Mekaniske mosfjernere.
Fra : Anders

Dato : 17-04-01 22:28

Her om foråret er der jo altid en masse annoncer for mere eller mindre
anvendelige haveredskaber. Da der efterhånden er mere mos end græs i min
græsplæne, vil jeg godt høre om der er nogen der har erfaringer med nogle af
de elektriske mosfjernere/mosriver som bl.a Bauhaus annoncerer med for
tiden.

mvh Anders

Fra : Casper

Dato : 18-04-01 11:08

On Tue, 17 Apr 2001 23:27:48 +0200, "Anders"
<anders.hvas@antispam.mail.dk> wrote:

> [...]
>de elektriske mosfjernere/mosriver som bl.a Bauhaus annoncerer med for

Jeg har ingen erfaring med de elektriske, desværre - men jeg har en
"manuel" udgave. Den er udformet som en alm. håndskubber og er
monteret med pigge som hiver mosset op. Det ligger så øverst på
græsset og tørrer ind og fjernes derefter nemt. Og så giver det god
motion (pust-støn efter 1500m2)...

Casper

Fra : Bent E.

Dato : 18-04-01 14:55

Anders skrev i meddelelsen <9bicj2$9e6$1@news.net.uni-c.dk>...
> [...]
nogle af
>de elektriske mosfjernere/mosriver som bl.a Bauhaus annoncerer med for

Hej Anders.
Jeg har tidl. haft "aktier" i en Black og Decker. Den virkede udmærket,
men faldt efterhånden fra hinanden fordi vi var 10 der skulle deles om
den.
Den kasse til opsamling som BD har monteret, er efter min mening helt
overflødig, fordi den skal tømmes ca. hvert 10. sek. .

Nu har jeg så købt en Gardena, den er uden kasse, og så er den
billigere. Den virker udmærket, og kan indstilles i 3 højder ligesom BD.
Gardenaen koster 600 kr. hos Bilka.

Mvh
Bent E.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-04-01 15:45

> Nu har jeg så købt en Gardena, den er uden kasse, og så er den
> billigere. Den virker udmærket, og kan indstilles i 3 højder ligesom BD.
> Gardenaen koster 600 kr. hos Bilka.

Det er jeg for doven til. Jeg har kalket græsset her i starten af april.
Desuden får det 1 kg gødning/ 100 m2 hver 14. dag ialt 6 gange. Første gang
15. marts. Resultatet er ingen mos og en flot plæne - men det er en elendig
slankekur.

Mvh Maria

Fra : Per Olsen

Dato : 18-04-01 22:14

Jeg købte en mosfjernerdims til at montere på en
alm. rotorplæneklipper (istedet for kniven)
Jeg ved ikke om den er bedre end de elektriske,
men i sidste uge da jeg kørte en tur over græsset
(jeg ved ikke hvor stor plænen er, men ca. en alm.
villahave) fik jeg 7 trillebørfulde mos mm. og jeg
var ikke i tvivl om hvor langt jeg var kommet.
sammenrivningen er manuel og dimsen kostede 79,50
for 2 år siden (og det var vist også i Bauhaus)

Mvh. Per Olsen.

<9bicj2$9e6$1@news.net.uni-c.dk>...

Fra : Henning L.Andersen

Dato : 19-04-01 19:19

"Per Olsen" <per.olsen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg købte en mosfjernerdims til at montere på en
> alm. rotorplæneklipper (istedet for kniven)

Ja den er både en af de billigste og bedste metoder til at fjerne mos
med, da jeg havde forretning solgte jeg hvert år et hav af disse
specialknive, folk var skeptiske når de så den, men efter at have prøvet
hvor effektiv den i virkeligheden er, var glæden ikke til at standse.
Den fåes i de fleste plæneklipper forretninger.

--
Mvh.
Henning L.Andersen

Fra : Per Olsen

Dato : 19-04-01 20:46

Det er fordi den er så billig (i forhold til en
elektrisk til 699,- +)
Hvis nu den havde kostet 250,- så var der sikkert
endnu flere som turde købe den...

Mvh. Per

<9bna3q$jrt$1@news.cybercity.dk>...

Fra : Peter

Dato : 22-04-01 12:04

> [...]
> hvor effektiv den i virkeligheden er, var glæden ikke til at standse.
> Den fåes i de fleste plæneklipper forretninger.

