftalen indgåes, og ikke
først ved levering.

Så medmindre abonnementet først er oprettet efter modtagelsen af brochuren,
så er det egentlig uden betydning for vurderingen af rigtigheden i kravet.

/Per



Henrik Madsen (17-11-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Madsen


Dato : 17-11-03 17:29

On Mon, 17 Nov 2003 15:15:00 +0100, "Per Christoffersen"
<pc@NIXcomonto.dk> wrote:

>Det er den hårde vej, som godt kan gå hen og blive lang og træls. Udfaldet i
>den sidste ende er også usikkert. Hvis ikke du vil følge den helt til dørs,
>så kan du ende med at komme til at hænge på nogle rykkergebyrer og renter
>også, som du kan blive nødt til at betale for at få lukket sagen.

Godt råd fra mig...

LAD VÆRE med at komme i en situation hvor du skylder Debitræls
penge...(Også selvom det er uforskyldt)

Har prøvet og selvom de indrømmede at det var deres fejl så forlangte
de jeg skulle betale alligevel fordi "Når regningen er sendt så kan vi
ikke annulere den"..

Det tog ca. 6 måneder og den oprindelige regning på 99 kroner var helt
oppe og ringe omkring 600 kroner før jeg fik fat i en kundekonsulent
gennem en ven.

Han slåssede med sit eget firma i ca 2 måneder og fik dem til at
sløjfe alle rykkergebyrer mod at jeg betalte de oprindelige 99 kroner
i rykkergebyr (som de indrømmede var en fejl) og så stak han mig 100
kroner fra hans Debitel kundekonsulent repræsentationskonto som jeg så
kunne gå i banken med..

Debitel........Just say NO !!!!

PS: Min samlever oplevede (før jeg mødte hende) at modtage en regning
fra dem den 14-04 hvor sidste betalingsdato var 01-04 og den 15-04 kom
så en rykker for den regning som hun fik dagen før..

Henrik


Tina Kjær Nielsen (17-11-2003)
Kommentar
Fra : Tina Kjær Nielsen


Dato : 17-11-03 18:16


"Henrik Madsen" <hmadsen@fjernfoerst.vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:qhthrv06lm70qd23bqd4371sqiqp803cbt@4ax.com...
> On Mon, 17 Nov 2003 15:15:00 +0100, "Per Christoffersen"
> <pc@NIXcomonto.dk> wrote:
>
> >Det er den hårde vej, som godt kan gå hen og blive lang og træls.
Udfaldet i
> >den sidste ende er også usikkert. Hvis ikke du vil følge den helt til
dørs,
> >så kan du ende med at komme til at hænge på nogle rykkergebyrer og renter
> >også, som du kan blive nødt til at betale for at få lukket sagen.
>
> Godt råd fra mig...
>
> LAD VÆRE med at komme i en situation hvor du skylder Debitræls
> penge...(Også selvom det er uforskyldt)
>
> Har prøvet og selvom de indrømmede at det var deres fejl så forlangte
> de jeg skulle betale alligevel fordi "Når regningen er sendt så kan vi
> ikke annulere den"..
>
> Det tog ca. 6 måneder og den oprindelige regning på 99 kroner var helt
> oppe og ringe omkring 600 kroner før jeg fik fat i en kundekonsulent
> gennem en ven.
>
> Han slåssede med sit eget firma i ca 2 måneder og fik dem til at
> sløjfe alle rykkergebyrer mod at jeg betalte de oprindelige 99 kroner
> i rykkergebyr (som de indrømmede var en fejl) og så stak han mig 100
> kroner fra hans Debitel kundekonsulent repræsentationskonto som jeg så
> kunne gå i banken med..
>
> Debitel........Just say NO !!!!
>
> PS: Min samlever oplevede (før jeg mødte hende) at modtage en regning
> fra dem den 14-04 hvor sidste betalingsdato var 01-04 og den 15-04 kom
> så en rykker for den regning som hun fik dagen før..
>
> Henrik
>

Imponerende!
Bare rolig - jeg betaler skam regningen - det er ikke det. Jeg har også, som
damen på Debitel foreslog, afmeldt at opkald til Debitel-nummeret bliver
stillet videre til mobilsvar. Så jeg forventer kun regninger for selve
abonnementet de næste par gange. Men vi får se - det kan være, at Debitel
mangler penge til julegaver til sine ansatte - og finder en anden smart
fidus?

