/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Reklamation
Fra : GM


Dato : 15-11-03 18:02

Hejsa....

Jeg har købt en dvd afspiller for ca en 4 mdr. siden og nu viser sig der er
en fejl ved den - fejlen har været der hele tiden, men har ikke været klar
over at det var dvd afspilleren der var galt med. Kan jeg godt levere den
tilbage nu? Også selvom jeg ikke har kvitteringen mere?

Mvh
GM



 
 
Jimmy (15-11-2003)
Kommentar
Fra : Jimmy


Dato : 15-11-03 18:25

Også selvom jeg ikke har kvitteringen mere?
>
> Mvh
> GM
>

Uden kvittering skal du nok ikke regne med de vil gøre noget for dig.



Bertel Lund Hansen (15-11-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 15-11-03 18:28

GM skrev:

>Jeg har købt en dvd afspiller for ca en 4 mdr. siden og nu viser sig der er
>en fejl ved den - fejlen har været der hele tiden, men har ikke været klar
>over at det var dvd afspilleren der var galt med. Kan jeg godt levere den
>tilbage nu?

Du kan godt reklamere over fejlen (fristen er 2 år), og i den
forbindelse kan du vælge mellem at få udbedret fejlen eller at få
ombyttet varen (hvis det ikke er uforholdsmæssigt dyrt for
forhandleren).

>Også selvom jeg ikke har kvitteringen mere?

Ja, så skal det bare godtgøres på anden måde at du har handlet
der hvor du reklamerer. Prøv at bede dem tjekke deres regnskaber
fra den dag hvor du har købt den. Hvis du betalte med kort, kan
du måske få et bevis i banken for hvor pengene blev trukket.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Jimmy (15-11-2003)
Kommentar
Fra : Jimmy


Dato : 15-11-03 18:43

> Ja, så skal det bare godtgøres på anden måde at du har handlet
> der hvor du reklamerer. Prøv at bede dem tjekke deres regnskaber
> fra den dag hvor du har købt den. Hvis du betalte med kort, kan
> du måske få et bevis i banken for hvor pengene blev trukket.
>
> --

Åh Bertel. Troede ikke de havde pligt til at finde kvitteringer frem. Men så
kan de også hive nogle store fede administrations gebyrer ind vel :(.



jan@stevns.net (15-11-2003)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 15-11-03 19:03

"Jimmy" <no@no.dk> skrev :

>Åh Bertel. Troede ikke de havde pligt til at finde kvitteringer frem. Men så
>kan de også hive nogle store fede administrations gebyrer ind vel :(.


Det har de heller ikke, men at spørge dem høfligt kan jo aldrig skade.


--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Bertel Lund Hansen (16-11-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 16-11-03 00:50

Jimmy skrev:

>> der hvor du reklamerer. Prøv at bede dem tjekke deres regnskaber
>> fra den dag hvor du har købt den. Hvis du betalte med kort, kan
>> du måske få et bevis i banken for hvor pengene blev trukket.

>Åh Bertel. Troede ikke de havde pligt til at finde kvitteringer frem.

Man kan heller ikke sige at de har pligt til det. Det væsentlige
er at slå fast at en kvittering ikke er en nødvendig betingelse
for at få overholdt sin reklamationsret.

Hvor langt en forretning har pligt til at gå med at hjælpe med at
fastslå at varen er købt hos dem, ved jeg ikke.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Morten Rasmussen (16-11-2003)
Kommentar
Fra : Morten Rasmussen


Dato : 16-11-03 11:42


"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message
news:vnedrvs0orfp9ti16v266pg8a3i4o33ekl@news.stofanet.dk...
> Jimmy skrev:
>
> >> der hvor du reklamerer. Prøv at bede dem tjekke deres regnskaber
> >> fra den dag hvor du har købt den. Hvis du betalte med kort, kan
> >> du måske få et bevis i banken for hvor pengene blev trukket.
>
> >Åh Bertel. Troede ikke de havde pligt til at finde kvitteringer frem.
>
> Man kan heller ikke sige at de har pligt til det. Det væsentlige
> er at slå fast at en kvittering ikke er en nødvendig betingelse
> for at få overholdt sin reklamationsret.
>
> Hvor langt en forretning har pligt til at gå med at hjælpe med at
> fastslå at varen er købt hos dem, ved jeg ikke.
>
> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/

Kan man ikke sige det er en pligt som udspringer af deres aftaleretslige
loyalitetspligt?
Hvis forretningen ikke vil udlevere de oplysninger kan man sige at
forbrugerens bevisbyrde ikke er så tung (eller er løftet), da det så er
forretningen som har mulighed for at belyse problemet.