Efter at have læst jeres rosende beskrivelser
Kastede jeg mig fluks ned i Bauhaus og købte
en dims til at montere på plæneklipperen.

Men......øh jeg kan ikke få den gamle kniv af.
Møtrækken er rustet fast.
Har i nogen tricks til dette ??

--
Venlig hilsen

Peter Heinzl

Mail: peter@cgi-shop.dk
web: www.cgi-shop.dk

Fra : Leif Chr. Andresen

Dato : 22-04-01 16:17

Peter skriver:

> [...]
> Kastede jeg mig fluks ned i Bauhaus og købte
> en dims til at montere på plæneklipperen.
>
> Men......øh jeg kan ikke få den gamle kniv af.

Jeg ville starte med at sprøjte det med WD-40 eller lignende, lade det
virke, evt. gentage behandlingen et par gange.

--
Leif Chr. Andresen
http://home13.inet.tele.dk/andresen

Fra : Jens

Dato : 22-04-01 19:02

"Leif Chr. Andresen" <Andresen@familie.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Peter skriver:

> Jeg ville starte med at sprøjte det med WD-40 eller lignende, lade det
> virke, evt. gentage behandlingen et par gange.

Har du kontroleret om møtrikken ikke er med links-gevind

--
Venlig hilsen Jens

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 23-04-01 01:29

"Peter" <peter@cgi-shop.dk> wrote in message

> Men......øh jeg kan ikke få den gamle kniv af.
> Møtrækken er rustet fast.
> Har i nogen tricks til dette ??

Det er en bolt og ikke en møtrik, så hvis du skal have noget rustløsende
til at virke, skal du ind bag ved (og det tror jeg ikke man kan komme
til). Brug en topnøgle der passer nøjagtigt (hvis ikke bolten allerede
er ødelagt). Forlæng eventuelt håndtaget så du kan bruge større kraft.
Et par raske slag kan også hjælpe.

Sidste udvej er vinkelsliberen og så må du have fat i en ny bolt efter
at du har fjernet resterne med en rørtang eller lignende.

Niels

Fra : Henning L.Andersen

Dato : 23-04-01 16:28

"Niels P Sønderskov" <npsonder@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

Pas for alt i verden på med den kære bolt, ta hen til en mekaniker der
har en luftnøgle, og få ham til at løsne den inden i ødelægger hovedet
på den.

Jeg har flere gange da jeg reparerede plæneklippere fået klippere ind
med enten en bolt hvor hovedet var helt rund, eller hovedet var brækket
af, det er et sandt mareridt at få en knækket bolt ud igen, mange gange
kan det ikke lade sig gøre at få bolten ud af gevindet uden at bore den
ud, og så skære nyt gevind.

Når i sætter den på igen, så tvær noget fedt ud på gevindet, så er den
til at løsne igen....

Og tilsidst, HUSK at spænde den ordentlig, ellers risikerer i at skulle
hoppe højt når kniven kommer farende ud under plæneklipperen

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 24-04-01 00:02

"Henning L.Andersen" <rammemc@city.dk> wrote in message

> "Niels P Sønderskov" <npsonder@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Ja, ja, det var nu Peter.

Niels

Fra : juletrae@post4.tele.~

Dato : 27-04-01 22:56

I artiklen <9bna3q$jrt$1@news.cybercity.dk>,
skrev Henning L.Andersen <rammemc@city.dk>:

> [...]

> hvor effektiv den i virkeligheden er, var glæden ikke til at standse.
> Den fåes i de fleste plæneklipper forretninger.

Ikke til ridere. Min forhandler siger at de vil blive slidt op på en time. Nu
har jeg tænkt mig at lave en selv, to faktisk, der er jo to knive på sådan
en. Problemet er at jeg ikke ved, hvor dybt fjederen skal gå ned i plænen.
Der er ca. 10 cm fra knivens øverste stilling til jordoverfladen. Er der
nogen der har et bud?

--
Helge.
StrongArm RiscPC - RISC OS 3.70

Fra : Erik P. Ernst

Dato : 30-04-01 22:02

<juletrae@post4.tele.dk> wrote in message
> [...]
plænen.
> Der er ca. 10 cm fra knivens øverste stilling til jordoverfladen. Er

Vi lejede en plænelufter, der både fjerne alt mos og vertikalskære
plænen.
De kloge hoveder vi har talt med sagde dette var det eneste rigtige.
Disse personer (to uafhængige ansatte i to forskellige byggemarkeder),
fortalte
også at disse "mosfjernerdimser" desværre ikke kun fjerner mos, men også
de
græstotter der måtte være. Så naturligvis ser de effektive ud, når man
står der
med en bar mark - der førhen var et (flot?) grønt mostæppe.