Mvh Tina



Jimmy (17-11-2003)
Kommentar
Fra : Jimmy


Dato : 17-11-03 21:27

> Imponerende!
> Bare rolig - jeg betaler skam regningen - det er ikke det. Jeg har også,
som
> damen på Debitel foreslog, afmeldt at opkald til Debitel-nummeret bliver
> stillet videre til mobilsvar. Så jeg forventer kun regninger for selve
> abonnementet de næste par gange. Men vi får se - det kan være, at Debitel
> mangler penge til julegaver til sine ansatte - og finder en anden smart
> fidus?
>
> Mvh Tina
>
>

Debitel har ry for at være meget opfindsomme når de sender regninger ud mht.
opkald og samtale tid skal jeg lige tilføje.



Michael (18-11-2003)
Kommentar
Fra : Michael


Dato : 18-11-03 14:49

> Har prøvet og selvom de indrømmede at det var deres fejl så forlangte
> de jeg skulle betale alligevel fordi "Når regningen er sendt så kan vi
> ikke annulere den"..

Jeg fik en regning for nogle akkumulerede rykker gebyrer/afgifter eller
noget på i alt 300 kr flere måneder efter jeg havde skiftet fra Debitel til
Telmore. Så ringede jeg til Debitel og spurgte om de ikke kunne anullere
denne regning, for det syntes jeg ikke at jeg skulle betale, når jeg ikke
længere var kunde hos dem. De anullerede uden videre og sendte mig en
kreditnota! (Hvilket også viser at de selv vidste at kravet var urimeligt)

Det er dog ikke muligt at slette mig fra deres kunde-database, så jeg får en
reklamer + en regning på kr. 0,- hver måned (til evig tid) Jeg går ud fra,
at det er for at jeg kan tælle med i deres statistik over kunder.

Det skal lige nævnes at jeg havde erhvervs abonnement, hvilket kan forklare
hvorfor de er lidt flinkere.

--
Michael



Georg (17-11-2003)
Kommentar
Fra : Georg


Dato : 17-11-03 21:54

Sikke noget sludder. Hos TDC Mobil, Sonofon, Orange er viderestilling til
telefonsvareren gratis. Hvis du derimod viderestiller opkaldet til et andet
dansk fastnet eller mobilnr. koster det hos TDC Mobil og Sonofon 70 øre pr.
minut. Hvis du derimod viderestiller til et udenlandsk nr, mobil eller
fastnet, så koster det udlandstaksten til det pågældende land + 70 øre pr
minut.

