Opsigelsesfrist og bindingsperiode
Fra : Martin Christiansen

Dato : 16-11-03 15:06

Hej, NG.

Ganske kort:

1) Jeg har et abonnement hos Dansk Autohjælp
2) Jeg har altid altid betalt for 1 år ad gangen (deres priser er også alle
opgivet på årsbasis, og de udsender girokort 1 gang årligt).
3) Nu har jeg lige fået det næste girokort, som skal betales 28. november,
og som dækker abonnement for de kommende 12 mdr. (1. december 2003 til 30.
november 2004)
4) Jeg ønsker ikke at fortsætte mit abonnement.
5) Bag på girokortet skriver de, at opsigelse skal varsles 1 måned før
abonnementets udløb, såfremt dette ikke ønskes forlænget (de refererer til
'Almindelige betingelser').
6) Jeg formoder, at jeg tidligere (ved abonnementets indgåelse) har
accepteret disse betingelser.

Spørgsmål: Nu, da opsigelsesfristen er overskredet, har jeg da pligt til at
betale for et helt år til? Kan jeg ikke blot opsige pr. 1. januar 2003 og så
kun betale et beløb svarende til 1 måneds abonnement)?

Problemstillingen er også ofte relevant i forbindelse med forsikringer og
andre abonnementsordninger, som har helårlig betalingsperiode.

Mvh.
Martin Christiansen.

Fra : 'Knud'

Dato : 16-11-03 15:12

"Martin Christiansen" <marchr@mail1.stoREMOVETHISfanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3fb7845a$0$4387$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

> [...]
> betale for et helt år til? Kan jeg ikke blot opsige pr. 1. januar 2003 og

> kun betale et beløb svarende til 1 måneds abonnement)?

Nej - sådan spiller musikken ikke.

> Problemstillingen er også ofte relevant i forbindelse med forsikringer og
> andre abonnementsordninger, som har helårlig betalingsperiode.

Ja din opsigelsefrist løber op mod terminsdagen / forfaldsdagen eller hvad
den nu bliver kaldt - og det er her 1 måned forud for 1. dec.

Hvis du vil ud af ordningen er trikket at lave et ejerskifte på bilen, Når
du ikke har bil har du sikkert en mulighed for at komme ud i utide.

Venlig hilsen
KnudI
rene

Fra : Carsten Holck

Dato : 16-11-03 15:56

'Knud' wrote:
> [...]
>>

> Ja din opsigelsefrist løber op mod terminsdagen / forfaldsdagen eller
> hvad den nu bliver kaldt - og det er her 1 måned forud for 1. dec.

Det er jo et ret smart trick, aftalen skal opsiges en måned før den nye
periode - og regningen sendes 14dg. efter at det er for sent at opsige.
gad vide hvad fs siger til den type aftaler mht rimelighed/bindingsperiode
etc. ?

/carsten

Fra : Henrik Madsen

Dato : 16-11-03 16:39

On Sun, 16 Nov 2003 15:55:42 +0100, "Carsten Holck"
<cholck@malling.com> wrote:

> [...]
>gad vide hvad fs siger til den type aftaler mht rimelighed/bindingsperiode

Mener FS er igang med at forberede en sag på netop dette emne.

Sagen er nemlig den at Viasat har kørt med nøjagtigt samme svinestreg,
send regningen 14 dage før abbonements udløb og kør med mindst en
måneds opsigelse..

Henrik

Fra : KE

Dato : 16-11-03 17:57

> Sagen er nemlig den at Viasat har kørt med nøjagtigt samme svinestreg,
> send regningen 14 dage før abbonements udløb og kør med mindst en
> måneds opsigelse..

Jeg troede vi her i gruppen skulle holde os fra personlige meninger og blot
holde os til facts. For ellers ville jeg begynde at skrive om hvordan folk
også brokker sig hvis man netop for at undgå dette problem opkræver noget
tid i forvejen!

Mvh
Kim

Fra : Henrik Madsen

Dato : 16-11-03 22:20

On Sun, 16 Nov 2003 17:57:00 +0100, "KE"
<kimkoruperiksen[removethis]@hotmail.com> wrote:

> [...]
>også brokker sig hvis man netop for at undgå dette problem opkræver noget

Tja måske en personlig mening men eftersom FS har taget emnet op så må
det jo også betyde de syntes det er forkasteligt..

DU burde hellere dabbe ned til din skohandler og bede om et nummer
større for du går sgu da i meget små sko makker..

PS: Det sidste må gerne opfattes som en personlig mening...

Henrik

Fra : 'Knud'

Dato : 16-11-03 22:23

"Henrik Madsen" <hmadsen@fjernfoerst.vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> DU burde hellere dabbe ned til din skohandler og bede om et nummer
> større for du går sgu da i meget små sko makker..
>
> PS: Det sidste må gerne opfattes som en personlig mening...

Bravo !!!

Venlig hilsen
Knud

Fra : Martin Christiansen

Dato : 16-11-03 23:08

Tak for svarene allesammen. I morgen vil jeg dappe ned på posthuset og
betale min 'gæld'!

Hilsen Martin.

Fra : Martin Christiansen

Dato : 17-11-03 15:15

Hej igen, alle.

Nu har jeg ringet til selskabet, og de befriede mig uden vrøvl overhovedet
for mit abonnement allerede pr. 1. december i år. Tak, Dansk Autohjælp!
Efter dette synes jeg ikke at nogen kan klandre DA for noget.

Fra : KE

Dato : 16-11-03 23:44

> [...]
> større for du går sgu da i meget små sko makker..
>
> PS: Det sidste må gerne opfattes som en personlig mening...

Tak for den - jeg er glad for at du objektivt kan diskutere det. Jeg har
flere gange herinde undret mig over at små udbrud giver "dumme" kommentarer,
men er efterhånden kommet til at indse at det faktisk er en del behageligt
at læse uden denne (og din) form for kommentarer.

Af hensyn til det og andre brugere må vi heller futte andetsteds hvis vi vil
diskutere det - jeg ved desværre ikke hvordan jeg gør det.....

Kim