Her er hvad de sagde var den bedste løsning:
1) Først rive det værste mos.
2) Køre med plænelufteren på kryds og tværs.
3) Gøde.

Vi gjorde det i weekenden og glæder os til at se resultatet. Da mossen
blev fjernet var der flere steder ikke meget andet end lidt spredte
græstotter
og ellers blot bar jord. Andre steder ser det rigtig godt ud.

Vi måtte betale kr. 365 pr. dag for at leje en plænelufter og vi fandt
den via www.lejnu.dk
(nej jeg får ikke provision eller lign.).

Mvh
Erik Ernst
www.bygnythus.net

Fra : Carsten Lund

Dato : 21-04-01 23:01

den er bare en susses. jeg har lige ordnet min plæne idag

carsten
Per Olsen <per.olsen@post3.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9bkvum$fd5$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 19-04-01 23:40

"Anders" <anders.hvas@antispam.mail.dk> wrote in message

> [...]
nogle af
> de elektriske mosfjernere/mosriver som bl.a Bauhaus annoncerer med for

Jeg har prøvet

- en stor plænelufter, som lejes hos planteskolen. Den virkede fint, men
fylder en trailer og der skal rives manuelt bagefter.
- en elektrisk B&D. Per har ret i at opsamleren er alt for lille, men
den kan nok ikke være større pga. den ringe effekt på maskinen, som også
er for lille.
- Fiskars blad med fjedre til rotorklipperen, som fungerer
fortræffeligt. Der skal også rives manuelt, men det kommer man jo til
alligevel.

Jeg har gødet, men ikke kalket som Maria, og det klarer altså ikke
mosset. Men i år får den også kalk.

Niels

Fra : Henrik Juul

Dato : 01-05-01 21:05

Hejsa.

Blot en kort bemærkning til mosfjerneren, som monteres på en
almindelig rotorplæneklipper.

Jeg brugte min en sæson og var meget glad for resultatet.... indtil
jeg fandt ud af, at min (dyre) plæneklipper var blevet ødelagt!

Forklaring:
Hvis trækket på mosfjerneren ikke er ens på begge fjedre, altså i
begge sider af anordningen (hvilket nemt sker), kan man risikere, at
akslen på plæneklipperen bliver slået skæv - og det kan ikke
repareres!
Resultatet med den (ganske lidt) skæve aksel er, at flange-dimsen, som
holder kniven fast på akslen konstant "sprænger" ved normal
plæneklipning.
Jeg blev rådet til ikke at montere denne mosfjerner på min
plæneklipper, men fulgte desværre ikke rådet!

Mvh.
Henrik Juul

Henrik Juul
E-mail: henrik.juul@get2net.dk

Fra : HB

Dato : 21-04-01 07:35

> [...]
af
> de elektriske mosfjernere/mosriver som bl.a Bauhaus annoncerer med for

Hej Anders,
Jeg kender ikke den fra Bauhaus men Bilka har en til kr 79.95 der virker
kanon godt.
Den ligner en alm. kniv men har 2 fjedre tigester som man monterer på
"kniven" og som så river mosset op. "Mosfjerneren" monteres så på din rotor
plæneklipper i stedet for kniven.
Husk at stille klippe højden således at du ikke fjerner hele plænen og køb
et sæt ekstra fjedre (kr.40) da de kan knække hvis du kører over kogler
eller lign.
Den eneste du skal passe på er at montere fjedrene rigtigt

VH

Fra :

Dato : 22-04-01 21:14

Efter at have læst de mange rosende ord om den dims til rotorplæneklipperen,
får jeg også lyst til at prøve.

Men min plæneklipper er fra sidste år, så jeg er lidt øm over den. Er der
noget man skal være forsigtig med i den forbindelse?

Og i øvrigt - hvor meget mos skal der være i plænen for at det du'r?

Der findes også "pæneluftere" som både tager mos, og så vidt jeg har
forstået, også skærer ned i plænen for at løsne den op. Er der nogen der har
prøvet den kur? - jeg er lidt bange for at være for hård ved plænen hvis jeg
prøver. Der er et par steder hvor den ikke har for godt fat pga. blade der
ikke blev revet væk i efteråret.