Kristian Storgaard (16-11-2003)
Kommentar
Fra : Kristian Storgaard


Dato : 16-11-03 11:53

"Morten Rasmussen" skrev:

> Kan man ikke sige det er en pligt som udspringer af deres aftaleretslige
> loyalitetspligt?

Næppe.

/kristian


alexbo (16-11-2003)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 16-11-03 12:32


"Morten Rasmussen" skrev

> Hvis forretningen ikke vil udlevere de oplysninger kan man sige at
> forbrugerens bevisbyrde ikke er så tung (eller er løftet), da det så er
> forretningen som har mulighed for at belyse problemet.

Goddag forretning.
Jeg har købt en DVDspiller for ca 4 mdr. siden, kan I ikke lige finde jeres
kopi af min kvittering, og hvis I ikke kan, så har I ikke opfyldt jeres
loyalitetspligt, og så behøver jeg den ikke.
Jeg vil gerne have denne DVDspiller byttet, tak.

Den tror jeg ikke på, der er forøvrigt ikke noget krav om, at forretninger
skal gemme kvitteringer eller kopier af garantibeviser.

mvh
Alex Christensen





David T. Metz (18-11-2003)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 18-11-03 02:32

alexbo skriblede:

> Den tror jeg ikke på, der er forøvrigt ikke noget krav om, at
> forretninger skal gemme kvitteringer eller kopier af garantibeviser.

Jo, men det følger af helt anden lovgivning (regnskabsloven).

David


--
Fix Outlook Express så det citerer ordentligt:
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923


alexbo (18-11-2003)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 18-11-03 21:20


"David T. Metz" skrev

> Jo, men det følger af helt anden lovgivning (regnskabsloven).

Et garantibevis har ingen regnskabsmæssig betydning.

mvh
Alex Christensen





Jochke (16-11-2003)
Kommentar
Fra : Jochke


Dato : 16-11-03 10:31

Jimmy wrote:

> Åh Bertel. Troede ikke de havde pligt til at finde kvitteringer frem.
> Men så kan de også hive nogle store fede administrations gebyrer ind
> vel :(.

Der hvor jeg arbejder (TDC Butik), hjælper vi gerne kunder der har smidt
deres kvittering væk, ved at se om vi kan finde den i systemet. Hvis det er
mobil tlf. finder vi den næsten hver gang, da de bliver registreret på serie
nr. Mens vi kun kan finde kvittering på andre ting hvis de har handlet med
kort.

Det er udelukkende en ekstra service, forretningen er ikke forpligtet til
det.
Så kryds fingre for deres kundeservice.

/Jochke



GM (19-11-2003)
Kommentar
Fra : GM


Dato : 19-11-03 00:50


> Der hvor jeg arbejder (TDC Butik), hjælper vi gerne kunder der har smidt
> deres kvittering væk, ved at se om vi kan finde den i systemet. Hvis det
er
> mobil tlf. finder vi den næsten hver gang, da de bliver registreret på
serie
> nr. Mens vi kun kan finde kvittering på andre ting hvis de har handlet med
> kort.
>
> Det er udelukkende en ekstra service, forretningen er ikke forpligtet til
> det.
> Så kryds fingre for deres kundeservice.

Ok, jeg vil gerne røbe at det er i aldi jeg har købt en vare jeg er
utilfreds med. Og i følge deres hjemmes side står der ikke noget om en
kvitering.
Se link.
http://aldi.dk/PRINZIP_NEU/home_p.htm
Vil det sige at man ikke behøver en kvitering?

Mvh
Gøs



Bertel Lund Hansen (19-11-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 19-11-03 02:15

GM skrev:

>Ok, jeg vil gerne røbe at det er i aldi jeg har købt en vare jeg er
>utilfreds med. Og i følge deres hjemmes side står der ikke noget om en
>kvitering.

>Vil det sige at man ikke behøver en kvitering?

Ja, og nej.

Det er sælger der skal udbedre varen hvis der er mangler. Men han
kan ikke huske alle sine kunders indkøb fra de sidste to år.
Derfor skal man kunne bevise hvor man har handlet og hvad man har
købt hvornår. Kvittering/bon er blot den enkleste måde at gøre
det på, men en vilkårlig anden dokumentation for det samme er
lige så godt.

Aldi skal jo ikke reparere noget der er købt i f.eks. Netto.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408881
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste