Opsigelsesvarsel
Fra : Familien Kofoed

Dato : 14-11-03 09:13

Min kone er lærer og er lige blevet ansat på et socialpædagogisk
opholdssted. I hendes ansættelseskontrakt står der at hun kan sige op med 1
måneds varsel og arbejdsgiver kan sige hende op med 3 måneders varsel. Intet
yderligere om opsigelse. Hun er medlem af Danmarks Lærerforening.

Fra min tid som TR for 30 år siden, havde jeg den opfattelse at
funktionærlovens opsigelsesvarsler ikke kunne forringes ved personlige
kontrakter når man var i et funktionærlignende arbejdsforhold.

Har jeg ret i den opfattelse?

Vagn Kofoed

Fra : Søren Kongstad

Dato : 14-11-03 14:20

Er det ikke også funktionærlovens grænser?

Er problemet at der ikke nævnes noget omkring at opsigelsesvarslet fra
virksomhedens side forlænges i takt med anciniteten (stavning?).

Der er ikke en henvisning til en overenskomst, eller funktionærloven?

Min egen kontrakt havde en tilsvarende ordlyd, men sluttede af med at
henvise til funktionærloven.

Søren

Fra : Familien Kofoed

Dato : 16-11-03 08:55

>Er det ikke også funktionærlovens grænser?
Øhhh. Spørgsmålet er ikke forstået. Hvis det drejer sig om FL's område er
jeg ret sikker på at "funktionærlignende forhold" er et anvendt begreb i
retslige afgørelser.

>Der er ikke en henvisning til en overenskomst, eller funktionærloven?
Der er kun en henvisning til ferieloven i afsnittet om ferie. Og stedet har
ikke overenskomst med nogen fagforening.

Der står ikke noget i FL om at den ikke kan svækkes ved personlige
kontrakter, så vidt jeg husker. Men jeg er ret sikker på at der er nogle
arbejdsrets- og voldgiftsafgørelser. Spørgsmålet er hvordan man kan spore
sig ind på sådan noget i disse nettider.

Vagn Kofoed

Fra : Peter G C

Dato : 16-11-03 13:27

In news:3fb72cf0$0$9753$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
Familien Kofoed <vagn.kofoed@mail.dk> typed:
> Øhhh. Spørgsmålet er ikke forstået. Hvis det drejer sig om FL's
> område er jeg ret sikker på at "funktionærlignende forhold" er et
> anvendt begreb i retslige afgørelser.

Din hustru er ikke funktionær.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jens

Dato : 16-11-03 20:38

Peter G C <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

> In news:3fb72cf0$0$9753$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
> Familien Kofoed <vagn.kofoed@mail.dk> typed:
>
> Din hustru er ikke funktionær.

Falder lærergerningen ikke ind under FUL §1?

b) Personer, hvis arbejde består i teknisk eller klinisk bistandsydelse
af ikke-håndværks- eller -fabriksmæssig art, og andre medhjælpere, som
udfører et arbejde, der kan sidestilles hermed.

--
/ Jens
Min afsenderadresse virker uden ændringer.

Fra : Peter G C

Dato : 16-11-03 20:44

In news:1g4ja9o.1jcl0cq9li975N%spam@finds.dk,
Jens <spam@finds.dk> typed:

[klip]

> [...]
> bistandsydelse af ikke-håndværks- eller -fabriksmæssig art, og andre
> medhjælpere, som udfører et arbejde, der kan sidestilles hermed.

Nej, og det ligger helt fast.

Funktionær status: Ingeniører, Tekniske tegnere, Arkitekter, reklame- og
modetegnere etc., sygeplejersker, Sygehjælpere, Læger, dyrelægeassistenter,
tandlæger, fysioterapeuter, ergoterapeuter - alle på traditionelle klinikker
*men ikke* tandteknikere, montører, hjemmehjælpere, skønhedsplejere,
frisører, skønhedsplejere eller pædagoger.

/Peter

--
Ovenstående udgør ikke juridisk rådgivning. I sager af betydning anbefales
det at søge professionel juridisk bistand. Ovenstående indlæg er udelukkende

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 16-11-03 21:01

Peter G C wrote:
> [...]
montører,
> hjemmehjælpere, skønhedsplejere, frisører, skønhedsplejere eller

I funktionæransat ligger, at man er ansat under funktionærloven.
Det indebærer længere opsigelsesvarsler, fuld løn under sygdom og
ferie for at nævne de vigtigste goder. Men det indebærer som regel
også et individuelt ansættelsesforhold, med en personlig
ansættelseskontrakt, i modsætning til overenskomstansatte, hvor
stort set alle løn- og ansættelsforhold er reguleret gennem en
kollektiv aftale, der også forvaltes af kollektivet (den faglige
organisation). Funktionæransættelse udelukker imidlertid ikke, at
der samtidig tegnes en kollektiv overenskomst, og det gør sig
gældende for mange funktionærgruppers vedkommende.Inden for det
offentlige ser man en anden tendens, nemlig til at afvikle
tjenestemandssystemet til fordel for overenskomstansættelse.

Sygeplejersker er som regel overenskomstansatte med kolleketive
overensskomster, akkurat som lærerne er det -selvom der også findes
tjenestemænd der.

Og lærerorganisationen er medlem af FTF, akkurat som
sygeplejerskerne.
--
ahw