Georg


"thomas schreiber" <nospam@nospam.com> skrev i en meddelelse
news:bpagq9$37l$1@sunsite.dk...
> Hvis jeg ringer til dit Debitel nummer, og det stiller videre (debitel ved
> jo ikke om du har slukket din tlf, eller om du begravet dit simkort i
> ørkenen) og det du har viderestilling på, er der da kun dig til at betale
> for den vidrestilling. Ergo Debitel vil opkræve for viderestilling. DU har
> jo selv valgt at sætte viderestilling på det nummer, og så er det da også
> kun rimligt at du selv betaler. Uanset om dit simkortet er i "brug" eller
> ej. Jeg kan forstå at du ikke syntes det er rimligt at du ikke kan få
gratis
> telefoni, men hvis du ikke selv skal betale, hvem skal så efter din
mening?
>
>
> Samme "regel" gælder ved fastnet tlf viderestilling og hos alle
> mobilselskaber.
>
>
> --
>
>
>
> Venligst,
> Thomas Schreiber (8000 Århus C)
> -
> stall.dk
>
>
>
>
> "Tina Kjær Nielsen" <tina@skovsager.dk> wrote in message
> news:3fb8c1da$0$246$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> > Situationen er som følger:
> >
> > Jeg køber en mobiltelefon til 0,25 kr. med tilhørende Debitel-abonnement
> > (bindende i 6 måneder). Da det ikke er ulovligt selv at låse sin
> > mobiltelefon op (så vidt jeg har forstået?), gjorde jeg dette, og satte
> > derefter mit Telmore Simkort i.
> > Jeg mener nu, at jeg bør modtage regninger fra Debitel på selve
> abonnementet
> > (her 99,- kr. pr. md.). Og ellers betale for mine Telmore-opkald.
> >
> > Jeg modtager så følgende regninger fra Debitel:
> >
> > 1. regning: Abonnement (periode 19.09.2003-09.10.2003) 69,30 kr.
> > Samtaleforbrug (viderestil. til svarer/andre nr.) 8 opkald til 15,91 kr.
> >
> > I første omgang tænkte jeg ikke videre over dette.
> >
> > Derefter modtager jeg 2. regning:
> > Abonnement (periode 10.10.2003-09.11.2003) 99,00 kr.
> > Samtaleforbrug (viderestil. til svarer/andre nr.) 12 opkald til 21,53
kr.
> >
> > Her begynder jeg at undrer mig. Hvorfor betaler jeg for opkald foretaget
> på
> > et nummer, som bogstavelig talt ligger i min skuffe?
> > Jeg ringer til Debitel for at høre og får følgende svar:
> > "Vi ringer til vores kunders numre for at tjekke, om de er tilfredse med
> > deres abonnement. Hvis telefonen ikke bliver taget, ligger vi besked på
> > mobilsvareren."
> > Jeg spørger: "Vil det sige, at jeg betaler til Debitel for opkald
> foretaget
> > af Debitel til mit Debitel-nummer (som ligger i skuffen)?"
> > "Ja", lyder svaret, "det er almindelig praksis i telefonselskaberne.
Hvis
> du
> > ikke ønsker at modtage opkald på mobilsvar på Debitel-nummeret, skal du
> > afmelde dette." (Hvilket jeg straks gjorde - med en besked om, at jeg
> synes,
> > at det er noget svineri).
> >
> > Jeg tjekkede derefter Telmore-abonnementet og kan ikke se, at jeg
betaler
> > for at andre lægger en besked. Jeg betaler selvfølgelig for mine egne
> opkald
> > til mobilsvaren, men ikke andres.
> >
> > Mit spørgsmål er så: Kan det virkelig være rigtigt, at jeg skal betale
> > Debitel for nogle opkald, som de selv har foretaget til mit
Debitelnummer
> > (som så går på mobilsvar)???
> >
> > Hvis ja, så pas på derude. Telefonselskaberne (især Debitel) er nogle
> "tyve"
> > efter min mening.
> >
> > Mvh Tina Kjær Nielsen
> >
> >
>
>



TB (18-11-2003)
Kommentar
Fra : TB


Dato : 18-11-03 19:27

Og hvad kan man lære af det.... ?

Holde sig til de veletablerede telefonselskaber.



"Georg" <linesnuden@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3fb93557$0$95020$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Sikke noget sludder. Hos TDC Mobil, Sonofon, Orange er viderestilling til
> telefonsvareren gratis. Hvis du derimod viderestiller opkaldet til et
andet
> dansk fastnet eller mobilnr. koster det hos TDC Mobil og Sonofon 70 øre
pr.
> minut. Hvis du derimod viderestiller til et udenlandsk nr, mobil eller
> fastnet, så koster det udlandstaksten til det pågældende land + 70 øre pr
> minut.
>
> Georg
>
>
> "thomas schreiber" <nospam@nospam.com> skrev i en meddelelse
> news:bpagq9$37l$1@sunsite.dk...
> > Hvis jeg ringer til dit Debitel nummer, og det stiller videre (debitel
ved
> > jo ikke om du har slukket din tlf, eller om du begravet dit simkort i
> > ørkenen) og det du har viderestilling på, er der da kun dig til at
betale
> > for den vidrestilling. Ergo Debitel vil opkræve for viderestilling. DU
har
> > jo selv valgt at sætte viderestilling på det nummer, og så er det da
også
> > kun rimligt at du selv betaler. Uanset om dit simkortet er i "brug"
eller
> > ej. Jeg kan forstå at du ikke syntes det er rimligt at du ikke kan få
> gratis
> > telefoni, men hvis du ikke selv skal betale, hvem skal så efter din
> mening?
> >
> >
> > Samme "regel" gælder ved fastnet tlf viderestilling og hos alle
> > mobilselskaber.
> >
> >
> > --
> >
> >
> >
> > Venligst,
> > Thomas Schreiber (8000 Århus C)
> > -
> > stall.dk
> >
> >
> >
> >
> > "Tina Kjær Nielsen" <tina@skovsager.dk> wrote in message
> > news:3fb8c1da$0$246$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> > > Situationen er som følger:
> > >
> > > Jeg køber en mobiltelefon til 0,25 kr. med tilhørende
Debitel-abonnement
> > > (bindende i 6 måneder). Da det ikke er ulovligt selv at låse sin
> > > mobiltelefon op (så vidt jeg har forstået?), gjorde jeg dette, og
satte
> > > derefter mit Telmore Simkort i.
> > > Jeg mener nu, at jeg bør modtage regninger fra Debitel på selve
> > abonnementet
> > > (her 99,- kr. pr. md.). Og ellers betale for mine Telmore-opkald.
> > >
> > > Jeg modtager så følgende regninger fra Debitel:
> > >
> > > 1. regning: Abonnement (periode 19.09.2003-09.10.2003) 69,30 kr.
> > > Samtaleforbrug (viderestil. til svarer/andre nr.) 8 opkald til 15,91
kr.
> > >
> > > I første omgang tænkte jeg ikke videre over dette.
> > >
> > > Derefter modtager jeg 2. regning:
> > > Abonnement (periode 10.10.2003-09.11.2003) 99,00 kr.
> > > Samtaleforbrug (viderestil. til svarer/andre nr.) 12 opkald til 21,53
> kr.
> > >
> > > Her begynder jeg at undrer mig. Hvorfor betaler jeg for opkald
foretaget
> > på
> > > et nummer, som bogstavelig talt ligger i min skuffe?
> > > Jeg ringer til Debitel for at høre og får følgende svar:
> > > "Vi ringer til vores kunders numre for at tjekke, om de er tilfredse
med
> > > deres abonnement. Hvis telefonen ikke bliver taget, ligger vi besked