- Niels

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 23-04-01 01:34

"NØ" <news@nielsoestergaard.dk> wrote in message

> Men min plæneklipper er fra sidste år, så jeg er lidt øm over den. Er
der
> noget man skal være forsigtig med i den forbindelse?

Nej, det er ikke farligt. Bare følg anvisningen.

> Og i øvrigt - hvor meget mos skal der være i plænen for at det du'r?

Der er jo ingne grund til behandling hvis det ikke er slemt. Græsvæksten
sættes faktisk lidt tilbage.

> Der findes også "pæneluftere" som både tager mos, og så vidt jeg har
> forstået, også skærer ned i plænen for at løsne den op. Er der nogen
der har
> prøvet den kur?

Jeg omtalte den kort ovenfor. Den tager virkelig fat, men virker fint.

Niels

Fra : Tine Schou/Jens Gree~

Dato : 06-05-01 18:48

En el-plænelufter eller mosfjerne har jeg med gode resultater brugt 2 år i
træk. Det er lidt hårdt ved plænen, men selv områder hvor jeg bare havde
græstotter med 2-4 cm tilbage, nåede at komme sig inden sommeren for alvor
var igang.

JG

Niels P Sønderskov <npsonder@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9bvtag$gq4$1@news.inet.tele.dk...

Fra : ole

Dato : 28-04-01 21:20

Jeg kan anbefale en simpel og meget billig løsning.
Køb den nye plænelufter/mosfjerner fra Fiskars. Den sættes på en
rotorklipper og den er bare effektiv. Koster under 100 kr.

Ole

Anders <anders.hvas@antispam.mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9bicj2$9e6$1@news.net.uni-c.dk...

Fra : Jens

Dato : 29-04-01 07:48

"ole" <olpe@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg kan anbefale en simpel og meget billig løsning.
> Køb den nye plænelufter/mosfjerner fra Fiskars. Den sættes på en
> rotorklipper og den er bare effektiv. Koster under 100 kr.
>
> Ole

Jeg ville ikke bruge min plæneklipper med sådan en mosfjerner.
Plæneklipperen bliver nemt overbelastet og det støver uhyggelig meget hvis
plænen er tør. Så det koster et par luftfiltre
og plæneklipperens levetid reduceres. (sammenlig pris)
--
Venlig hilsen Jens

Fra : Henrik Juul

Dato : 01-05-01 21:05

Hejsa.

Jeg har postet nedenstående tidligere, men gør det lige igen for at
understrege min advarsel!
En mosfjerner til at montere på en rotorklipper kan være direkte
skadelig for rotorklipperen.- En dims til under 100 kr. kan ødelægge
en ellers velfungerende plæneklipper til over 3000 kr!!!

********************************

Fra : Henning L.Andersen

Dato : 01-05-01 21:24

"Henrik Juul" <henrik@janning-juul.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> begge sider af anordningen (hvilket nemt sker), kan man risikere, at
> akslen på plæneklipperen bliver slået skæv - og det kan ikke

Det passer ikke helt,hvis en af fjedrene knækker eller lign, vil
klipperen begynde at vibrere, og det kan man nemt mærke, så stopper man
selvfølgelig og monterer et sæt nye fjedre, men en knækket eller
beskadiget fjeder kan sq ikke slå akslen skæv, der skal en stor sten, et
brønddæksel eller lignende ting til for at slå akselen skæv.

Udtalt af en forhenværende plæneklipper forhandler/reparatør

Fra : Henrik Juul

Dato : 02-05-01 21:32

Jeg skrev ikke noget om hverken knækkede eller beskadigede fjedre, men
derimod om uens træk (modstand) i de to fjedre, hvilket altså meget
nemt sker! Der var ikke tale om, at fjedrene knækkede. Havde de bare
gjort det så var trækket i dem jo efterfølgende forsvundet og min
plæneklipper havde måske overlevet!?
Skævheden i akslen behøver ikke at være særligt stor, før
plæneklipperen er ødelagt!

Mvh
Henrik Juul

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 04-05-01 01:47

"Henrik Juul" <henrik@janning-juul.dk> wrote in message
> [...]
> plæneklipper havde måske overlevet!?
> Skævheden i akslen behøver ikke at være særligt stor, før

Den skal du længere ud på mosmarken med. Det sker ret tit at genboen får
klippet nogle sten når han låner min maskine (med almindeligt skær på),
og den er da ikke blevet skæv af det endnu.

