Er senere ejere bundet af tidligere ejeres~
Fra : Jakob Munck

Dato : 17-11-03 05:55

Jeg bor i et et rækkehus der er del af en rækkehuskæde med 3 huse og lige så
mange familier. Vi ejer vores huse. I 1996 underskrev jeg og de daværende
ejere af de øvrige huse en fælles overenskomst, hvori der stod at:

"Det aftales herved, at fremtidige udgifter til dækning af selvrisiko i
forbindelse med skader, der dækkes af vores fælles husforsikring, altid
bliver betalt i fællesskab. Dette gælder uanset skadens art og hvor den
forekommer. Udgiften dækkes altså ligeligt af de 3 lejligheder"

Ingen har siden gjort indsigelse mod denne aftale, men der er nu 2 andre
familier der har købt de andre huse. Og nu har vi så en sådan
forsikringsskade, idet en kloak i min have er blevet utæt.

Kan de 2 andre familier undgå at skulle bidrage til selvrisikoen med den
begrundelse at de ikke selv har underskrevet dette dokument? Eller er de
bundet af de tidligere ejeres underskrift, da de ikke har gjort indsigelse?

v.h.
Jakob Munck

Fra : Henning Makholm

Dato : 17-11-03 14:15

Scripsit "Jakob Munck" <admin@seniorxxgroup.dk>

> Kan de 2 andre familier undgå at skulle bidrage til selvrisikoen med den
> begrundelse at de ikke selv har underskrevet dette dokument?

Med mindre aftalen er tinglyst (eller er truffet i forbindelse med
beslutningprocessen i en ejerforening med tinglyst medlemsskabstvang),
kan det nok blive svært at gøre den gældende mod en godtroende
erhverver.

Hvis aftalen *er* tinglyst på ejendommene, vil den som udgangspunkt
binde senere erhververe.

--
Henning Makholm "... and that Greek, Thucydides"

Fra : Rune Wold

Dato : 17-11-03 14:33

Jakob Munck wrote:

[klip]

> Kan de 2 andre familier undgå at skulle bidrage til selvrisikoen med den
> begrundelse at de ikke selv har underskrevet dette dokument?

Ja, hvis det eneste grundlag for en eventuel forpligtelse er en aftale
mellem tidligere ejere.
Noget modsat kunne følge af, at dokumentet var en del af grundlaget for
en slags grundejerforening eller blot en selvstændig forpligtelse, som
fremtidige ejere skal respektere, hvilket kunne følge af, at dokumentet
var tinglyst servitutstiftende på hver af ejendommene.
Eller hvis det nævnte dokument er tinglyst pantstiftende for
selvrisikoens beløb på hver af ejendommene.

/Rune Wold

--
Punani: "poo-na-nee"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);