Brevafstemning i andelsboligforening
Fra : Thorbjørn

Dato : 17-11-03 11:31

I min andelsboligforening bliver der for tiden luftet tanker om at indføre
brevafstemning når der skal træffes beslutninger af stor økonomisk
betydning, da fremmødet på generalforsamlingerne kun er omkring 50%.

Hvis bestyrelsen konstaterer, at der er indkommet et forslag til et dyrt
projekt til vedtagelse på den kommende generalforsamling, kan den så kræve
at forslaget kommer til brevafstemning for at få så stor stemmedeltagelse
som muligt? Det skal siges, at vedtægterne ikke nævner noget om
brevafstemning, men siger at generalforsamlingen er foreningens øverste
myndighed. Kan man forestille sig, at en brevafstemning anses som en del af
en generalforsamling selvom den er foretaget nogle dage før eller efter
generalforsamlingen?

-Thorbjørn

Fra : David T. Metz

Dato : 17-11-03 12:54

Thorbjørn skriblede:

> [...]
> brevafstemning anses som en del af en generalforsamling selvom den er
> foretaget nogle dage før eller efter generalforsamlingen?

Nej. I min vurdering kræver det at man ændrer vedtægterne for at åbne for
brevafstemning.

Som regel er det sådan at hvis en generalforsamling ikke er
beslutningsdygtig pga. manglende fremmøde - så siger vedtægterne at man kan
indkalde til en ny om samme spsml. og da vil den være beslutningsdygtig
uanset hvor mange der møder.

Men i stedet kan man løse problemet med fuldmagter. Det minder jo lidt om
brevstemmer - idet en fuldmagt kan være helt specifik i instruktionen om
stemmeafgivelse til stillede forslag. Som regel er det blot dirigenten der
skal godkende fuldmagterne, medmindre vedtægterne eksplicit afviser
gyldigheden af fuldmagter.

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Thorbjørn

Dato : 17-11-03 14:41

David T. Metz:
> [...]
> stemmeafgivelse til stillede forslag. Som regel er det blot dirigenten der
> skal godkende fuldmagterne, medmindre vedtægterne eksplicit afviser

Tak for svar.

Vores vedtægter siger at man kan "give fuldmagt til sin ægtefælle/samlever
eller en anden andelshaver til at møde og stemme for sig på
generalforsamlingen", samt at man højst må møde med en fuldmagt.

Der står ikke noget om, at man som fuldmagtsgiver kan forpligte
fuldmagtsindehaveren til at stemme på en bestemt måde, men det er måske
indforstået?

Den metode du skitserer lyder fornuftig, men det vil vel i vores tilfælde
kræve en vedtægtsændring hvis man skal kunne sende fuldmagten til
foreningens administrator (der som regel også er vores
generalforsamlingsdirigent)?

Hvordan er andre foreningers vedtægter formuleret på det punkt?

-Thorbjørn

Fra : Henning Makholm

Dato : 17-11-03 15:44

Scripsit "Thorbjørn" <thorbjorn@2night.dk>

> Der står ikke noget om, at man som fuldmagtsgiver kan forpligte
> fuldmagtsindehaveren til at stemme på en bestemt måde, men det er måske
> indforstået?

Normalt er det vist underforstået at fuldmagter kan begrænses til kun
at gælde en nøjere beskrevet stemmeafgivning - fx en fuldmagt der kun
kan bruges til valg af formand, eller en fuldmagt der kun kan bruges
til at stemme ja til forslag 2.

Hvis fuldmagten er alt for stramt formuleret, risikerer man at stemmen
går tabt på grund af ændringsforslag som bemyndigelsen ikke tager
højde for - men det er fuldmagtsgivers problem.

--
Henning Makholm "Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit."

Fra : David T. Metz

Dato : 17-11-03 17:42

Thorbjørn skriblede:
> [...]
> ægtefælle/samlever eller en anden andelshaver til at møde og stemme
> for sig på generalforsamlingen", samt at man højst må møde med en

Ok. Den sidste betingelse kunne I overveje at ændre til to eller tre
(afhængigt af behovet.)

> Der står ikke noget om, at man som fuldmagtsgiver kan forpligte
> fuldmagtsindehaveren til at stemme på en bestemt måde, men det er
> måske indforstået?

Ja, se Hennings svar.

> [...]
> tilfælde kræve en vedtægtsændring hvis man skal kunne sende
> fuldmagten til foreningens administrator (der som regel også er vores

Nej, man skal ikke sende noget. En anden skal tage fuldmagten med på mødet.

> Hvordan er andre foreningers vedtægter formuleret på det punkt?

Pas, i min nuværende forening er der fem medlemmer, så det er ikke
relevant.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 17-11-03 19:31

"Thorbjørn" <thorbjorn@2night.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan er andre foreningers vedtægter formuleret på det punkt?

vores vedtægter ser sådan ud - og de ligger meget tæt op ad ABFs
standardvedtægter (nybyggeri).

Hilsen Inger

(24.5) Hver andel giver een stemme. En andelshaver kan kun give fuldmagt til
sin ægtefælle el­ler et myndigt husstandsmedlem, eller til en anden
andelshaver. En andelshaver kan dog kun afgive een stemme i henhold til
fuldmagt.

- klip -

(25.2) Forslag om vedtægtsændringer, om nyt indskud, om regulering af det
indbyrdes forhold mellem boligafgiften, eller om iværksættelse af
forbedringsarbejder eller istandsættel­ses­arbejder, hvis finansiering
kræver forhøjelse af boligafgiften med mere end 25%, eller om henlæggelse
til sådanne arbejder med et beløb, der overstiger 25% af den hidtidige
boligafgift, kan kun vedtages på en generalforsamling, hvor mindst 2/3 af
samtlige mu­lige stemmer er repræsenteret, og med et flertal på mindst 2/3
af ja og nej stemmer. Er ikke mindst 2/3 af samtlige mulige stemmer
repræsenteret på generalforsamlingen, men opnås et flertal på mindst 2/3 af
ja og nej stemmer for forslaget, kan der indkaldes til ny generalforsamling,
og på denne kan da forslaget endeligt vedtages med et flertal på mindst 2/3
ja og nej stemmer, uanset hvor mange stemmer der er repræsenteret.

(25.3) Ændring af vedtægternes § 5 kræver
dog samtykke fra de kreditorer overfor hvem andels­haverne hæfter
personligt.

(25.4) Forslag om salg af fast ejendom
eller om foreningens opløsning, kan kun vedtages med et flertal på mindst
3/4 af samtlige mulige stemmer. Er ikke mindst 3/4 af samtlige mulige
stemmer repræsenteret på generalforsamlingen, men opnås et flertal på 3/4 af
de re­præsenterede stemmer for forslaget, kan der indkaldes til ny
generalforsamling, og på denne kan da forslaget endeligt vedtages med et
flertal på mindst 3/4 af de repræsen­terede stemmer, uanset hvor mange stemm
er der er repræsenteret.