Niels

Fra : Henning Andersen

Dato : 04-05-01 04:46

> Den skal du længere ud på mosmarken med. Det sker ret tit at genboen får
> klippet nogle sten når han låner min maskine (med almindeligt skær på),
> og den er da ikke blevet skæv af det endnu.

G´morgen Niels, nogen vil bare have ret, jeg har forhandlet og repareret
klippere i årevis som jeg forsøgte at forklare ham, og aldrig været ude for
en klipper der har taget skade af en mosfjerner, der skal meget mere til at
dø en aksel.

Henning

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-05-01 17:58

On Fri, 4 May 2001 05:45:36 +0200, "Henning Andersen"
<rammemc@city.dk> wrote:

>klippere i årevis som jeg forsøgte at forklare ham, og aldrig været ude for
>en klipper der har taget skade af en mosfjerner, der skal meget mere til at
>dø en aksel.

en sokkel til en flagstang kan gøre det. Har jeg da hørt fra pålidelig
kilde. At det ikke er populært hos chefen når maskinen tilmed kun er 1
dag gammel har jeg også hørt (Nej, det var ikke mig)

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Henning Andersen

Dato : 04-05-01 21:21

(Nej, det var ikke mig)

Hehe vil du sværge på det

--
Mvh.
Henning Andersen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-05-01 22:31

On Fri, 4 May 2001 22:21:06 +0200, "Henning Andersen"
<rammemc@city.dk> wrote:

>(Nej, det var ikke mig)
>
>Hehe vil du sværge på det

Ja!

Men du skal ikke begynde at spørge om en bagrude i en fiat varebil og
en fræser som ikke stod i gear

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Henning Andersen

Dato : 05-05-01 17:06

såe lad os nu høre??

--
Mvh.
Henning Andersen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-05-01 20:06

On Sat, 5 May 2001 18:06:11 +0200, "Henning Andersen"
<rammemc@city.dk> wrote:

>såe lad os nu høre??

Hmmm....
Lad mig bare sige at det er en dårlig ide at læsse en fræser, hvorpå
håndtaget sidder i vindueshøjde, stå i frigear bag i en varebil. Man
når meget kort, faktisk kun at slippe koblingen i bilen inden bagruden
ligger på vejen og roder rundt. Ikke noget kønt syn, slet ikke når
selvsamme bagrude kun er en måned gammel, pga. samme 'procedurefejl'
fra anden medarbejdet

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Henning Andersen

Dato : 05-05-01 20:19

> [...]
> ligger på vejen og roder rundt. Ikke noget kønt syn, slet ikke når
> selvsamme bagrude kun er en måned gammel, pga. samme 'procedurefejl'

Tjae ikke alt går lige godt
Jeg hentede engang en plænetraktor ind til rep.læsset på min åbne varevogn,
traktoren blev bakket op, og jeg tænkte ikke videre på det, først da jeg
passerede et lastvognstog ude på hovedvejen med ca 100 kmt, lufttrykket fra
lastvognen fik motorhjælmen på traktoren til at flyve op, brække af
ophænget og foretage en lufttur på ca 100 mtr inden den lagde sig
totaltsmadret ude i rabatten.
Det blev den rep jeg satte mest til på, hjelmen kostede et par tusinde.

--
Mvh.
Henning Andersen

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 04-05-01 15:46

">
> [...]
> brønddæksel eller lignende ting til for at slå akselen skæv.
>
> Udtalt af en forhenværende plæneklipper forhandler/reparatør

Hej

Jeg har monteret sådan en mosfjerner på min rotorklipper, men når jeg kører
med klipperen i højeste position er jeg nødt til at kippe klipperen, ellers
går fjedrene for langt ned i plænen og maskinen går i stå. Kan jeg bare
afkorte fjedrene, eller gøre noget andet?

Med venlig hilsen
Niels

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 05-05-01 02:39

"Niels Jacobsen" <just4y@wanadoo.dk> wrote in message

> [...]
> går fjedrene for langt ned i plænen og maskinen går i stå. Kan jeg
bare
> afkorte fjedrene, eller gøre noget andet?

Jeg tror ikke det er nogen god idé at gøre fjedrene kortere - de er ikke
lange i forvejen, så din maskine er nok ikke så velegnet.

Niels