> > > mobilsvareren."
> > > Jeg spørger: "Vil det sige, at jeg betaler til Debitel for opkald
> > foretaget
> > > af Debitel til mit Debitel-nummer (som ligger i skuffen)?"
> > > "Ja", lyder svaret, "det er almindelig praksis i telefonselskaberne.
> Hvis
> > du
> > > ikke ønsker at modtage opkald på mobilsvar på Debitel-nummeret, skal
du
> > > afmelde dette." (Hvilket jeg straks gjorde - med en besked om, at jeg
> > synes,
> > > at det er noget svineri).
> > >
> > > Jeg tjekkede derefter Telmore-abonnementet og kan ikke se, at jeg
> betaler
> > > for at andre lægger en besked. Jeg betaler selvfølgelig for mine egne
> > opkald
> > > til mobilsvaren, men ikke andres.
> > >
> > > Mit spørgsmål er så: Kan det virkelig være rigtigt, at jeg skal betale
> > > Debitel for nogle opkald, som de selv har foretaget til mit
> Debitelnummer
> > > (som så går på mobilsvar)???
> > >
> > > Hvis ja, så pas på derude. Telefonselskaberne (især Debitel) er nogle
> > "tyve"
> > > efter min mening.
> > >
> > > Mvh Tina Kjær Nielsen
> > >
> > >
> >
> >
>
>



Klaus Ellegaard (18-11-2003)
Kommentar
Fra : Klaus Ellegaard


Dato : 18-11-03 19:25

"TB" <tbr92@hotmail.com> writes:

>Og hvad kan man lære af det.... ?

>Holde sig til de veletablerede telefonselskaber.

Rettere: læs ALLE betingelserne og prislisten først.

Mvh.
   Klaus.

Bertel Lund Hansen (18-11-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 18-11-03 20:04

TB skrev:

>Og hvad kan man lære af det.... ?

At man skal citere lidt mindre?

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Moller (17-11-2003)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 17-11-03 15:01

> Hvis ja, så pas på derude. Telefonselskaberne (især Debitel) er nogle
"tyve"
> efter min mening.

Næ, ikke i dette tilfælde det står med småt i din købskontrakt at denne
Ekstra funktion er slået til, men du kan med et enkelt opkald til debitel få
denne slået fra, og derved vil du ikke modtage flere regninger pga. din
mobilsvare viderstiller.

VH
Lars Molnit
P.S. Jeg har intet med Debitel at gøre, jeg læste bare min købskontrakt
da jeg købte fra dem.



Jakob (17-11-2003)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 17-11-03 17:12

> Næ, ikke i dette tilfælde det står med småt i din købskontrakt at
denne
> Ekstra funktion er slået til, men du kan med et enkelt opkald til debitel

> denne slået fra, og derved vil du ikke modtage flere regninger pga. din
> mobilsvare viderstiller.

Jeg har nu aldrig modtaget nogen regning fra debitel, når nogen er blevet
viderestillet til min telefonsvarer
- undtagen når det var mig selv der ville aflytte den.

Jeg synes det lyder underligt, men det er vi jo mange der gør ser det ud
til...


Jakob



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177511
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408596
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste